POSTOPEK
1. Zadeva se je začela s pritožbama (št. 5774/10 in 5985/10) proti Republiki Sloveniji, ki sta ju po 34. členu Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (v nadaljnjem besedilu: konvencija) pri Sodišču 24. decembra 2009 vložila slovenski državljan Petar Mandić (prvi pritožnik) in srbski državljan Vladan Jović (drugi pritožnik). 2. Pritožnika je zastopala Odvetniška družba Matoz, o. p., d. o. o., odvetniška pisarna s sedežem v Kopru. Slovensko vlado (v nadaljnjem besedilu: vlada) sta zastopali T. Mihelič Žitko in N. Pintar Gosenica, državni pravobranilki. 3. Pritožnika sta zlasti trdila, da so razmere, v katerih sta prestajala pripor v ZPKZ Ljubljana, pomenile kršitev 3. in 8. člena konvencije in da glede tega nista imela na voljo nobenega učinkovitega pravnega sredstva, kot ga zahteva 13. člen konvencije. 4. Sodišče je 27. aprila 2010 sklenilo obvestiti vlado o pritožbah. Prav tako je sklenilo, da bo hkrati odločilo o sprejemljivosti in utemeljenosti pritožb (prvi odstavek 29. člena) ter ju v skladu z 41. členom svojega poslovnika obravnavalo prednostno. 5. Potem ko je bila srbska vlada seznanjena s svojo pravico do posredovanja v zadevi Jović (prvi odstavek 36. člena konvencije in prvi odstavek 44. člena Poslovnika Sodišča), je v dopisu z dne 4. aprila 2011 izjavila, da te pravice ne želi uveljavljati.
DEJSTVA
I. OKOLIŠČINE ZADEVE
6. Pritožnika sta bila rojena leta 1959 oziroma 1963 in živita v Ljubljani oziroma v Trbovljah. 7. Pritožnika sta bila do začetka sojenja priprta v ZPKZ Ljubljana. P. Mandić je bil priprt od 10. julija 2009 do 2. februarja 2010, V. Jović pa od 5. junija 2009 do 13. januarja 2010. 8. ZPKZ Ljubljana je tretji največji zapor v Sloveniji. V njem so nastanjeni obsojenci, priporniki in pridržane osebe. Njegova uradna zmogljivost je 128 oseb, kar vključuje 55 mest za pripornike, ki morajo biti po zakonu v ločenem oddelku zavoda. Načeloma sta v zavodu dve vrsti sob, v katerih so nastanjeni zaporniki. Manjše sobe imajo približno 7,5 m² površine (8,8 m² skupaj s sanitarijami), v njih pa sta običajno dve ležišči, v večjih sobah, velikih 16,28 m² (18 m² skupaj s sanitarijami), pa je običajno šest ležišč. Okna sob so obrnjena proti zahodu ali vzhodu. Priporniki so nameščeni v pritličju, kjer je šestnajst manjših in pet večjih sob, in v prvem nadstropju s štirinajstimi sobami, od tega so tri manjše in enajst večjih. V drugem nadstropju, kjer je petnajst sob, od tega trinajst večjih, so nastanjeni priporniki in obsojenci. Videti je, da so v podstrešnem delu, kjer je štirinajst večjih sob, nastanjeni le obsojenci. 9. Po navedbah vlade se načrtuje gradnja novega zavoda, ki naj bi nadomestil ZPKZ Ljubljana. Vendar pa je dokončanje gradnje odvisno od denarnih sredstev, tako da ni mogoče navesti nobenega dokončnega datuma.
II. USTREZNO DOMAČE PRAVO IN PRAKSA
..."
...
(4) Pripornik si lahko dopisuje z osebami zunaj zavoda. Če tako zahtevajo razlogi …, lahko preiskovalni sodnik … odredi nadzor pisemskih pošiljk …"
(2) Spalnice pripornikov so lahko samske ali skupne z največ do 4 posteljami, izjemoma tudi več, če to zahtevajo prostorske razmere zavoda."
(2) Če je ob sprejemu pripornika podan utemeljen sum, da je telesno poškodovan, ima nalezljivo ali drugo hujšo bolezen, ga mora zavodski zdravnik takoj pregledati."
(2) Če je potrebno zdravljenje pripornika v zdravstveni organizaciji zunaj zavoda, odredi tako zdravljenje na predlog zavodskega zdravnika pristojno sodišče.
(2) S hišnim redom zavoda se lahko določi, da smejo bližnji sorodniki pripornika obiskati pogosteje, toda največ trikrat na teden.
(4) Na prošnjo pripornika lahko pristojno sodišče dovoli obisk tudi drugim osebam.
(2) Zavod omogoča pripornikom rekreacijo v sobi za rekreacijo trikrat tedensko v skladu z dnevnim redom."
(2) Priporniki, ki imajo obiske zelo poredko zaradi oddaljenosti ožjih družinskih članov, lahko prosijo za podaljšanje časa, določenega za obiske, in tudi za spremembo dneva za obiske, kar dovoli direktor zavoda, pri čemer upošteva prostorske možnosti zavoda."
1. Premestitev pripornika po Zakonu o kazenskem postopku in Pravilniku o izvrševanju pripora
"...
(3) Zaradi varnosti, reda in discipline ali uspešne in racionalne izvedbe kazenskega postopka lahko pristojno sodišče premesti pripornika iz enega v drug zavod na predlog upravnika zavoda, v katerem je pripornik."
(2) Če je zoper obdolženca odrejen pripor s sklepom senata (272. člen), se mu vroči obtožnica skupaj s sklepom, s katerim je odrejen pripor, takrat, ko se zapre.
(3) Če obdolženec, ki mu je vzeta prostost, ni v zaporih pri sodišču, pri katerem naj bo glavna obravnava, odredi predsednik senata, naj ga takoj pripeljejo v te zapore, kjer se mu vroči obtožnica."
V zavodu iz prejšnjega odstavka se zaščitene osebe loči od drugih pripornikov in obsojenih zapornikov v skladu z navodili enote."
O premestitvi pripornika iz prejšnjega odstavka odloča na predlog upravnika zavoda, v katerem je pripornik v priporu, pristojno sodišče.
Pisni predlog iz prejšnjega odstavka vsebuje razloge za premestitev. Pristojno sodišče izda o predlogu pisni sklep, ki ga vroči priporniku, zavodu, v katerem je pripornik v priporu, ter zavodu, v katerega je pripornik premeščen.
2. Tožba, vložena pri upravnem sodišču
(2) Če se v upravnem sporu izpodbija dejanja javne oblasti, se v postopku uporabljajo določbe tega zakona, ki se nanašajo na izpodbijanje upravnega akta."
(3) Tožnik lahko iz razlogov iz prejšnjega odstavka zahteva tudi izdajo začasne odredbe za začasno ureditev stanja glede na sporno pravno razmerje, če se ta ureditev, zlasti pri trajajočih pravnih razmerjih, kot verjetna izkaže za potrebno.
(4) Za izdajo začasne odredbe po prejšnjih odstavkih je pristojno sodišče, ki je pristojno za odločitev o tožbi.
(5) O zahtevi za izdajo začasne odredbe odloči sodišče v sedmih dneh od prejema zahteve s sklepom …
(6) Zoper sklep iz prejšnjega odstavka lahko stranke v treh dneh vložijo pritožbo. Pritožba ne zadrži izvršitve izdane začasne odredbe. O pritožbi zoper sklep mora pristojno sodišče odločiti brez odlašanja, najkasneje pa v 15 dneh po prejemu pritožbe."
(2) S tožbo zaradi kršitve človekovih pravic in temeljnih svoboščin po tem zakonu se lahko zahteva:
– odprava, izdaja ali sprememba posamičnega akta,
– ugotovitev, da je bilo z dejanjem poseženo v človekovo pravico ali temeljno svoboščino tožnika,
– prepoved nadaljevanja dejanja,
– odprava posledic dejanja."
(2) O prepovedi nadaljevanja dejanja in ukrepih za vzpostavitev zakonitega stanja, če nezakonito dejanje še traja, odloči sodišče brez odlašanja s sklepom, zoper katerega je dovoljena pritožba v treh dneh. Vrhovno sodišče mora o pritožbi odločiti v treh dneh od njenega prejema.
(3) Če sodišče v primeru iz prejšnjega odstavka ne more odločiti brez odlašanja, lahko izda po uradni dolžnosti začasno odredbo v skladu z 32. členom tega zakona."
134. člen
(2) Sodišča oziroma drug pristojni organ lahko odredi, da kršitelje preneha z dejanjem, ker bo sicer moral plačati prizadetemu določen denarni znesek, odmerjen skupaj ali od časovne enote."
179. člen
(2) Višina odškodnine za nepremoženjsko škodo je odvisna od pomena prizadete dobrine in namena te odškodnine, ne sme pa podpirati teženj, ki niso združljive z njeno naravo in namenom."
4. Nadzorstvo, ki ga izvaja predsednik okrožnega sodišča
(2) Predsednik sodišča ali sodnik, ki ga on določi, mora vsaj enkrat na teden obiskati pripornike in jih, če misli da je to potrebno, tudi brez navzočnosti paznikov vprašati, kako se z njimi ravna. Dolžan je ukreniti, kar je potrebno, da se odpravijo nepravilnosti, ki jih je zapazil pri obisku zavoda. Določeni sodnik ne sme biti preiskovalni sodnik.
(3) Predsednik sodišča in preiskovalni sodnik smeta ob vsakem času obiskati pripornika, z njim govoriti in sprejemati pritožbe."
47. Zadosten program dejavnosti (delo, izobraževanje, šport ipd.) je ključnega pomena za dobro počutje zapornikov. Ne glede na morebitne dobre materialne razmere v sobah priporniki ne smejo biti prepuščeni životarjenju tedne, kaj šele mesece. Po mnenju CPT bi si morali prizadevati za to, da bi jim omogočili del dneva (8 ur ali več) preživeti zunaj sob s pritegnitvijo k različnim koristnim delom.
48. Posebej je treba omeniti gibanje na prostem. Zahteva, po kateri morajo imeti zaporniki pravico do najmanj ene ure gibanja na prostem na dan, je splošno sprejeta kot eno temeljnih jamstev … Prav tako je nujno, da so te zmogljivosti primerne velikosti …
49. Stalen dostop do primernih toaletnih prostorov in vzdrževanje dobrega higienskega standarda so osnovne sestavine humanega okolja …
50. CPT je še posebno zaskrbljen, ko v ustanovi naleti na kombinacijo prenatrpanosti, slabe organizacije dejavnosti in neprimernega dostopa do toaletnih/umivalnih prostorov. Vse to je za zapornike lahko skrajno škodljivo."
Prenatrpani zapori pomenijo omejeno in nehigienično nastanitev, nenehno pomanjkanje zasebnosti (celo pri opravljanju tako osnovnih stvari, kot je uporaba sanitarij), zmanjšanje dejavnosti zunaj sob zaradi pomanjkanja osebja in razpoložljivih pritiklin, preobremenjeno zdravstveno oskrbo, povečano napetost in s tem več nasilja med zaporniki samimi ter med zaporniki in osebjem. Ta seznam pa še zdaleč ni popoln.
CPT je v vrsti posameznih primerov ugotovil, da so škodljivi učinki prenatrpanosti privedli do nečloveških in poniževalnih razmer prestajanja pripora …"
V številnih državah, ki jih je CPT obiskal, zlasti v srednji in vzhodni Evropi, so zaporniške sobe zelo velike, v njih pa je združeno vse, kar zaporniki vsak dan uporabljajo, to je spalni in bivalni del ter sanitarije. CPT praviloma nasprotuje taki nastanitvi v zaporih zaprtega tipa, še zlasti ko ugotovi, to pa ni tako redko, da so sobe prenatrpane in razmere za zapornike nezdrave.
Pomanjkanje zasebnosti za zapornike v vsakdanjem življenju je v skupinskih sobah neizogibno. Vse te težave se samo še zaostrijo, če se število zapornikov, nastanjenih v sobi, povzpne nad vsako razumno raven; v takem primeru preobremenjenost skupnih pritiklin, kot so umivalniki ali stranišča, oziroma nezadostno prezračevanje za tako veliko oseb pogosto privede do nemogočih bivalnih razmer."
59. ... CPT ponavlja svoje priporočilo, po katerem je treba storiti vse potrebno, da so v sobah s površino 18 m² nastanjeni največ štirje zaporniki, v sobah s površino 8 m² pa le po en zapornik."
49. Ob uradni zmogljivosti 73 oseb je bilo med obiskom v priporniškem oddelku ZPKZ Ljubljana nastanjenih 123 oseb (vključno s tremi mladoletniki) [v celotnem zavodu je bilo nastanjenih 238 zapornikov (uradna zmogljivost je 128 oseb)]. Za nastanitev zapornikov je bila še naprej značilna prenatrpanost, pri čemer je bilo v sobah s površino 18 m² običajno nastanjenih pet oseb, v sobah s površino 8 m² (vključno s sanitarijami) pa dve osebi. Seveda je tako stanje negativno vplivalo na vse vidike življenja, kar velja za zapornike, pa tudi osebje. CPT poziva slovenske organe, da uresničijo njegovo dolgoletno priporočilo glede zmanjšanja zasedenosti sob v ZPKZ Ljubljana. V sobah z 18 m² ne bi smeli biti nastanjeni več kot štirje zaporniki, v sobah s površino 8 m² pa po možnosti ne več kot po en zapornik.
50. Med obiskoma v letih 1995 in 2001 ni bil ZKPZ Ljubljana sposoben ponuditi pripornikom ničesar, kar bi bilo vsaj približno podobno programu dejavnosti. Ne glede ne dveurno gibanje na prostem in dostop do sobe za rekreacijo dvakrat na teden je velika večina teh zapornikov preživela tja do 22 ur zaprtih v prenatrpanih sobah, pri čemer je bilo njihovo edino razvedrilo gledanje televizije, poslušanje radia ali branje knjig oziroma časopisov. Na žalost se je stanje, ki smo ga opazili leta 2006, komajda kaj spremenilo. Edina pozitivna pridobitev je bila povečan dostop do prostora za rekreacijo (enourne vadbe trikrat na teden) in namestitev mize za namizni tenis na zunanji površini za rekreacijo. Le petim pripornikom je bilo zagotovljeno delo, dva pa sta se lahko izobraževala. CPT ponavlja svoje priporočilo slovenskih organom, da okrepijo svoja prizadevanja glede priprave programa dejavnosti za pripornike v ZPKZ Ljubljana. Kot je poudaril odbor v svojih prejšnjih poročilih z obiskov, bi si morali prizadevati za to, da bi jim omogočili razumen del dneva preživeti zunaj sob in se ukvarjati z različnimi koristnimi dejavnostmi (delo, izobraževanje, šport, rekreacija in druženje)…
86. CPT glede pripornikov izraža zadovoljstvo, da so slovenske oblasti uresničile njegovo priporočilo, navedeno v poročilu z obiska leta 2001, in pripornikom omogočile odprte obiske njihovih sorodnikov (npr. brez steklene pregrade). Vendar pa so materialne razmere v prostorih za obisk v ZPKZ še naprej nezadovoljive zlasti zato, ker zapornikom in obiskovalcem ponujajo le malo zasebnosti ter so glede na število zaprtih oseb nezadostne.
88. V vseh obiskanih zavodih so imeli obsojenci ustrezen dostop do telefonov. Glede pripornikov pa je bilo stanje slabše. Čeprav so bili upravičeni do desetminutnega telefonskega pogovora vsak teden, so se mnogi pritoževali, da so bili njihovi pogovori dejansko krajši. CPT ponavlja svoje priporočilo, navedeno v poročilu z obiska leta 2001 (93. točka CPT/Inf (2002) 36), da slovenski organi poiščejo načine in izboljšajo možnosti telefonskih stikov za pripornike."
... Razumljivo je, da take bivalne razmere negativno vplivajo na higieno in zasebnost zapornikov. Slabe bivalne razmere včasih tudi ovirajo uresničevanje pravic zapornikov (delo, gibanje na prostem in rekreacija, udeleževanje verskih obredov). V nekaterih zavodih živijo priporniki v slabših razmerah kot obsojenci. Zastarelo in neprimerno pohištvo v bivalnih prostorih in na drugih površinah pomeni dodatno težavo …"
... uprava zavoda je odgovorila, da so bile v sedanjih okoliščinah vse realne možnosti za zmanjšanje zasedenosti izčrpane … Ministrstvo je tudi opozorilo, da so razmere nesprejemljive in da bi se morala vlada zavedati problema … Glede informacij o gradnji novega zapora je uprava zavoda navedla, da ni realno pričakovati, da bo v kratkem ta objekt tudi zgrajen …
Zato nismo presenečeni, da se je od našega zadnjega obiska število postelj v sobah samo še povečalo …
... Glede na kritično prezasedenost in vse z njo povezane posledice menimo, da so razmere nemogoče.
Zavod še vedno nima posebnega oddelka brez drog. ... Uprava zavoda je dejala, da je v sedanjih razmerah prezasedenosti nemogoče organizirati tak oddelek. Ocenila je, da ima približno 50 odstotkov zavodske populacije težave z drogami. ...
Kajenje je dovoljeno le v sobah, medtem ko zavod nima stalnih kadilskih in nekadilskih sob. Prizadeva si za ločitev zapornikov glede na to, ali so kadilci ali nekadilci, vendar pa je to zaradi prezasedenosti pogosto zelo težko ali nemogoče. ...
Priporniki so zaprti v svojih sobah povprečno več kot 21 ur na dan. Edina vsakodnevna dejavnost zunaj sob je gibanje na prostem na majhnem notranjem dvorišču … Vendar pa streha, ki bi omogočala njegovo uporabo tudi v slabem vremenu, še vedno ni bila zgrajena. To izboljšanje ni bilo izvedeno zaradi pomanjkanja finančnih sredstev. Druge dejavnosti, ki pripornikom omogočajo preživeti čas zunaj njihovih sob, so telesna vadba (dvakrat na teden), obiski (ena ura na teden), uporaba telefona (deset minut dvakrat na teden), kratki obiski v zavodski trgovini (trikrat na teden) in tuširanje (deset minut na dan). Priporniki se lahko udeležujejo splošnega čiščenja ob sobotah, kar je pohvalno, vendar nezadostno.
Našo zahtevo, da se pripornikom dovoli preživeti več časa zunaj njihovih sob, je zavodska uprava zavrnila z obrazložitvijo, da posebni pogoji tega načeloma ne dopuščajo."
Očitno je dosežena kritična točka, ko bo treba razmisliti o bolj sistemskih rešitvah, če naj bi država sploh izpolnjevala svoje [domače in mednarodne] obveznosti …
Za pripornike velja domneva nedolžnosti in zato ni prav, da ukrep, ki jim je bil odrejen, prestajajo v še slabših razmerah kot obsojenci, ki prestajajo kazen zapora. Poleg slabih materialnih razmer prezasedenost vpliva še na več drugih vidikov prestajanja in izvrševanja pripora (težave glede organiziranja dejavnosti, omogočanje tuširanja, zagotavljanja spremstva zunaj zavoda, ko bi bilo to potrebno, ipd.)."
I. ZDRUŽITEV PRITOŽB
50. Sodišče je v skladu s prvim odstavkom 42. člena svojega poslovnika glede na skupno dejansko in pravno ozadje sklenilo pritožbeni zadevi združiti.
II. DOMNEVNA KRŠITEV 3. ČLENA KONVENCIJE
51. Pritožnika sta se pritožila, da razmere njunega priprtja v ZPKZ Ljubljana pomenijo kršitev 3. člena konvencije. Pritoževala sta se zlasti nad veliko prezasedenostjo, zaradi česar sta imela premalo osebnega prostora, slabimi sanitarnimi razmerami in neustreznim prezračevanjem, pretiranimi omejitvami časa, preživetega zunaj sob, visokimi temperaturami v sobah, neustreznim zdravstvenim varstvom in psihološko pomočjo ter izpostavljenostjo nasilju drugih zapornikov zaradi pomanjkljivega varovanja. 52. Poleg tega navajata, da so razmere postale strukturni problem, kar so priznali tudi domači organi. 53. Pritožnika sta se pritožila tudi nad omejitvami obiskov, telefonskih pogovorov in dopisovanja. Vendar pa spada preučitev teh pritožb le na področje uporabe 8. člena konvencije. 54. 3. člen konvencije se glasi:
1. Pritožbe glede materialnih razmer prestajanja pripora
1. Utemeljitve pritožnikov
III. DOMNEVNA KRŠITEV 8. ČLENA KONVENCIJE
81. Pritožnika sta trdila, da so njune navedbe glede 3. člena pomenile tudi kršitev 8. člena konvencije. Prav tako sta se pritoževala nad omejitvami obiskov in telefonskih pogovorov. Glede tega sta trdila, da sta smela telefon uporabljati le dvakrat na teden in da so nanju velikokrat pritiskali drugi zaporniki, naj končata telefonski pogovor pred iztekom dodeljenega časa. 82. Poleg tega sta pritožnika v svojih pisnih stališčih z dne 29. novembra 2010 navedla, da je bilo njuno dopisovanje omejeno na določene identificirane posameznike in da so njuna pisma velikokrat odprli ali pa niso dosegla naslovnikov. 83. 8. člen konvencije se glasi:
2. Javna oblast se ne sme vmešavati v izvrševanje te pravice, razen če je to določeno z zakonom in nujno v demokratični družbi zaradi državne varnosti, javne varnosti ali ekonomske blaginje države, zato, da se prepreči nered ali kaznivo dejanje, da se zavaruje zdravje ali morala ali da se zavarujejo pravice in svoboščine drugih ljudi."
IV. DOMNEVNA KRŠITEV 13. ČLENA KONVENCIJE
89. Pritožnika sta se pritožila, da zaradi sistemske narave neustreznih razmer v zaporu glede njunih pritožb na podlagi 3. in 8. člena konvencije nista imela na voljo nobenega učinkovitega pravnega sredstva. Vsekakor ni nobenega dokaza, da bi bila lahko pravna sredstva, ki so bila teoretično na voljo, učinkovita v praksi, ko je šlo za razmere v zaporu in ravnanje z zaporniki. Sklicevala sta se na 13. člen konvencije, ki se glasi:
V. UPORABA 46. ČLENA KONVENCIJE
121. 46. člen konvencije določa:
2. Dokončna sodba Sodišča se pošlje Odboru ministrov, ki nadzoruje njeno izvršitev."
VI. UPORABA 41. ČLENA KONVENCIJE
128. 41. člen konvencije določa:
IZ TEH RAZLOGOV SODIŠČE SOGLASNO
1. združi pritožbi; 2. poveže utemeljenost z ugovorom vlade glede izčrpanja vseh notranjepravnih sredstev v zvezi s fizičnimi razmerami prestajanja pripora po 3. in 8. členu konvencije ter ga zavrne; 3. razglaša, da sta pritožba glede fizičnih razmer prestajanja pripora po 3. in 8. členu konvencije ter pritožba po 13. členu konvencije glede fizičnih razmer prestajanja pripora sprejemljivi, preostali del pritožb pa nesprejemljiv; 4. razsoja, da je bil kršen 3. člen konvencije; 5. razsoja, da ni treba preučiti pritožbe glede fizičnih razmer prestajanja pripora po 8. členu konvencije; 6. razsoja, da je bil kršen 13. člen konvencije; 7. razsoja,
Sestavljeno v angleškem jeziku in uradno poslano 20. oktobra 2011 v skladu z drugim in tretjim odstavkom 77. člena Poslovnika Sodišča.
Claudia Westerdiek Dean Spielmann sodna tajnica predsednik Podatki o posegih v dokument