Zbirke Državnega zbora RS - predlogi zakonov

Show details for EVIDENČNI PODATKIEVIDENČNI PODATKI

REPUBLIKA SLOVENIJA
VLADA REPUBLIKE SLOVENIJE



EVA: 2010-2411-0060
Številka: 00721-15/2010/12
Ljubljana, 14.10.2010




PREDSEDNIK DRŽAVNEGA ZBORA

L J U B L J A N A



Vlada Republike Slovenije je na 103. redni seji dne 14.10.2010 določila besedilo:

- Predloga zakona o družbi Slovenske železnice,

ki vam ga pošiljamo v prvo obravnavo na podlagi 114. člena poslovnika Državnega zbora.

Vlada Republike Slovenije je na podlagi 45. člena poslovnika Vlade Republike Slovenije in na podlagi 235. člena poslovnika Državnega zbora določila, da bodo kot njeni predstavniki na sejah Državnega zbora in njegovih delovnih teles sodelovali:

- dr. Patrick Vlačič, minister za promet,
- dr. Igor Jakomin, državni sekretar, Ministrstvo za promet,
- mag. Ljubo Žerak, generalni direktor, Ministrstvo za promet,
- mag. Blagomir Černe, sekretar, Ministrstvo za promet,
- Velja Peternelj, sekretar, Ministrstvo za promet,
- Irena Jocif-Bošnjak, podsekretarka, Ministrstvo za promet.




mag. Helena KAMNAR
GENERALNA SEKRETARKA



PRILOGA: 1
PRVA OBRAVNAVA
EVA 2010-2411-0060

PREDLOG ZAKONA O DRUŽBI SLOVENSKE ŽELEZNICE



I. UVOD

1. OCENA STANJA IN RAZLOGI ZA SPREJEM PREDLOGA ZAKONA

Z zakonom o železniškem prometu so Slovenske železnice d.o.o. in druge pravne osebe v njeni večinski lasti organizirane v poslovni sistem za zagotavljanje izvajanja storitev vzdrževanja železniške infrastrukture, storitev vodenja železniškega prometa, storitev prevoza potnikov in blaga po javni železniški infrastrukturi (temeljne dejavnosti), storitev logističnih centrov ter druge storitve. Vse gospodarske javne službe sedaj izvaja matična družba. V odvisnih družbah se izvajajo samo dejavnosti, ki niso povezane z izvajanjem GJS in nalog upravljavca JŽI.

Slovenske železnice pri svojem poslovanju in pri upravljanju odvisnih družb skrbijo tudi za uresničevanje javnega interesa na področju železniškega prometa in morajo zagotavljati varno odvijanje železniškega prometa po enotnem tehnično-tehnološkem procesu ter racionalno in družbenim potrebam prilagojeno možnost zagotavljanja javnih dobrin, ki jih mora skladno z zakonom na področju železniškega prometa zagotavljati država v razmerah trga prevoznih storitev.

Slovenske železnice opravljajo naslednje obvezne gospodarske javne službe:

- prevoz potnikov v notranjem in čezmejnem regijskem železniškem prometu;
- vzdrževanje javne železniške infrastrukture;
- vodenje železniškega prometa.

Poleg navedenega Slovenske železnice opravljajo tudi naslednje naloge v okviru upravljanja javne železniške infrastrukture:

- gospodarjenje z javno železniško infrastrukturo;
- izdajo soglasij za posege v progovni in varovalni progovni pas v skladu z zakonom, ki ureja varnost železniškega prometa;
- upravljanje z železniškimi postajnimi poslopji;
- druge naloge upravljavca javne železniške infrastrukture določene z zakonom, ki ureja železniški promet in varnost železniškega prometa.

Edini ustanovitelj in družbenik obvladujoče družbe Slovenske železnice d.o.o. je Republika Slovenija.

Zaradi enovite organiziranosti Slovenskih železnic je Republika Slovenija večkrat dobila očitke Komisije EU predvsem v smislu prevelike povezanosti vloge upravljavca JŽI in pa prevoznika v železniškem prometu. Poleg tega se ocenjuje, da bo s prenosom teh nalog na samostojne družbe dosežena boljša učinkovitost teh družb in pa večja transparentnost porabe javnih sredstev.

2. CILJI, NAČELA IN POGLAVITNE REŠITVE PREDLOGA ZAKONA

2.1 Cilji in načela

Cilji so z zakonom vzpostaviti temelje s katerimi se omogoči preoblikovanje Slovenskih železnic kot enovitega podjetja v holdinško organiziranost s čimer se določa statusno obliko, organizacijo in naloge družbe Slovenske železnice in drugih pravnih oseb v njeni večinski lasti. Osnovna načela za to preoblikovanje so:

– zagotovitev neodvisnosti infrastrukturnega upravljavca v skladu z določili direktiv prvega železniškega paketa,
– vzpostavitev potrebne samostojnosti prevozniškega dela podjetja in s tem zagotovitev pogojev dolgoročnega finančno učinkovitega poslovanja
– vzpostavitev organiziranosti, ki bo omogočala orientiranje posameznih družb na temeljne naloge za katere so ustanovljene in striktno obvladovanje stroškov posameznih družb.


2.3 Poglavitne rešitve


Holdinška oblika zagotavlja v danih razmerah, zaradi več desetletnega skupnega razvoja in posledične tehnično tehnološke prepletenosti procesov in opreme, najbolj varen in finančno optimalen prehod v samostojno poslovanje jedrnih družb. Popolna ločitev med infrastrukturnim upravljanjem in transportnimi dejavnostmi že v tej fazi preoblikovanja, bi lahko povzročala resne probleme pri koordinaciji delovanja teh dveh sistemov.

S formiranjem Holdinga in tremi družbami v tem holdingu se bo v največji meri zagotovilo posameznemu podjetju možnost optimalne organizacije za opravljanje osnovnih dejavnosti za katere bodo ustanovljene in s tem zagotovitev možnosti, da se podjetje osredotoči na naloge, ki izhajajo iz pogodb z državo kot tudi na naloge ki izhajajo iz tržne dejavnosti.

Istočasno pa je holding organiziranost, ki podjetja povezuje na področjih, kjer je integracija procesov v transportu in logistiki potrebna in smiselna. V okviru holdinga se formirajo še hčerinske družbe, ki jih lahko ustanovi holding ali pa posamezno podjetje, ki je sestavni del holdinga. Organizacija holdinga bo taka, da se dopušča ustanavljanje novih podjetji kot osnovnih stebrov holdinga.

V okviru holdinga se ustanovi podjetje »Infrastruktura d.o.o.« (ime družbe se uporablja za lažjo razpravo, končno ime družbe je seveda odvisno od različnih faktorjev), ki postane upravljavec JŽI ter obdrži in nadaljuje z izvajanjem javnih gospodarskih služb vodenje prometa in vzdrževanje javne železniške infrastrukture. Ravno tako izvaja naloge gospodarjenja z javno železniško infrastrukturo.

Podjetje Infrastruktura d.o.o. bo imelo naslednja glavna poslovna področja:

- Vodenje prometa,
- Vzdrževanje infrastrukture,
- Nepremičnine, (v upravljanje se prenesejo tudi železniška postajna poslopja).

Oblikovanje potniškega prometa kot samostojnega podjetja na področju javnega potniškega prometa bo omogočalo nemoteno nadaljnje razvijanje mednarodnega potniškega prometa in maksimalno vključenost v oblikovanje in ponudbo na področju integralnega potniškega prometa v Sloveniji kot tudi vključevanje v integrirani javni potniški sistem v Sloveniji. Potniški promet še naprej izvaja javno gospodarsko službo prevoza potnikov v notranjem in čezmejnem regijskem železniškem prometu. To preoblikovanje bo zagotavljalo tudi osnovo za optimiranje stroškov opravljanja GJS.

Formiranje podjetja za tovorni promet je pomembno predvsem iz razloga popolnega posvečanja tržni dejavnosti tovornega transporta ter možnosti, da se takšno podjetje v največji meri orientira tudi v smeri izvajanj logističnih procesov in ne nazadnje možnosti ustrezne povezave s strateškim partnerjem tako na področju transporta kot logistike. To preoblikovanje bo zagotavljalo možnost za optimiranje stroškov poslovanja, obvladovanja stroškov in uspešen tržni nastop.

Normativna usklajenost predloga zakona:

Predlog zakona je usklajen s predlogom Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o železniškem prometu, ki naj bi se obravnaval skupaj s tem predlogom zakona. Ravno tako je usklajen z določbami Zakona o gospodarskih družbah. S splošno veljavnimi načeli mednarodnega prava in z mednarodnimi pogodbami, ki obvezujejo Republiko Slovenijo predlog zakona ni povezan.


Povzetek Poročila o sodelovanju javnosti pri pripravi predloga zakona:

V razpravo so bili vključeni:

- Slovenske železnice d.o.o.
- Sindikati Slovenskih železnic
- Agencija za železniški promet
- Direkcija za vodenje investicij v železniško infrastrukturo
- Ministrstva
- Služba VRS za zakonodajo


Mnenja, predloge, pripombe so podali:

- Slovenske železnice – Generalni direktor
- Slovenske železnice – Svet delavcev
- Sindikat železničarjev Slovenije
- Sindikat strojevodij Slovenije
- Sindikat železniškega prometa Slovenije
- Sindikat delavcev železniške dejavnosti Slovenije
- Sindikat železniškega transporta Slovenije
- Sindikat vzdrževalcev železniške infrastrukture Slovenije
- Sindikat vzdrževalcev lokomotiv Moste
- Sindikat državnih organov Slovenije
- Sindikat direkcije za železniški promet
- Direkcija za vodenje investicij v železniško infrastrukturo
- Ministrstvo za finance
- Služba VRS za zakonodajo

Upoštevani so bile pripombe v celoti razen mnenja Službe Vlade RS za zakonodajo, da poseben zakon za urejanje statusa slovenskih železnic ni potreben oziroma, da ni potrebno, da to materijo ureja zakon ampak se lahko uredi s statutom družbe. Upoštevano tudi ni bilo mnenje tistih, ki menijo, da je organizacija SŽ tako kot je sedaj, in ne v obliki holdinga, boljša. Razloge za rešitev kot je v predlogu zakona pa smo že navedli v gradivu.

Bistvena stališča, predlogi, mnenja in pripombe javnosti

Slovenske železnice

Vključiti je potrebno TVD v družbo Infrastruktura tovorni del. Ustanoviti je potrebno Integrirano holdinško organizacijo z močno krovno družbo. Družba infrastruktura naj opravlja vse funkcije upravljavca. Vleka vlakov se ustrezno vključi v holding

Svet delavcev in sindikati železniškega sistema

Ključne funkcije in strokovne službe naj ostanejo na holdingu.

Vleka vlakov naj se ne deli in naj se združi s Centralnimi delavnicami.

Jasna opredelitev upravljavskih pravic na področju infrastrukture.

Vključitev poslovnega področja tehnične vagonske dejavnosti v Infrastrukturo.

Pripombe, ki jih je posredovala javnost se nanašajo na osnutek zakona. V principu so bile pripombe upoštevane, tako da se z osnutkom zakona predvideva oblikovanje družbe Slovenske železnice, ki bo potem ustanovila odvisne družbe. Organizacijska oblika posameznih družb tako ni predpisana z zakonom se le določa, da morajo organizirati izvajanje obveznih gospodarskih služb.


3. OCENA FINANČNIH POSLEDIC PREDLOGA ZAKONA ZA DRŽAVNI PRORAČUN IN DRUGA JAVNA FINANČNA SREDSTVA

– ker se bodo vse naloge izvajale v okviru že zagotovljenih materialnih, kadrovskih in finančnih sredstev zakon ne bo imel posledic za državni proračun in druga javno finančna sredstva.

4. NAVEDBA, DA SO SREDSTVA ZA IZVAJANJE ZAKONA V DRŽAVNEM PRORAČUNU ZAGOTOVLJENA, ČE PREDLOG ZAKONA PREDVIDEVA PORABO PRORAČUNSKIH SREDSTEV V OBDOBJU, ZA KATERO JE BIL DRŽAVNI PRORAČUN ŽE SPREJET

– /

5. PRIKAZ UREDITVE V DRUGIH PRAVNIH SISTEMIH IN PRILAGOJENOSTI PREDLAGANE UREDITVE PRAVU EVROPSKE UNIJE


V pravnem redu EU organizacija železnic oziroma prevoznikov v železniškem prometu ni posebej regulirana. Direktive EU (440/1991/EGS in 2001/14/EGS) ločujejo različne subjekte na področju železniških storitev in sicer prevoznike, upravljavce železniške infrastrukture in druge subjekte, ki imajo varnostne, regulatorne in nadzorne funkcije. Glede organiziranosti železniških družb je v direktivi 440/1991/EGS zahteva, da je potrebno v primeru, ko je vloga prevoznika v železniškem prometu in upravljavca železniške infrastrukture združena v enem subjektu (da je prevoznik obenem tudi upravljavec), izločiti funkcije določanja vlakovnih poti (vozni red) in pa zaračunavanja uporabnine in jih zaupati neodvisnemu organu. Ker s spremembami Zakona o železniškem paketu te funkcije sedaj v celoti prevzema Agencija za železniški promet je tej zahtevi direktive v celoti ugodeno. Zato sama organizacija družbe Slovenske železnice ni neposredno povezana s pravnim redom EU. Vsekakor pa je v skladu z zahtevami direktive po ločenosti izvajanja bistvenih funkcij bolj primerno, če naloge upravljavca infrastrukture izvaja družba neodvisna od družbe, ki izvaja prevoze.

Centralno-evropski model organiziranosti železnic (Nemčija, Italija, Avstrija) združuje upravljavca in prevoznika v obliki holdinga, oziroma v enoviti organizaciji (Švica, Luksemburg) ter zagotavlja enakopravnost pristopa drugim prevoznikom z organom izven železnice, ki je pristojen za dodeljevanje vlakovnih poti, licenc in varnostnih spričeval. Upravljavec železniške infrastrukture je odgovoren za vzdrževanje železniške infrastrukture ter vodenje železniškega prometa, kar izvaja gospodarska družba, ali pa posamezne organizacijske enote z ločenim računovodstvom v enotnem železniškem podjetju.

V Evropski uniji tako poznamo naslednje temeljne oblike organiziranja železnic in sicer:

- Holdinško-koncernsko integrirane železnice
Železnica je organizirana v obliki holdinga-koncerna z odvisnimi jedrnimi družbami za upravljanje infrastrukture (upravljavec infrastrukture) in za prevozno dejavnost (prevoznik). Takšno ureditev imajo npr. Avstrija, Nemčija in Italija.



Ureditev v Italiji in Nemčiji prikazujemo v shemi v nadaljevanju.


UPRAVLJAVEC PREVOZNIK
ITALIJA
FS-Ferrovie dello Stato
RFI- Rete Ferroviaria Italiana
Trenitalia
(+ 25 drugih prevoznikov
3% obsega dela)
NEMČIJA
DB AG-Deutsche Bahn
DB Netz AG
DB Regio AG,
DB Fernverkehr AG,
Railion Deutschland AG,
(+ okrog 300 drugih prevoznikov
cca 10 % obsega dela)


- Institucionalno ločene železnice
Železnica je organizirana v obliki institucionalno popolnoma ločenih, neodvisnih družb, brez kakršnekoli medsebojne povezave. Takšno ureditev ima večina skandinavskih držav (Švedska, Norveška in Danska), Španija in Velika Britanija.

Ureditev na Danskem prikazujemo v shemi v nadaljevanju.



UPRAVLJAVECPREVOZNIK
DanskaBanedanmarkDSB-Danske Statbaner pot. promet
(tovorni promet je prodan Railion Group)
(+ 6 drugih prevoznikov)


- Enovite železnice
Železnica je organizirana kot enovita družba, vendar obvezno z ločenim računovodstvom za področje upravljanja infrastrukture na eni ter za področje prevozne dejavnosti na drugi strani. Takšno ureditev imata npr. Estonija in Švica, ki sicer ni članica Evropske unije, ima pa svojo zakonodajo usklajeno z zakonodajo EU.


Ureditev v Estoniji, Švici in Luksemburgu prikazujemo v shemi v nadaljevanju.


ESTONIJAEVR-Eesti Randtee (tov. p. + 693 km infr.)
66% v lasti BRS-Baltic Rail Services, 34% v lasti države

Edelrandtee (pot. p. dizel + 300 km infr.)
Elektrirandtee (pot.p.el. + 132 km infr.)
ŠVICASBB-CFF Švicarske železnice
(divizije z ločenim računovodstvom- pot.p,Cargo, infr., neprem.)
BLS-Lotschbergbahn AG
LUKSEMBURGCFL- Societe National des Chemins de Fer
Luxembourgois



- Delno integrirane železnice
Delno integrirane železnice so tiste železnice, ki po svoji vsebini odstopajo od »standardnih« institucionalno ločenih organizacijskih oblik v EU. Njihova značilnost je, da je upravljavec infrastrukture sicer institucionalno ločena družba, ki pa sama fizično ne izvaja del, za katera je formalno zadolžena, pač pa jih v večji ali manjši meri oddaja za to dejavnost specializiranim izvajalcem, praviloma zopet železnici. Takšno ureditev ima npr. Finska.

Ureditev na Finskem prikazujemo v shemi v nadaljevanju.


6. DRUGE POSLEDICE, KI JIH BO IMEL SPREJEM ZAKONA

6.1 Administrativne in druge posledice

a) v postopkih oziroma poslovanju javne uprave ali pravosodnih organov

Predlog zakona ne predvideva in ne povzroča novih administrativnih postopkov oziroma bremen. Ravno tako nima drugih vplivov na delovanje državne uprave. Novi kadri tudi ne bodo potrebni saj se bo v novo nastale družbe prerazporedilo delavce sedaj zaposlene na SŽ.

b) pri obveznostih strank do javne uprave ali pravosodnih organov: ni posledic.

6.2 Presoja posledic na okolje, ki vključuje tudi prostorske in varstvene vidike: ni posledic

6.3 Presoja posledic na gospodarstvo: ni posledic

6.4 Presoja posledic na socialnem področju: ni posledic

6.5 Presoja posledic na dokumente razvojnega načrtovanja: ni posledic


6.6 Izvajanje sprejetega predpisa /


6.7 Druge pomembne okoliščine v zvezi z vprašanji, ki jih ureja predlog zakona /

II. BESEDILO ČLENOV

1. člen

Ta zakon določa statusno obliko, organizacijo in naloge družbe Slovenske železnice in drugih pravnih oseb v njeni večinski lasti.

2. člen

(1) Družba Slovenske železnice d.o.o. kot obvladujoča družba (v nadaljnjem besedilu: Slovenske železnice), za izvajanje svojih osnovnih in dopolnilnih dejavnosti ustanovi odvisne družbe v katerih je večinski lastnik in druge pravne osebe, v katerih izvaja ustanoviteljske pravice.

(2) Slovenske železnice pri svojem poslovanju in pri upravljanju odvisnih družb skrbijo tudi za uresničevanje javnega interesa na področju železniškega prometa in morajo zagotavljati varno odvijanje železniškega prometa.

(3) Slovenske železnice preko svojih odvisnih družb opravljajo naslednje obvezne gospodarske javne službe, ki jih določa zakon, ki ureja železniški promet:

- prevoz potnikov v notranjem in čezmejnem regijskem železniškem prometu;
- vzdrževanje javne železniške infrastrukture;
- vodenje železniškega prometa.

(4) Slovenske železnice preko svojih odvisnih družb opravljajo tudi naslednje naloge upravljavca javne železniške infrastrukture:

- gospodarjenje z javno železniško infrastrukturo;
- izdajo soglasij za posege v progovni in varovalni progovni pas v skladu z zakonom, ki ureja varnost železniškega prometa;
- upravljanje z železniškimi postajnimi poslopji;

- druge naloge upravljavca javne železniške infrastrukture določene z zakonom, ki ureja železniški promet in zakonom, ki ureja varnost železniškega prometa.

(5) Slovenske železnice poleg dejavnosti iz tretjega odstavka tega člena in prejšnjega odstavka, preko svojih odvisnih družb, opravljajo tudi naslednje dejavnosti:

- prevoz blaga po javni železniški infrastrukturi;

- vleko vlakov in tehnično vagonsko dejavnost;
- dejavnosti kot so npr. izvajanje storitev logističnih centrov, gradbena dejavnost, skladiščenje, telekomunikacije, raziskovanje in eksperimentalni razvoj na področju tehnologije, projektiranje in tehnično svetovanje, tehnično preizkušanje in analiziranje, izvajanje informacijskih, finančnih, računovodskih in drugih podobnih storitev, proizvodnja železniških in drugih tirnih vozil, vzdrževanje in popravila tirnih in motornih vozil, splošna gradbena dela in gradbena dela specialnih strok, razvoj, svetovanje in opremljanje z računalniško programsko opremo ter druge dejavnosti.


(6) Nad družbami, ki izvajajo gospodarske javne službe izvaja nadzor ministrstvo, pristojno za promet in sicer predvsem z vidika kakovostnega izvajanja gospodarske javne službe in transparentne ter zakonite uporabe sredstev, namenjenih izvajanju teh gospodarskih javnih služb.

3. člen
(1) Ustanovitelj in edini družbenik obvladujoče družbe Slovenske železnice d.o.o. iz prejšnjega člena je Republika Slovenija, ki svojega poslovnega deleža ne more deliti ali prenesti na drugo osebo.

(2) Ustanovitelj in edini družbenik odvisnih družb iz prvega odstavka 4. člena tega zakona je družba Slovenske železnice d.o.o., ki svojega poslovnega deleža ne more deliti ali prenesti na drugo osebo.

(3) V drugih odvisnih družbah se poslovni delež družbe Slovenske železnice d.o.o. ne sme zmanjšati.
4. člen
(1) Družba Slovenske železnice d.o.o. kot obvladujoča družba ustanovi eno ali več odvisnih družb za izvajanje naslednjih dejavnosti:

- opravljanje vzdrževanja železniške infrastrukture, vodenje železniškega prometa in izvajanje drugih nalog upravljavca javne železniške infrastrukture (upravljanje javne železniške infrastrukture);
- opravljanje prevoza potnikov v notranjem, čezmejnem regijskem in mednarodnem železniškem prometu (prevoz potnikov);
- prevoz blaga v notranjem in mednarodnem železniškem prometu (prevoz blaga).

(2) Družba Slovenske železnice d.o.o. lahko s soglasjem ustanovitelja ustanovi druge gospodarske družbe ali preoblikuje tiste, katerih lastnik ali solastnik je in katerih dejavnost je potrebna za nemoteno in kakovostno opravljanje dejavnosti gospodarskih družb iz prvega odstavka tega člena.

(3) Pri ustanavljanju novih družb ali drugih pravnih oseb oziroma pri preoblikovanju obstoječih morajo Slovenske železnice zasledovati cilje, ki jih določa 2. člen tega zakona.

(4) Odvisne družbe iz prvega odstavka tega člena se ustanovijo po postopku delitve obstoječe družbe Slovenske železnice d.o.o. z ustanovitvijo novih družb, kot je določen v zakonu, ki ureja gospodarske družbe, razen če je s tem zakonom določeno drugače.

(5) Na posamezne odvisne družbe iz prvega odstavka tega člena se prenesejo premoženje, pravice in obveznosti družbe Slovenske železnice d.o.o., kot bodo določeni v delitvenem načrtu, ki ga sprejme Vlada Republike Slovenije. V delitvenem načrtu se mora dosledno upoštevati vsebinska povezanost prenesenega premoženja z dejavnostjo, ki jo bo opravljala posamezna odvisna družba, prenesene pravice in obveznosti pa morajo biti vsebinsko povezane s prenesenim premoženjem in zaposlenimi, ki jih bodo prevzele posamezne odvisne družbe. Izvajanje gospodarske javne službe prevoza potnikov v notranjem in čezmejnem regijskem železniškem prometu se prenese na odvisno družbo, ki bo izvajala prevoz potnikov. Gospodarska javna služba vzdrževanja javne infrastrukture ter vodenja železniškega prometa se prenese na odvisno družbo, ki bo izvajala vzdrževanje železniške infrastrukture, vodenje železniškega prometa in druge naloge upravljavca javne železniške infrastrukture.

(6) Premoženje, pravice in obveznosti se na posamezne odvisne družbe iz prvega in tretjega odstavka tega člena prenesejo po njihovi neodpisani knjigovodski vrednosti. Vrednost osnovnega kapitala posamezne odvisne družbe, ki se vpiše v sodni register, je enaka razliki med knjigovodsko vrednostjo prenesenega premoženja in obveznostmi, zmanjšani najmanj za vrednost rezerv, ki jih družba mora oblikovati v skladu s predpisi.

(7) Za obveznosti družbe Slovenske železnice d.o.o. iz posojil z državnimi poroštvi, ki bodo ob ustanovitvi, ali kasneje, prenesene na nove odvisne družbe, je kot solidarni dolžnik poleg družbe, ki ji je bila v delitvenem načrtu dodeljena obveznost, odgovorna tudi obvladujoča družba Slovenske železnice d.o.o., druge odvisne družbe pa ne.

(8) K ustanovitvenemu aktu pravnih oseb, ki jih ustanovi obvladujoča družba, mora dati predhodno soglasje ustanovitelj. Soglasje ustanovitelja ni potrebno, če se spreminja ustanovitveni akt, ki se nanaša na spremembo dejavnosti, če ta ne posega v spremembo temeljne dejavnosti, zaradi katere je družba ustanovljena, ali če gre za spremembo sedeža družbe.


5. člen
(1) Državna poroštva za posojila, ki so bila podeljena družbi Slovenske železnice d.o.o., se prenesejo skupaj s posojili na odvisne družbe, ki jih bo na podlagi tega zakona in skladno z delitvenim načrtom iz petega odstavka 4. člena tega zakona, ustanovila ta družba.

(2) Če se upniki iz posojil s poroštvi države ne strinjajo s prenosom teh posojil na odvisne družbe, posojila s poroštvi države ostanejo v premoženjski bilanci obvladujoče družbe Slovenske železnice d.o.o..

(3) V primeru iz prejšnjega odstavka odvisna družba, na katero bi morala biti obveznost z državnim poroštvom prenesena, sklene z družbo Slovenske železnice d.o.o. pogodbo o solidarni odgovornosti za dolg, ki določi njeno obveznost tekočega zagotavljanja finančnih sredstev za odplačevanje teh obveznosti in način odplačevanja tega dolga.


6. člen
(1) Objekti, naprave ter tirna vozila v lasti odvisnih družb, ki so nujno potrebna za izvajanje gospodarskih javnih služb in mednarodnega železniškega potniškega prometa ne morejo biti predmet zastave in so ob stečaju oziroma likvidaciji izvzeta iz stečajne oziroma likvidacijske mase dolžnika. Lahko so predmet prodaje, če s prodajo soglaša ustanovitelj obvladujoče družbe Slovenske železnice d.o.o..

(2) Tirna vozila iz prejšnjega odstavka se izjemoma lahko zastavijo, če je z zastavno pravico na mobilnih sredstvih zavarovan posojilodajalec, ki je financiral njihovo nabavo.

(3) Sredstva iz prvega odstavka tega člena se podrobneje določijo s predpisom, ki ga izda Vlada Republike Slovenije.

PREHODNE IN KONČNA DOLOČBA

7. člen
Vlada Republike Slovenije sprejme spremembe Odloka o ustanovitvi družbe Slovenske železnice d.o.o. v roku šestih mesecev od uveljavitve tega zakona.


8. člen

(1) Delitveni načrt iz petega odstavka 4. člena tega zakona mora Vlada Republike Slovenije prejeti v štirih mesecih od uveljavitve tega zakona.

(2) Odvisne družbe iz prvega odstavka 4. člena tega zakona morajo začeti delovati najkasneje v osmih mesecih od uveljavitve tega zakona.


(3) Zaposlenim, ki jih bodo prevzele odvisne družbe, se zaradi spremembe delodajalca pravice in obveznosti iz delovnega razmerja določijo v skladu z določbami zakona, ki ureja delovna razmerja oziroma zakona, ki ureja pravice in obveznosti javnih uslužbencev.

9. člen
Vlada Republike Slovenije izda akt iz tretjega odstavka 6. člena tega zakona v štirih mesecih od uveljavitve tega zakona.

10. člen

Ob uveljavitvi tega zakona se šteje, da licenca, varnostno spričevalo in varnostno pooblastilo, ki je bilo izdano družbi SŽ d.o.o., veljajo tudi za odvisne gospodarske družbe, ki jih ustanovi družba Slovenske železnice d.o.o. za upravljanje z javno železniško infrastrukturo, izvajanje prevoza potnikov in izvajanje prevoza tovora do izdaje novih dokumentov odvisnim družbam.

11. člen

Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.

III. OBRAZLOŽITEV

K 1. členu

Uvodna določba tega člena določa namen zakona, ki je določiti organizacijo poslovnega sistema slovenskih železniških družb.

K 2. členu

V tem členu je določena organizacija poslovnega sistema slovenskih železniških družb, ki ga sestavljajo družba Slovenske železnice d.o.o. kot obvladujoča družba in njene odvisne družbe. Zakon v nadaljevanju predvideva obvezno ustanovitev treh odvisnih družb za izvajanje treh glavnih dejavnosti slovenskih železnic. Lahko pa se ustanovi tudi več odvisnih družb za izvajanje drugih dejavnosti poslovnega sistema slovenskih železnic kot je npr. gradbena dejavnost, vzdrževanje vozil ipd... Pri svojem poslovanju morajo vse družbe poslovnega sistema zasledovati javni interes in cilje določene s tem zakonom. V tem členu so določene tudi gospodarske javne službe, ki jih izvajajo slovenske železnice, ki ostajajo enake kot do sedaj in so že določene z Zakonom o železniškem prometu. Določene so tudi druge naloge SŽ, ki so zelo podobne kot v sedanji ureditvi. Izvzeta je samo izdelava voznega reda omrežja, ki ga bo zaradi zagotovitve neodvisnega izvajanja teh funkcij prevzela Agencija za železniški promet. Zaradi funkcionalne zaokrožitve sistema zaračunavanja in pobiranja uporabnine bo tudi pobiranje uporabnine prevzela Agencija za železniški promet, ki bo tako pobrana sredstva nakazala na račun Slovenskih železnic, namenjen vzdrževanju JŽI.

K 3. členu

Namen predloga zakona o družbi SŽ je določiti najpomembnejše osnovne vsebine, ki urejajo organiziranost in statusno urejenost slovenskih železnic. RS je edini družbenik oz. lastnik obvladujoče družbe. Edini lastnik treh »obveznih« odvisnih družb je obvladujoča družba SŽ d.o.o.. Ker pa so druge odvisne družbe delno že lastniško spremenjene, se s tem zakonom zagotavlja, da se delež obvladujoče družbe ne sme zmanjšati, lahko pa se poveča.

K 4. členu

Družba Slovenske železnice d.o.o. lahko ustanovi več odvisnih družb, obvezno pa mora ustanoviti tri odvisne družbe za izvajanje nalog upravljavca JŽI, prevoza potnikov in prevoza blaga in sicer za vsako izmed nalog samo eno družbo. Dovoljeno je tudi preoblikovanje že ustanovljenih družb vendar je potrebno tako pri ustanavljanju kot preoblikovanju zasledovati cilje določene s tem zakonom. Ustanovitev novih treh družba se izvede po postopku delitve obstoječe družbe SŽ d.o.o.. Na nove družbe se prenesejo tudi pravice in obveznosti povezane z izvajanjem njihove dejavnosti, ki jih je do sedaj imela obvladujoča družba. Predvideno je tudi soglasje RS k ustanovitvenim aktom odvisnih družb, katerih ustanovitev ni obvezno določena s tem zakonom.

K 5. členu

Ta člen ureja prenos državnih poroštev na odvisne družbe. Predvideno je, da se poroštva prenesejo na odvisne družbe razen v primerih, če se posojilodajalec s tem ne bi strinjal.


K 6. členu

Ta člen določa izvzem sredstev za izvajanje gospodarskih javnih služb iz določenih pravnih poslov in stečajne ter likvidacijske mase. Natančnejše bo ta sredstva določila oziroma opredelila Vlada Republike Slovenije z uredbo. Gre za objekte, naprave in tirna vozila namenjena za izvajanje gospodarskih javnih služb in ki so v lasti odvisnih družb oziroma niso javna železniška infrastruktura. To so npr. lokomotive, vagoni, delovni stroji, objekti in naprave, ki ne spadajo pod javno železniško infrastrukturo ipd.

K 7. členu

V tem členu je urejen rok za spremembo ustanovitvenega akta družbe SŽ d.o.o..

K 8. členu

Na tem mestu je določen rok za ustanovitev odvisnih družb.

K 9. členu

Ta člen določa rok za izdajo predpisa Vlade Republike Slovenije s katerim se natančneje določijo objekti, naprave in mobilna sredstva, ki so v lasti odvisnih družb in so nujno potrebna za izvajanje gospodarskih javnih služb.

K 10. členu

V tem členu je urejena izdaja temeljnih varnostnih dokumentov železniškega prevoznika oziroma upravljavca infrastrukture in sicer licence, varnostnega spričevala in varnostnega pooblastila. Ker se bodo te dejavnosti na podlagi tega zakona začele izvajati v hčerinskih družbah SŽ d.o.o. je potrebno določiti zakonsko domnevo, da tudi za odvisne družbe veljajo dokumenti izdani SŽ saj gre za pravno nasledstvo.

K 11. členu

V tem členu je določen rok za uveljavitev zakona.


IV. BESEDILO ČLENOV, KI SE SPREMINJAJO

/


Zadnja sprememba: 12/07/2010
Zbirke Državnega zbora RS - spredlogi zakonov