Zbirke Državnega zbora RS - predlogi zakonov

Show details for EVIDENČNI PODATKIEVIDENČNI PODATKI
Številka: 51000-80/2005/4
Ljubljana, 14.12.2005



DRŽAVNI ZBOR
REPUBLIKE SLOVENIJE
Odbor za zunanjo politiko

LJUBLJANA


Vlada Republike Slovenije je na 53. redni seji dne 14.12.2005 sprejela:

- pobudo za prenehanje veljavnosti Sporazuma med Vlado Republike Slovenije in Vlado Zvezne Republike Nemčije o finančni pomoči za ustvarjanje eksistence in poklicnem vključevanju kvalificiranih delavcev Republike Slovenije,

ki vam jo pošiljamo na podlagi 86. člena zakona o zunanjih zadevah.

Vlada Republike Slovenije je na podlagi 45. člena poslovnika Vlade Republike Slovenije in na podlagi 235. člena poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije določila, da bodo kot njeni predstavniki na seji Odbora za zunanjo politiko Državnega zbora sodelovali:

- dr. Andrej Bajuk, minister za finance,
- mag. Janez Drobnič, minister za delo, družino in socialne zadeve,
- mag. Katja Božič, v.d. generalnega direktorja Direktorata za finančni sistem Ministrstva za finance,
- Janja Romih, vodja Sektorja za pretok delovne sile Direktorata za trg dela in zaposlovanje Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve.





Mateja Tamara Fajs
GENERALNA SEKRETARKA


PRILOGA: 1




Številka: 51000-80/2005/4
Ljubljana, 14.12.2005


POBUDA ZA PRENEHANJE VELJAVNOSTI SPORAZUMA MED VLADO REPUBLIKE SLOVENIJE IN VLADO ZVEZNE REPUBLIKE NEMČIJE O FINANČNI POMOČI ZA USTVARJANJE EKSISTENCE IN POKLICNEM VKLJUČEVANJU KVALIFICIRANIH DELAVCEV REPUBLIKE SLOVENIJE


1. RAZLOGI ZA PRENEHANJE VELJAVNOSTI MEDNARODNE POGODBE

Sporazum med Vlado Republike Slovenije in Vlado Zvezne Republike Nemčije o finančni pomoči za ustvarjanje eksistence in poklicnem vključevanju kvalificiranih delavcev Republike Slovenije se od septembra 2002 izvaja le v delu, da SIB v likvidaciji še vedno vodi kreditni, garancijski in svetovalni sklad, redno vrača glavnico in obresti slovenski in nemški strani ter sprejema vračilo glavnice in obresti od kreditojemalcev, ki so sposobni vračati kredit, oziroma vodi postopke izvršbe nad kreditojemalci, ki ne vračajo prejetega kredita. Od septembra 2002 ni bilo odobrenih nobenih novih kreditov, tako da se sporazum v tem bistvenem delu ne izvaja več.

Predlagana predčasna prekinitev izvajanja Sporazuma, ki določa, da Vlada RS zagotavlja vrnitev posojila, je za Vlado RS najprimernejša, ker:
2. BISTVENI ELEMENTI OB PRENEHANJU VELJAVNOSTI POGODBE

Sporazum v 10. členu določa možnost odpovedi sporazuma in sicer pisno najkasneje šest mesecev pred potekom vsakokratne veljavnosti.
S predčasno prekinitvijo sporazuma in predlagano finančno rešitvijo se predčasno poplačata obe pogodbenici. Kreditojemalci, ki ne zmorejo vračila kreditov bodo od Nove Ljubljanske banke pridobili nove kredite, tako da ne bodo v privilegiranem položaju v primerjavi s kreditojemalci, ki so že odplačali svoj kredit, ali ga redno odplačujejo.

3. 4. 5. PREDLOG STALIŠČ DELEGACIJE

Obe pogodbenici sta na številnih sestankih proučevali možnosti nadaljevanja oziroma predčasnega prenehanja izvajanja sporazuma. Predlog za prenehanje veljavnosti sporazuma je usklajen med pogodbenicama, kakor tudi s finančnima izvajalkama sporazuma SIB in DEG ter NLB.

6. ORGAN, KI BO MEDNARODNO POGODBO ODPOVEDAL IN VPLIV NA IZDAJO ALI SPREMEMBO VELJAVNIH PREDPISOV

Odpoved, oziroma prenehanje veljavnosti mednarodne pogodbe, bo sprejela Vlada RS s soglasjem Odbora Državnega zbora za zunanjo politiko. Prenehanje veljavnosti sporazuma ne bo vplivalo na izdajo ali spremembo veljavnih predpisov.

7. POTREBNA FINANČNA SREDSTVA ZA ODPOVED MEDNARODNE POGODBE

/

8. ODOBRITEV ZAČASNE UPORABE

/

9. IZJAVA O PRIMERNOSTI ODPOVEDI MEDNARODNE POGODBE Z VIDIKA SKLADNOSTI S PRAVNIM REDOM IN USMERITVAMI EU

Odpoved oziroma prenehanje veljavnosti sporazuma ni v povezavi s pravnim redom EU.




PREDLOG ZA PREDČASNO PREKINITEV IZVAJANJA
SPORAZUMA MED VLADO RS IN VLADO ZRN
O FINANČNI POMOČI ZA USTVARJANJE EKSISTENCE IN
POKLICNEM VKLJUČEVANJU KVALIFICIRANIH DELAVCEV RS







SPORAZUM 5


MOŽNE REŠITVE 19
PREDLOG 28



SPORAZUM


Vsebina sporazuma

ZRN je imela v državnem programu več oblik finančnega vzpodbujanja za vračanje tujih delavcev v matične države. Nekatere programe je v celoti financirala sama, druge pa v sodelovanju z vladami matičnih držav, kamor se vračajo zdomci povratniki.

RS je bila kot samostojna država s strani ZRN pozvana k sklenitvi posebnega sporazuma, na podlagi katerega sta se obe Vladi dogovorili, da bosta zagotovili skupaj 20 mio. DEM kot obrestno posojilo za dobo 30 let.

Sporazum med Vlado RS in Vlado ZRN o finančni pomoči za ustvarjanje eksistence in poklicnem vključevanju kvalificiranih delavcev RS (v nadaljevanju: Sporazum) je bil podpisan 5.11.1992, Državni zbor RS pa je z Zakonom o ratifikaciji (Ur. l. RS, št. 2 – Mednarodne pogodbe, z dne 4.2.1993) omenjeni Sporazum ratificiral.

16.6.1994 sta se obe podpisnici dodatno obvezali, da bosta za skupno 20 mio. DEM zvišali sklad za vzpodbujanje ustvarjanja eksistence. Dogovor je bil ratificiran 3.11.1994 z Zakonom o ratifikaciji dogovora o dopolnitvi sporazuma z dne 5.11.1992 med Vlado RS in Vlado ZRN o finančni pomoči za ustvarjanje eksistence in poklicnem vključevanju kvalificiranih delavcev (Ur. l. RS, št. 21 – Mednarodne pogodbe, z dne 30.11.1994).

Vlada RS je za izvajanje Sporazuma v skladu s prvim odstavkom 5. člena Sporazuma pooblastila Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve (v nadaljevanju: MDDSZ), za finančno izvedbo Sporazuma pa v skladu z drugim odstavkom 5. člena Slovensko investicijsko banko d.d., Ljubljana (v nadaljevanju: SIB).

Vlada ZRN je z tretjim odstavkom 5. člena Sporazuma za finančno izvedbo pooblastila Deutche Ausgleichsbank, Bonn (v nadaljevanju: DtA).

V skladu z 10. členom Sporazuma je veljavnost Sporazuma določena na 3 leta. Po poteku tega časa se veljavnost Sporazuma podaljša vsakokrat še za eno leto, če ga nobena od pogodbenih strank pisno ne odpove najkasneje šest mesecev pred potekom vsakokratne veljavnosti. Ker nobena stran ni dala pisne odpovedi Sporazuma, je Sporazum še v veljavi.

Od septembra 2002 na podlagi Sporazuma ni bilo odobrenega nobenega novega kredita.


Razširitev ciljne skupine kreditojemalcev

V prvi Pogodbi o posojilu med MDDSZ in SIB z dne 22.3.1993, na podlagi katere je MDDSZ zagotovilo vplačilo 10 mio. DEM v tolarski protivrednosti, je v 5. členu določeno, da sme banka posojilo uporabiti izključno v smislu navodila za izvajanje sporazuma z dne 5.11.1992 le z dajanjem posojil z ugodnimi obrestmi, ustanoviteljem – povratnikom (končnim uporabnikom posojila). V istem členu je še določeno, da si posojilodajalec pridržuje pravico, da banki tokom črpanja da še dodatna specifična navodila, kdo je lahko upravičen do posojila.

Enaka določba je tudi v drugi pogodbi o posojilu (5. člen), sklenjeni med MDDSZ in SIB dne 9.5.1994, ko je MDDSZ zagotovilo dodatnih 5 mio. DEM v tolarski protivrednosti.

V 5. členu tretje pogodbe o posojilu med MDDSZ in SIB z dne 25.9.1995, na podlagi katere je bilo zagotovljeno še 5 mio. DEM v tolarski protivrednosti, pa je v 5. členu določeno naslednje:

»Banka sme posojilo uporabiti izključno v smislu navodila za izvajanje sporazuma z dne 5.11.1992, protokola o pogajanjih med vladama z dne 12. in 13.10.1992 ter protokola o pogajanju med bankama izvajalkama sporazuma iz junija 1994, le za dajanje posojil z ugodnimi obrestmi končnim uporabnikom posojila. Posojilodajalec si pridržuje pravico, da tokom črpanja da banki še dodatna specifična navodila kdo je lahko upravičen do posojila«.

Navodilo z dne 5.11.1992 v prvi točki določa, da iz sredstev Vlade RS in Vlade ZRN SIB slovenskim strokovnim delavcem (povratnikom iz tujine) zagotavlja posojilo za ustvarjanje samostojne poklicne eksistence na vseh gospodarskih področjih, posebno na področju obrtnega gospodarstva, svobodnih poklicev in kmetijstva.

V pogodbi o posojilu, sklenjeni med SIB in DtA dne 10.12.1992, na podlagi katere je DtA zagotovila vplačilo 10 mio. DEM na račun SIB, je v 2. členu določeno naslednje:

»SIB sme posojilo uporabiti izključno v smislu navodila za izvajanje sporazuma z dne 5.11.1992 (posojilo za ustvarjanje eksistence) le za dajanje posojil z ugodnimi obrestmi ustanoviteljem – povratnikom (končnim uporabnikom posojila)«.

V drugem odstavku je še posebej določeno, da se s posojilom ne smejo financirati davki in ostale javne davščine (družbeni prispevki), ki jih mora plačevati SIB, kot tudi ne stroški vseh vrst, posebno ne stroški transfera in stroški, nastali v zvezi z odobritvijo in upravljanjem posojil za ustanovitev eksistence. V dodatku k pogodbi z dne 30.9.1994, ko je DtA zagotovila še 10 mio. DEM, je navedena določba ostala nespremenjena.


Ta navodila so torej obvezovala SIB, da sredstva slovenske in nemške strani v skladu z navodilom z dne 5.11.1992 uporablja izključno za dajanje ugodnih posojil slovenskim državljanom - povratnikom iz ZRN.


V Protokolu o pogajanjih med pooblaščenima finančnima izvajalkama sporazuma SIB in DtA z dne 27.6.1994 se v točki 3.2. predlaga razširitev ciljne skupine; in sicer naj bi se iz slovenskega prispevka v kreditni sklad poleg povratnikov iz ZRN v okviru obstoječe smernice (navodilo z dne 5.11.1992) namenila pomoč tudi za povratnike iz drugih držav in za Slovence, ki niso bili v tujini.

V Poročilu o pogovorih SIB z DEG in DtA v času 29. in 30.9.1994 v Koelnu in Bonnu, je poleg dogovora, da se obrestna mera za končne uporabnike posojila poveča na 6% realno letno z dnem 17.10.1994 (po podatkih SIB se je povečala s 1.1.1995), zapisano tudi, da so se predstavniki DtA ponovno zavzeli za razširitev Programa za Slovence, ki se vračajo iz drugih držav in za Slovence, ki niso bili v tujini. Pri tem pa so poudarili da se sredstva nemškega dela lahko uporabijo le za povratnike iz ZRN, ko gre za prvo odobritev sredstev, vrnjena sredstva pa je možno uporabiti tudi za vse posojilojemalce.

Dne 29.3.1995 je tedanja ministrica Rina Klinar odobrila razširitev ciljne skupine pod pogoji in način, predlaganimi v Protokolu o pogajanjih med SIB in DtA. Dne 20.5.1996 je tedanji minister mag. Anton Rop izdal soglasje za objavo razpisa, ki je bil objavljen v Uradnem listu RS 14.6.1996, v katerem se je za pridobitev kredita poleg ostalih pogojev zahtevalo tudi državljanstvo RS, brez pogoja, da bi vlagatelj »povratnik« iz ZRN.

V rednem poročilu SIB banke za leto 1996 so bili kot prejemniki kreditov že vključeni »nepovratniki«, ki so do roka vložili 68 vlog, ki jih je obravnaval kreditni odbor.

Iz poročila za leto 1997 se vidi, da je bilo do konca decembra vloženih 125 vlog »nepovratnikov«, od tega je bilo 86 vlog odobrenih. Za 50 kreditojemalcev so bila opravljena tudi izplačila v višini 7.610.556 DEM. »Povratniki« so do konca decembra 1997 vložili 263 vlog, od katerih je bilo 188 vlog odobrenih ter 158 vlog izplačanih v skupnem znesku 30.147.452 DEM.


Odobrena razširitev ciljne skupine posojilojemalcev je veljala za vse slovenske državljane, ki so lahko kredit pridobili pod enakimi pogoji kot »povratniki«, s pogojem, da jim je bil kredit dodeljen iz slovenskega dela kreditnega sklada, iz nemškega dela pa le sredstva, ki so jih vračali kreditojemalci »povratniki« v skladu s pogodbami.


SIB banka je v poročilih ločeno prikazovala sredstva, izplačana »povratnikom«, od sredstev, izplačanih »nepovratnikom«.


Finančne posledice Sporazuma

Obe Vladi sta s sporazumom iz leta 1992 in dopolnitvijo Sporazuma iz leta 1994 zagotovili po 20 mio. DEM, pri čemer je bil nemški del nominiran v DEM, slovenski del pa je bil izplačan v tolarski protivrednosti.

SIB svoje obveznosti glede vračila glavnice in obresti do ZRN in RS redno poravnava.

Finančne posledice Sporazuma za ZRN

Na podlagi Sporazuma sta bili med DtA in SIB podpisani dve kreditni pogodbi; in sicer: 10.12.1992 za 10 mio. DEM in 30.9.1994 za 10 mio. DEM. Obrestna mera znaša 2 % p.a.. Glavnica se odplača v 30-tih letih, z 10-letnim moratorijem, v 40-tih enakih polletnih obrokih. Obresti od glavnice se plačujejo od vsakokratnega dolžnega zneska 31.12. tekočega leta. Glavnico SIB odplačuje od 31.12.2002.

Preglednica 1: Kreditne pogodbe z ZRN
datum
znesek (glavnica)
valuta dolga
obrestna mera
10.12.1992
10.000.000 DEM
DEM oz. EUR
2 % p.a.
30.09.1994
10.000.000 DEM
SKUPAJ
20.000.000 DEM
Ministrstvo za gospodarsko sodelovanje ZRN (»Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung – BMZ«) je na podlagi Sporazuma in že podpisanih pogodb med SIB in DtA, namesto DtA kot pooblaščeno banko za finančno izvedbo Sporazuma s strani Vlade ZRN določilo Deutsche Investitions-und Entwicklungsgeselllschaft mbH Koeln (v nadaljevanju: DEG); in sicer od 1.4.1999 naprej. Novi kreditni sporazum (New Loan Agreement) je bil s strani DEG podpisan 28.3.2001, s strani SIB pa 9.5.2001.

Finančne posledice Sporazuma za RS


Na podlagi Sporazuma je MDDSZ s SIB podpisalo tri kreditne pogodbe; in sicer: 22.3.1993 za 10 mio. DEM, 9.5.1994 za 5 mio. DEM in 25.9.1995 še za 5 mio. DEM.

Preglednica 2: Kreditne pogodbe z RS
datum
znesek (glavnica)
valuta dolga
obrestna mera
22.03.1993
10.000.000 DEM
SIT
4 % p.a.
09.05.1994
5.000.000 DEM
25.09.1995
5.000.000 DEM
SKUPAJ
20.000.000 DEM
Obrestna mera znaša 4 % p.a.. Glavnica se odplača v 30-tih letih, z 10-letnim moratorijem, v 40-tih enakih polletnih obrokih. Obresti od glavnice se plačujejo od vsakokratnega dolžnega zneska 31.12. tekočega leta. Glavnico SIB odplačuje od 30.9.2003.

Vlada RS in Vlada ZRN sta za izvajanje Sporazuma zagotovili vsaka po 20 mio. DEM, pri čemer je bil nemški del nominiran v DEM, slovenski del pa izplačan v tolarski protivrednosti. Zaradi različne valutne strukture dolga dosega danes (po podatkih iz bilance stanja za DEG program na dan 30.9.2005) vrednost slovenskega dela terjatev do SIB le 57 % vrednosti nemškega dela terjatev do SIB (glej Sliko 1). Povedano z drugimi besedami, terjatve slovenske strani iz naslova Sporazuma do SIB so kljub istemu začetnemu znesku v višini 20 mio. DEM danes za 938 mio. SIT nižje od terjatev nemške strani.

Slika 1: Obveznosti SIB do RS in ZRN iz naslova izvajanja Sporazuma
(v 000 SIT)

Vir: SIB, Bilanca stanja za DEG program na dan 30.9.2005



Finančne posledice Sporazuma za končne kreditojemalce


Sporazum v tretjem odstavku 1. člena določa, da kriterije za koriščenje finančne pomoči določita izvajalski organizaciji, ki ju odobrita pristojna organa pogodbenic. Izvajalski organizaciji sta določeni v 5. členu Sporazuma; in sicer je Vlada RS pooblastila SIB, Vlada ZRN pa DtA oziroma DEG (od 1.4.1999 dalje).

Z Navodilom MDDSZ iz novembra 1992 so bili določeni kriteriji za koriščenje sredstev iz Sporazuma. O kreditnih pogojih so se potencialni kreditojemalci lahko seznanili tudi na podlagi posebnih brošur v nemškem in slovenskem jeziku iz leta 1993 in leta 1996.

Krediti iz Sporazuma so bili končnim kreditojemalcem odobreni v DEM in izplačljivi v tolarjih. Ob pričetku izvajanja Sporazuma se je obrestna mera določila na podlagi mesečnih podatkov o inflacijskih stopnjah (R), zmanjšanih za 15 % odgovarjajočih skupnih inflacijskih obresti letno, na kar so se dodale 4 odstotne točke (obrestna mera nad devizno revalorizacijsko klavzulo – D). Obrestna mera se je določala za preteklo obdobje 6 mesecev – konec meseca maja in novembra. S 1.1.1995 se je na skupnih pogajanjih med SIB in DtA obrestna mera za nove kreditojemalce spremenila, in sicer je končna obrestna mera za kreditojemalce znašala 6 % na leto (z možnostjo izbire med devizno (D) ali revalorizacijsko (R oziroma TOM) klavzulo).


Od septembra 2002 na podlagi Sporazuma ni bilo odobrenega nobenega novega kredita.

Preglednica 3: Primerjava kreditnih pogojev iz Sporazuma s tržnimi pogoji




Kot je razvidno iz Preglednice 3 in Slike 2 so bili pogoji najemanja kreditov (višina obrestne mere nad devizno revalorizacijsko klavzulo - D) iz naslova Sporazuma za končne kreditojemalce skozi celotno obdobje izvajanja Sporazuma ugodnejši od tržnih pogojev (povprečnih deklariranih bančnih obrestnih mer za dolgoročna posojila za osnovna sredstva gospodarstvu).

V letu 2002, ko so bili odobreni zadnji krediti iz naslova Sporazuma, je tako povprečna tržna obrestna mera (nad devizno revalorizacijsko klavzulo) za dolgoročne kredite gospodarstvu znašala 7,7 % p.a. in je za 1,7 odstotnih točk presegala obrestno mero (nad devizno revalorizacijsko klavzulo) za kredite iz Sporazuma, odobrene v tem letu, ki je znašala 6,0 % p.a..
Slika 2: Primerjava kreditnih pogojev iz Sporazuma s tržnimi pogoji
(obrestne mere nad devizno revalorizacijsko klavzulo v %)

Vir: Podatki MDDSZ in Bilten BS (september 2005)


Odgovornosti in finančne obveznosti


Vloga slovenske strani

V Zakonu o ratifikaciji Sporazuma med Vlado RS in Vlado ZRN o finančni pomoči za ustvarjanje eksistence in poklicnem vključevanju kvalificiranih delavcev Republike Slovenije
(Ur. l. RS, št. 2 – Mednarodne pogodbe, z dne 4. februarja 1993) je v 3. členu določeno, da za izvajanje Sporazuma skrbi MDDSZ. Vlada RS je za izvajanje Sporazuma pooblastila MDDSZ (prvi odstavek 5. člena Sporazuma), za finančno izvedbo Sporazuma pa SIB (drugi odstavek 5. člena Sporazuma).


Garancija Vlade RS

V četrtem odstavku 2. člena Sporazuma je določena garancija Vlade RS; in sicer:

»Vlada Republike Slovenije zagotavlja vrnitev posojila v nemških markah. Končne kreditojemalce oprošča tveganja spremembe tečaja.«

Tudi v novem kreditnem sporazumu (pogodbi) med SIB in DEG je v 14. členu določena garancija Vlade RS. Določba 14. člena se sklicuje na določbo Sporazuma med vladama (četrti odstavek 2. člena) in določa, da Vlada RS, kot garanter (»as guarantor«) nosi polno odgovornost za izpolnitev vseh plačilnih obveznosti SIB banke, ki izhajajo iz nemških posojil na podlagi Sporazuma. Koristnik te garancije je DEG, ki je kot izvedbeni agent pooblaščen s strani nemške vlade.


MDDSZ je kot skrbnik izvajanja sporazuma v začetni fazi zagotovilo sredstva za izvajanje Sporazuma ter spremljalo vračanje tako obresti kot glavnice. MDDSZ je odobravalo kreditne pogoje, ki so bili objavljeni v Navodilu iz leta 1992 in v javnem razpisu iz leta 1996, prav tako pa v brošurah iz leta 1993 in 1996. Na podlagi rednih polletnih poročil SIB se je MDDSZ seznanjalo z odobrenimi krediti kreditojemalcem, višino kreditov, stanjem kreditnega sklada in z uspešnostjo podprtih podjetij. Predstavnica MDDSZ je bila član kreditnega odbora, ki je obravnaval vloge in odobraval kredite.

Ker do leta 2002 razen posamičnih primerov ni bilo pritožb kreditojemalcev na kreditne pogoje oziroma na finančno izvajanje Sporazuma s strani SIB, MDDSZ ni posebej nadziralo finančnega izvajanja sporazuma. MDDSZ je nadziralo le vračanje obresti in glavnice nemški in slovenski strani na podlagi kreditnih pogodb.

Ko so se v letu 2003 začele razkrivati težave SIB banke pri drugih poslih, je MDDSZ na pobudo Nove Ljubljanske banke d.d. (v nadaljevanju: NLB) začelo z aktivnostmi prenosa izvajanja Sporazuma s SIB na NLB ter v letu 2004 preko MF preverjati kreditne pogoje, pod katerimi so kreditojemalci sklepali kreditne pogodbe.


Vlada RS je dne 27.11.2003 sprejela sklep, s katerim je dala soglasje k prenosu izvajanja finančnega dela Sporazuma na NLB in možnosti predčasne vrnitve glavnice in obresti iz tega naslova. Določeno je bilo, da v primeru predčasne vrnitve glavnice in obresti iz tega naslova v postopku sodeluje MF.

Dne 3.12.2003 je bil na sestanku, ki so se ga udeležili predstavniki MDDSZ, MF, DEG, Veleposlaništva ZRN v Sloveniji, NLB in SIB predstavljen sklep Vlade RS. Predstavnik DEG je izrazil strinjanje s sklepom Vlade RS in poudaril, da je NLB primerna banka, ki ima dober finančni status in je kredibilna. Na sestanku je bilo dogovorjeno da se izmenja diplomatska nota med Vladama RS in ZRN in da se NLB in DEG dogovorita o nadaljnjem sodelovanju ter o tem redno obveščata MDDSZ. MDDSZ je 9.2.2004 preko Ministrstva za zunanje zadeve (v nadaljevanju: MZZ) obvestilo Vlado ZRN o spremembi v zvezi z izvajanjem Sporazuma.

4.5.2004 je MDDSZ organiziralo sestanek med predstavniki Veleposlaništva ZRN, DEG, NLB, SIB, predstavnico MF in predstavniki MDDSZ. Na podlagi razgovorov je MDDSZ pozvalo NLB, da z ustreznimi ukrepi omogoči kreditojemalcem SIB nadaljnje poslovanje in vračanje kreditov.

Z dopisom z dne 7.7.2004 je NLB obvestila MDDSZ, da je pripravljena aktivno in takoj sodelovati pri reševanju problematike povračila zapadlih obveznosti.

24.2.2005 je bilo srečanje predstavnikov MDDSZ s predstavniki NLB in SIB, 25.2.2005 pa s predstavniki DEG-a in predstavnico Veleposlaništva ZRN. Srečanji sta ponovno pokazali razsežnost in občutljivost »problematike SIB«. Predstavniki nemške strani so dali jasno sporočilo, da od Slovenije pričakujejo, da se bo takoj in aktivneje vključila v reševanje. Zaključka obeh sestankov sta nedvomno pokazala potrebo po čimprejšnjem sestanku MDDSZ in MF, ki naj proučita možnosti za rešitev nastale situacije, pripravita informacijo za oba ministra oziroma za Vlado RS ter obvestita nemško stran o poteku reševanja problematike.

Dne 16.6.2005 je Veleposlaništvo ZRN v Sloveniji ministru Drobniču poslalo noto z zaprosilom, da se minister osebno zavzame za čim hitrejšo sporazumno rešitev zadeve.

30.6.2005 sta se sestala minister Drobnič in minister Bajuk. Po tem sestanku se je MF kot posrednik aktivno vključilo v iskanje optimalne rešitve. MF je opravilo številne razgovore s predstavniki MDDSZ, NLB in SIB, dne 18.10.2005 organiziralo sestanek z DEG, ki sta se ga udeležila predstavnika MDDSZ in MF ter vodilo nadaljnja usklajevanja z DEG.

MDDSZ je torej skrbelo predvsem za zagotovitev sredstev za kreditni sklad, oblikovanje kriterijev in obveščanje upravičencev. Preko svojega predstavnika v kreditnem odboru je MDDSZ direktno sodelovalo pri obravnavi vlog prosilcev ter skrbelo za redno in pravočasno vračanje obresti in glavnice od danega posojila nemške in slovenske strani. Za finančno izvajanje Sporazuma je Vlada RS pooblastila SIB, Vlada ZRN pa DtA oziroma DEG (od 1.4.1999 dalje). Tako kot MDDSZ je tudi DEG prejemal polletna poročila o izvajanju Sporazuma, iz katerih je razvidno tako stanje sredstev v kreditnem in od leta 2003 dalje tudi v garancijskem skladu kot tudi število vlog, odobritve, prilivi, odlivi in stanje sredstev.

MDDSZ je skozi celotno leto 2004, tudi na podlagi sklepa Vlade RS, pozivala MF, da se aktivno vključi v razreševanje problematike med SIB in NLB na eni strani in DEG na drugi strani. Posredovana je bila vsa potrebna dokumentacija, vendar se MF ni odzvalo. V letu 2005 je MDDSZ nadaljevalo z aktivnostmi za rešitev problematike in predvsem z aktivnim sodelovanjem MF prispevalo k predlogu za predčasno prekinitev izvajanja Sporazuma.


Vloga nemške strani oziroma DEG

Vloga DEG oziroma njegova odgovornost in obveznost je določena v Sporazumu ter v Dogovoru v okviru projekta »Svetovalec v okviru slovensko-nemškega programa o reintegraciji in financiranju spremljevalnih ukrepov« in dodatka k Dogovoru iz leta 1997/98. Nemška stran je svojo obveznost izpolnila z vplačilom 20 mio. DEM v kreditni sklad, 2 mio. DEM v garancijski sklad, 50.000 DEM v svetovalni sklad, 100.000 DEM pa je ostalo na razpolago v DEG-u za kratkotrajne obiske ekspertov, seminarje »(business start-up seminars«) in za usposabljanje zaposlenih na SIB.

Odgovornost nemške strani je določena v tretjem odstavku 5. člena Sporazuma; in sicer v pooblastilu, ki ga je Vlada ZRN dala »Deutsche Ausgleichsbank« iz Bonna, ki ga je s 1.4.1999 prenesla na DEG. DEG je pooblaščen za finančno izvedbo Sporazuma. V skladu s tem je DEG podpisal novo kreditno pogodbo s SIB, kjer so določene vse pravice in obveznosti pogodbenic.

DEG mora predvsem odobravati vse pogoje oziroma kriterije, kdo je lahko upravičenec do posojila, kreditne pogoje, SIB mu mora v polletnih poročilih poročati o izvajanju Sporazuma, nadzirati mora kreditni, garancijski in svetovalni sklad, pravico ima zahtevati vračilo neporabljenih sredstev in tudi odpovedati pogodbo, če bi SIB kršil pogodbene določbe.


Garancijski in svetovalni sklad

Vlada ZRN je s ciljem nadaljnje podpore izvajanju Sporazuma iz leta 1992 z Vlado RS sklenila še Dogovor o projektu »Svetovalec v okviru slovensko-nemškega programa o reintegraciji in financiranju spremljevalnih ukrepov«. Dogovor je bil sklenjen z izmenjavo not z dne 25.11. in 29.11.1993 in ratificiran z Uredbo Vlade RS (Ur. l. RS, št 20 – Mednarodne pogodbe, z dne 17.12.1993) (v nadaljevanju: Dogovor).

Vlada ZRN je v okviru Dogovora med drugim :


Vlada RS je poslanemu strokovnjaku in njegovim družinskim članom v skladu z Dogovorom nudila osebno zaščito, zagotovila bivanje brez plačila taks in druge ugodnosti v skladu z Dogovorom.

Do konca leta 1995 je bil zaradi boljše koordinacije med obema bankama stalno nameščen predstavnik DtA gospod grof von Plettenberg, ki je ves čas na terenu preverjal in nadziral izvajanje sporazuma. Njegova ocena je bila, da se Sporazum dobro izvaja.

V prvem in drugem odstavku 7. točke Dogovora je določeno, da Vlada ZRN za izvajanje njenih nalog pooblasti DtA, Vlada RS pa za izvajanje njenih nalog pooblasti MDDSZ in SIB.
V 8. točki Dogovora je določeno, da za vse ostalo veljajo določbe Sporazuma z dne 5.11.1992.

Na podlagi Dogovora je bil na SIB oblikovan garancijski sklad, v katerega je ZRN v začetni fazi vplačala 700.000 DEM. Z izmenjavo diplomatskih not dne 24.11.1997 in 5.1.1998 sta se Vladi RS in ZRN dogovorili, da se Dogovor iz leta 1993 dopolni; in sicer da Vlada ZRN vplača v kreditno-garancijski sklad za izpopolnjevanje in posvetovalne ukrepe, za študije o gospodarnosti, raziskave in načrtovanja v višini do nadaljnjih 1.000.000 DEM kot enostransko subvencijo.

V Novi pogodbi iz leta 2001 med SIB in DEG so v členih od 4. do 7. določeni nepovratni finančni prispevki nemške strani – prispevka za garancijski in svetovalni sklad.

V 4. členu Dogovora je zapisano da je nemška stran kot nepovratna sredstva (»non-repayable«) prispevala 2.150.000 DEM (1.099.294,41 EUR) za ustanovitev garancijskega in svetovalnega sklada na SIB. Skupni znesek v višini 2.000.000 DEM je bil vplačan za garancijski sklad, 50.000 DEM pa za svetovalni sklad. Razlika v znesku 100.000 DEM je ostala DEG na razpolago za kratkotrajne obiske ekspertov, seminarje (»business start-up seminars«) in za usposabljanje zaposlenih na SIB.

V 6. členu Dogovora je določeno, da se garancijski sklad na SIB vodi kot posebni sklad (»special trust fund«), ki mora biti ločen od vseh ostalih skladov ali poslov.

Četrti odstavek 6. člena Dogovora določa, da trenutni osnovni znesek (»capital stock«) garancijskega sklada lahko ostane na SIB tako dolgo kot kreditni sklad. V trenutku, ko se zapre kreditni sklad, bosta DEG in SIB po posvetovanju s slovensko vlado skupno odločila kako nadalje uporabljati neuporabljena osnovna sredstva garancijskega sklada.

V 7. členu Dogovora je določeno, da se sredstva iz svetovalnega sklada uporabljajo za svetovanje, usposabljanje prosilcev, podjetnikov-začetnikov in zaposlenih v SIB. Vsi ukrepi se morajo nanašati na izvajanje projekta po Sporazumu. Enaka določba ob zaprtju kreditnega sklada, kot je določena za garancijski sklad, velja tudi za svetovalni sklad.


Iz poročila SIB z dne 30.6.2005 je razvidno, da je bilo v garancijski sklad vplačano skupaj 1.164.880 EUR,. Dodatni prilivi v garancijski sklad so bili iz naslova obresti (714.505 EUR) in stroškov oziroma pristojbin (»Gebuehren« v znesku 41.757 EUR), iz garancijskega sklada pa je bilo za 492.544 EUR izplačil. Končno stanje garancijskega sklada na dan 30.6.2005 je 1.428.598 EUR.

Preglednica 4: Stanje garancijskega sklada

v EUR
Vplačila
Obresti
Pristojbine
Izplačila
Stanje
Skupaj
1.164.880
714.505
41.757
492.544
1.428.598
Vir: Poročilo SIB z dne 30.6.2005


V svetovalni sklad je bilo po podatkih iz poročila SIB na dan 30.6.2005 vplačanih skupaj 177.038,68 EUR sredstev iz naslova obresti, izplačil iz svetovalnega sklada pa je bilo skupaj za 163.933 EUR. Končno stanje svetovalnega sklada na dan 30.6.2005 je 13.105,68 EUR.
Preglednica 5: Stanje svetovalnega sklada

v EUR
Obresti
Izplačila
Stanje
Skupaj
177.038,68
163.933,00
13.105,68
Vir: Poročilo SIB z dne 30.6.2005


Po podatkih iz bilance stanja za program DEG na dan 30.9.2005 je bil skupen znesek obveznosti iz naslova garancijskega in svetovalnega sklada enak 358.220.000 SIT.


Vloga Nove Ljubljanske banke d.d.

V letu 2003 je MDDSZ na pobudo NLB začelo aktivnosti za prenos izvajanja finančnega dela sporazuma s SIB na NLB.


Jamstvo za vse obveznosti SIB

V juliju in avgustu 2003 je NLB s pismom obvestila MDDSZ, da je prevzela večinski delež v SIB in ob tem izdala jamstvo za vse obveznosti SIB. V pismu je NLB izkazala interes za prevzem in nadaljnje izvajanje finančne izvedbe sporazuma. NLB je izrazila tudi željo, da bi sredstva takoj v celoti povrnili.


Vlada RS je dne 27.11.2003 sprejela sklep, s katerim je dala soglasje k prenosu izvajanja finančnega dela Sporazuma na NLB in možnosti predčasne vrnitve glavnice in obresti iz tega naslova.

NLB do sedaj ni prevzela izvajanja finančnega dela sporazuma, kar pomeni, da se ves denarni tok iz naslova Sporazuma (odlivi iz naslova plačil glavnice in obresti slovenski in nemški strani, prilivi iz naslova plačil glavice in obresti s strani končnih kreditojemalcev, drugi prilivi in odlivi) vrši preko SIB.


Problematika


Kreditojemalci v težavah

Iz poročil SIB o izvajanju sporazuma so nakazani problemi, s katerimi so se srečevali zdomci povratniki. Težave so se pojavljale zaradi nepoznavanja slovenskih predpisov in poslovnih običajev, pomanjkanja vodstvenih in organizacijskih sposobnosti, plačilne nediscipline v Sloveniji, zaradi katere so kreditojemalci posledično zamujali s plačili kreditnih obveznosti. Nekateri kreditojemalci so izvajanje investicije prepuščali brez ustreznega nadzora »na ključ«, kar je projekte zavlačevalo in dražilo.

SIB je že v letu 1996 napovedala da bo začela z izterjavo dolgov v posameznih primerih, ko je ugotovila, da so bila posojila napačno porabljena (npr. financiranje gradnje za osebne namene).

Iz poročila za leto 1997 je razvidno, da so šla od 301 podprtega podjetja 3 podjetja v stečaj, 20 podjetij pa je vedno zamujalo s plačili. Septembra leta 2002 je SIB v dopisu MDDSZ med drugim navedla, da ocenjujejo, da je 34 projektov v skupnem znesku 3.620.032 EUR (brez rednih in zamudnih obresti) neuspelih oziroma da so prekinili z dejavnostjo in ne poravnavajo obveznosti iz naslova prejetih kreditov.

Iz poročila SIB na dan 30.6.2005 je razvidno, da je od skupno 367 podprtih podjetij 238 podjetij v celoti odplačalo dolg, 29 podjetij izpolnjuje pogodbene obveznosti, 14 podjetij ima občasne težave pri plačevanju, 62 podjetij vedno zamuja s plačili, 24 podjetij pa je šlo v stečaj. Na osnovi Sporazuma je bilo izplačanih za 31,7 mio EUR kreditov in kreiranih 2.355 novih delovnih mest.

Vsi krediti na podlagi Sporazuma pri SIB so zavarovani z vpisanimi hipotekami na premoženje podjetij oziroma na osebno premoženje. V vseh primerih se je SIB že v začetni fazi nastajanja težav dogovarjala s kreditojemalci, na podlagi dogovorov večkrat podaljšala tako začetne moratorije na odplačilo glavnice kakor tudi samo odplačilno dobo. V primerih, kjer ni bilo sodelovanja s strani kreditojemalcev, ki ne poravnavajo niti minimalnih zneskov, je SIB pričela s postopkom unovčevanja hipotekarnega zavarovanja.

Stališče SIB je bilo, da ni možnosti za odpis oziroma zmanjšanje obveznosti v primerih, kjer obstajajo realne možnosti za poplačilo iz naslova zavarovanja. SIB je namreč dolžna prejeta sredstva obema podpisnicama Sporazuma vrniti skupaj s pripadajočimi obrestmi v pogodbenih rokih, hkrati pa v skladu z načeli dobrega gospodarja poskrbeti, da se vložena sredstva v projekte povrnejo skladno s podpisano kreditno pogodbo.

SIB je že začela z izvršilnimi postopki nad kreditojemalci, ki neredno plačujejo svoje obveznosti iz naslova sklenjenih kreditnih pogodb na podlagi Sporazuma s SIB.


SIB v likvidaciji

Dne 29.12.2003 je skupščina SIB sprejela sklep o pričektu postopka likvidacije. Celotne obveznosti do vračila sredstev na podlagi sklenjenih pogodb za izvajanje Sporazuma z nemško in slovensko stranjo zapadejo v plačilo šele leta 2026.

Ob upoštevanju dejstva, da od septembra 2002 na podlagi Sporazuma ni bilo odobrenega nobenega novega kredita končnim kreditojemalcem, je smiselno razmišljati v smeri predčasne prekinitve izvajanja Sporazuma, saj je tudi likvidacijski postopek nad SIB smiselno zaključiti v razumnih rokih.

Odločba Banke Slovenije o omejitvi veljavnosti dovoljenja za opravljanje bančnih in drugih finančnih storitev z dne 30.12.2003 SIB kot likvidacijskemu dolžniku prepoveduje opravljanje novih bančnih poslov, kar med drugim pomeni tudi, da SIB ne more refinancirati celote ali določenega dela obstoječih kreditov z novimi krediti pod ugodnejšimi pogoji (nižje obrestne mere, daljše ročnosti, delni odpisi obveznosti).


Finančno stanje Sporazuma

Stanje sredstev in obveznosti iz naslova Sporazuma je razvidno iz bilance stanja za DEG program.


Preglednica 5: Bilanca stanja za DEG program na dan 30.9.2005

Vir: SIB


Bilančna vsota DEG programa na dan 30.9.2005 znaša 3,8 mrd. SIT. To je hkrati tudi vsota obveznosti SIB do DEG (v znesku 2,2 mrd. SIT) in MDDSZ (v znesku 1,3 mrd. SIT) iz naslova danih kreditov na podlagi Sporazuma ter obveznosti iz naslova neporabljenega dela garancijskega in svetovalnega sklada (v skupnem znesku 358 mio. SIT).

Vlada RS in Vlada ZRN sta za izvajanje Sporazuma zagotovili vsaka po 20 mio. DEM, pri čemer je bil nemški del nominiran v DEM, slovenski del pa izplačan v tolarski protivrednosti. Zaradi različne valutne strukture dolga dosega vrednost slovenskega dela terjatev do SIB po podatkih iz bilance stanja za DEG program na dan 30.9.2005 le 57 % vrednosti nemškega dela terjatev do SIB; terjatve slovenske strani iz naslova Sporazuma do SIB so kljub istemu začetnemu znesku v višini 20 mio. DEM na dan 30.9.2005 za 938 mio. SIT nižje od terjatev nemške strani.

Na aktivni strani predstavljajo glavnino terjatve do kreditojemalcev, ki svoje obveznosti ne poravnavajo redno oziroma jih sploh ne poravnavajo več. Terjatve iz naslova »slabih« kreditov v znesku 2,9 mrd. SIT predstavljajo 76 % celotne bilančne vsote oziroma 94 % zneska vseh terjatev SIB iz naslova kreditov, danih končnim kreditojemalcem na podlagi izvajanja Sporazuma.

V strukturi terjatev iz naslova »slabih« kreditov predstavljajo terjatve iz naslova neodplačanih glavnic v znesku 1,6 mrd. SIT z deležem 56 % še vedno glavnino terjatev iz naslova »slabih« kreditov, vendar pa se struktura teh terjatev s časom nagiba v korist deleža terjatev iz naslova natečenih obresti in drugih stroškov v skupnem znesku 1,3 mrd. SIT. Znesek terjatev iz naslova natečenih obresti in drugih stroškov do kreditojemalcev v težavah na dan 30.9.2005 dosega 80 % obveznosti iz naslova neodplačanih glavnic.

Terjatve do kreditojemalcev, ki redno poravnavajo svoje obveznosti, znašajo 184 mio. SIT in predstavljajo le 6 % vseh terjatev SIB iz naslova izvajanja Sporazuma.


Preglednica 6: Poenostavljena bilanca stanja za DEG program na dan 30.9.2005

Vir: Vir: Bilanca stanja za DEG program na dan 30.9.2005 in preračuni MF


Terjatve SIB iz naslova izvajanja Sporazuma po podatkih iz bilance stanja za DEG program na dan 30.9.2005 ne zadoščajo za poplačilo obveznosti iz Sporazuma; postavka »izguba« na aktivni strani tako izkazuje primanjkljaj sredstev v znesku 733 mio. SIT.



MOŽNE REŠITVE

Pri iskanju optimalne rešitve so bili zasledovani naslednji cilji:



Nadaljevanje izvajanja Sporazuma

V tem primeru bo SIB nadaljeval z začetimi izvršilnimi postopki nad zastavljenim premoženjem kreditojemalcev1 v težavah.

Izvršilni postopki nad premoženjem kreditojemalcev v težavah se bodo zaključili v naslednjih x letih, denarni tok iz tega naslova je težko predvidljiv.

Sporazum se bo izvajal do leta 2026, ko zapade v izplačilo zadnja anuiteta na podlagi danih kreditov s strani slovenske in nemške strani na podlagi Sporazuma.


V nadaljevanju bomo na podlagi enostavnih izračunov skušali oceniti, kakšne finančne posledice bo utrpela država v primeru nadaljevanja izvajanja Sporazuma. Ocene bodo pripravljene na podlagi podatkov iz bilance stanja za DEG program na dan 30.9.2005.

Predvidevamo, da bodo kreditojemalci, ki sedaj redno poravnavajo svoje obveznosti, v prihodnosti svoje obveznosti v celoti povrnili. Glavnico teh kreditov je iz tega razloga možno enostavno, hitro in v celoti refinancirati pri drugi finančni instituciji. Zato lahko terjatve iz tega naslova v nadaljevanju analize upoštevamo v njihovi 100 % višini kot razpoložljiva denarna sredstva SIB v znesku 184 mio. SIT.

Iz naslova zaključenih izvršilnih postopkov bo SIB v naslednjih x letih dobil dodatna razpoložljiva denarna sredstva, vendar pa njihovo višino vnaprej težko ocenimo, ker se odstotek izterljivih sredstev glede na celotne obveznosti kreditojemalcev v težavah do SIB razlikuje od primera do primera.

Preglednica 7: Dodatna razpoložljiva denarna sredstva
(v odvisnosti od deleža izterjanih terjatev iz naslova glavnic »slabih« kreditov v 000 SIT)

Vir: Bilanca stanja za DEG program na dan 30.9.2005 in preračuni MF


______________________
1 Iz poročila SIB na dan 30.6.2005 je razvidno, da je od skupno 367 podprtih podjetij 238 podjetij v celoti odplačalo dolg, 29 podjetij izpolnjuje pogodbene obveznosti, 14 podjetij ima občasne težave pri plačevanju, 62 podjetij vedno zamuja s plačili, 24 podjetij pa je šlo v stečaj.




Primer 1:

Predpostavljajmo, da SIB na podlagi izvedenih izvršilnih postopkov izterja 100 % terjatev iz naslova glavnic kreditov kreditojemalcev v težavah. Iz tega naslova ima torej SIB dodatna razpoložljiva denarna sredstva v višini 1,6 mrd. SIT (glej Preglednico 7).

Poleg tega ima SIB tudi 184 mio. SIT razpoložljivih denarnih sredstev iz naslova refinanciranja »dobrih« kreditov.

Skupaj ima SIB za 1,8 mrd. SIT razpoložljivih denarnih sredstev, obveznosti iz naslova izvajanja Sporazuma pa znašajo skupaj 3,8 mrd. SIT (glej Preglednico 8). Razpoložljiva denarna sredstva v tem primeru zadoščajo za pokritje 47 % celotnih obveznosti; razlika med obveznostmi in terjatvami pa je izražena v bilanci stanja v postavki »izguba« v višini 2,0 mrd. SIT.

Preglednica 8: Ocena finančnih posledic nadaljevanja DEG programa v primeru, da je na osnovi izvršilnih postopkov izterljivih 100 % terjatev iz naslova glavnic »slabih« kreditov

Vir: Bilanca stanja za DEG program na dan 30.9.2005 in preračuni MF


Za pokrivanje izgube DEG programa sta (so)odgovorni Vlada RS zaradi dane garancije na obveznosti SIB iz naslova danega kredita do nemške strani in NLB, ker je ob nakupu SIB izdala jamstvo za vse obveznosti SIB.


V primeru, da bo na podlagi izvršilnih postopkov izterjan manjši delež terjatev iz naslova glavnic kreditojemalcev v težavah (glej Preglednico 7), bo seveda skupna izguba, ki jo bosta morali pokrivati Vlada RS in NLB še večja (glej Preglednico 9).

Preglednica 9: Ocena izgube DEG programa v primeru nadaljevanja izvajanja Sporazuma
(v odvisnosti od deleža izterjanih terjatev iz naslova glavnic »slabih« kreditov v 000 SIT)


Vir: Bilanca stanja za DEG program na dan 30.9.2005 in preračuni MF

Neto finančni rezultat za Vlado RS je razlika med zneskom prilivov iz naslova terjatev do SIB na podlagi izvajanja Sporazuma (iz naslova razpoložljivih denarnih sredstev in iz naslova izplačil s strani NLB zaradi izdanega jamstva na celotne obveznosti SIB) in celotnim zneskom terjatev do SIB iz naslova izvajanja Sporazuma (po podatkih iz bilance stanja za DEG program), zmanjšana za znesek odlivov iz naslova pokrivanja obveznosti do DEG iz naslova izvajanja Sporazuma zaradi dane garancije države.


Primer 1 – nadaljevanje:

SIB na podlagi izvršilnih postopkov izterja 100 % terjatev iz naslova glavnic »slabih« kreditov v znesku 1,6 mrd. SIT. Skupna razpoložljiva denarna sredstva SIB, ki skupaj z razpoložljivimi denarnimi sredstvi iz naslova »dobrih« kreditov znašajo 1,8 mrd. SIT, se namenijo za pokritje obveznosti v skupni višini 3,8 mrd. SIT. Izgubo v višini 2,0 mrd. SIT pokrivata Vlada RS in NLB, vendar njuna udeležba v pokrivanju izgube zaradi različnih jamstev in garancij na obveznosti SIB še ni opredeljena.

Predpostavimo, da se razpoložljiva denarna sredstva v znesku 1,8 mrd. SIT v razmerju 50:50 namenijo za delno odplačilo obveznosti do Vlade ZRN in Vlade RS; terjatve vsake od pogodbenih partneric Sporazuma se tako zmanjšajo za znesek 903 mio. SIT (glej Preglednico 10).
Preglednica 10: Stanje obveznosti do DEG in MDDSZ v primeru, da izterjamo 100 % glavnic »slabih« kreditov in razpoložljiva denarna sredstva v razmerju 50:50 namenimo za delno odplačilo obveznosti do DEG in MDDSZ

Vir: Bilanca stanja za DEG program na dan 30.9.2005 in preračuni MF


Predpostavimo, da NLB zaradi danega jamstva na obveznosti SIB v celoti odplača obveznosti do MDDSZ v višini 363 mio. SIT.

Neporavnana obveznost do DEG je v znesku 1,7 mrd. SIT. V primeru, da se unovči garancija države na obveznosti SIB do DEG, mora Vlada RS DEG-u odplačati celotne obveznosti v znesku 1,7 mrd. SIT. Neto finančni rezultat za Vlado RS je v tem primeru negativen v znesku 1,7 mrd. SIT2:
Preglednica 11: Neto finančni rezultat za Vlado RS v primeru nadaljevanja izvajanja Sporazuma (Primer 1)

v 000 SIT
Razpoložljiva denarna sredstva
903.191
Finančna udeležba NLB
363.702
Znesek obveznosti do SIB iz bilance stanja
- 1.266.893
Odlivi iz naslova izvajanja Sporazuma
- 1.659.899
NETO FINANČNI REZULTAT
- 1.659.899

___________________________
2 Finančna udeležba NLB je v tem primeru 363 mio. SIT.




Finančni rezultat za Vlado RS je negativen tudi v primeru, da se Vlada RS z NLB dogovori za soudeležbo pri izplačilu preostalih terjatev do DEG v razmerju 50:50. Negativen neto finančni rezultat za Vlado RS je v tem primeru za polovico manjši, v znesku 830 mio. SIT3.


Nadaljevanje izvajanja Sporazuma za Vlado RS s finančnega vidika ni smiselno, ker bo njen neto finančni rezultat v primeru nadaljevanja izvajanja Sporazuma negativen.


Primer 2:

Za podkrepitev gornje trditve omenimo še hipotetično skrajno situacijo, ko bi SIB izterjal 100 % vseh terjatev do kreditojemalcev v težavah (in ne zgolj 100 % terjatev iz naslova neodplačanih glavnic »slabih« kreditov, kot smo predvidevali v Primeru 1) v skupnem znesku 2,9 mrd. SIT (glej Preglednico 6).

Poleg tega ima SIB tudi 184 mio. SIT razpoložljivih denarnih sredstev iz naslova refinanciranja »dobrih« kreditov. Skupna razpoložljiva denarna sredstva SIB bi v tem primeru znašala 3,1 mrd. SIT, skupne obveznosti pa 3,8 mrd. SIT.

SIB bi iz teh sredstev poplačal celotne obveznosti do MDDSZ v višini 1,3 mrd. SIT in del obveznosti do DEG v višini 1,8 mrd. SIT.

Po tem izplačilu bi imel DEG do SIB preostale terjatve v znesku 733 mio. SIT. V primeru, da bi zaradi dane garancije države preostanek terjatev DEG-a v celoti pokrila Vlada RS, bi to zanjo pomenilo negativen neto finančni izid v višini 733 mio. SIT. Celo v primeru, da bi se Vlada RS z NLB dogovorila za soudeležbo pri odplačilu v razmerju 50:50, bi bil neto finančni rezultat za Vlado RS še vedno negativen v znesku 366 mio. SIT.

Višina negativnega neto finančnega rezultata za Vlado RS je odvisna od razpoložljivih denarnih sredstev po končanih izvršilnih postopkih, namenjenih za poplačilo obveznosti iz Sporazuma do Vlade RS in Vlade ZRN, ter od dogovora med Vlado RS in NLB glede delitve poplačila preostalih obveznosti do DEG.


Na osnovi dejstva, da bo Vlada RS v vsakem primeru, ne glede na to, ali ne stori nič ali se odloči za predčasno prekinitev izvajanja Sporazuma, utrpela izgubo oziroma negativen neto finančni rezultat, je smiselno in upravičeno iskati rešitev v smeri predčasne prekinitve izvajanja Sporazuma z možnostjo delnega odpisa obveznosti kreditojemalcev v težavah.

_________________________
3 Finančna udeležba NLB je v tem primeru 1.194 mio. SIT.




Predčasna prekinitev izvajanja Sporazuma

V primeru predčasne prekinitve izvajanja Sporazuma ima Vlada RS na razpolago 2 možnosti:


V primeru predčasne prekinitve izvajanja Sporazuma iščemo rešitev, ki bo ob zasledovanju prvega cilja glede minimiziranja negativnega neto finančnega izida za državo hkrati omogočala tudi odpis vseh natečenih obresti in drugih stroškov nad neodplačano glavnico kreditojemalcem v težavah.

Obstoječe kredite kreditojemalcev v težavah bi v skladu s to rešitvijo refinancirali z novimi dolgoročnejšimi krediti v višini neodplačane glavnice obstoječih kreditov pri SIB.

S to rešitvijo kreditojemalci v težavah ne bi bili postavljeni v priviligiran položaj glede na kreditojemalce, ki so ali še vedno redno odplačujejo svoje obveznosti, saj bi v celoti odplačali neodplačane glavnice in tržne obresti.

Prevzem finančnega dela Sporazuma


V tem primeru Vlada RS prevzame finančni del izvajanja Sporazuma in koordinira predčasno prekinitev izvajanja Sporazuma.

Ponudba SIB oziroma NLB je, da v tem primeru zagotovita denarna sredstva v višini izkazane izgube iz bilance stanja za DEG program na dan 30.9.2005 v višini 732 mio. SIT4.

Vlada RS bi preko ene izmed finančnih institucij v nadaljevanju poskrbela za refinanciranje »dobrih« kreditov, kar bi se v bilanci stanja DEG programa odrazilo v povečanju denarnih sredstev v višini 184 mio. SIT.

Vlada RS bi eni izmed finančnih institucij odprodala tudi terjatve do kreditojemalcev v težavah, z zahtevo, da ta finančna institucija glavnice »slabih« kreditov refinancira z novimi, dolgoročnejšimi krediti po tržnih obrestnih merah.

Prodajno vrednost teh terjatev je brez podrobnejše analize »case by case« težko oceniti. Za namen naše analize poenostavljeno predpostavljajmo, da bi Vlada RS terjatve iz naslova »slabih« kreditov odprodala za 90 % vrednosti terjatev iz naslova glavnic »slabih« kreditov; iz tega naslova bi se torej v bilanci stanja DEG programa razpoložljiva denarna sredstva povečala za 1,5 mrd. SIT.
_____________________________
4 Finančna udeležba NLB je v tem primeru 732 mio. SIT.



Preglednica 12: Bilanca stanja za DEG program v primeru, da v celoti refinanciramo dobre kredite, da imamo zagotovljena denarna sredstva v višini izgube programa in da terjatve iz naslova glavnic »slabih« kreditov odprodamo za 90 % njihove vrednosti


Vir: Bilanca stanja za DEG program na dan 30.9.2005 in preračuni MF


Kot lahko razberemo iz Preglednice 12, Vlada RS na ta način pridobi denarna sredstva v skupni višini 2,4 mrd. SIT, ki jih nameni za poplačilo obveznosti iz naslova izvajanja Sporazuma. Celotno izgubo v višini 1,4 mrd SIT v tem primeru pokriva Vlada RS, razen v primeru, da se uspe z DEG dogovoriti za diskont v primeru predčasnega odplačila kredita. Razpoložljiva denarna sredstva v tem primeru predstavljajo 62 % višine celotnih obveznosti, pri čemer še niso upoštevani negativni finančni učinki predstavljene rešitve, ki se bodo v obliki izvedbenih stroškov pojavili zaradi naslednjih razlogov:
Na osnovi opisanega primera ocenjujemo, da bi bil potreben diskont na celotne obveznosti DEG programa v primeru, ko Vlada RS prevzame finančni del izvajanja Sporazuma in koordinira predčasno prekinitev izvajanja Sporazuma, najmanj v višini 40 % celotnih obveznosti.


Še podrobnejši pregled višine potrebnih diskontov na celotne obveznosti DEG programa v odvisnosti od dosežene prodajne vrednosti terjatev iz naslova »slabih« kreditov pa nam ponuja spodnja preglednica.
Preglednica 13: Ocena potrebnih diskontov na celotne obveznosti DEG programa v odvisnosti od dosežene prodajne vrednosti »slabih« kreditov (delež od glavnice »slabih« kreditov)

Vir: Bilanca stanja za DEG program na dan 30.9.2005 in preračuni MF


Sodelovanje v predčasni prekinitvi izvajanja Sporazuma


Vlada RS v tem primeru pripravi program za predčasno prekinitev izvajanja Sporazuma v SIB, v katerem opredeli finančno udeležbo obeh pogodbenih partneric Sporazuma in udeležbo NLB kot lastnice SIB, ki je izdala jamstvo za vse obveznosti SIB.

Ta rešitev je za Vlado RS najprimernejša, ker:



Pri pogajanjih z NLB in DEG smo izhajali iz v prejšnjem poglavju predstavljene ocene, da bi bil potreben diskont na celotne obveznosti DEG programa v primeru, ko Vlada RS sama prevzame finančni del izvajanja Sporazuma in koordinira predčasno prekinitev izvajanja Sporazuma, najmanj v višini 40 % celotnih obveznosti. Tako je bilo izhodišče Vlade RS, da se v primeru predčasne prekinitve izvajanja Sporazuma Vlada RS in Vlada ZRN odpovesta enakemu deležu svojih terjatev iz naslova Sporazuma, NLB pa priskrbi potrebna denarna sredstva za predčasno odplačilo obveznosti do slovenske in nemške strani ter v nadaljevanju refinancira glavnico »dobrih« in »slabih« kreditov kreditojemalcem SIB v težavah.


Predlog finančne udeležbe NLB

NLB se strinja s predlagano rešitvijo v smeri predčasne prekinitve izvajanja Sporazuma. NLB je potrdila, da je pripravljena refinancirati »dobre« kredite in glavnico »slabih« kreditov z novimi krediti z ročnostjo od 15 do 20 let in ugodno obrestno mero EURIBOR + ca. 0,6 %. NLB bo možnost refinanciranja kreditov kreditojemalcem SIB ponudila predvidoma v dveh enotah, v Ljubljani in na Štajerskem.

Uprava NLB je sprejela tudi sklep, da za namen predčasne prekinitve izvajanja Sporazuma NLB nameni denarna sredstva v višini 60 % obveznosti iz naslova danih kreditov5 Vlade RS in Vlade ZRN; po podatkih iz bilance stanja za DEG program na dan 30.9.2005 v znesku 2.083.058.000 SIT. Konkretno bi NLB ta sredstva v obliki kratkoročnega likvidnostnega kredita dala SIB za namen predčasnega poplačila obveznosti iz naslova danih kreditov do Vlade RS in Vlade ZRN, SIB pa bi nato NLB odstopila/cedirala vse terjatve iz naslova danih kreditov iz Sporazuma.

SIB bi obveznosti do Vlade RS in ZRN odplačala v 15-tih dneh od prejema zahteve za plačilo, NLB pa bi vse kredite kreditojemalcem SIB refinancirala do 31.12.2005.
____________________________
5 Razgovori z NLB in DEG so temeljili na predpostavki, ki pa se je pri pogajanjih z DEG izkazala za napačno; na osnovi preteklih dogovarjanj in usklajevanj z DEG smo namreč predpostavljali, da se je DEG v preteklosti že dokončno in v celoti odpovedal neporabljenemu delu sredstev garancijskega in svetovalnega sklada.




Predlog finančne udeležbe DEG

18.10.2005 sta predstavnika MF in MDDSZ predstavnikom DEG predstavila z NLB usklajeno rešitev za predčasno prekinitev izvajanja Sporazuma.

DEG se s predlagano finančno udeležbo v obliki odpisa v višini 40 % obveznosti iz naslova danega kredita SIB banki ni strinjal (sklicevane na državno garancijo) in je slovenski strani ponudil na izbiro dve možnosti:

Konkretna ponudba DEG je sledeča (po podatkih DEG):

neodplačana glavnica 9.203.253,86 EUR
diskont v primeru predčasnega plačila 868.699,20 EUR
ZAHTEVA ZA PLAČILO 8.334.544,66 EUR


pri čemer dodatno ponuja odpis neporabljenega dela sredstev garancijskega in svetovalnega sklada:

garancijski sklad 1.428.598,00 EUR
svetovalni sklad 13.105,68 EUR
DODATEN ODPIS 1.441.703,68 EUR


DEG v primeru predčasne prekinitve izvajanja Sporazuma torej zahteva izplačilo 8.334.544,66 EUR oziroma ca. 2.000.290.000 SIT (v informativnem izračunu je upoštevan tečaj v višini 240 SIT za 1 EUR).






PREDLOG




Ob upoštevanju vseh do sedaj opisanih predpostavk in na osnovi rezultatov pogajanj z NLB in DEG glede njune finančne udeležbe v predčasni prekinitvi izvajanja Sporazuma se konkreten predlog rešitve (osnova so podatki iz bilance stanja za DEG program na dan 30.9.2005) glasi kot sledi:

Zaključek



Predlagana predčasna prekinitev izvajanja Sporazuma je za Vlado RS najprimernejša, ker:


Predlagana rešitev predpostavlja finančno udeležbo države v višini 1,18 mrd. SIT v obliki odpisa terjatev MDDSZ do SIB iz naslova izvajanja Sporazuma (glej Preglednico 14), ki bi v primeru nadaljevanja izvajanja Sporazuma v celoti zapadle v izplačilo šele v letu 2025.


Preglednica 14: Finančna udeležba Vlade RS, Vlade ZRN in NLB v predlagani rešitvi
v 000 SIT
Vlada RS
Vlada ZRN
NLB
terjatev po Sporazumu
1.266.893
2.563.090
dan kredit SIB
2.083.058
predčasno izplačilo
82.768
2.000.290
glavnica terjatev
1.806.383
UDELEŽBA
1.184.125
562.800
UDELEŽBA
276.675
+
rezervacije (takoj) in
odpisi (15-20 let)

Predlagana rešitev je rezultat opravljenih pogajanj z NLB in DEG. Neto finančni rezultat za Vlado RS v primeru predčasne prekinitve izvajanja Sporazuma se seveda lahko izboljša, če se Vlada RS z NLB in DEG uspe dogovoriti za drugačno višino njune finančne udeležbe od trenutno dogovorjene. Pri tem pa se je potrebno zavedati, da nadaljevanje pogajanj zahteva določen čas.

Pri pravilnem ovrednotenju predlagane višine finančne udeležbe države ne smemo pozabiti na dejstvo, da je država ob pričetku izvajanja Sporazuma izdala državno garancijo na celotne obveznosti DEG do SIB na podlagi danega kredita iz naslova izvajanja Sporazuma. Obveznosti DEG do SIB iz naslova danega kredita na dan 30.9.2005 znašajo 2,2 mrd. SIT Odvisno od dogovora z NLB, ki je ob nakupu SIB izdala jamstvo za celotne obveznosti SIB, je torej potencialen skupen negativen neto finančni rezultat države in NLB iz Sporazuma v višini 2,2 mrd. SIT (odvisno od izbrane različice rešitve).

V gradivu je med drugimi možnimi rešitvami predstavljena tudi ocena finančnih posledic za državo, če ne storimo nič oziroma če nadaljujemo z izvajanjem Sporazuma. Potrebna finančna udeležba države je ob predpostavkah, da SIB na podlagi izvedenih izvršilnih zahtevkov izterja 100 % terjatev iz naslova glavnic kreditov kreditojemalcev v težavah, da se razpoložljiva denarna sredstva v enakem razmerju namenijo za poplačilo obveznosti do DEG in RS in da se v nadaljevanju unovči garancija države na preostale obveznosti SIB do DEG ocenjena v višini 1,68 mrd. SIT (stran 19 do 21).

Pri presojanju višine finančne udeležbe države pa na koncu ne gre prezreti dejstva, da je Vlada RS samo iz naslova tečajnih razlik (kredit Vlade RS je bil izplačan v tolarski protivrednosti, medtem ko je bil kredit Vlade ZRN izplačan v DEM) od pričetka izvajanja Sporazuma izgubila že ca. 938 mio. SIT (terjatve slovenske strani iz naslova Sporazuma do SIB so kljub istemu začetnemu znesku v višini 20 mio. DEM na dan 30.9.2005 za 938 mio. SIT nižje od terjatev nemške strani).

Zadnja sprememba: 12/19/2005
Zbirke Državnega zbora RS - spredlogi zakonov