Zbirke Državnega zbora RS - predlogi zakonov |
EVIDENČNI PODATKI
EVA: 2006-2111-0024
Šifra: 00713-23/2006/8
Ljubljana, 13.07.2006
PREDSEDNIK DRŽAVNEGA ZBORA
REPUBLIKE SLOVENIJE
L J U B L J A N A
Vlada Republike Slovenije je na 82. redni seji dne 13.7.2006 določila besedilo:
- PREDLOGA ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O PODPORNEM OKOLJU ZA PODJETNIŠTVO,
ki vam ga pošiljamo v prvo obravnavo na podlagi 114. člena poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije.
Vlada Republike Slovenije je na podlagi 45. člena poslovnika Vlade Republike Slovenije in na podlagi 235. člena poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije določila, da bosta kot njena predstavnika na sejah Državnega zbora Republike Slovenije in njegovih delovnih teles sodelovala:
- mag. Andrej Vizjak, minister za gospodarstvo,
- dr. Andrej Kitanovski, generalni direktor Direktorata za podjetništvo
in konkurenčnost v Ministrstvu za gospodarstvo.
mag. Božo Predalič
V. D. GENERALNEGA SEKRETARJA
PRILOGA: 1
PRVA OBRAVNAVA
13.7.2006
EVA: 2006-2111-0024
PREDLOG ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O PODPORNEM OKOLJU ZA PODJETNIŠTVO
I. UVOD
1. Ocena stanja in razlogi za sprejem zakona
Ocena stanja
Mednarodne primerjave kažejo, da so razvojne investicije in širjenje inovativnosti za hitrejše nadomeščanje obstoječih proizvodov z novimi proizvodi višje kvalitete in nižjih stroškov proizvodnje ključna gonilna sila razvoja MSP. MSP predstavljajo hrbtenico uspešnega nacionalnega gospodarstva in so ključni dejavnik konkurenčne prednosti v svetovnem merilu. Prav na teh področjih pa Slovenija v primerjavi z gospodarsko uspešnejšimi državami bistveno zaostaja. Z zagotavljanjem ugodnejših finančnih virov v fazah zagona podjetja kot tudi v fazi nadaljnjega razvoja in rasti MSP se bodo razlike zmanjšale.
Potrebe podjetniškega okolja kažejo na povpraševanje po tveganih virih financiranja (garancije, ugodni krediti za nastajajoča in nova podjetja) in po neposrednih spodbudah za ustanovitev, zagon, rast podjetij in za povečevanje dodane vrednosti na zaposlenega v MSP.
Javne vire financiranja je treba povezovati s privatnimi ter dosegati sinergijske učinke. V današnjem konkurenčnem okolju so ugodnejša finančna sredstva bistven dejavnik konkurenčnosti podjetja, vendar le v primeru, če ima podjetje tudi primerne druge dejavnike rasti, kot so rastoči trg, tehnologija in znanje.
Rezultati mednarodne primerjave podjetniških politik – Enterprise and Innovation Scoreboard, Pregled podjetništva in inovativnosti – kažejo na upadanje trenda nastajanja novih podjetij, počasno rast mikro in malih podjetij in nizek delež novih inovativnih podjetij. Raziskava »Enterprise and Innoavation Scoreboard 2003« potrjuje, da predstavlja dostop do virov financiranja tako v fazi zagona kot v fazi rasti podjetja enega osnovnih problemov v Sloveniji. Vzroki za to se pojavljajo tako na strani ponudbe (trg kapitala) kot tudi na strani povpraševanja (projekti). Na strani ponudbe je problem v nezadostnosti ustreznih finančnih instrumentov (garancije, začetni in rizični kapital), na strani povpraševanja pa v dostopu do kvalitetnih storitev za podporo podjetnikom pri pripravi in izvajanju projektov.
Zaostanke potrjujejo tudi analize iz Slovenskega podjetniškega observatorija 2004.1 Prav kazalnik dodane vrednosti na zaposlenega kaže na največje zaostajanje Slovenije za državami EU. Povprečna dodana vrednost na zaposlenega v MSP v državah EU znaša 55.000 EUR, v Sloveniji pa je ta samo 21.500 EUR. Razlika se pojavlja tudi glede prihodkov iz poslovanja na podjetje.
_______________________
1 Slovenski podjetniški observatorij 2004, Inštitut za podjetništvo in management malih podjetij, Ekonomsko-poslovna fakulteta v Mariboru, november 2004.
Razlogi za sprejem zakona
Evropska komisija v »Green paper – Entrepreneurship in Europe, 2003« ugotavlja, da okoli 20 % malih podjetij v državah EU še vedno navaja težave pri pridobivanju dolgoročnih finančnih sredstev. Zato predlaga, da bi javne finančne institucije v državah EU delovale kot katalizatorji za privatne investitorje, da bi povečale ponudbo garancij za MSP in razvile različne instrumente podpore, od mikro kreditov do tveganega kapitala. Te usmeritve v svojih programskih ciljih upošteva tudi Slovenski podjetniški sklad (v nadaljevanju: Sklad), zato je Poslovni načrt 2006 usmerjen k večanju ponudbe tveganih finančnih produktov in k iskanju dodatnih virov za izvajanje finančnih produktov Sklada, ki bodo zagotavljali večjo fleksibilnost in učinkovitost. Pri tem je treba upoštevati finančni cikel podjetij, ki opredeljuje potrebe in potencialne vire za financiranje podjetja v posameznih fazah razvoja.
Razlog za sprejem Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o podpornem okolju je tudi sklep Evropske komisije o ustanovitvi Okvirnega programa za konkurenčnost in inovativnost (2007–2013), ki je usmerjen na »vzpostavitev močnejše in trajnejše gospodarske rasti ter ustvarjanje novih in boljših delovnih mest«. To pa zahteva ukrepe za ustvarjanje rasti in konkurenčnosti, pa tudi Evrope, ki bi bila privlačnejša za naložbe in delo. Poudarja potrebo po spodbujanju podjetniške pobude, pritegnitvi zadostnega rizičnega kapitala za zagon podjetij in podpiranju močnega evropskega industrijskega temelja ob hkratnem omogočanju inovativnosti in predvsem ekološke inovativnosti, več in boljših naložb v izobraževanje in usposabljanje, uporabe informacijskih in komunikacijskih tehnologij (IKT) ter trajnostne rabe virov.
Tudi Priporočila Direktorata za regionalno politiko Evropske komisije – Guide to Risk Capital Financing in Regional Policy – nakazujejo, da rizično financiranje zagotavlja večje sinergijske učinke v podjetniškem okolju, razvojne garancije za zavarovanje investicijskih kreditov malih in srednje velikih podjetij pa imajo pozitivni učinek na zahteve iz novega sporazuma Basel II. Razvojno finančni skladi namreč predstavljajo širšo obliko finančne podpore, ki je prilagojena potrebam na znanju temelječe ekonomije (prisotnost močnih finančnih institucij v posameznih ekonomskih sistemih kot partner pri investicijskih projektnih podjetniškega sektorja, transparentnost).
Tudi Vlada RS je v sprejeti Strategiji razvoja Slovenije zapisala, da spodbujanje podjetniškega razvoja in povečanje konkurenčnosti temelji tudi na spodbujanju naložb in strateških projektov, ki so razvojno naravnani, in na razvoju novih modelov financiranja razvoja malih in srednje velikih podjetij. Akcijski načrt za uresničevanje zastavljenih usmeritev pa določa, da je v letih 2006 in 2007 treba vzpostaviti mehanizme za povečanje investicij v storitvene dejavnosti s spodbujanjem malih podjetniških iniciativ, izboljšati dostop do začetnega in rizičnega kapitala ter poenostaviti in poceniti bančne postopke kreditiranja. To pa je osnovni namen delovanja Sklada.
Pravni okvir za področje spodbujanja podjetništva v Sloveniji trenutno predstavlja Zakon o podpornem okolju za podjetništvo (Uradni list RS št. 40/2004), ki ureja podporno, inovativno in finančno okolje v Sloveniji. Postavlja pravnovsebinsko podlago za ustanovitev Javne agencije RS za podjetništvo in tuje investicije ter Slovenskega podjetniškega sklada.
Slovenski podjetniški sklad je ustanovljen na podlagi Zakona o javnih skladih (Uradni list RS št. 22/00) in Zakona o razvoju malega gospodarstva (Uradni list RS št. 18/1991-I). Od leta 1996 do leta 2005 je Sklad podprl cca. 1510 investicijskih projektov malih in srednje velikih podjetij ter odobril cca. 30,24 milijarde tolarjev različnih ugodnih finančnih sredstev (posrednih kreditov, neposrednih kreditov, subvencij, garancij za bančne kredite).
2. Cilji, načela in poglavitne rešitve predloga zakona
Cilji zakona
Temeljni cilj zakona je izboljšanje razpoložljivosti in dostopa do finančnih virov, krepitev finančnega trga v Sloveniji ter stimuliranje zasebnih in drugih virov financiranja za investicijska vlaganja v podjetniški sektor, še zlasti za zagotavljanje začetnega in rizičnega kapitala, kar bo prispevalo k večji razvojni usmerjenosti in hitrejši rasti MSP ter k pospešenemu nastajanju novih inovativnih podjetij. Cilj je tudi celovita ureditev postopka dodeljevanja sredstev.
Načela zakona
Zakon temelji na opredelitvah in temeljnih vrednotah podjetništva ter priporočilih Evropske unije za uresničevanje skupnih strateških ciljev, da bo Evropa postala najbolj dinamično in konkurenčno gospodarstvo na svetu do leta 2010.
Zakon gradi na naslednjih načelih:
– enak dostop: ukrepi in instrumenti države za krepitev podpornega okolja za podjetništvo se izvajajo na način, ki zagotavlja uresničevanje načela enakega dostopa in enakovredne obravnave;
– usmerjenost na najmanjše gospodarske subjekte: mala in posebej mikro podjetja so najbolj dinamičen in hkrati najbolj ranljiv segment gospodarstva. Ukrepi in instrumenti države se izvajajo na način, ki omogoča sodelovanje najmanjšim gospodarskim subjektom, in so prioritetno usmerjeni v podporo mikro, malih in srednje velikih podjetij;
– skladen regionalni razvoj: izgrajevanje podpornega okolja za podjetništvo mora zagotavljati stimulativne in dolgoročno stabilne pogoje za nastajanje in poslovanje podjetij v celotnem prostoru države, z upoštevanjem načela enakovredne regionalne pokritosti;
– učinkovitost porabe javnih sredstev: uporaba javnih sredstev za izvajanje ukrepov po tem zakonu mora zagotavljati preglednost, namenskost in učinkovitost porabe;
– javnost: rezultati programov, financiranih iz javnih sredstev po tem zakonu, so javni z omejitvami, določenimi s predpisi, ki urejajo varstvo podatkov, varstvo intelektualne lastnine in varstvo avtorskih pravic.
Poglavitne rešitve zakona
Slovenski podjetniški sklad je v Zakonu o podpornem okolju za podjetništvo že definiran kot nacionalna finančna institucija za izboljšanje dostopa do virov financiranja in spodbujanja razvojnih naložb mikro, malih in srednje velikih podjetij v Sloveniji. Ukrepe spodbujanja podjetništva izvaja več ministrstev in ne samo Ministrstvo za gospodarstvo, zato se v Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o podpornem okolju za podjetništvo program ukrepov za spodbujanje podjetništva v spremenjeni predlagani obliki razume kot širši program ukrepov oziroma dokumentov več različnih ministrstev.
Prav tako želi Slovenski podjetniški sklad zagotavljati v naslednjem programskem obdobju 2007–2013 ugodnejše finančne vire za investicije tudi v obliki kapitalskih naložb in različnih oblik garancij. To so tudi osnovne smernice.
Zato se v novem Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o podpornem okolju za podjetništvo dodajo novi instrumenti Sklada, in sicer kapitalske naložbe, finančni zakup (leasing) in drugo izvedeno financiranje v zvezi s predhodno navedenimi instrumenti.
Kapitalske naložbe kot finančni instrument lahko po novem Slovenski podjetniški sklad izvaja neposredno predvsem prek skladov tveganega kapitala.
Finančni zakup (leasing) je vse pogostejša oblika financiranja razvojnih naložb mikro in malih podjetij. Sklad želi s tem finančnim instrumentom omogočiti in pospeševati naložbe v visoko tehnološko opremo na način, da bo zagotavljal leasing podjetjem ugodne dolgoročne finančne vire in izdajal garancije v višini obveznega pologa za ciljne skupine mikro in mala podjetja.
Z razvojem kapitalskih oblik financiranja in pospeševanja razvoja podjetništva se bo pojavljala potreba po t. i. mezzanine oblikah financiranja takih podjetij, ki bi se izvajala neposredno prek Slovenskega podjetniškega sklada. Gre predvsem za oblike financiranja, kjer je mogoče spremeniti obliko financiranja znotraj časovnega okvirja pogodbe, na primer iz kreditne pogodbe v lastniški delež v podjetju. Slovenski termin za take oblike instrumentov je izvedeno financiranje oziroma izvedeni finančni instrumenti.
Instrumenta ugodni posredni in neposredni krediti ter garancije se uporabljata za različne namene (npr. kredit za razvojne naložbe, obratna sredstva, mikro kredit, kredit za kapitalska vlaganja ipd.), zato sta kot instrumenta v predlogu navedena na splošno, in ne za ozek, specifičen namen.
Prav zaradi širine finančne podpore podjetniškim projektom na različnih ravneh (zaposlitveni vidik, tehnološki vidik, izobraževalni vidik, vidik pospeševanja podjetništva v kmetijstvu …) lahko Sklad pridobiva finančne vire iz različnih razvojnih programov.
Skupna evropska pravila o dodeljevanju državnih pomoči (Commission regulation (EC) No 70/2001 on the applicatio of Articles 87 and 88 of the EC Treaty to State aid to small and medium-sized enterprises) in pravila glede dodeljevanja pomoči, ki se sofinancirajo iz evropskih strukturnih skladov (Commission Regulation No 448/2004), zahtevajo čim bolj transparentno dodeljevanje pomoči, kar Sklad ureja z notranjimi pravilniki in akti.
Zakon podpira usmeritve in ukrepe za izboljšanje dostopa do virov financiranja za MSP, s tem da:
– daje osnove za razvoj novih instrumentov v okviru obstoječega Sklada kot odgovor na ugotovljene pomanjkljivosti in nove potrebe (novi instrumenti, novi viri sredstev),
– odpira možnosti za povezovanje javnega sklada z drugimi institucijami javnega prava, ki bi prispevalo k združevanju in povečevanju namenskih sredstev ter njihovi učinkovitejši naložbi.
Celovito se tudi ureja postopek dodeljevanja sredstev subvencij, kreditov, garancij in drugih oblik sofinanciranj. Postopek je smiselno enak postopku, določenem v pravilniku o postopkih za izvrševanje proračuna RS, ki velja za neposredne proračunske uporabnike, ne pa tudi za posredne.
3. Ocena finančnih posledic predloga zakona za državni proračun
Predlog zakona je usmerjen v saniranje pomanjkljivosti, ki so se pokazale med izvajanjem Zakona o podpornem okolju za podjetništvo (Uradni list RS, št. 40/04), in ne določa dodatnih pravic in obveznosti, zato nima finančnih posledic za državni proračun.
4. Ocena finančnih posledic predloga zakona za druga javna finančna sredstva
Predlog zakona nima posledic iz istega razloga, kot je naveden pri oceni finančnih posledic za državni proračun.
5. Prilagojenost ureditve pravu EU
Predlog pravnega akta RS ne prenaša določb direktiv EU oziroma ni sprejet z namenom usklajevanja s pravnim redom EU.
6. Prikaz ureditve v članicah EU
Primerjava tujih praks na tem področju kaže na eni strani na različne oblike organiziranja za posredovanje javnih sredstev v podporo MSP, hkrati pa potrjuje razvoj kvalitetne finančne podpore s poudarkom na garancijah in finančnih virih v fazi zagona MSP. Večina primerjanih držav javne finančne institucije specializira, ustanavlja posebne garancijske sklade in vlaga v javno/privatne institucije za posebne namene. Poudarja torej posredniško vlogo javnih skladov in sledi cilju privabljanja bančnih in zasebnih virov. Glede velikosti in obsega namenskega premoženja je sklad med večjimi v analizirani skupini, večinoma je razmerje v tujini obrnjeno v korist garancijskega potenciala prek oblikovanih rezervnih skladov, zato lahko te institucije izvajajo bolj tvegane finančne produkte kot Sklad v Sloveniji. Programske usmeritve sklada za naslednji dve leti temeljijo na postopnem prevzemanju koncepta uspešnih evropskih držav.
Austria Witschaftsservice – Avstrija
AWS GmbH je rezultat združitve dveh finančnih institucij za podjetništvo v novembru 2001; to sta FGG – garancijska institucija za velika podjetja – in Burrges Forderung – garancijska institucija za MSP, ustanovljena leta 1954 z namenom pospeševanja gospodarskega razvoja po vojni.
AWS nima statusa banke in deluje kot javno podjetje. Ob svoji temeljni dejavnosti izvaja tudi svetovalno dejavnost pri ustanavljanju garancijskih shem v tujini.
V AWS so glavne aktivnosti segmentirane po različnih programih, glede na ciljne skupine:
– garancije za investicije,
– varčevalni program za prihodnje »mlade podjetnike«, v sodelovanju z Gospodarsko zbornico,
– internacionalizacija avstrijskih podjetij,
– garancije za tvegani kapital,
– garancije za inovativne projekte.
Obstaja tudi instrument garancije maksimalne obrestne mere (interest rate cap), ki v sedanjih gospodarskih razmerah ni toliko zanimiva zaradi nizkih obrestnih mer. AWS sodeluje z vsemi avstrijskimi bankami iz centralnega sedeža: nima regionalne mreže. Po drugi strani pa obstajajo garancijske družbe, ki delujejo na regionalni ravni neodvisno od AWS. Avstrijski bančni sistem je zelo dobro razvit, prav tako pa je celotno gospodarstvo orientirano v smeri razvoja sektorja MSP, še posebej na področju turizma. Velikost povprečne garancije zelo variira glede na program, prav tako tudi garancijska premija, ki je povezana z izpostavljenim rizikom. »Teoretična« povprečna garancija ima ročnost nekaj nad 10 let in znaša maksimalno 2 mio. EUR. AWS kot javno podjetje je deležno državne podpore in pridobiva sredstva od države za oblikovanje rezerv za garancije in kritja, še posebej za del obrestnih izgub, ki nastajajo pri programih sklada ERP – podpora inovativnim in tehnološkim podjetjem z neposrednimi krediti z nizkimi obrestnimi merami.
Finnvera plc – Finska
Finnvera je javna družba z omejeno odgovornostjo (plc) v državni lasti. Je rezultat združitve Finnish Guarantee Boarda iz leta 1963 in kreditne družbe KERA, z javno nalogo pospeševanja dostopa MSP do finančnih virov. Gre za razvojno institucijo (z mikro krediti, ki predstavljajo 90 % tega trga, kreditne garancije za MSP, izvozne garancije, tudi za velika podjetja). Finnvera zadovoljuje potrebe MSP prek mreže 16 regionalnih enot. Je pod državno kontrolo in nima statusa banke, čeprav se management družbe ravna po bančnih načelih.
Pri garancijski aktivnosti podpira Finnvera celoten sektor MSP. Obstaja 22.300 strank – mikro podjetij –, od katerih je okrog 5500 prejelo garancijo Finnvere. Povprečna garancija za mala podjetja znaša 24.000 EUR. Finska je bila poznana po relativno nizkem podjetniškem duhu, tako da je bila vloga države stimuliranje ustanavljanja in razvoja podjetij. Izziv je bil še večji zaradi karakterističnih regionalnih razvojnih potreb v kmetijskih območjih in obrobnih regijah. Finnvera sodeluje s celotno finsko bančno mrežo (330 bank in 1500 agencij). Njena finančna vloga je bila poudarjena ob finančni krizi leta 1993, ki je izpostavila bančno odvisnost od komercialnih in industrijskih rizikov. Zaradi tega obstaja močna garancijska podpora bančnemu sistemu. Garancije se odobravajo od primera do primera in ne na podlagi standardiziranega modela.
Država delno kompenzira izgube z namenom stimuliranja Finnvere (od 40 do 65 %, odvisno od regije, iz katere izhaja MSP). Prav tako so del aktivnosti podprli evropski strukturni skladi in EIF.
SPGM – Portugalska
SPGM je bil ustanovljen kot reakcija na konkurenčni šok skupnega trga po vključitvi Portugalske v EU. Njegov namen je okrepiti MSP, jih modernizirati in izboljšati njihovo učinkovitost z dodeljevanjem garancij. Pilotski projekt, ki se je začel v letu 1994, je bil zaznamovan:
– s stalno rastjo obveznosti, tako da je SPMG ob koncu leta 2002 upravljal portfelj v višini 100 mio. EUR,
– z vključitvijo večine portugalskih bank,
– z ustanovitvijo javnega pogarancijskega sklada (Counter-Guarranty Fund), ki krije 50 % portfelja in ga upravlja SPMG. Sklad je sklenil pogodbo z EIF tako, da je zagotovil zaščito na drugi ravni (50 % od 50 % osnovnih obveznosti). S tem obstaja močna disperzija tveganja.
V januarju 2003 so bile ustanovljene tri lokalne vzajemne garancijske sheme, ki samostojno odločajo. Vključevale naj bi se predvsem v manjše projekte.
V trenutni strukturi je SPMG sistemski povezovalec, ki izvaja različne funkcije (računovodstva, financ, poročanja …) za vzajemne garancijske sheme in upravlja pogarancijski sklad.
SPMG in vzajemne garancijske sheme praviloma delijo tveganje z bankami v razmerju 50 : 50 (maksimalno 80 %). Stroški pridobivanja za podjetja so sprejemljivi, za garancije pa ne zahtevajo dodatnega zavarovanja.
5. Druge posledice, ki jih bo imelo sprejetje zakona
Zakon bo imel pozitivne učinke na finančno okolje v Sloveniji, saj bo omogočil zagotavljanje lastniških virov financiranja za podjetja prek Slovenskega podjetniškega sklada.
II. BESEDILO ČLENOV:
1. člen
V Zakonu o podpornem okolju za podjetništvo (Uradni list RS, št. 40/04) se v prvem odstavku 12. člena za besedo »ukrepov« doda besedilo »in razvojnimi dokumenti ministrstev za spodbujanje podjetništva«.
2. člen
V prvem odstavku 13. člena se v napovednem stavku za besedo »ukrepov« doda besedilo »in drugimi razvojnimi dokumenti«.
V drugi alinei prvega odstavka se besedilo »ugodnimi kreditnimi viri in garancijami za najete kredite« nadomesti z besedilom »ugodnimi finančnimi viri in garancijami«.
Doda se nov četrti odstavek, ki se glasi:
»(4) Ne glede na prejšnji odstavek lahko sklad iz namenskega premoženja, s katerim upravlja in razpolaga, v skladu s tem zakonom in zakonom, ki ureja delovanje javnih skladov, vlaga kapitalske naložbe v svojem imenu. Za upravljanje in razpolaganje s tako pridobljenimi kapitalskimi naložbami se smiselno uporabljajo določbe zakona, ki ureja javne finance.«
3. člen
V 14. členu se v prvi alineji besedilo »za razvojne naložbe mikro, malih in srednje velikih podjetij« nadomesti z besedilom »mikro, malim in srednje velikim podjetjem«.
V drugi alineji se besedilo »za najete kredite za razvojne naložbe mikro, malih in srednje velikih podjetij« nadomesti z besedilom »mikro, malim in srednje velikim podjetjem«.
V četrti alineji se črta besedilo »v subjektih inovativnega okolja«.
Šesta in sedma alineja se črtata.
Na koncu dosedanje osme alineje se pika nadomesti s podpičjem in dodajo se tri nove alineje, ki se glasijo:
»– kapitalske naložbe;
– finančni zakup (leasing);
– drugo izvedeno financiranje v zvezi z instrumenti iz prejšnjih alinej.«
4. člen
Besedilo tretjega odstavka 15. člena se spremeni, tako da se glasi:»(3) Sredstva proračuna za razvoj storitev in izvajanje instrumentov iz prejšnjega člena pridobiva sklad na podlagi pogodb, ki jih sklene s posameznimi ministrstvi in ki določajo način izvajanja ukrepov. Sredstva se uporabljajo za dodeljevanje neposrednih subvencij države za podjetniške projekte, razvojne naložbe podjetij in za oblikovanje rezervacij za kritje rizikov iz naslova izdanih garancij, kreditov in kapitalskih naložb.« .
5. člen
Za 17. členom se doda novo V.a poglavje, ki se glasi:
»V.a POSTOPKI DODELITVE SREDSTEV SUBVENCIJ, KREDITOV, GARANCIJ IN DRUGIH OBLIK SOFINANCIRANJ
17.a člen
(pogoji za začetek postopka)
Sklad lahko začne s postopkom za dodelitev sredstev za izvajanje instrumentov iz 14. člena tega zakona, če:
1. ima za dodelitev sredstev potrjen poslovni načrt,
2. so izpolnjeni drugi pogoji za prevzemanje obveznosti iz pogodb, sklenjenih med posameznim ministrstvom in skladom.
17.b člen
(komisija za dodelitev sredstev)
(1) Postopek javnega razpisa za dodelitev sredstev vodi komisija, ki jo s pisno odločbo imenuje direktor sklada ali od njega pooblaščena oseba.
(2) Komisijo sestavljajo predsednik in najmanj dva člana. Pri javnih razpisih, kjer je pričakovati večje število vlog, je mogoče imenovati še dodatne člane za pomoč pri opravljanju administrativnih del.
(3) Predsednik in člani komisije ne smejo biti s subjekti, ki kandidirajo za dodelitev sredstev, interesno povezani v smislu poslovne povezanosti ali sorodstvenega razmerja (v ravni vrsti ali v stranski vrsti do vštetega četrtega kolena), v zakonski zvezi ali v svaštvu do vštetega drugega kolena, četudi je zakonska zveza že prenehala, ali v zunajzakonski skupnosti.
(4) Ne glede na določbo prejšnjega odstavka interesna povezanost ne more biti izločitveni razlog v primeru, če komisije ni mogoče sestaviti drugače zaradi omejenega števila strokovnjakov na določenem področju.
(1) Javni razpis za dodelitev sredstev mora biti objavljen v Uradnem listu Republike Slovenije. Objava javnega razpisa mora vsebovati zlasti:
1. naziv in sedež sklada;
2. pravno podlago za izvedbo javnega razpisa;
3. predmet javnega razpisa;
4. navedbo osnovnih pogojev za kandidiranje na javnem razpisu in meril, s pomočjo katerih se med tistimi, ki izpolnjujejo pogoje, izberejo prejemniki sredstev;
5. okvirno višino sredstev, ki so na razpolago za predmet javnega razpisa;
6. določitev obdobja, v katerem morajo biti porabljena dodeljena sredstva, oziroma rokov, če je predvideno zaporedno dodeljevanje sredstev;
7. rok, do katerega morajo biti predložene vloge za dodelitev sredstev;
8. datum odpiranja vlog za dodelitev sredstev oziroma datumi odpiranja vlog, če je v javnem razpisu predvideno zaporedno odpiranje teh;
9. rok, v katerem bodo vlagatelji vlog obveščeni o izidu javnega razpisa;
10. kraj, čas ter osebo, pri kateri lahko zainteresirani dvignejo razpisno dokumentacijo.
(2) Sklad lahko v javnem razpisu poleg podatkov iz prejšnjega odstavka objavi tudi druge podatke, če so potrebni glede na vrsto predmeta javnega razpisa.
17.č člen
(razpisna dokumentacija)
(1) Sklad mora zainteresiranim omogočiti vpogled v razpisno dokumentacijo in na zahtevo predati razpisno dokumentacijo.
(2) V razpisni dokumentaciji morajo biti navedeni vsi potrebni podatki, ki omogočajo izdelavo popolne vloge za dodelitev sredstev.
(3) Sklad mora v razpisni dokumentaciji navesti vse pogoje, ki jih mora vlagatelj vloge izpolnjevati, da se uvrsti v izbor za dodelitev sredstev, oziroma ki jih mora izpolnjevati vloga, da se šteje kot formalno popolna. Obvezni sestavni deli razpisne dokumentacije so:
1. navodila za pripravo vloge;
2. besedilo javnega razpisa;
3. merila za ocenjevanje projektov;
4. prijavni list;
5. vzorci pogodb ali sklepov o odobritvi državne pomoči;
6. navedba potrebnih dokumentov, ki jih mora vlagatelj vloge predložiti skladu kot dokazilo, da izpolnjuje pogoje za kandidiranje na razpisana sredstva in da je upravičen do sredstev.
(1) Vloga za dodelitev sredstev mora biti dostavljena do roka, ki je določen v objavi javnega razpisa. Rok za predložitev vlog mora biti dovolj dolg, da lahko vlagatelj pripravi kakovostno vlogo v skladu s pogoji zahtevanimi v razpisni dokumentaciji.
(2) Predložena vloga mora biti v zaprtem ovitku, ovitek pa mora biti označen z »ne odpiraj – vloga« in navedbo javnega razpisa, na katerega se nanaša.
(3) Nepravilno označena vloga se neodprta vrne pošiljatelju. Če na vlogi ni pošiljateljevega naslova, se vloga odpre in se mu po ugotovitvi naslova vrne.
17.e člen
(odpiranje vlog)
(1) Odpiranje prejetih vlog za dodelitev sredstev vodi komisija in se izvede v roku, ki je predviden v javnem razpisu, ali v predvidenih rokih, če gre za zaporedno odpiranje vlog, pri čemer lahko od izteka roka za dostavo vlog do odpiranja poteče največ osem dni.
(2) Odpiranje prejetih vlog ni javno. Postopek odpiranja vlog se izvede naslednji dan po dnevu, ki je predviden kot zadnji rok za dospetje vlog.
(3) Odpirajo se samo v roku dostavljene, pravilno izpolnjene in označene kuverte, ki vsebujejo vloge, in sicer v vrstnem redu, v katerem so bile predložene.
17.f člen
(zapisnik o odpiranju vlog)
(1) O odpiranju vlog mora komisija sproti voditi zapisnik, ki vsebuje predvsem:
1. naslov, prostor in čas odpiranja dospelih vlog;
2. predmet javnega razpisa;
3. imena navzočih predstavnikov komisije;
4. imena oziroma naziv vlagateljev vlog po vrstnem redu odpiranja vlog;
5. ugotovitve o popolnosti vlog;
6. navedbo tistih vlagateljev, ki niso dostavili popolne vloge.
(2) Na odpiranju ugotavlja komisija popolnost vlog glede na to, ali so bili predloženi vsi zahtevani dokumenti (formalna popolnost). Zapisnik podpišejo predsednik in člani komisije.
17.g člen
(poziv k dopolnitvi vlog)
(1) Komisija v roku osmih dni od odpiranja vlog pisno pozove tiste vlagatelje, katerih vloge niso bile popolne, da jih dopolnijo. Rok za dopolnitev ne sme biti daljši od 15 dni.
(2) Nepopolne vloge, ki jih vlagatelji v roku iz prejšnjega odstavka ne dopolnijo, se zavržejo.
(1) Komisija opravi strokovni pregled popolnih vlog ter jih oceni na podlagi pogojev in meril, ki so bila navedena v javnem razpisu oziroma razpisni dokumentaciji. Komisija mora o opravljanju strokovnega pregleda popolnih vlog in o njihovem ocenjevanju voditi zapisnik.
(2) Na podlagi ocene vlog komisija pripravi predlog prejemnikov sredstev, ki ga podpišejo predsednik in člani komisije.
(3) Predlog prejemnikov sredstev se predloži direktorju sklada ali osebi, ki je od njega pooblaščena za sprejetje odločitve o dodelitvi sredstev.
17.i člen
(sklep o izboru)
(1) Na podlagi ocene projekta ter popolnih in vsebinsko ustreznih vlog vlagateljev sprejme direktor sklada ali od direktorja pooblaščena oseba seznam prejemnikov sredstev.
(2) Direktor sklada ali oseba, ki jo je ta pooblastil za sprejetje odločitve o dodelitvi sredstev, na podlagi seznama iz prejšnjega odstavka izda posamezne sklepe o izboru prejemnikov sredstev.
17.j člen
(obvestilo neizbranim kandidatom)
Sklad je dolžan v roku, ki je bil naveden v objavi javnega razpisa, obvestiti vse vlagatelje vlog, ki niso bili izbrani, o odločitvi glede dodelitve sredstev.
17.k člen
(poziv k podpisu pogodbe)
(1) Sklad mora prejemniku sredstev posredovati sklep o izboru in ga hkrati pozvati k podpisu pogodbe. Rok za podpis pogodbe znaša najmanj osem dni.
(2) Če se prejemnik sredstev ne odzove na poziv v roku iz prejšnjega odstavka, se šteje, da je umaknil vlogo za pridobitev sredstev.
Za dodelitev sredstev se sklene pogodba med skladom in prejemnikom. Obvezne sestavine pogodbe so zlasti:
1. naziv in naslov sklada in prejemnika sredstev;
2. namen, za katerega so sredstva dodeljena;
3. višina dodeljenih sredstev;
4. terminski plan porabe sredstev;
5. način nadzora nad namensko porabo sredstev;
6. drugo, kar sledi iz notranjih predpisov in usmeritev sklada glede vsebine pogodb.
17.m člen
(hranjenje dokumentacije)
Sklad mora hraniti dokumentacijo o postopku dodelitve sredstev v skladu s pravili o hranjenju dokumentarnega gradiva.
Zoper sklep oziroma obvestilo sklada iz 17.i in 17.j člena tega zakona ni pritožbe.«.
PREHODNA IN KONČNA DOLOČBA
6. člen
Določbe 5. člena tega zakona se uporabljajo za javne razpise, ki jih sklad objavi po uveljavitvi tega zakona.
7. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
III. OBRAZLOŽITEV
K 1. členu
Slovenski podjetniški sklad je osrednja nacionalna finančna institucija za izboljšanje dostopa do virov financiranja in spodbujanja razvojnih naložb mikro, malih in srednje velikih podjetij v Sloveniji. Ukrepe spodbujanja podjetništva izvaja več ministrstev in ne samo Ministrstvo za gospodarstvo, zato se program ukrepov za spodbujanje podjetništva v spremenjeni predlagani obliki razume kot širši program ukrepov oziroma dokumentov več različnih ministrstev.
K 2. členu
Spremembe prvega odstavka 13. člena se navezujejo na spremembo prvega odstavka 12. člena o širšem izvajanju storitev sklada za potrebe več ministrstev.
Sklad želi zagotavljati ugodnejše finančne vire za investicije in garancije tudi v obliki kapitalskih naložb in različnih oblik garancij, zato se spreminja dikcija druge alineje prvega odstavka 13. člena zakona.
67.a člen Zakona o javnih financah (skrajšano ZJF; Uradni list RS št. 79/1999 in spremembe) določa, da s finančnim in stvarnim premoženjem države upravlja in razpolaga vlada v skladu z ZJF in če posebni zakon ne določa drugače. Sklad deluje po določbah Zakona o javnih skladih (skrajšano ZJS; Uradni list RS št. 22/2000), ki določa med drugim naslednje:
– javni sklad upravlja in razpolaga s premoženjem, ki ga je ustanovitelj namenil za zagotavljanje javnega interesa;
– javni sklad je lastnik namenskega premoženja;
– ustanovitelj za obveznosti javnega sklada ne odgovarja.
Zato je smiselno, da se za kapitalske naložbe, ki jih sklad daje iz namenskega premoženja, ne uporablja določba tretjega odstavka 13. člena ZPOP, ker bi se s tem zmanjševalo namensko premoženje sklada.
K 3. členu
V 14. členu se dodajo novi instrumenti sklada, in sicer kapitalske naložbe, finančni zakup (leasing) in drugo izvedeno financiranje v zvezi s predhodno navedenimi instrumenti.
Kapitalske naložbe kot finančni instrument so v skladu s predlaganim novim četrtim odstavkom 13. člena, da lahko sklad izvaja kapitalske naložbe neposredno predvsem prek skladov tveganega kapitala.
Finančni zakup (leasing) je vse pogostejša oblika financiranja razvojnih naložb mikro in malih podjetij. Sklad želi s tem finančnim instrumentom omogočiti in pospeševati naložbe v visoko tehnološko opremo na način, da bo zagotavljal leasing podjetjem ugodne dolgoročne finančne vire in izdajal garancije v višini obveznega pologa za ciljne skupine mikro in mala podjetja.
Z razvojem kapitalskih oblik financiranja in pospeševanja razvoja podjetništva se bo pojavljala potreba po t. i. mezzanine oblikah financiranja takih podjetij, ki bi se izvajala neposredno prek sklada. Gre predvsem za oblike financiranja, kjer je mogoče spremeniti obliko financiranja znotraj časovnega okvirja pogodbe, na primer iz kreditne pogodbe v lastniški delež v podjetju. Slovenski termin za take oblike instrumentov je izvedeno financiranje oziroma izvedeni finančni instrumenti.
Instrumenta ugodni posredni in neposredni krediti ter garancije se uporabljata za različne namene (npr. kredit za razvojne naložbe, obratna sredstva, mikro kredit, kredit za kapitalska vlaganja ipd.), zato sta kot instrumenta v predlogu navedena na splošno, in ne za ozek, specifičen namen.
K 4. členu
Sredstva proračuna lahko sklad pridobiva na podlagi pogodbe z različnimi ministrstvi za katere programe izvaja storitve. Rezervacije pa se oblikujejo tudi za kritje rizikov iz naslova kapitalskih naložb.
K 5. členu
Zakon na novo celovito ureja celoten postopek dodeljevanja sredstev s strani sklada, kar je potrebno zaradi dejstva, da pravilnik o postopkih za izvrševanje proračuna RS ne velja več za posredne uporabnike državnega proračuna. Da ne bi prišlo do pravne praznine, je bilo treba vnesti celotno poglavje, ki ureja to področje.
K 17.a členu
Skladno s predpisi s področja izvrševanja proračuna ter javnih financ lahko sklad izvaja razpise le pod pogojem, da ima potrjen poslovni načrt in zagotovljena sredstva. Izpolnjevati mora tudi dodatne pogoje iz morebitnih pogodb, ki bodo sklenjene med skladom in raznimi ministrstvi, ki bodo sofinancirala posamezne programe.
K 17.b členu
Postopek javnega razpisa vodi komisija, ki jo imenuje direktor sklada. Po navadi jo sestavljajo trije člani, ker pa je iz izkušenj jasno, da na razpise prihaja 500 vlog ali več, je smiselno določiti, da je lahko članov komisije tudi več – z namenom zagotavljanja pomoči pri opravljanju administrativnih del.
Zaradi izogibanja subjektivnega ocenjevanja je določeno, da člani komisije ne smejo biti interesno povezani z vlagatelji vlog, razen kadar je to nemogoče upoštevati zaradi omejenega števila strokovnjakov s posameznega področja.
K 17.c členu
Člen določa obvezno vsebino javnega razpisa, ki mora biti objavljena v Uradnem listu RS zaradi seznanitve potencialnih vlagateljev s pogoji za prijavo.
K 17.č členu
Določena je obvezna priprava razpisne dokumentacije in njene vsebine, ki mora biti taka, da vlagateljem omogoča pripraviti popolne vloge. Vsebovati mora navedbo vseh meril in kriterijev za izbor prejemnikov sredstev, obrazce vseh zahtevanih izjav, navedbo prilog, ki morajo biti dodane vlogi, ipd.
K 17.d členu
Da bi se lahko pripravila popolna in kvalitetna vloga, mora biti že v razpisni dokumentaciji določen rok za vložitev, ki pa mora biti ustrezno dolg glede na dejstvo, da gre za zahtevne vloge. Te morajo biti pravilno označene, sicer se izločijo iz nadaljnjega postopka in vrnejo pošiljatelju.
K 17.e členu
Iz dosedanjih izkušenj izhaja, da gre za veliko število prejetih vlog (500 in več), zato je treba zaradi večje operativnosti določiti, da odpiranje ne bo javno.
Sklad v svojih razpisih vedno predvideva večkratna odpiranja. Razpisi se nanašajo na odobravanje kredita (posredno s sodelovanjem poslovnih bank), odobravanje garancij (posredno s sodelovanjem poslovnih bank), neposredno odobravanje kreditov (kreditiranje sklad–podjetje), odobravanje subvencij. Samo odpiranje vlog predstavlja le formalnost, vsebinski odločilni del poteka kasneje v fazi ocenjevanja.
Na koncu velja omeniti še občutljivost podjetij do razkritja njihove podjetniške ideje. Marsikatero podjetje dostavi v vlogi dokazila o patentih in razne poslovne pogodbe, za katere želijo, da so skrbno varovane in so namenjene le komisiji za podkrepitev njihovega uresničevanja podjetniških idej, zato je smiselno določiti nejavno odpiranje.
K 17.f členu
Določena je obveza vodenja zapisnika o odpiranju vlog in njegova vsebina. Iz zapisnika morajo biti razvidni celoten potek odpiranja vlog ter vsa dejstva, povezana s tem. V tej fazi se ugotavlja le formalna popolnost in se še ne opravlja vsebinski pregled.
K 17.g členu
Čeprav javni razpis in razpisna dokumentacija podrobno določata vsebino prijave na razpis oziroma vloge, je precej vlog nepopolnih, zato je smiselno vlagatelje nepopolnih vlog pozvati k dopolnitvi. Če se v tem dodatnem roku ne odzovejo, se njihove vloge zavržejo.
K 17.h členu
Po izločitvi nepopolnih vlog se lahko pristopi k vsebinskemu ocenjevanju popolnih vlog. Ocenjujejo se lahko samo na podlagi prej objavljenih meril in kriterijev, o čemer je treba voditi zapisnik. Zadnja faza ocenjevanja na tej stopnji je priprava predloga prejemnikov sredstev z navedbo predlagane višine sofinanciranja.
K 17.i členu
Zaključna faza je določitev seznama prejemnikov sredstev s strani direktorja sklada ali od njega pooblaščene osebe. Seznam vsebuje navedbo vseh prejemnikov sredstev in višino sredstev in je podlaga za pripravo in izdajo posameznih sklepov o izboru.
K 17.j členu
Obvestiti je treba ne le prejemnike sredstev, ampak tudi tiste, katerim je bila dodelitev sredstev zavrnjena, zaradi možnosti uveljavljanja nadaljnjega pravnega varstva (upravni spor).
K 17.k členu
Vsem prejemnikom vlog se posreduje sklep o izboru, hkrati se jih pozove k podpisu pogodbe. Opozori se jih tudi, da se bo štelo, da so umaknili vlogo, če se pravočasno ne odzovejo na poziv. Načelno bo rok za podpis pogodbe 8 dni, ne pa v vseh primerih. Pri bančnih garancijah, na primer, mora biti ta rok daljši, saj mora prejemnik sredstev po prejemu sklepa o izboru ta sklep najprej dostaviti svoji banki, da ga vnese v bančno pogodbo, šele po prejemu te pogodbe pa je mogoče podpisati pogodbo s skladom.
K 17.l členu
Določene so obvezne sestavine pogodbe, ki bodo zagotavljale izvedbo programa, ki se sofinancira ali podpira, ter bodo omogočale nadzor nad njenim izvajanjem ter reagiranje v primeru neizvajanja ali nepravilnega izvajanja pogodbe.
K 17.m členu
Sklad je dolžan upoštevati predpise s področja dokumentarnega gradiva in mora hraniti celotno dokumentacijo o izvedenem razpisu.
K 17.n členu
Določeno je, da zoper odločitve sklada o (ne)dodelitvi sredstev ni pritožbe. Gre za ureditev, ki je skladna s prvim odstavkom 13. člena Zakona o splošnem upravnem postopku (zagotovljeno je sodno varstvo). Tretji odstavek 22. člena Zakona o javnih skladih sicer določa, da ima stranka zoper odločbo uprave pravico do pritožbe, o kateri odloča pristojno ministrstvo, vendar je v konkretnem primeru smiselno uporabiti navedeni člen ZUP-a, ki omogoča, da se lahko z zakonom določi, da v posameznih stvareh ni dovoljena pritožba, če je na drug način zagotovljeno varstvo pravic in zakonitosti.
Sklad namreč na objavljene javne razpise letno prejme okoli 3500 vlog, delež pritožb je bil doslej 30–40 %, torej več kot tisoč. Več kot 95 % pritožb je bilo zavrnjenih kot neutemeljenih in le okoli 0,1 % vlagateljev je naknadno sprožilo upravni spor.
K 6. členu
Urediti je treba, katere predpise uporablja sklad za tiste razpise, ki so že objavljeni in se še izvajajo, zato je določeno, da sklad za dokončanje že objavljenih javnih razpisov uporablja do sedaj veljavne predpise, saj so bili objavljeni na njihovi podlagi in jih je treba uporabljati do zaključka postopka.
K 7. členu
Določen je vacatio legis, in sicer 15 dni.
V. BESEDILO ČLENOV, KI SE SPREMINJAJO
12. člen
(slovenski podjetniški sklad)
(1) Ukrepe države za izboljšanje dostopa do virov financiranja razvojnih naložb za mikro, mala in srednje velika podjetja v skladu s programom ukrepov izvaja Slovenski podjetniški sklad (v nadaljnjem besedilu: sklad) v skladu z določbami tega zakona in ustanovitvenega akta.
(2) Ustanovitelj sklada je vlada.
(3) Ustanovitelj sme sklad pripojiti k drugemu javnemu skladu ali združiti z drugimi javnimi skladi, če ugotovi, da bi bilo to učinkovito in gospodarno ali bi se s tem okrepil finančni potencial javnih skladov. Sklad lahko sodeluje z drugimi domačimi in mednarodnimi finančnimi institucijami z namenom učinkovitejšega opravljanja nalog pri dajanju finančnih spodbud.
13. člen
(področje delovanja sklada)
(1) Sklad razvija in izvaja storitve ter finančne spodbude v skladu s sprejetim programom ukrepov na naslednjih področjih:
- zagotavljanje storitev in začetnega kapitala za hitrejše nastajanje in zagon novih podjetij z neposrednimi spodbudami za začetno financiranje podjetniških projektov v fazi nastajanja in zagona podjetij;
- zagotavljanje ugodnejših virov financiranja za razvojne naložbe podjetij s subvencijami, ugodnimi kreditnimi viri in garancijami za najete kredite;
- spodbujanje zasebnih vlaganj in financiranja podjetniških projektov v vseh fazah razvoja z lastniškim kapitalom, z zagotavljanjem ugodnih kreditnih virov in garancij za investitorje.
(2) Sklad izvaja ukrepe v obliki storitev, neposrednih finančnih spodbud sklada in posrednih finančnih spodbud preko poslovnih bank, skladov tveganega kapitala in drugih finančnih institucij, subjektov inovativnega okolja ter drugih pravnih oseb javnega in zasebnega prava.
(3) Pri zagotavljanju začetnega kapitala in spodbujanju zasebnih vlaganj z lastniškim kapitalom iz prvega odstavka tega člena, lahko sklad vlaga kapitalske naložbe v imenu Republike Slovenije in po postopku, določenem v zakonu, ki ureja javne finance. Za upravljanje in razpolaganje s tako pridobljenimi kapitalskimi naložbami Republike Slovenije, veljajo določbe zakona, ki ureja javne finance in zakona o vladi.
14. člen
(instrumenti sklada)
Instrumenti sklada so:
- ugodni posredni in neposredni krediti za razvojne naložbe mikro, malih in srednje velikih podjetij;
- garancije za najete kredite za razvojne naložbe mikro, malih in srednje velikih podjetij;
- subvencije obrestnih mer, stroškov kreditiranja in stroškov garancij;
- subvencije fizičnim osebam za ustanovitev in zagon podjetij v subjektih inovativnega okolja;
- subvencije za razvojne projekte mikro, malih in srednje velikih podjetij;
- ugodni posredni in neposredni krediti za kapitalska vlaganja v mikro, mala in srednje velika podjetja;
- garancije za najete kredite za kapitalske naložbe zasebnih vlagateljev;
- vlaganja v razvoj poslovne infrastrukture za pospeševanje naložb.
15. člen
(viri sredstev sklada)
(1) Sredstva za opravljanje dejavnosti sklada so:
- sredstva in stvarno premoženje države, ki jih zagotavlja in prenaša ustanovitelj na sklad kot namensko premoženje sklada;
- sredstva proračuna, ki jih ustanovitelj prenese na sklad za izvajanje sprejetih ukrepov;
mednarodni viri in prispevki pravnih in fizičnih oseb.
(2) Namensko premoženje sklada se uporablja v skladu z določili zakona, ki ureja delovanje javnih skladov.
(3) Sredstva proračuna pridobiva sklad za razvoj storitev in izvajanje drugih finančnih spodbud v skladu s sprejetimi ukrepi na osnovi pogodbe, ki jo skleneta ministrstvo, pristojno za gospodarstvo in sklad in določa način izvajanja ukrepov. Sredstva se uporabljajo za dodeljevanje neposrednih subvencij države za podjetniške projekte in razvojne naložbe podjetij in za oblikovanje rezervacij za kritje rizikov iz naslova izdanih garancij in kreditnih tveganj.

Zadnja sprememba: 07/25/2006 | Zbirke Državnega zbora RS - spredlogi zakonov |