Zbirke Državnega zbora RS - predlogi zakonov |
Projekt Parque Minero - obnova in sprememba almadénskega rudnika v turistični in zgodovinski objekt (1999 - 2008) | |||
Objekt | Opis in zgodovina objekta | Vrednost investicije | Investitorji in druge sodelujoče institucije |
Izdelava preureditvenega načrta (Plan Director) | Izdelava načrtov in dokumentacije, ki ima za cilj: obnoviti zgodovinski spomin na rudarstvo v Almadénu, pospeševati turizem, ohranjati industrijsko kulturno dediščino in preoblikovanje objektov v skladu z okolico (socialni, kulturni, ekološki vidik). | 220.000 EUR. | Fundacija Almadén. |
Kraljeva rudarska bolnišnica (Real Hospital de Mineros) | Ustanovljena je bila leta 1752 in je delovala vse do tridesetih let prejšnjega stoletja. Leta 1992 je dobila status objekta javnega kulturnega pomena (Bien de Interés Cultural). | 2,5 mio EUR evrov (načrtovana vrednost investicije je znašala 1,8 milijona evrov). | Znesek je bil v enakih delih razdeljen med oba investitorja Fundación Caja Madrid7 in Fundacijo Almadén - slednja je svoj del sredstev v celoti pridobila od Evropskega sklada za regionalni razvoj (v nadaljevanju ESRR). |
Peči Bustamante (Hornos de Bustamante oz. Hornos de Aludeles) | Peči za predelavo rude v živo srebro je leta 1646 uvedel Juan Alonso de Bustamante. Od petnajstih zgradb, v vsaki sta bili po dve peči, je danes ohranjena samo ena, peči v njej se imenujeta San Eugenio in San Julián, Predstavljata avtentičen zaklad španske industrijske arhitekture in sta v letu 1992 bili razglašeni za objekt javnega kulturnega pomena avtonomne skupnosti Castilla-La Mancha. | 231.000 EUR (načrtovana vrednost investicije je znašala 250.000 evrov). | Ministrstvo za kulturo (Ministerio de Cultura) oz. v okviru njega Generalna direkcija za lepe umetnosti (Dirección General de Bellas Artes). Obnovo je izvedlo podjetje Técnicas de Arquitectura Monumental, nadziral pa Španski inštitut za zgodovinsko dediščino (Instituto de Patrimonio Histórico Español, v nadaljevanju: IPHE). |
Obnovitev zunanjosti rudnikov in okolice oz. Območje San Teodoro (Cerco San Teodoro) | T. im. območje rudnikov zajema zgradbe administracije in prostore za obdelavo rude, pa tudi same vhode v rudnik ter vodnjaka (San Teodoro in San Aquilino) ter vitel (San Andrés). | 2,1 mio EUR. | Fundacija Almadén. |
Preureditev notranjosti rovov za obiskovalce rudnika (Interior de la mina) | V rudniku so za turistične oglede prilagodili dva med seboj povezana rova, la mina del Pozo in la mina del Castillo. V prvem si je mogoče ogledati tehnike rudarjenja v 16.-17. stoletju, v drugem pa v 18. stoletju. V rudnik se vodene skupine 15 obiskovalcev spustijo 50 metrov globoko po jašku San Teodoro. | 2,3 mio EUR. | Iz sredstev ESRR je bilo financiranih 170.000 EUR. Preostanek je financirala Fundacija Almadén. |
Muzej živega srebra (Museo del Mercurio) | Nekdanje (do leta 1941) skladišče živega srebra je bilo za potrebe rudarskega parka preoblikovano v muzej. Dejansko skladišče je bilo prestavljeno v Las Cuevas, 7 km iz Almadéna. | 750.000 EUR. | Večino sredstev je prispevala Fundacija Almadén (680.000 EUR), preostanek je bil pridobljen iz ESRR. |
Vrata Karla IV (Puerta de Carlos IV) | Vse do sedemdesetih let prejšnjega stoletja (pričetek upada proizvodnje zaradi vedno pogostejših spoznanj, da je živo srebro onesnaževalec), je bilo živo srebro zelo dragocena kovina, zato so bili vhodi v poslopja rudnika in predelovalnic strogo varovani in obdani z visokimi zidovi, vstop pa je bil mogoč samo skozi zastražena vrata. Najbližje pečem se nahajajo vrata Karla IV, zgrajena leta 1795, med vladavino tega kralja. | 90.000 EUR. | Pri obnovi je s finančno udeležbo in strokovnim nadzorom sodeloval tudi IPHE, ki je almadénski rudnik leta 2004 izpostavil kot enega od treh prednostnih projektov Nacionalnega načrta za ohranitev industrijske dediščine. |
Obnovitev okolice in projekt Azogue8 | Obnovitev zunanjih površin rudniškega območja je zavzemala prilagoditve za obiskovalce. Projekt Azogue je zajemal prenovo odlagališča odpadkov Cerco de San Teodoro v Almadénu. Šlo je za goro odpada (jalove rude, opilkov iz peči, smeti pri čiščenju, drobirja pri rušenju, itd.) visoko skoraj 60 metrov in težko približno 3,5 milijone ton. Območje je bilo preurejeno in očiščeno, obnovljena je bila vegetacija, kvaliteto razvoja bodo spremljali še nadaljnjih 50 let. | 2 mio EUR za ureditev okolice in dodatnih 8,5 mio EUR za projekt Azogue. | Fundacija Almadén. |
Sporočilo Komisije Svetu in Evropskemu parlamentu - Strategija Skupnosti za živo srebro, KOM(2005) 20 končno, 28. 1. 2005 |
Dne 28. januarja 2005 je Komisija sprejela sporočilo o Strategiji Skupnosti za živo srebro (v nadaljevanju: Strategija za živo srebro oziroma tudi Strategija), ki temelji na širši presoji vplivov. Strategija obravnava vplive živega srebra na globalni ravni ter predlaga ukrepe za zaščito zdravja ljudi in okolja pred izpusti živega srebra na podlagi analize življenjskega kroga, pri čemer upošteva proizvodnjo, uporabo, ravnanje z odpadki in emisije. Ključni cilj je znižanje stopenj živega srebra v okolju ter izpostavljenosti ljudi, zlasti za metil živo srebro v ribah. Cilji strategije so naslednji:
- zmanjšanje dajanja živega srebra v promet z zmanjševanjem ponudbe in povpraševanja, - dolgoročno reševanje vprašanja presežkov živega srebra in obstoječih rezerv (v proizvodih, ki se še vedno uporabljajo ali so uskladiščeni), - zaščita pred izpostavljenostjo živemu srebru, - izboljšanje poznavanja problema živega srebra in možnih rešitev, ter - podpora in spodbujanje mednarodnih ukrepov v zvezi z živim srebrom. V strategiji so nato za vsak cilj opisani koraki, vrzeli in dodatni potrebni ukrepi. Pripomniti je treba tudi to, da je navedena Strategija povezana s področnimi strategijami v okviru šestega okoljskega akcijskega programa Skupnosti 2002-2012 (za varstvo zraka, morskega okolja, tal, za ravnanje z odpadki idr.). Ob koncu leta 2010 namerava Komisija Strategijo ponovno proučiti. |
Predlog uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o prepovedi izvoza in varnem skladiščenju kovinskega živega srebra (COM(2006) 636 konč. z dne 26. 10. 2006) |
Namen predloga je, da se, v skladu z dvema ukrepoma (od dvajsetih) iz Strategije Skupnosti za živo srebro, prepove izvoz kovinskega živega srebra iz Skupnosti, pri čemer se zagotovi, da to živo srebro ne vstopi ponovno na trg, ter da je varno skladiščeno. Glavni namen je omejiti dodatno povečanje svetovne onesnaženosti zaradi živega srebra, ki se je že sprostilo v okolje. Predlog ustreza pozivu Programu Združenih narodov za okolje (UNEP) iz leta 2005, da vlade, zasebni sektor in mednarodne organizacije takoj sprejmejo ukrepe za zmanjšanje svetovnega tveganja za zdravje ljudi in okolje zaradi živega srebra v proizvodih in proizvodnih postopkih, med drugim tako, da proučijo omejitev primarne proizvodnje in trgovanja s presežno ponudbo živega srebra. EU je tudi že opozorila na potrebo po sprejetju pravno zavezujočega instrumenta o živem srebru na svetovni ravni.17 Predlagana uredba dopolnjuje sedanje politike Skupnosti in zakonodajo na področju nadzora industrijskega onesnaževanja, kemikalij (vključno s kemijsko zakonodajo - uredba REACH), varovanja zdravja in varnosti delavcev ter odpadkov. Po predlogu navedene uredbe je izvoz kovinskega živega srebra (Hg, CAS RN 7439-97-6) iz Skupnosti prepovedan od 1. julija 2011. Od tega datuma se skladišči kovinsko srebro, ki se ne uporablja več v kloralkalni industriji, živo srebro, pridobljeno pri čiščenju zemeljskega plina, in živo srebro, pridobljeno kot stranski proizvod pri pridobivanju rud barvnih kovin in taljenju, pri takšni kakovosti in koncentraciji ter tako, da je varno za zdravje ljudi in okolje. Kovinsko živo srebro, ki se šteje za odpadek, se lahko skladišči v ustreznem zaprtem sistemu bodisi v podzemnem rudniku soli, prilagojenem za odlaganje odpadkov, bodisi v napravi, ki je izključno namenjena začasnemu skladiščenju živega srebra pred dokončno odstranitvijo in je za to opremljena. Pri tem se nekoliko odstopa od dosedanje ureditve področja odpadkov in njihovega odlaganja. Države članice morajo predložiti Komisiji izvod vseh dovoljenj, izdanih za napravo, ki je namenjena skladiščenju živega srebra. |
Predlog direktive Evropskega parlamenta in Sveta o industrijskih emisijah (celovito preprečevanje in nadzorovanje onesnaževanja) (Prenovitev) (COM(2007) 844 konč. z dne 21. 12. 2007) |
Ta direktiva bo določala pravila o celovitem preprečevanju in nadzorovanju onesnaževanja okolja, ki je posledica industrijskih dejavnosti. Določala bo tudi ukrepe in pravila za preprečevanje ali, če to ni izvedljivo, za zmanjševanje emisij v zrak, vodo in tla pri navedenih dejavnostih, vključno z ukrepi za preprečevanje proizvodnje odpadkov, da bi dosegli visoko stopnjo varstva okolja kot celote. V predlogu direktive je na večih mestih omenjeno tudi živo srebro kot eno od pomembnih onesnaževal. Med drugim je v predlogu zaslediti zahtevo, da se pri kurilnih napravah na premog ali lignit vsaj enkrat letno merijo skupne emisije živega srebra. |
Uredba (ES) št. 1013/2006 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 14. junija 2006 o pošiljkah odpadkov (UL L št. 190 z dne 12. 7. 2006, str. 1 - 36) |
Temeljni in poglavitni cilj ter sestavina te uredbe je varovanje okolja, njeni učinki na mednarodno trgovino pa so, kot izhaja iz uvodne obrazložitve, zgolj slučajni. Določa postopke in ureditev kontrole pošiljanja odpadkov, odvisno od porekla, cilja in poti pošiljke, vrste poslanih odpadkov in vrste obdelave, ki se uporablja za odpadke na njihovem cilju. Uredba se uporablja za pošiljke odpadkov med državami članicami v Skupnosti ali s tranzitom skozi tretje države, nadalje za odpadke, uvožene v Skupnost iz tretjih držav oziroma izvožene iz Skupnosti v tretje države, pa tudi za odpadke v tranzitu skozi Skupnost na poti iz tretjih držav ali v tretje države. Poseben režim velja tudi za različne odpadke, ki vsebujejo živo srebro in živosrebrne spojine. |
Uredba Evropskega parlamenta in Sveta (ES) št. 166/2006 z dne 18. januarja 2006 o Evropskem registru izpustov in prenosov onesnaževal ter spremembi direktiv Sveta 91/689/EGS in 96/61/ES (UL L št. 33 z dne 4. 2. 2006, str. 1–17) |
Bistvo te uredbe je, da se z njo vzpostavlja celovit register izpustov in prenosov onesnaževal (RIPO) na ravni Skupnosti v obliki javno dostopne elektronske baze podatkov ter določa pravila za njegovo delovanje z namenom izvajanja Protokola ZN-EKE18 o registrih izpustov in prenosov onesnaževal. Omogoča sodelovanje javnosti pri odločanju v zvezi z okoljem in prispeva k preprečevanju ter zmanjševanju onesnaževanja okolja. V Prilogi II te direktive je kot onesnaževalo navedeno tudi živo srebro in njegove spojine, pri čemer je mejna količina izpustov v zrak 10 kg na leto, za izpust v vodo in v tla pa je mejna količina izpustov po 1 kg na leto.19 Upravljavec vsakega industrijskega kompleksa, ki izvaja v Prilogi I uredbe določene dejavnosti, letno poroča pristojnemu organu o količinah izpustov v zrak, vodo in tla katerega koli onesnaževala, opredeljenega v Prilogi II, ki presega mejno količino. Pri tem mora navesti, ali informacija temelji na meritvah, izračunih ali ocenah. O vseh kovinah, torej tudi o živem srebru, se poroča kot o skupni masi elementa v vseh kemičnih oblikah, prisotnih v izpustu. |
Direktiva 2006/11/ES o onesnaževanju pri odvajanju nekaterih nevarnih snovi v vodno okolje Skupnosti (UL L št. 64 z dne 4. 3. 2006, str. 52–59) |
Navedena direktiva Evropskega parlamenta in Sveta, ki pomeni zgolj kodifikacijo večkrat bistveno spremenjene in dopolnjene Direktive Sveta 76/464/EGS z dne 4. maja 1976, se uporablja za celinske površinske vode, teritorialne vode in notranje morske vode. V direktivi je določeno, da države članice storijo vse potrebno, da odpravijo oziroma zmanjšajo onesnaževanje voda z nevarnimi snovmi. Odprava onesnaževanja voda je mišljena za družine in skupine snovi iz Seznama I Priloge I direktive, kamor med drugim spada tudi živo srebro in njegove spojine. Glede vseh snovi iz tega seznama velja, da je treba pridobiti predhodno dovoljenje pristojnega organa zadevne države članice za vse izpuste, ki verjetno vsebujejo katero koli od navedenih snovi. V dovoljenju so določeni emisijski standardi za izpuste, ki določajo najvišjo dovoljeno koncentracijo in količino snovi v izpustu. Izdajo se lahko le za omejeno obdobje. Če je potrebno, lahko pristojni organ zadevne države članice za vsako dovoljenje predpiše strožje emisijske standarde. Če povzročitelj obremenitve izjavi, da ne more izpolniti zahtevanih emisijskih standardov, ali če pristojni organ zadevne države članice to sam ugotovi, se izdaja dovoljenja zavrne. Če se emisijski standardi ne upoštevajo, pristojni organ z ustreznimi ukrepi zagotovi, da se pogoji iz dovoljenja izpolnijo in da se po potrebi odvajanje prepove. |
Direktiva 2006/118/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 12. decembra 2006 o varstvu podzemne20 vode pred onesnaževanjem in poslabšanjem (UL L št. 372 z dne 27. 12. 2006, str. 19 - 31) |
Ta direktiva določa posebne ukrepe za preprečevanje in nadzorovanje onesnaževanja podzemne vode v skladu določbami okvirne direktive o vodah (Direktive 2000/60/ES). Ti ukrepi zlasti vključujejo merila za ocenjevanje dobrega kemijskega stanja podzemne vode in merila za določitev ter obračanje pomembnih in stalno naraščajočih trendov. Ta direktiva tudi dopolnjuje določbe, namenjene preprečevanju ali omejevanju vnosa onesnaževal v podzemno vodo, ki so že vsebovane v omenjeni okvirni direktivi o vodah, in je namenjena preprečevanju poslabšanja stanja vseh teles podzemne vode. Za ocenjevanje kemijskega stanja telesa podzemne vode ali skupine teles podzemne vode uporabljajo države članice nekatera merila, med drugim tudi vrednosti praga za onesnaževala, skupine onesnaževal in kazalce onesnaženja, ki na ozemlju države članice prispevajo k tveganju, da telesa ali skupine teles podzemne vode ne bodo dosegla dobrega stanja; med snovmi, ioni ali kazalci, ki se lahko pojavljajo naravno in/ali kot posledica človekovih dejavnosti, je poleg ostalega navedeno tudi živo srebro. |
Direktiva 2006/113/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 12. decembra 2006 o zahtevah glede kakovosti voda, primernih za lupinarje - kodificirano besedilo (UL L št. 376 z dne 27. 12. 2006, str. 0014 - 0020) |
Ta direktiva ureja kakovost voda, primernih za lupinarje, in se uporablja za tiste obalne vode in somornice21, za katere države članice določijo, da jih je treba varovati ali izboljšati, da omogočajo življenje lupinarjem (školjke in polži) ter tako prispevajo k visoki kakovosti proizvodov iz užitnih lupinarjev. Parametri, ki se uporabijo za vode, ki jih določijo države članice, so navedeni v Prilogi I. Koncentracija vsake snovi, med drugim tudi živega srebra, v vodah za lupinarje ali v mesu lupinarjev ne sme preseči ravni, ki škodljivo vpliva na lupinarje in njihove ličinke; upoštevati je treba sinergične vplive teh kovin. Referenčna analizna metoda pri določanju kvalitete voda je atomska absorpcijska spektrometrija in, če je primerno, predhodno koncentriranje in/ali ekstrakcija. Vzorčenje in merjenje se mora izvajati vsaj polletno. |
Predlog direktive Evropskega parlamenta in Sveta o okoljskih standardih kakovosti na področju vodne politike in spremembi Direktive 2000/60/ES (COM(2006) 397 konč. z dne 17. 7. 2006) |
S to direktivo se bodo določili okoljski standardi kakovosti za prednostne snovi in nekatera druga onesnaževala. Živo srebro in njegove spojine so po predlogu direktive opredeljene kot prednostne nevarne snovi na področju vodne politike. Določeni sta dve vrsti okoljskih standardov kakovosti: letne povprečne koncentracije in najvišje dovoljene koncentracije. Prva vrsta okoljskih standardov je namenjena za zaščito pred dolgoročnimi in kroničnimi učinki, druga pa za kratkoročne, neposredne in akutne ekotoksične učinke. Države članice bodo morale zagotoviti, da koncentracije živega srebra v tkivu (mokra teža) rib, mehkužcev, rakov in drugih živih organizmov niso presežene, in sicer za metil živo srebro velja omejitev 20 µg/kg. Za celinske in druge površinske vode je določena najvišja letna koncentracija za živo srebro in njegove spojine 0,05 µg/l, najvišja dovoljena koncentracija pa je 0,07 µg/l. |
Direktiva 2004/107/ES Evropskega Parlamenta in Sveta z dne 15. decembra 2004 o arzenu, kadmiju, živem srebru, niklju in policikličnih aromatskih ogljikovodikih v zunanjem zraku (UL L št. 23 z dne 26. 1. 2005, str. 3–16) |
Direktiva Sveta 96/62/ES z dne 27. septembra 1996 o ocenjevanju in upravljanju kakovosti zunanjega zraka zahteva, da Komisija predloži predloge za ureditev onesnaževal, naštetih v Prilogi I k navedeni direktivi. Cilji direktive iz leta 2004 pa so, med drugim, določiti skupne metode in merila za ocenjevanje koncentracij arzena, kadmija, živega srebra, niklja in policikličnih aromatskih ogljikovodikov v zunanjem zraku, kakor tudi za usedanje (med drugim) živega srebra. Poleg tega je njen cilj zagotoviti, da se o koncentracijah živega srebra v zunanjem zraku, kakor tudi o usedanju živega srebra, pridobijo ustrezne informacije ter da so te dostopne javnosti. Med opredelitvami pojmov je v direktivi navedeno, da "skupno plinasto živo srebro" pomeni hlape elementarnega živega srebra (Hg0) in reaktivno plinasto živo srebro, to je vrsto živega srebra, topnega v vodi, z zadostnim tlakom hlapov za obstoj v plinastem stanju. Ne glede na raven koncentracij je za indikativno merjenje skupnega plinastega živega srebra v zunanjem zraku in skupnega usedanja živega srebra postavljeno eno vzorčevalno mesto za meritve ozadja na vsakih 100.000 km2. Prav tako je priporočljivo merjenje trdnega in plinastega dvovalentnega živega srebra. Referenčna metoda za vzorčenje usedlin živega srebra temelji na ekspoziciji cilindričnih naprav za nadzor usedanja standardiziranih dimenzij. Če standardizirane metode CEN ni, smejo države članice uporabljati nacionalne standardne metode. |
Uredba Komisije (ES) št. 777/2006 z dne 23. maja 2006 o spremembi Priloge I k Uredbi (ES) št. 304/2003 Evropskega parlamenta in Sveta o izvozu in uvozu nevarnih kemikalij (UL L št. 136 z dne 24. 5. 2006, str. 9–17) |
Osnovna uredba iz leta 200322 ima za cilj izvajati Rotterdamsko konvencijo o postopku soglasja po predhodnem obveščanju za nekatere nevarne kemikalije in pesticide v mednarodni trgovini, krepiti deljeno odgovornost in sodelovanje v mednarodnem prometu z nevarnimi kemikalijami z namenom, da se zavarujeta zdravje ljudi in okolje pred možno škodo, in prispevati k njihovi okolju primerni uporabi. Ti cilji se dosežejo tako, da se olajša izmenjava informacij o značilnostih takšnih kemikalij, da se v okviru Skupnosti predvidi postopek odločanja o njihovem uvozu in izvozu, pa tudi s posredovanjem odločitev pogodbenicam in drugim državam, kakor je primerno. Uredba iz leta 2006 nekoliko spreminja način obveščanja o izvozu za živosrebrove spojine, vključno z anorganskimi živosrebrovimi spojinami, alkil živosrebrovimi spojinami ter alkiloksialkil in aril živosrebrovimi spojinami. Omeniti velja, da že po osnovni uredbi prepoved izvoza velja tudi za toaletna mila, ki vsebujejo živo srebro. |
Uredba (ES) št. 1907/2006 Evropskega Parlamenta in Sveta z dne 18. decembra 2006 o registraciji, evalvaciji, avtorizaciji in omejevanju kemikalij (REACH), o ustanovitvi Evropske agencije za kemikalije ter spremembi Direktive 1999/45/ES ter razveljavitvi Uredbe Sveta (EGS) št. 793/93 in Uredbe Komisije (ES) št. 1488/94 ter Direktive Sveta 76/769/EGS in direktiv Komisije 91/155/EGS, 93/67/EGS, 93/105/ES in 2000/21/ES (UL L št. 396 z dne 30. 12. 2006, str. 1–849) |
Namen te obsežne uredbe je zagotoviti visoko raven zaščite zdravja ljudi in okolja, vključno z alternativnimi metodami ocene nevarnosti snovi, kot tudi prosti pretok snovi na notranjem trgu ob pospeševanju konkurenčnosti in inovacij. Določbe uredbe se uporabljajo za proizvodnjo, dajanje v promet ali uporabo kemikalij kot takih, v pripravkih ali v izdelkih, in dajanje pripravkov v promet, če je tako navedeno. Temelji na načelu, da morajo proizvajalci, uvozniki in nadaljnji uporabniki zagotoviti, da proizvajajo, dajejo v promet ali uporabljajo takšne snovi, ki nimajo neugodnega učinka na zdravje ljudi ali okolje. Njene določbe temeljijo na načelu previdnosti. V Prilogi XVII uredbe, ki se nanaša na omejitve proizvodnje, dajanja v promet in uporabe nekaterih nevarnih snovi, pripravkov in izdelkov, je določeno, da se spojine živega srebra ne uporabljajo kot snovi in sestavine pripravkov za uporabo: (a) pri preprečevanju obraščanja mikroorganizmov, rastlin ali živali na lupine čolnov, na varovalne mreže, plavače, mreže in vse druge naprave ali opremo, ki se uporabljajo pri gojenju rib ali lupinarjev, ter na vse v celoti ali delno potopljene naprave ali opremo; (b) pri impregnaciji lesa; (c) pri impregnaciji visoko odpornih industrijskih tekstilij in preje za njihovo izdelavo; (d) pri obdelavi industrijskih vod, ne glede na njihovo uporabo. Poleg tega je prepovedano tudi dajanje v promet baterij in akumulatorjev, ki vsebujejo več kakor 0,0005 masnih % živega srebra, vključno s primeri, v katerih so takšne baterije in akumulatorji vgrajeni v naprave. Gumbaste celice in baterije, sestavljene iz gumbastih celic, ki vsebujejo največ 2 masna % živega srebra, so izvzete iz te prepovedi.23 |
Uredba Komisije (ES) št. 149/2008 z dne 29. januarja 2008 o spremembi Uredbe Evropskega parlamenta in Sveta (ES) št. 396/2005 z uvedbo prilog II, III in IV, v katerih so določene mejne vrednosti ostankov pesticidov za živila, zajeta v Prilogi I k navedeni uredbi (UL L št. 58 z dne 1. 3. 2008, str. 1–398) |
Ta najnovejša uredba, ki se nanaša tudi na živo srebro, med drugim določa mejne vrednosti ostankov pesticidov v določenih živilih. Mejna vrednost živega srebra24 kot sestavnega dela pesticidov je v svežem in zamrznjenem sadju ter lupinarjih25 (mandeljni, lešniki, kostanj idr.) 0,1 mg/kg. Enako velja za nekatere druge vrste živil (nešplja, kivi, šipek, kruhovec idr.). |
Uredba Komisije (ES) št. 1881/2006 z dne 19. decembra 2006 o določitvi mejnih vrednosti nekaterih onesnaževal v živilih (UL L št. 364 z dne 20. 12. 2006, str. 5 -24) |
Ta uredba določa, da se določena živila ne dajejo v promet, če vsebujejo onesnaževalo, katerega vrednosti presegajo mejno vrednost iz njene priloge. Te mejne vrednosti iz priloge se uporabljajo za užitni del zadevnih živil, razen če je v prilogi določeno drugače. Določajo se v mg/kg mokre teže. Mejna vrednost ne sme presegati 0,50 mg/kg mokre teže za ribiške proizvode in mišičnino rib, razen nekaterih vrst; ta mejna vrednost se uporablja za rake, razen rjavega mesa rakov ter mesa glave in prsi jastoga ter podobnih velikih rakov. Za mišičnino nekaterih rib, kot so morski psi, mečarice, tune in številne druge v prilogi naštete vrste rib, pa mejne vrednosti živega srebra ne smejo presegati 1,0 mg/kg mokre teže. |
Uredba Komisije (ES) št. 333/2007 z dne 28. marca 2007 o določitvi metod vzorčenja in analitskih metod za uradni nadzor vsebnosti svinca, kadmija, živega srebra, anorganskega kositra, 3-MCPD in benzo-a-pirena v živilih (UL L št. 88 z dne 29. 3. 2007, str. 29–38) |
V tej uredbi je določeno, da se vzorčenje in analize za uradni nadzor vsebnosti navedenih snovi, ki se nahajajo v živilih, kot izhaja iz priloge k Uredbi (ES) št. 1881/2006 (o določitvi mejnih vrednosti nekaterih onesnaževal v živilih - glej zgoraj), izvajajo v skladu s prilogo k tej uredbi (št. 333/2007). S tem v zvezi je treba omeniti, da v širšem okviru že Uredba (ES) št. 882/2004 (o izvajanju uradnega nadzora, da se zagotovi preverjanje skladnosti z zakonodajo o krmi in živilih ter s pravili o zdravstvenem varstvu živali in zaščiti živali) določa način izvajanja uradnega nadzora živil. Vendar so v nekaterih primerih potrebne podrobnejše določbe za zagotovitev izvajanja usklajenega uradnega nadzora v Skupnosti. Zaradi tega je bila sprejeta navedena uredba iz leta 2007, ki tudi predstavlja strnitev že prej obstoječe zakonodaje v en zakonodajni akt.26 |
Direktiva Komisije 2004/45/ES z dne 16. aprila 2004 (UL L št. 113 z dne 20. 4. 2004, str. 19–23) in Direktiva Komisije 2006/129/ES z dne 8. decembra 2006 (UL L št. 346 z dne 9. 12. 2006, str. 15–25) o spremembah Direktive 96/77/ES o posebnih merilih čistosti aditivov za živila razen barvil in sladil |
S tema dvema direktivama, ki sta bili sprejeti v zadnjih štirih letih (pred tem jih je bilo sprejetih še nekaj) se je dopolnil seznam dovoljene vsebnosti aditivov za živila glede na osnovno direktivo iz leta 1996. V zvezi z živim srebrom se je seznam razširil na naslednje aditive:
- E 407a obdelane rdeče morske alge eucheuma (največ 1 mg/kg živega srebra); - E 426 hemiceluloza iz soje (največ 1 mg/kg živega srebra); - E 462 etil celuloza (največ 1 mg/kg živega srebra); - E 559 aluminijev silikat (kaolin) (največ 1 mg/kg živega srebra); - E 586 4-heksilresorcinol (največ 3 mg/kg živega srebra); - E 1452 škrobni aluminijev oktenil sukcinat (največ 1 mg/kg živega srebra). |
Direktiva Komisije 2006/33/ES z dne 20. marca 2006 o spremembi Direktive 95/45/ES glede barvil oranžno FCF (sunset yellow FCF, E 110) in titanov dioksid (E 171) (UL L št. 82 z dne 21. 3. 2006, str. 10–13) |
Osnovna direktiva določa merila čistosti za številna barvila, navedena v Direktivi Evropskega parlamenta in Sveta 94/36/ES z dne 30. junija 1994 o barvilih za uporabo v živilih. V direktivi iz leta 2006 pa je še določeno, da barvilo oranžno FCF (sunset yellow FCF, E 110) lahko vsebuje največ 1 mg/kg živega srebra, barvilo titanov dioksid (E 171) pa največ 1 mg/kg živega srebra po popolnem raztapljanju. |
Direktiva Komisije 2005/8/ES z dne 27. januarja 2005 o spremembi Priloge I k Direktivi Evropskega parlamenta in Sveta 2002/32/ES o nezaželenih snoveh v živalski krmi (UL L št. 27 z dne 29. 1. 2005, str. 44–45) |
S to direktivo se spreminja osnovna direktiva iz leta 2002, katere namen je obravnavanje nezaželenih snovi v proizvodih, namenjenih za živalsko krmo. V noveli je dodano, da je v kalcijevem karbonatu kot posamičnem krmilu najvišja vsebnost živega srebra 0,3 mg/kg glede na krmno mešanico z 12 % vsebnostjo vlage. |
Uredba Sveta (ES) št. 394/2006 z dne 27. februarja 2006 o spremembi in posodobitvi Uredbe (ES) št. 1334/2000 o vzpostavitvi režima Skupnosti za nadzor izvoza blaga in tehnologije z dvojno rabo (UL L št. 74 z dne 13. 3. 2006, str. 1–227) |
Osnovna uredba27 vzpostavlja režim Skupnosti za nadzor izvoza blaga z dvojno rabo28 in s tem povezanih storitev ter tranzit blaga z dvojno rabo. Med drugim iz priloge uredbe iz leta 2006 izhaja, da so predmet nadzora tudi črpalke za živo srebro, med materiali za optične senzorje pa omejitev velja za živosrebrov kadmijev telurid (HgCdTe) katere koli čistote. |
Odločba Komisije 2005/618/ES z dne 18. avgusta 2005 (UL L št. 214 z dne 19. 8. 2005, str. 65), ki spreminja Direktivo 2002/95/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. januarja 2003 o omejevanju uporabe nekaterih nevarnih snovi v električni in elektronski opremi |
Namen direktive iz leta 2002 je približati zakonodaje držav članic o omejevanju uporabe nevarnih snovi pri električni in elektronski opremi ter prispevati k varovanju zdravja ljudi in okolju primerni predelavi ter odstranitvi odpadne električne in elektronske opreme. Odločba Komisije iz leta 2005 pa določa, da je, v okvirih prilagoditve znanstvenemu in tehničnemu napredku, največja dovoljena vrednost koncentracij nekaterih kovin, med drugim živega srebra, 0,1 mas. % v homogenih materialih, kar velja za električno in elektronsko opremo. |
Direktiva 2006/66/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 6. septembra 2006 o baterijah in akumulatorjih ter odpadnih baterijah in akumulatorjih in razveljavitvi Direktive 91/157/EGS (UL L št. 266 z dne 26. 9. 2006, str. 1–14) |
Direktiva predvsem določa pravila za dajanje baterij in akumulatorjev na trg, zlasti prepoved dajanja na trg baterij in akumulatorjev, ki vsebujejo nevarne snovi, ter posebna pravila za zbiranje, obdelavo, recikliranje in odstranjevanje odpadnih baterij in akumulatorjev, ki dopolnjujejo ustrezno zakonodajo Skupnosti o odpadkih in pravila za spodbujanje visoke ravni zbiranja in recikliranja odpadnih baterij in akumulatorjev. Po direktivi države članice prepovedo dajanje na trg vseh baterij ali akumulatorjev, vgrajenih v naprave ali ne, ki vsebujejo več kot 0,0005 % živega srebra glede na celotno maso. Ta prepoved se ne uporablja za gumbaste celice, ki vsebujejo največ 2 % živega srebra glede na celotno maso. Vsem napravam, v katere so vgrajene baterije in akumulatorji, se priložijo navodila, ki prikazujejo način varnega odstranjevanja, in kjer je to primerno, obveščajo končnega uporabnika o vrsti vgrajenih baterij in akumulatorjev. Države članice lahko, v skladu s Pogodbo, zbrane prenosne baterije ali akumulatorje, ki vsebujejo živo srebro, odstranijo z odlaganjem na odlagališčih ali s podzemnim skladiščenjem kot del strategije za postopno opuščanje uporabe težkih kovin, ki na podlagi podrobne ocene okoljskih, gospodarskih in družbenih vplivov kaže, da bi bilo treba tej možnosti odstranjevanja dati prednost pred recikliranjem. Države članice tudi zagotovijo, da so vse baterije, akumulatorji in baterijski sklopi ustrezno označeni z znakom iz Priloge II te direktive. Baterije, akumulatorji in gumbaste celice, ki vsebujejo več kot 0,0005 % živega srebra, so označeni s kemijskim simbolom Hg. |
Odločba Komisije 2005/343/ES z dne 11. aprila 2005 o določitvi okoljskih meril in z njimi povezanih zahtev za ocenjevanje in preverjanje za podelitev znaka Skupnosti za okolje prenosnim računalnikom (UL L št. 115 z dne 4. 5. 2005, str. 35–41) |
V tej odločbi Komisije je določeno, v katerih primerih se lahko računalniku in tudi vsakemu njegovemu sestavnemu delu podeli znak za okolje. Za podelitev znaka mora biti računalnik (oziroma njegovi sestavni) deli skladen z nekaterimi merili. Med drugim se upošteva vsebnost živega srebra v monitorju prikazovalnika na tekoče kristale (LCD). Znak za okolje se lahko podeli, če osvetlitev ozadja monitorja LCD v povprečju ne vsebuje več kot 3 mg živega srebra na žarnico. Prikaz dlančnika (P.D.A.) ne sme vsebovati živega srebra. Za osebne računalnike pa velja, da se znak lahko podeli, če baterije ne vsebujejo več kot 0,0001 % živega srebra po teži baterije. |
Direktiva 2007/51/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 25. septembra 2007 o spremembi Direktive Sveta 76/769/EGS glede omejitev pri trženju nekaterih merilnih naprav, vsebujočih živo srebro (UL L št. 257 z dne 03. 10. 2007, str. 13 - 15) |
S to direktivo se v skladu s Strategijo za živo srebro iz 2005 uvajajo omejitve pri trženju nekaterih vrst neelektrične ali neelektronske merilne in kontrolne opreme, ki vsebuje živo srebro29, kar je glavna skupina izdelkov z vsebnostjo živega srebra, ki do sedaj ni bila urejena z ukrepom Skupnosti. S tem naj bi se se preprečil vstop živega srebra v tok odpadkov, kar bi koristilo okolju, dolgoročno pa tudi zdravju ljudi. Omejevalni ukrepi zajemajo samo tiste merilne naprave, ki so namenjene za prodajo širši javnosti, zlasti vse termometre za merjenje telesne temperature, pa tudi druge merilne naprave (npr. manometri, barometri, sfigmomanometri in drugi termometri). Izvzeti so predmeti kulturne dediščine oziroma merilne naprave, ki so bile 3. oktobra 2007 starejše od 50 let. Za zmanjšanje emisije živega srebra v okolje in za postopno opuščanje ostalih merilnih naprav, vsebujočih živo srebro, bi Komisija morala preveriti razpoložljivost zanesljivih varnejših nadomestnih rešitev, ki so tehnično in ekonomsko izvedljive. V skladu s to direktivo se omeji samo dajanje v promet novih merilnih naprav, torej omejitev ne velja za naprave, ki so že v uporabi ali se prodajajo kot rabljene. Države članice sprejmejo in objavijo zakone in druge predpise, potrebne za uskladitev s to direktivo, najpozneje do 3. oktobra 2008, navedene predpise pa uporabljajo od 3. aprila 2009. |
2007/742/ES: Odločba Komisije z dne 9. novembra 2007 o določitvi okoljskih meril za podelitev znaka Skupnosti za okolje električnim, plinskim ali plinskim absorpcijskim toplotnim črpalkam (UL L št. 301 z dne 20. 11. 2007, str. 14–25) |
V tej odločbi je navedeno, da se nekatere kovine, med drugim živo srebro, ki so navedene v Direktivi 2002/95/ES Evropskega parlamenta in Sveta o omejevanju uporabe nekaterih nevarnih snovi v električni in elektronski opremi, ne smejo uporabiti za toplotne črpalke ali sistem toplotnih črpalk, pri čemer se upoštevajo dovoljena odstopanja, navedena v Odločbi Komisije 2005/618/ES o spremembi Direktive 2002/95/ES (0,1 mas. % živega srebra v homogenih materialih). Določeno je tudi, da mora proizvajalec toplotne črpalke s tem v zvezi podpisati certifikat. |
Odločba Sveta 2005/673/ES z dne 20. septembra 2005 (UL L št. 254 z dne 30. 9. 2005, str. 69–72) o spremembi Priloge II k Direktivi 2000/53/ES Evropskega parlamenta in Sveta o izrabljenih vozilih |
Osnovna direktiva30 določa ukrepe, katerih cilj je predvsem preprečiti nastajanje odpadkov vozil. V direktivi je zahtevano, da države članice zagotovijo, da surovine in sestavni deli za vozila, ki se dajo v promet po 1. juliju 2003, ne vsebujejo (med drugim) živega srebra, razen v primerih in pod pogoji iz Priloge II. Živo srebro se tako lahko nahaja v žarnicah za razelektrenje in prikazovalnikih instrumentov, pri čemer znaša najvišja dopustna vrednost koncentracije utežnega deleža živega srebra do 0,1 % na homogeni material. |
Odločba Komisije 2007/506/ES z dne 21. junija 2007 o določitvi okoljskih meril za podelitev znaka Skupnosti za okolje milom, šamponom in balzamom za lase (UL L št. 186 z dne 18. 7. 2007, str. 36–45) |
V tej odločbi je navedeno, da je treba za podelitev znaka Skupnosti za okolje milom, šamponom in balzamom za lase na podlagi Uredbe (ES) št. 1980/2000 izpolnjevati okoljska merila, določena v odločbi. Med drugim je zahtevano, da embalaža ne sme vsebovati dodatkov na osnovi kadmija ali živega srebra ali spojin z navedenima elementoma. |
Predlog direktive Evropskega Parlamenta in Sveta o varnosti igrač (COM(2008) 9 konč. z dne 25. 1. 2008) |
Ta direktiva bo določila pravila o varnosti in prostem pretoku proizvodov, oblikovanih ali namenjenih za uporabo pri igri otrok, mlajših od 14 let. V Prilogi II (Posebne varnostne zahteve) je med drugim določeno, da se ne smejo preseči mejne vrednosti migracije31 igrač ali sestavnih delov igrač, ki so dostopni otrokom med uporabo, in sicer so te mejne vrednosti največ 15 mg/kg v suhem, lomljivem, prahastem ali prožnem materialu za igrače in največ 3,8 mg/kg v tekočem ali lepljivem materialu za igrače. |
Direktiva Komisije 2006/17/ES z dne 8. februarja 2006 o izvajanju Direktive 2004/23/ES Evropskega parlamenta in Sveta o nekaterih tehničnih zahtevah za darovanje, pridobivanje in testiranje človeških tkiv in celic (UL L št. 38 z dne 9. 2. 2006, str. 40–52) |
V tej direktivi so določena merila za izbor darovalcev, ki temeljijo na analizi tveganj, povezanih z uporabo posebnih tkiv/celic. Kazalniki teh tveganj so opredeljeni s fizikalnim pregledom, pregledom zdravstvene anamneze in vedenja v preteklosti, biološkim testiranjem, obdukcijo (pri umrlih darovalcih) ter katerim koli drugim ustreznim pregledom. Umrli darovalci so med drugim izključeni iz darovanja, če so zaužili ali so bili izpostavljeni živemu srebru, ki se lahko prenese na prejemnika v količinah, ki bi lahko ogrozile njegovo zdravje. |
Sporočilo Komisije Svetu, Evropskemu Parlamentu in Evropskemu Ekonomsko-Socialnemu Odboru - "Evropski akcijski načrt za okolje in zdravje 2004–2010" (Bruselj, 9.6.2004 KOM(2004) 416 končno) |
Namen tega akcijskega načrta je nuditi EU znanstveno utemeljene informacije, potrebne za pomoč vsem (takrat še) 25 državam članicam pri zmanjševanju škodljivih vplivov nekaterih okoljskih dejavnikov na zdravje in pri spodbujanju boljšega sodelovanja med subjekti na področju okolja, zdravja in raziskav. Predlagani ukrepi upoštevajo mnenja drugih institucij in se ujemajo z obstoječimi ukrepi na regionalni, nacionalni, evropski in mednarodni ravni, zlasti z vseevropskim procesom WHO za okolje in zdravje in njegovo zavezanostjo zagotavljanju varnejšega okolja za otroke. Zaradi razvoja skladnega okvira za celostno spremljanje izpostavljenosti so bili izpeljani trije pilotni projekti na snoveh, za katere je že potekalo zbiranje podatkov in spremljanje, med drugim za težke kovine, kamor spada tudi živo srebro. Akcijski načrt bo uporabil ta okvir za ocenitev izpostavljenosti pilotnim snovem in tudi vsem glavnim okoljskim dejavnikom, povezanim z zdravstvenimi težavami, in bo po potrebi prilagodil spremljanje okolja in hrane. |
Mnenje Znanstvenega odbora Komisije za mejne vrednosti za poklicno izpostavljenost kemičnim dejavnikom iz leta 2007 v zvezi z živim srebrom |
Omenjeni odbor (Scientific Committee on Occupational Exposure Limits (SCOEL)), ki pomaga Komisiji pri predlaganju evropskih ciljev kot indikativnih mejnih vrednosti za poklicno izpostavljenost zaradi varovanja delavcev pred kemičnim tveganjem, ki se določijo na ravni Skupnosti, je v maju 2007 izdal priporočilo, po katerem naj osemurna izpostavljenost delavcev živemu srebru ne bi znašala več kot 0,02 mg živega srebra na m3. Biološke mejne vrednosti živega srebra pa naj ne bi znašale več kot 10 μg živega srebra na liter krvi in 30 μg živega srebra na gram kreatinina v urinu. |
Leto | Vzdrževanje | Monitoring | Skupaj | Rudarska škoda | Skupaj |
2008 | 733.241,35 | 319.063,09 | 1.052.304,44 | 525.788,68 | 1.578.093,12 |
2009 | 733.241,35 | 319.063,09 | 1.052.304,44 | 543.081,29 | 1.595.385,73 |
2010 | 733.241,35 | 319.063,09 | 1.052.304,44 | 751.126,69 | 1.803.431,13 |
2011 | 733.241,35 | 319.063,09 | 1.052.304,44 | 306.744,94 | 1.359.049,38 |
2012 | 733.241,35 | 319.063,09 | 1.052.304,44 | ![]() | 1.052.049,38 |
Skupaj | 3.666.206,75 | 1.595.315,45 | 5.261.522,20 | 2.126.741,60 | 7.388.263,80 |
Zadnja sprememba: 06/19/2008 | Zbirke Državnega zbora RS - spredlogi zakonov |