Zbirke Državnega zbora RS - predlogi zakonov

Show details for EVIDENČNI PODATKIEVIDENČNI PODATKI
EVA: 2008-2111-0006
Številka: 00713-47/2009/12
Ljubljana, 10.12.2009



PREDSEDNIK DRŽAVNEGA ZBORA

L J U B L J A N A



Vlada Republike Slovenije je na 58. redni seji dne 10.12.2009 določil besedilo:

- Predloga zakona o pogrebni dejavnosti in upravljanju pokopališč,

ki vam ga pošiljamo v prvo obravnavo na podlagi 114. člena poslovnika Državnega zbora.

Vlada Republike Slovenije je na podlagi 45. člena poslovnika Vlade Republike Slovenije in na podlagi 235. člena poslovnika Državnega zbora določila, da bodo kot njeni predstavniki na sejah Državnega zbora in njegovih delovnih teles sodelovali:

- dr. Matej Lahovnik, minister za gospodarstvo,
- mag. Darja Radić, državna sekretarka, Ministrstvo za gospodarstvo,
- dr. Peter Vrtačnik, generalni direktor Direktorata za notranji trg, Ministrstvo
za gospodarstvo,
- Ivica Bauman, svetovalka, Ministrstvo za gospodarstvo.





mag. Milan Martin CVIKL
GENERALNI SEKRETAR

PRILOGA: 1

ČISTOPIS
PRVA OBRAVNAVA
EVA 2008-2111-0006



PREDLOG ZAKONA o pogrebni dejavnosti in upravljanju pokopališč (ZPDUP)



I UVOD

1 Ocena stanja in razlogi za sprejetje zakona

Zakon o pokopališki in pogrebni dejavnosti ter o urejanju pokopališč iz leta 1984 (Uradni list SRS, št. 34/84, SFRJ, št. 83/89, SRS, št. 5/90, RS, št. 26/90, 10/91, 17/1991 – I-ZUDE, 13/1993, 66/1993, 66/2000 – odl. US: U-I-48/97-12, 61/2002 – odl. US: U-I-54/99-14, 110/02 – ZGO-1, 2/04; v nadaljnjem besedilu: ZPPDUP) kljub nekaterim spremembam oziroma nadomestitvam določb z zakoni z drugih pravnih področij do danes ni doživel bistvenih sprememb. ZPPDUP je opredelil pogrebno in pokopališko dejavnost kot komunalno dejavnost posebnega družbenega pomena. Z uveljavitvijo Zakona o gospodarskih javnih službah (Uradni list RS, št. 32/1993) je bil vzpostavljen popolnoma nov sistem zadovoljevanja javnih dobrin, saj je dotedanji sistem dejavnosti posebnega družbenega pomena zamenjal sistem gospodarskih javnih služb. Ta zakon je v prvi alineji prvega odstavka 68. člena določal, da se dejavnosti, ki so bile ob njegovi uveljavitvi z zakoni ali občinskimi odloki določene kot dejavnosti posebnega družbenega pomena na področjih materialne infrastrukture, do določitve gospodarskih javnih služb s področnimi zakoni štejejo za gospodarske javne službe. Tako je bila pokopališka in pogrebna dejavnost opredeljena kot gospodarska javna služba, saj zakon, ki bi opredelil sam obseg te službe v okviru pokopališke in pogrebne dejavnosti, še ni bil sprejet.

Zakon o gospodarskih javnih službah (Uradni list RS, št. 32/93, 30/1998 – ZZLPPO, 127/06 – ZJZP, v nadaljnjem besedilu: ZGJS) v 3. členu določa, da so lahko gospodarske javne službe republiške ali lokalne in so lahko obvezne ali izbirne. Način njihovega opravljanja predpiše Vlada Republike Slovenije z uredbo, samoupravna lokalna skupnost pa z odlokom, tako da je zagotovljeno njihovo izvajanje v okviru funkcionalno in prostorsko zaokroženih oskrbovalnih sistemov.

Ker Zakon o lokalni samoupravi (Uradni list RS, 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 27/08 – odl. US: Up-2925/07-15, U-I-21/07-18, 76/08, 100/08 – odl. US: U-I-427/06-9, v nadaljnjem besedilu: ZLS) v 21. členu določa, da je urejanje, upravljanje in skrb za lokalne javne službe ter posebno organiziranje opravljanja pokopališke in pogrebne dejavnosti zadeva lokalnega pomena, za katero samostojno skrbi občina na podlagi 140. člena Ustave RS (Uradni list RS, št. 33I/91-I, 42/97, 66/00, 24/03, 69/04, 69/04, 69/04 in 68/06), so morale občine z odloki urediti opravljanje pokopališke in pogrebne dejavnosti kot gospodarske javne službe.

Zaradi pomanjkljive in ponekod zastarele zakonodaje se je ZPPDUP razlagal različno, kar je povzročilo tudi popolnoma različne ureditve pokopališke in pogrebne dejavnosti po občinah. Tako občinski odloki, s katerimi občine po ZLS določajo načine in pogoje za opravljanje pokopaliških storitev, dodeljevanje koncesij in izvajanje del na pokopališčih z javnimi delavci, večkrat niso bili v skladu z navedenim zakonom. Nekatere občine so tako podeljevale koncesije za opravljanje pokopaliških in pogrebnih dejavnosti, drugod pa so jih prepustili delovanju prostega trga.

Dodatna težava je nastala, ko je začela Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije na podlagi Obrtnega zakona (Uradni list RS, št. 40/04 – uradno prečiščeno besedilo, 117/06 – ZDavP-2 in 102/07) izdajati obrtna dovoljenja, s katero so fizične ali pravne osebe pridobile pravico do opravljanja pogrebne dejavnosti. Tako je v praksi nastajal dvojni sistem: na eni strani so bili izvajalci, ki so imeli za opravljanje dejavnosti samo obrtno dovoljenje, na drugi pa tisti, ki so jo opravljali na podlagi koncesijskih pogodb, po katerih so pridobili izključno pravico do opravljanja pogrebne in pokopališke dejavnosti v samoupravni lokalni skupnosti oziroma na nekem pokopališču. Zato so osebe, ki so delovale na podlagi koncesije, preprečevale opravljanje dejavnosti osebam, ki so imele le obrtno dovoljenje, kar je povzročale spore na sodiščih, fizične obračune in celo gladovne stavke.

Novi zakon naj bi odpravil zastarelo zakonodajo in navedene težave v praksi, pri tem pa poskušal upoštevati evropske smernice. Po podatkih Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije se s pogrebno dejavnostjo ukvarja 170 samostojnih podjetnikov in družb, od katerih jih ima le polovica tudi koncesijo. Novi zakon želi približati določbe stanju v praksi in tako na strani pogrebnih dejavnosti odpreti trg, kljub temu pa upravljanje pokopališč zadržati kot gospodarsko javno službo v okviru pristojnosti samoupravnih lokalnih skupnosti. Treba je poudariti, da sta pokopališka in pogrebna dejavnost v javnem interesu, saj se zanju zahteva, da se zagotavljata trajno in nemoteno.


2 Cilji, načela in poglavitne rešitve zakona

Cilji

Cilj zakona je odpraviti monopolni položaj na trgu zaradi neenotnosti pogojev pri dodeljevanju koncesij. Tako prepušča opravljanje pogrebne dejavnosti delovanju prostega trga, pri čemer zaradi občutljivega področja, saj se zahteva nemoteno zagotavljanje človekovih ustavnih pravic, predvsem dostojanstva in pietete do umrlih, določa pogoje za opravljanje te dejavnosti. Če vlagatelj, gospodarska družba ali samostojni podjetnik posameznik, izpolnjuje vse taksativno naštete pogoje iz zakonskih in podzakonskih aktov, pristojni organ izda dovoljenje za opravljanje pogrebne dejavnosti. Pomembna novost, ki jo uvaja predlog zakona, je tudi območje veljavnosti izdanega dovoljenja, saj drugače kakor pri koncesijah velja za celotno Republiko Slovenijo. Takšna ureditev je usmerjena v konkurenco med izvajalci pogrebnih storitev, kar je naslednji pomembni cilj zakona, saj naj bi pripomogel h kakovostnejšemu izvajanju storitev, prijaznejšemu za prejemnike, predvsem pa k njihovi pocenitvi.

Načela

Opozoriti je treba na poglavitno načelo proste izbire izvajalca pogrebnih storitev. Uvedba tega načela naj bi bistveno spremenila obstoječe ureditve tega področja. Zakon namreč opravljanje pogrebne dejavnosti prepusti delovanju prostega trga, kar pomeni prosto izbiro med izvajalci pogrebnih storitev. To načelo naj bi pripomoglo k doseganju višje kakovosti ponujenih in opravljenih pogrebnih storitev ponudnikov.

Zakon predvideva tudi spoštovanje načela enake obravnave izvajalcev pogrebnih storitev pri dodeljevanju dovoljenj. To načelo se opredeljuje predvsem z določbami tega zakona, ki nalagajo pristojnemu organu, da dovoljenje za opravljanje dejavnosti brez razlikovanja podeli vsem izvajalcem, ki izpolnjujejo pogoje po tem zakonu.

Zakon v skladu z evropskimi smernicami odpira trg pogrebnih storitev tudi za izvajalce iz drugih držav članic Evropske unije. V ta namen uvaja načelo prostega pretoka storitev, ki je urejeno predvsem v 49. členu Pogodbe o ustanovitvi Evropske skupnosti (v nadaljnjem besedilu: PES) in v Direktivi 2006/123/ES Evropskega parlamenta in Sveta (DSNT) z dne 12. 12. 2006 o storitvah na notranjem trgu. Zakon tako ločuje med začasnim in trajnim opravljanem storitev izvajalcev iz drugih držav članic Evropske unije, pri čemer se od njih zaradi javnega interesa pred začetkom opravljanja pogrebnih storitev v Republiki Sloveniji zahteva izpolnjevanje posameznih pogojev oziroma predložitev dokazil o pravici do opravljanja pogrebnih storitev v matični državi članici Evropske unije.

Poglavitne rešitve zakona

Predlog zakona bistveno spreminja sedanjo pravno ureditev tega področja. ZPPDUP namreč ne ločuje pogrebne in pokopališke dejavnosti, temveč ju ureja enovito. Hkrati določa, da sta obe v javnem interesu in se, kakor že rečeno, opravljata kot gospodarski javni službi.

Predlog zakona loči med pogrebno dejavnostjo, ki se opravlja na prostem trgu v javnem interesu, in urejanjem pokopališč, ki ostaja v pristojnosti občin kot gospodarska javna služba.

Kljub temu samoupravna lokalna skupnost še naprej zagotavlja upravljanje pokopališč kot gospodarsko javno službo, bodisi v obliki režijskega obrata, javnega gospodarskega zavoda, javnega podjetja, s podeljevanjem koncesij osebam zasebnega prava ali vlaganjem javnega kapitala v dejavnost oseb zasebnega prava, kakor to določa 7. člen ZGJS. Predlog zakona v nadaljevanju določa obseg nalog in pristojnosti samoupravne lokalne skupnosti v okviru upravljanja pokopališč.

Zaradi ločenosti obeh dejavnosti, pri kateri ima ena naravo storitvene gospodarske dejavnosti na prostem trgu, druga pa se opravlja kot gospodarska javna služba, se zahteva jasna razmejitev njunega obsega dejavnosti. Zato predlog zakona uvršča v pogrebno dejavnost vse prevoze pokojnika, njegovo čuvanje in oskrbo, pogreb ter upepeljevanje. Upravljanje pokopališč, ki je v pristojnosti samoupravne lokalne skupnosti, pa obsega predvsem urejanje pokopališč, skupnih pokopaliških objektov, naprav in druge infrastrukture, oddajanje grobov v najem, vodenje katastra in drugih evidenc, izkop in prekop grobov ter izdajo soglasij in mnenj v zvezi s posegi na pokopališkem območju.

Čeprav je videti, da predlog zakona odvzema nekatere pristojnosti samoupravnim lokalnim skupnostim, je treba pojasniti, da slednje že imajo ustanovljene nekatere oblike gospodarskih družb, ki bodo tudi v prihodnje lahko nemoteno opravljale pogrebno dejavnost poleg upravljanja pokopališč. Z dnem uveljavitve tega zakona bodo namreč koncesijske pogodbe in druge pogodbe, ki so jih izvajalci pogrebne in pokopališke dejavnosti sklenili z samoupravno lokalno skupnostjo, prenehale veljati. Vendar zakon pa zaradi nepotrebnega oteževanja položaja obstoječih izvajalcev pogrebnih dejavnosti določa, da lahko slednji svojo dejavnost nemoteno opravljajo naprej, vendar morajo v roku enega leta od uveljavitve tega zakona pridobiti dovoljenje za opravljanje pogrebne dejavnosti po tem zakonu. Določbe koncesijskih pogodb, ki se nanašajo na upravljanje pokopališč, pa bodo ostale v veljavi do sprejetja pravilnika, ki bo urejal to področje.

Zaradi pomanjkljivih določb sedanjega zakona se izvajalci pogrebnih storitev pri vsakdanjem delu spopadajo s težavami, ki so zaradi narave in pietete do pokojnikov in njihovih svojcev pogosto nerazumljive. Gre predvsem za težave pri določanju protokola zadnje poti pokojnikov, časa pokopa, vrstnega reda simbolov itd. Prav tako imajo težave zlasti v majhnih občinah, saj s svojimi odloki nemalokrat urejajo pogrebno dejavnost v nasprotju s predpisi in pristojnostmi. Zato predlog zakona nalaga, da pristojni organi sprejmejo podzakonske predpise in podrobno uredijo pravila, obveznosti in pravice za upravljavce pokopališč, pa tudi za izvajalce pogrebnih dejavnosti. Le tako bodo namreč pravila za vse enaka in bo težav v praksi manj.


3 Ocena finančnih posledic predloga zakona za državni proračun in druga javnofinančna sredstva

Finančne učinke na državni proračun bo imela vzpostavitev nadzora nad izvajanjem pogrebne dejavnosti. V ta namen bo potrebno zagotoviti zaposlitev najmanj treh inšpektorjev na Tržnem inšpektoratu Republike Slovenije. Finančna obremenitev proračuna tako zajema stroške povezane z zaposlitvijo treh inšpektorjev in je v posameznem letu ocenjena na vrednost 65.000 EUR, ki jih bo zagotovilo Ministrstvo za gospodarstvo v okviru sredstev za nadzor trga. Predlog zakona ne bo imel neposrednih posledic na druga javna finančna sredstva.


4 Prikaz ureditve v drugih pravnih sistemih in prilagojenost predlagane ureditve pravu EU

4.1. Prikaz ureditve v drugih pravnih sistemih:

4.1.1. ZR Nemčija
V nemškem pravnem sistemu se zakoni o pogrebnih dejavnostih razlikujejo med regijami. Tako ne obstaja zvezna zakonodaja s tega področja, vendar so deželni zakoni o pogrebnih dejavnostih precej podobni. Občine morajo poskrbeti za pokopališča (lokalna pokopališča), verske skupine in cerkve lahko tudi poskrbijo za pokopališča (verska pokopališča), vendar potrebujejo privolitev s strani lokalnih oblasti.

Pogrebne dejavnosti se urejajo v skladu z zakoni o pogrebnih dejavnostih. Urejanje pokopališč mora biti v skladu z zakoni o pogrebnih dejavnostih in s predpisi o pokopališčih. Ti lokalni predpisi morajo biti v skladu s pogrebnim zakonom posamezne zvezne dežele. Urejajo ravnanje s pokopališkimi grobovi, odpiralni čas, uporabo mrtvašnic itd.

Pokopališča so v pristojnosti lokalnih oblasti. Tudi če gre za cerkveno pokopališče, morajo lokalne oblasti odločati o spremembah in razširitvah.

Pokopališča se urejajo v skladu s pogrebnimi predpisi lokalnih oblasti, ki so v skladu z regionalnimi zakoni (pogrebni zakoni različnih zveznih dežel).

Lokalne oblasti morajo zagotoviti kraj pokopa za vsakega občana skupnosti oz. ljudem, ki so tam umrli. Lokalne oblasti tudi določijo datum pokopa. Stroške pogrebnih dejavnosti običajno ne krijejo občine, ampak družinski člani. V primeru, da ni družinskih članov ali če ti niso plačilno sposobni, je potrebno preveriti, če ima pokojnik lastne prihodke. Samo v primeru, da ni nobenih finančnih virov, mora lokalna skupnost zagotoviti minimalno storitev za pogrebno dejavnost. To vključuje:
– stroške prvega prevoza pokojnika,
– stroške mrtvašnice,
– stroške kremacije,
– stroške anonimnega pogreba.

Lokalne skupnosti morajo zagotoviti zemljišče, da bi zagotovile dovolj prostora za pokopališča.

4.1.2. Latvija
Zakon o lokalnih oblasteh definira ustanovitev in vzdrževanje pokopališč kot eno izmed nalog lokalne oblasti, tako da je to avtonomna naloga lokalne oblasti. V mnogih primerih to poteka s vključitvijo župnij oz. kongregacij. Pogosto si občina in župnija delita to odgovornost, ker so bila leta 1949 pokopališča v glavnem v pristojnosti župnij. Majhne občine zaposlujejo osebje (za nadzor, čiščenje, odpiranje in zapiranje kapele, dodeljevanje mest za pokop, vodenje registra itd.), medtem ko velike občine pogosto prenesejo to nalogo na agencije.

V ruralnih občinah so mesta pokopa večinoma zastonj, v velikih pokopališčih pa je pogosto treba plačati. Predpisi kabineta ministrov o zaščitenih conah določajo, kakšne vrste zaščitena cona je pokopališče in kakšna določila je treba upoštevati, vendar lokalne oblasti sprejemajo obvezujoča lokalna določila o urejanju pokopališč.

Pogrebne storitve so zasebna dejavnost. V Latviji obstajajo številna pogrebna podjetja.

4.1.3. Estonija
Pogrebne in pokopališke dejavnosti se urejajo v skladu s pravnimi akti lokalnih oblasti. Vsa pokopališča pripadajo javnim podjetjem z izjemo vojaških pokopališč, ki so v državni lasti. Minister za socialne zadeve pripravi zakonodajo za zaščito zdravja (Public Health Act) na naslednjih področjih: shranjevanje, prevoz, pokopi in ponovni pokopi.

Večina pogrebnih aktivnosti je predmet javnih služb (dodeljevanje mest za pokop, pokopi, vzdrževanje pokopališč in grobov itd.)

Pogrebne dejavnosti so opredeljene kot lokalna javna služba. Pogrebne dejavnosti, ki niso predmet gospodarske javne službe, vključujejo:
– sežig (kremacijo) pokojnika,
– balzamiranje pokojnika,
– prevoz pokojnika, ki ni prvi prevoz,
– pogrebne svečanosti, ki jih vodi duhovnik ali služba za pokop in pogrebno pogostitev.

Prilagojenost predlagane ureditve pravu EU

Predmet zakona ni predmet usklajevanja s pravnim redom Evropske unije. Na ravni EU namreč ni zavezujočih predpisov, ki bi državam članicam nalagali zahteve po ureditvi na področju, ki jo obravnava predlog zakona. Prav tako je zaradi posebne narave pogrebne dejavnosti je zelo težko primerjati zakonodajo držav članic. Vsaka država članica ureja to dejavnost v skladu s svojo tradicijo in krajevnimi običaji.

Dejavnosti Sveta Evrope, predvsem sprejeta priporočila in vodniki za uveljavitev načel lokalne samouprave, ki so jih države članice zapisale v Evropski listini lokalne samouprave, so podlaga za sorazmerno pomembno poenotenje stališč o pomenu in vlogi lokalne samouprave za demokratično ureditev države ter večjo primerljivost pravnih ureditev držav članic Sveta Evrope tudi glede pogrebne in pokopališke dejavnosti.

Predlog zakona v skladu z evropskimi smernicami sicer odpira trg pogrebnih dejavnosti. Ker so to storitve splošnega gospodarskega pomena, se zanje zaradi javnega interesa zahteva nekoliko drugačna obravnava kakor za druge gospodarske storitve. Predlog zakona za trajnejše oziroma trajno opravljanje storitev od izvajalca pogrebnih storitev, ki je državljan druge države članice EU, zahteva, da pridobi dovoljenje za opravljanje pogrebne dejavnosti od pristojnega organa. Če pa jih izvaja le začasno, mora vsako tovrstno storitev, ki jo opravlja na slovenskem ozemlju, prijaviti pristojni lokalni skupnosti, na območju katere jo opravlja. Prijavi mora predložiti dokazila, da je pridobil pravico do opravljanja pogrebnih storitev v matični državi članici Evropske unije. Te zahteve, ki jih morajo izpolnjevati državljanih drugih držav članic EU, so utemeljene s pomembnimi razlogi, ki se nanašajo na javni interes, in ne diskriminirajo državljanov drugih držav članic, saj morajo tudi državljani Republike Slovenije izpolnjevati popolnoma enake zahteve. Glede na posebno naravo pogrebne dejavnosti lahko še zatrdimo, da so zahteve sorazmerne glede na cilje, ki jih želimo doseči z njihovo uvedbo (kakovost storitev, pieteta do pokojnih, zagotovitev higienskih in zdravstvenih standardov itd.).


5 Druge posledice zakona

Pri znatnem povečanju čezmejnega delovanja ponudnikov pogrebnih storitev v Republiki Sloveniji bo imel ZPDUP posledice na izvajanje nadzora v državi, namreč na okrepitev zahtevanega in nujno potrebnega nadzora za zagotovitev nadaljnjega urejenega delovanja slovenskega trga pogrebnih storitev.


II. BESEDILO ČLENOV


I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina zakona)

Ta zakon ureja pogrebno dejavnost in upravljanje pokopališč ter določa pogoje in način opravljanja teh dejavnosti.

2. člen
(pomen izrazov)

Izrazi, uporabljeni v tem zakonu, imajo naslednji pomen:
– »pogrebna dejavnost« je pridobitna gospodarska dejavnost, ki obsega prevoz umrlega ali umrle (v nadaljnjem besedilu: umrli), čuvanje in oskrbo umrlega, pogreb in upepelitev,
– »upravljanje pokopališč« je obvezna gospodarska javna služba, ki obsega urejanje pokopališč, skupnih pokopaliških objektov, naprav in druge infrastrukture na pokopališčih, oddajanje grobov v najem, vodenje katastra in drugih evidenc grobov, izkop in prekop grobov ter izdajo soglasij in mnenj v zvezi s posegi na območju pokopališča,
– »pogrebna slovesnost« je dejanje slovesa pred pokopom ali pred upepelitvijo,
– »oskrba umrlega« so vsa dela potrebna za pripravo na upepelitev ali pokop,
– »pokop« so vsa dejanja, ki omogočajo položitev posmrtnih ostankov ali upepeljenih ostankov umrlega v grobni prostor ali raztros pepela,
– »prekop« je prenos posmrtnih ostankov z mesta pokopa na drugo mesto pokopa,
– »izkop« obsega vsa dejanja v zvezi s pripravo, izkopom in zasutjem groba,
– »pogreb« obsega prijavo pokopa in naročilo pogreba, pogrebno slovesnost in pokop,
– »pokopališče« je prostor za pokopavanje umrlih, ki je praviloma ograjen,
– »mrliška vežica« je prostor, v katerem se sorodniki ali sorodnice (v nadaljnjem besedilu: sorodnik) in druge osebe lahko dostojno poslovijo od umrlega.


II. POGREBNA DEJAVNOST
3. člen
(izvajalec pogrebne dejavnosti)

Pogrebno dejavnost lahko opravlja gospodarska družba, samostojni podjetnik posameznik ali samostojna podjetnica posameznica (v nadaljnjem besedilu: samostojni podjetnik posameznik), ki izpolnjuje pogoje za opravljanje te dejavnosti, določene s tem zakonom (v nadaljnjem besedilu: izvajalec pogrebne dejavnosti).

4. člen
(dovoljenje za opravljanje pogrebne dejavnosti)

(1) Da gospodarska družba ali samostojni podjetnik posameznik izpolnjuje pogoje za opravljanje pogrebne dejavnosti se ugotovi z odločbo (v nadaljnjem besedilu: dovoljenje) , ki jo izda ministrstvo, pristojno za gospodarstvo (v nadaljnjem besedilu: ministrstvo).

(2) Gospodarska družba ali samostojni podjetnik posameznik mora za izdajo dovoljenja dokazati, da:
– ima zaposleni najmanj dve osebi na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali na drugi pravni podlagi,
– ima najmanj eno specialno vozilo za prevoz umrlih, ki se uporablja izključno za te namene,
– poskrbi za 24-urno dežurno službo, ki zagotavlja, da sta na razpolago vsaj dve osebi, usposobljeni za prevzem in prevoz umrlega ob vsakem času, ali da lahko poskrbi za nadomeščanje te službe pri drugem izvajalcu pogrebne dejavnosti,
– ima primerne prostore za poslovanje s strankami, ki zagotavljajo pieteto umrlih in ne motijo okolice,
– ima zagotovljen hlajen prostor ali komoro za hrambo umrlih, ki omogoča stalno vzdrževanje temperature pri +4 °C,
– ima ustrezno skladišče za pogrebne pripomočke (npr. krste, ležišča, žare),
– ima na zalogi najmanj eno transportno neprepustno krsto,
– zagotovi uporabo zaščitnih oblek delavcem ali delavkam pri oskrbi umrlega.

(3) Postopek za izdajo dovoljenj iz prejšnjega odstavka se začne na podlagi vloge in se vodi v skladu z zakonom, ki ureja splošni upravni postopek.

(4) Zoper odločbo ministrstva ni pritožbe, dovoljen pa je upravni spor.

(5) Pogoje iz drugega odstavka tega člena mora izvajalec pogrebne dejavnosti izpolnjevati ves čas opravljanja dejavnosti.

(6) Ministrstvo, vodi evidenco izdanih dovoljenj. Evidenca mora zajemati podatke o firmi in sedežu izvajalca pogrebne dejavnosti, ter številki dovoljenja in datum njegove izdaje.

5. člen
(odvzem dovoljenja)

(1) Ministrstvo, lahko izvajalcu pogrebne dejavnosti odvzame dovoljenje za opravljanje te dejavnosti, če ugotovi, da:
– gospodarska družba ali samostojni podjetnik posameznik ne izpolnjuje pogojev iz drugega odstavka 4. člena tega zakona,
– opravlja dejavnost v nasprotju s tem zakonom,
– fizična oseba ni vpisana v vpisnik samostojnih podjetnikov posameznikov ali je iz njega izbrisana ali da je gospodarska družba izbrisana iz sodnega registra.

(2) Ministrstvo, o odvzemu dovoljenja odloči z odločbo. Zoper to odločbo ni pritožbe, dovoljen pa je upravni spor.

(3) Ministrstvo izvajalca pogrebne dejavnosti, ki mu je bilo dovoljenje odvzeto s pravnomočno odločbo, izbriše iz registra izvajalcev pogrebnih dejavnosti.

6. člen
(prenos pooblastil)

(1) Ministrstvo, lahko prenese opravljanje upravnih nalog iz prvega in šestega odstavka 4. člena ter 5. člena tega zakona, kot javno pooblastilo, na pravno osebo javnega ali zasebnega prava.

(2) Nosilca javnega pooblastila iz prejšnjega odstavka izbere minister ali ministrica (v nadaljnjem besedilu: minister), pristojen za gospodarstvo na podlagi javnega natečaja.

(3) Za pridobitev javnega pooblastila iz prvega odstavka tega člena mora pravna oseba javnega ali zasebnega prava dokazati, da:
- ima zaposlene strokovno usposobljene kadre, ki so pooblaščeni za vodenje upravnega postopka,
– ima zaposlene kadre, ki imajo ustrezna znanja in izkušnje na področju pogrebne dejavnosti,
– zoper njo ni uveden stečajni postopek, postopek prisilne poravnave ali likvidacije,
– sama pravna oseba in njena odgovorna oseba nista v kazenskem postopku zaradi suma storitve kaznivega dejanja, ki se preganja po uradni dolžnosti, in da zaradi takega kaznivega dejanja nista bili pravnomočno obsojeni,
– ima poravnane dospele obveznosti iz davkov in drugih javnih dajatev.

(4) Minister pristojen za gospodarstvo podrobneje predpiše pogoje iz prejšnjega odstavka in način njihovega dokazovanja ter merila in postopek za podelitev pooblastila iz prvega odstavka tega člena.

(5) Javno pooblastilo iz prvega odstavka tega člena se izda za dobo desetih let.

7. člen
(odvzem javnega pooblastila)

(1) Javno pooblastilo iz prvega odstavka prejšnjega člena se lahko odvzame, če nosilec dodeljenih upravnih nalog ne izvršuje v skladu s predpisi.

(2) O odvzemu javnega pooblastila odloči minister, pristojen za gospodarstvo z upravno odločbo.

8. člen
(ponudniki pogrebnih storitev iz držav članic Evropske unije)

(1) Ponudniki ali ponudnice (v nadaljnjem besedilu: ponudnik) storitev pogrebne dejavnosti s sedežem v državah članicah Evropske unije, Evropskega gospodarskega prostora in Švicarske konfederacije (v nadaljnjem besedilu: država pogodbenica), lahko v Republiki Sloveniji trajno opravljajo pogrebno dejavnost, če pridobijo dovoljenje iz prvega odstavka 4. člena tega zakona.

(2) Ponudniki storitev pogrebne dejavnosti s sedežem v državah pogodbenicah, ki želijo v Republiki Sloveniji opravljati pogrebno dejavnost le občasno, morajo predhodno priglasiti vsako izvajanje te dejavnosti samoupravni lokalni skupnosti, na območju katere jo želijo izvajati, in predložiti dokazila, da imajo pravico opravljati pogrebno dejavnost v državi pogodbenici, v kateri imajo sedež.

(3) Samoupravna lokalna skupnost vodi evidenco priglasitev iz prejšnjega odstavka. Evidenca mora zajemati podatke o firmi in sedežu priglasitelja, datum priglasitve, številko priglasitve, osebno ime in priimek naročnika ali naročnice (v nadaljnjem besedilu: naročnik) pogreba ter osebno ime in priimek umrlega.

9. člen
(ponudniki iz tretjih držav)

Ponudniki storitev pogrebne dejavnosti iz držav, ki niso države pogodbenice, lahko opravljajo pogrebno dejavnost v Republiki Sloveniji pod pogoji iz 4. člena tega zakona, če je izpolnjen pogoj materialne vzajemnosti.

10. člen
(prevoz umrlega)

(1) Prevoz ali prenos umrlega s kraja smrti na kraj, kjer se čuva, ali na kraj upepelitve se opravi v skladu s pravilnikom, ki ureja mrliško-pregledno službo, ter pravilnikom , ki ureja prevoz, pokop, izkop in prekop posmrtnih ostankov.

(2) Pri prevozu umrlega morata sodelovati vsaj dve osebi.

(3) Prevoz ali prenos posmrtnih ostankov lahko opravi samo izvajalec pogrebne dejavnosti.

(4) Ministrstvo lahko ob naravnih in drugih nesrečah, v vojni in izrednih razmerah ter drugih izrednih okoliščinah, pooblasti za prevoz umrlih tudi drugega prevoznika, ki lahko zagotovi spoštljiv in higiensko ustrezen prevoz.

11. člen
(čuvanje umrlega)

(1) Umrli se od zdravnikove ali zdravničine (v nadaljnjem besedilu: zdravnik) potrditve smrti do prevoza v mrliško vežico čuva v sanitarno ustreznih in ohlajenih prostorih bolnišnic ali izvajalca pogrebne dejavnosti ali drugih primernih prostorih v skladu s predpisi s področja varstva in zdravja pri delu in zaščite pred nalezljivimi boleznimi.

(2) Na dan pogreba, ali najprej dan pred pogrebom, se lahko umrli prepelje v mrliško vežico ali na kraj, kjer bo pogrebna slovesnost.

(3) Verske skupnosti lahko, če je to v skladu z odlokom samoupravne lokalne skupnosti, položijo umrlega stanovskega predstavnika ali predstavnico (v nadaljnjem besedilu: predstavnik) oziroma pripadnika ali pripadnico verske skupnosti do pokopa v objekt, ki je namenjen opravljanju verskih obredov.

12. člen
(oskrba umrlega)

Oskrba umrlega se lahko opravlja le v sanitarno primernih prostorih. Pri oskrbi umrlega morata sodelovati vsaj dva urejevalca ali urejevalki.

13. člen
(plačilo pogrebnih stroškov)

(1) Če ni dogovorjeno drugače, morajo pogrebne stroške poravnati dediči umrlega, do določitve dedičev pa naročnik pogreba. Če dedičev ni, ali pa pogrebnih stroškov niso sposobni poravnati, jih poravna samoupravna lokalna skupnost, v kateri je imel umrli stalno prebivališče. Če ni mogoče ugotoviti kraja zadnjega stalnega prebivališča umrlega, poravna pogrebne stroške samoupravna lokalna skupnost, v kateri je imel umrli zadnje začasno prebivališče, če tudi tega ni mogoče ugotoviti, pa samoupravna lokalna skupnost, v kateri je oseba umrla ali v kateri je bila najdena. Samoupravna lokalna skupnost ima pravico do povračila pogrebnih stroškov iz zapuščine umrlega.

(2) Šteje se, da dediči niso sposobni poravnati pogrebnih stroškov, če so prejemniki denarne socialne pomoči po zakonu, ki ureja socialno varstvo, ali nimajo lastnih prihodkov ali premoženja in bi bilo zaradi tega plačila ogroženo vzdrževanje dediča ali oseb, ki jih mora dedič vzdrževati.

14. člen
(prijava pokopa)

(1) Pokop prijavi izvajalcu pogrebne dejavnosti družinski član ali članica umrlega ali oseba, ki je z njim stalno živela ali ga je bila dolžna, v skladu s predpisi vzdrževati in zanj skrbeti, ali njegov pooblaščenec ali pooblaščenka. Če takih oseb ni, prijavi pokop delodajalec ali delodajalka, pri katerem je bil umrli v delovnem razmerju, ali samoupravna lokalna skupnost, v kateri je imel umrli zadnje stalno ali začasno prebivališče, če tega ni mogoče ugotoviti, pa samoupravna lokalna skupnost, v kateri je oseba umrla ali v kateri je bila najdena.

(2) Prijavi pokopa je treba priložiti listino o ugotovljenem nastopu smrti, ki jo izda pooblaščeni zdravnik ali zdravstvena organizacija, ali pa izpisek iz matičnega registra o smrti.

15. člen
(čas pokopa ali upepelitve)

(1) Pokop ali upepelitev se lahko opravi, ko preteče najmanj 36 ur od nastopa smrti. Ob večjih naravnih in drugih nesrečah, v vojni in izrednih razmerah, ko se opravi skupni pokop, lahko pristojni območni zavod za zdravstveno varstvo ta rok skrajša.

(2) Pred upepelitvijo se opravi kontrolni mrliški pregled, pri katerem sodeluje zdravnik sodne medicine.

16. člen
(pogrebna slovesnost)

(1) Čas pogrebne slovesnosti in pokopa določi izvajalec pogrebne dejavnosti v dogovoru z naročnikom pogreba in upravljavcem ali upravljavko pokopališča.

(2) Pokop in pogrebne slovesnosti se opravijo skladno z voljo umrlega in na način, določen z odlokom samoupravne lokalne skupnosti.

(3) Če umrli ni izrazil svoje volje o načinu pokopa in pogrebne slovesnosti, odloča o tem naročnik pogreba.

(4) V pogrebni slovesnosti lahko sodelujejo tudi predstavniki verskih skupnosti in društev in drugih organizacij.

17. člen
(pokop)

(1) Pokop se opravi na pokopališču, izven pokopališča pa je dovoljen le kot raztros pepela v skladu z 19. členom tega zakona.

(2) Kraj pokopa se določi po volji umrlega. Če je ni izrazil, o kraju pokopa odločajo svojci umrlega ali naročnik pogreba.

(3) Pokop lahko opravi le izvajalec pogrebne dejavnosti ali upravljavec pokopališča.

(4) Mesto, datum in uro pokopa določi upravljavec pokopališča v dogovoru z naročnikom pogreba.

(5) Izkop groba lahko opravi le upravljavec pokopališča.

18. člen
(vrste pokopa)

Vrste pokopa so:
– pokop s krsto, pri katerem se umrli položi v krsto in pokoplje v grob ali grobnico,
– pokop z žaro, pri katerem se upepeljeni ostanki umrlega shranijo v žaro in pokopljejo v grob,
– raztros pepela, ki se opravi na posebej določenem prostoru na pokopališču.

19. člen
(pokop izven pokopališča)

(1) Na podlagi dovoljenja pristojne samoupravne lokalne skupnosti se lahko pepel raztrosi na določenem kraju izven pokopališča ali v morju.

(2) Minister, pristojen za okolje in prostor, predpiše merila, na podlagi katerih samoupravna lokalna skupnost izda dovoljenje za raztros pepela na določenem kraju izven pokopališča ali v morju.

20. člen
(anonimni pokop)

(1) Anonimni pokop se opravi po volji umrlega ali po volji zakonca umrlega, osebe, ki je z umrlim živela v dalj časa trajajoči življenjski skupnosti moškega in ženske, ki nista sklenila zakonske zveze, ali v registrirani istospolni partnerski skupnosti po zakonu, ki ureja registracijo istospolne partnerske skupnosti, tudi če so te zveze, razmerja ali skupnosti že prenehale, ali osebe, ki je bila z umrlim v sorodstvenem razmerju v ravni ali stranski vrsti do vštetega četrtega kolena ali v svaštvu do vštetega drugega kolena.

(2) Anonimni pokop se opravi s pokopom krste ali žare v prostor za anonimni pokop ali z raztrositvijo pepela na posebej določenem prostoru brez označbe imena umrlega.

21. člen
(pokop umrlih v sumljivih okoliščinah)

(1) Za pokop umrlih, ki niso umrli naravne smrti ali obstaja takšen sum, je potrebno dovoljenje organa, ki je pristojen za začetek in vodenje kazenskega postopka.

(2) Za pokop umrlih, ki so umrli zaradi nalezljive bolezni ali obstaja takšen sum, je potrebno dovoljenje pristojnega območnega zavoda za zdravstveno varstvo.

22. člen
(upepelitev)

Žaro z upepeljenimi ostanki umrlega sme izvajalec upepelitve izročiti le izvajalcu pogrebne dejavnosti, ki predloži potrdilo o kraju pokopa žare ali dovoljenje samoupravne lokalne skupnosti za pokop izven pokopališča.


III. UPRAVLJANJE POKOPALIŠČ
1. Upravljanje pokopališč
23. člen
(upravljanje pokopališč)

(1) Pokopališča se upravljajo v skladu s tem zakonom in na njegovi podlagi izdanimi predpisi ter odloki samoupravnih lokalnih skupnosti.

(2) Samoupravna lokalna skupnost lahko za svoje območje določi enega ali več upravljavcev pokopališč.

(3) Najmanjša enota območja upravljanja iz prejšnjega odstavka, za katero se določi en upravljavec, je pokopališče.

(4) Minister, pristojen za okolje in prostor predpiše podrobnejša pravila in pogoje za upravljanje pokopališč.

2. Urejanje pokopališča
24. člen
(obveznosti samoupravne lokalne skupnosti)

(1) Samoupravna lokalna skupnost mora v svojih prostorskih aktih določiti zadostne površine za pokopavanje umrlih za najmanj 30 let. Pri tem mora upoštevati potrebe po večjem številu pokopov ob morebitnih naravnih in drugih nesrečah, v vojni in izrednih razmerah.

(2) Samoupravna lokalna skupnost mora zagotoviti sredstva za zgraditev ali razširitev pokopališča na območju, ki je določeno z občinskim prostorskim načrtom in na podlagi občinskega podrobnega prostorskega načrta.

(3) Samoupravna lokalna skupnost mora z odlokom urediti vzdrževanje reda, čistoče in miru na pokopališčih, postavljanje, odstranjevanje in popravljanje nagrobnih spomenikov, druge posege v prostor na pokopališču, čas odprtja pokopališč, čas izvajanja pogrebov, vire financiranja vzdrževanja pokopališč, pokopališki red, pravila za pripravo, oddajanje, vzdrževanje in opustitev grobov in urediti druga vprašanja povezana z urejanjem pokopališč.

25. člen
(novo pokopališče)

(1) Za novo pokopališče, ali za razširitev obstoječega, je lahko določeno le zemljišče, ki ni močvirnato in kjer meteorne in podtalne vode ne vplivajo na aktivne studence, vodnjake, ribnike, vodno-rekreacijske površine ter podobno.

(2) Novo pokopališče mora biti primerno ograjeno in odmaknjeno od drugih objektov.

26. člen
(mrliške vežice)

(1) Pokopališča v mestu morajo imeti mrliške vežice.

(2) V krajih, kjer je mrliška vežica, ni dovoljeno čuvanje umrlega doma.

27. člen
(načrt razdelitve)

(1) Upravljavec pokopališča mora za svoje pokopališče pripraviti načrt razdelitve na pokopališke oddelke in vzpostaviti evidenco grobov – kataster.

(2) Z načrtom razdelitve se določijo zvrsti grobov na posameznih oddelkih.

(3) Na pokopališču ali izven pokopališča mora biti zagotovljen prostor za pokop ob morebitnih naravnih in drugih nesrečah, v vojni in izrednih razmerah.

28. člen
(zvrsti grobov)

(1) Na pokopališčih so naslednje zvrsti grobov:
– enojni, dvojni, otroški, vrstni grobovi in grobnice,
– grobišča, kostnice in skupna grobišča,
– žarni grobovi,
– prostor za anonimni pokop,
– prostor za raztros pepela.

(2) Upravljavec pokopališča mora upoštevati okvirne mere posameznih zvrsti grobov, ki jih s podzakonskim aktom določi minister, pristojen za okolje in prostora.

29. člen
(enojni grobovi)

Enojni grobovi so grobovi, ki omogočajo pokop umrle odrasle osebe. Vanje se pokopavajo krste in žare.

30. člen
(dvojni grobovi)

Dvojni grobovi so grobovi, ki omogočajo pokop ene krste poleg druge na isto višino v grobu. Vanje se poleg krst lahko pokopavajo žare.

31. člen
(otroški grobovi)

Otroški grobovi so grobovi, ki omogočajo pokop umrlega otroka. Vanje se pokopavajo otroške krste in žare.

32. člen
(vrstni grobovi)

Vrstni grobovi so grobovi, ki so razporejeni drug ob drugem ter oblikovani in urejeni po enotnih zahtevah. Vanje se umrli brez poglobitve pokopavajo po vrstnem redu. Oddajajo se samo za dobo, ki ni krajša od 25 let. Po preteku te dobe se grobovi prekopljejo in ponovno oddajo, najdeni posmrtni ostanki pa položijo v skupno grobišče. V vrstne grobove se pokopavajo krste in žare.

33. člen
(grobnice)

Grobnice imajo v celoti obzidan podzemni del. V njih se krste pokopavajo tako, da se polagajo ena na drugo ali pa na police. V grobnice se pokopavajo krste s kovinskimi vložki in žare.

34. člen
(grobišča, kostnice in skupna grobišča)

(1) Grobišča so prostori za skupen pokop ob naravnih in drugih nesrečah, v vojni in izrednih razmerah.

(2) Kostnice so prostori, v katere se lahko polagajo posmrtni ostanki iz prekopanih grobov.

(3) Skupno grobišče je del pokopališča v katerega se lahko prenesejo posmrtni ostanki iz klasičnih in žarnih grobov, za katere ni podaljšana najemna doba, po preteku dobe iz 38. člena tega zakona in iz vrstnih grobov po preteku najemne dobe. Na skupnem grobišču je urejen skupni prostor za polaganje cvetja in sveč.

35. člen
(žarni grobovi)

Žarni grobovi so talni ali zidni. Vanje se polagajo le žare.

36. člen
(prostor za anonimni pokop)

(1) Prostor za anonimni pokop je prostor na oddelku pokopališča, ki je enotno urejen po načrtu razdelitve, na katerem ni označbe in imena umrlega. Namenjen je pokopu krste ali žare.
(2) Na oddelku za anonimni pokop mora biti urejen skupni prostor za polaganje cvetja in prižiganje sveč.

37. člen
(prostor za raztros pepela)

(1) Prostor za raztros pepela je prostor na posebnem oddelku pokopališča, namenjen raztrosu. Imena in priimki umrlih, razen pri anonimnem pokopu, so, če naročniki pogreba to želijo, napisana na skupnem nagrobniku.

(2) Na oddelku za raztros pepela je urejen skupni prostor za polaganje cvetja in prižiganje sveč. Izven tega prostora ni dovoljeno polagati cvetja, sveč in drugih predmetov ali tam hoditi razen zaradi upravljanja pokopališča.

3. Prekop umrlih in opustitev pokopališča
38. člen
(prekop)

(1) Na zahtevo zakonca umrlega, osebe, ki je z umrlim živela v dalj časa trajajoči življenjski skupnosti moškega in ženske, ki nista sklenila zakonske zveze, ali v registrirani istospolni partnerski skupnosti po zakonu, ki ureja registracijo istospolne partnerske skupnosti, tudi če so te zveze, razmerja ali skupnosti že prenehale, ali osebe, ki je bila z umrlim v sorodstvenem razmerju v ravni ali stranski vrsti do vštetega četrtega kolena ali v svaštvu do vštetega drugega kolena, se lahko posmrtni ostanki umrlega izkopljejo in prenesejo na drugo pokopališče ali v drug grob na istem pokopališču ob predhodnem soglasju najemnika ali najemnice groba in upravljavca pokopališča.

(2) Za prekop se uporablja pravilnik, ki ureja prevoz, pokop, izkop in prekop posmrtnih ostankov.

39. člen
(mirovalna doba)

(1) Pokop umrlega na isto mesto v grobu, kjer je bil kdo že pokopan, se sme opraviti po preteku mirovalne dobe.

(2) Mirovalna doba je čas, ki mora preteči od zadnjega pokopa na istem mestu v istem grobu in ne sme biti krajša od deset let, če pa je treba upoštevati značilnosti zemljišča, na katerem je pokopališče, se ta doba lahko podaljša, vendar ne sme biti daljša od 15 let.

(3) Pred pretekom mirovalne dobe se sme grob odpreti le z dovoljenjem organa, ki je pristojen za začetek in vodenje kazenskega ali civilnega postopka.

(4) Določbe prejšnjih odstavkov ne veljajo za žarne grobove.

40. člen
(opustitev pokopališča)

(1) Pokopališče se opusti na pobudo samoupravne lokalne skupnosti v postopku priprave občinskega prostorskega načrta v skladu z zakonom, ki ureja prostorsko načrtovanje.

(2) Pred sprejetjem odločitve o opustitvi pokopališča morata dati svoje mnenje pristojni zavod za zdravstveno varstvo in pristojni zavod za varstvo kulturne dediščine. Če je pokopališče ali njegov del kulturna dediščina, je pred sprejemom odločitve potrebno pridobiti kulturno-varstveno soglasje.

(3) V odločitvi mora biti določeno:
– kdo upravlja opuščeno pokopališče,
– pogoji in roki za prenos posmrtnih ostankov in spomenikov,
– pogoji in roki za odstranitev pokopaliških objektov,
– plačnik in način plačila stroškov preureditve in prenosa.

(4) Na predlog pristojnega zavoda za varstvo kulturne dediščine pristojni organ samoupravne lokalne skupnosti določi kraj, kamor se prenesejo posamezni nagrobniki z opuščenega pokopališča in njihovega skrbnika.

41. člen
(uporaba opuščenega pokopališča)

(1) Opuščeno pokopališče se sme preurediti v park po desetih letih od zadnjega pokopa, za druge namene pa šele po 30 letih od zadnjega pokopa.

(2) Preden se opuščeno pokopališče uporabi za namene iz prejšnjega odstavka, ga je treba prekopati, posmrtne ostanke pa prenesti v skupno grobišče na pokopališču, ki je v uporabi.

(3) Po prenosu posmrtnih ostankov iz opuščenega pokopališča mora samoupravna lokalna skupnost poskrbeti za odstranitev nagrobnih spomenikov.

4. Oddajanje prostorov za grobove v najem
42. člen
(najemnik groba)

(1) Upravljavec pokopališča daje grobove v najem, ki obsega najemnikovo pravico, da odloča o pokopu umrlih v grob in da uredi grob. Najemnik posameznega groba je lahko istočasno le ena fizična ali pravna oseba. Z upravljavcem pokopališča sklene najemnik pogodbo o najemu groba (v nadaljnjem besedilu: pogodba), v kateri se določijo pogoji najema, ki so usklajeni z odlokom samoupravne lokalne skupnosti.

(2) Ob smrti najemnika groba se morajo njegovi dediči dogovoriti, kateri izmed njih bo prevzel pravico do najema groba.

(3) Prednostno pravico do najema groba ima oseba, ki je poravnala stroške pokopa.

(4) Pogodbeno razmerje je mogoče prenesti na drugega samo pisno pod pogoji, ki jih določi upravljavec pokopališča.

43. člen
(vzdrževanje groba)

Najemniki grobov morajo vzdrževati grobove ter spoštovati pogodbo.

44. člen
(trajanje najema)

(1) Grob se odda v najem najemniku za nedoločen čas. Izjema je vrstni grob, ki se odda v najem za določen čas, po preteku dobe pa najema ni mogoče obnoviti ali podaljšati.

(2) Najem groba se lahko prekine:
– če najemnik ne poravna grobnine za preteklo leto po predhodnem opozorilu,
– če najemnik ne vzdržuje groba v skladu s pogodbo,
– ob opustitvi pokopališča,
– kadar to zahteva načrt preureditve pokopališča.

(3) Po prekinitvi najema groba se šteje grobni prostor kot opuščen do konca mirovalne dobe, nakar se prekoplje in odda v najem drugemu. Najemnik groba mora ob prekinitvi najema na lastne stroške odstraniti nagrobnik, sicer to na njegove stroške stori upravljavec pokopališča.

45. člen
(oddaja novih grobov)

Pri oddaji novih grobov, ki se oddajajo prvič, lahko najemnik groba dobi v najem največ dva grobova.

46. člen
(grobnina)

(1) Za najem groba plačuje najemnik grobnino.

(2) Grobnina je plačilo sorazmernega dela letnih stroškov vzdrževanja skupnih objektov in naprav na pokopališču, zemljišče pa je za najemnika groba brezplačno.

(3) Višino grobnine določi upravljavec pokopališča v soglasju z samoupravno lokalno skupnostjo.

(4) Upravljavec pokopališča mora najemniku groba izdati račun s specifikacijo zaračunane grobnine.

(5) Če upravljavec upravlja več pokopališč mora biti višina grobnine za posamezen grobni prostor sorazmeren del letnih stroškov vzdrževanja skupnih objektov in naprav pokopališča, na katerem je grobni prostor.

(6) Na izrecno željo najemnika groba se grobnina lahko plača za obdobje, daljše od enega leta.

5. Vodenje evidenc in izdaja soglasij
47. člen
(evidence)

(1) Upravljavec pokopališča mora voditi evidenco o umrlih, ki so ali so bili pokopani na pokopališču, evidenco anonimnih pokopov, evidenco prekopov in evidenco najemnikov grobov.

(2) Zaradi varstva osebnostnih in drugih pravic najemnikov grobov, sorodnikov ali drugih bližnjih umrlega ter varstva pravnega prometa morata evidenca pokopanih na pokopališču ter evidenca anonimnih pokopov mora zajemati podatke o imenu, priimku, datumu rojstva in datumu smrti umrlega, datumu pokopa in oznaki groba.

(3) Zaradi uresničevanja osebnostnih pravic ter urejanja pravnih razmerij mora evidenca prekopov mora zajemati podatke o imenu, priimku, datumu rojstva, smrti, pokopa in prekopa umrlega, oznako groba, iz katerega je bil prekopan, ter podatek o datumu in lokaciji novega pokopa.

(4) Za urejanje pravnih razmerij oziroma za učinkovito delovanje pravnega prometa mora evidenca najemnikov grobov zajemati podatke o imenu, priimku in naslovu najemnika ter številko in datum sklenitve pogodbe o najemu ter višini grobnine.

48. člen
(izdaja soglasij)

(1) Upravljavec daje soglasja za ureditev grobov, postavitev spomenikov, prekop in druge posege na območju pokopališča v skladu z odlokom samoupravne lokalne skupnosti.

(2) O zavrnitvi soglasja odloči upravljavec z odločbo v skladu z zakonom, ki ureja splošni upravni postopek. Zoper odločbo upravljavca ni pritožbe, dovoljen pa je upravni spor.


IV. NADZOR
49. člen
(nadzor nad izvajanjem tega zakona)

(1) Izvajanje tega zakona nadzorujeta Tržni inšpektorat Republike Slovenije in Ministrstvo za okolje in prostor.

(2) Tržni inšpektorat Republike Slovenije je pristojen za nadzor nad izvajanjem določb prvega, drugega in petega odstavka 4., 7., 8., 9., prvega odstavka 10., 11., prvega in tretjega odstavka 16. in drugega odstavka 25. člena tega zakona.

(3) Ministrstvo za okolje in prostor je pristojno za nadzor nad izvajanjem določb drugega odstavka 27., drugega odstavka 35., prvega odstavka 37., prvega in tretjega odstavka 38. ter prvega odstavka 46. člena tega zakona.

(4) Če pravna ali fizična oseba opravlja pogrebno dejavnost brez dovoljenja, izda prekrškovni organ iz drugega odstavka tega člena kot inšpekcijski ukrep odločbo, s katero prepove opravljanje dejavnosti.

(5) Rok za pritožbo zoper odločbo iz prejšnjega odstavka tega člena je osem dni od dneva vročitve. Pritožba zoper odločbo ne zadrži izvršitve odločbe.


V. KAZENSKE DOLOČBE
50. člen
(prekrški ponudnikov pogrebnih storitev)

(1) Z globo od 2.500 do 4.000 evrov se za prekršek kaznuje pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik, če opravlja pogrebno dejavnost brez dovoljenja, izdanega na podlagi tega zakona (prvi in drugi odstavek 4. člena, drugi odstavek 7. člena in 8. člen).

(2) Z globo od 500 do 800 evrov se kaznuje tudi odgovorna oseba pravne osebe ali samostojnega podjetnika posameznika, ki stori prekršek iz prejšnjega odstavka.

(3) Z globo od 1.000 do 3.000 evrov se za prekršek kaznuje posameznik ali posameznica (v nadaljnjem besedilu: posameznik), ki stori prekršek iz prvega odstavka tega člena.

51. člen
(prekrški izvajalcev pogrebne dejavnosti)

(1) Z globo od 1.000 do 3.000 evrov se za prekršek kaznuje izvajalec pogrebne dejavnosti, ki:
– ne izpolnjuje pogojev za opravljanje pogrebne dejavnosti v skladu s tem zakonom (peti odstavek 4. člena),
– opravi prevoz umrlega v nasprotju s prvim in drugim odstavkom 9. člena tega zakona,
– čuva umrlega v nasprotju s prvim odstavkom 10. člena tega zakona,
– opravi oskrbo umrlega v nasprotju prvim odstavkom 11. člena tega zakona,
– opravi pokop v nasprotju s prvim odstavkom 16. člena tega zakona.

(2) Z globo od 500 do 1.000 evrov se kaznuje tudi odgovorna oseba izvajalca pogrebne dejavnosti, ki stori prekršek iz prejšnjega odstavka.

52. člen
(prekrški ponudnikov pogrebnih storitev iz držav pogodbenic)

Z globo od 500 do 1.000 evrov se za prekršek kaznuje ponudnik iz države pogodbenice, če pristojni samoupravni lokalni skupnosti predhodno ne priglasi občasnega opravljanja pogrebne dejavnosti (drugi odstavek 7. člena).

53. člen
(prekrški upravljavcev pokopališč)

(1) Z globo od 1.000 do 3.000 evrov se za prekršek kaznuje upravljavec pokopališča, ki:
– ne upošteva okvirnih mere posameznih zvrsti grobov (drugi odstavek 27. člena),
– opravi prekop v nasprotju s prvim odstavkom 37. člena tega zakona,
– opraviti prekop pred pretekom mirovalne dobe (38. člen),
– ne vodi evidenco o umrlih, ki so ali so bili pokopani na pokopališču, evidenco anonimnih pokopov, evidenco prekopov in evidenco najemnikov grobov (46. člen).

(2) Z globo od 500 do 1.000 evrov se kaznuje tudi odgovorna oseba gospodarske družbe ali samostojnega podjetnika posameznika, ki stori prekršek iz prejšnjega odstavka.

54. člen
(prekršek posameznika)

Z globo od 500 do 1.000 evrov se za prekršek kaznuje posameznik, če pokoplje umrlega ali raztrosi pepel na mestu, kjer to ni dovoljeno oziroma za takšen raztros nima ustreznega dovoljenja (prvi odstavek 16. člena).


VI. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
55. člen
(uskladitev predpisov samoupravnih lokalnih skupnosti)

(1) Predpisi samoupravnih lokalnih skupnosti, izdani na podlagi zakona iz prvega odstavka 59. člena tega zakona, ostanejo v veljavi do sprejema novih predpisov na podlagi tega zakona, če niso v nasprotju s tem zakonom.

(2) Samoupravne lokalne skupnosti morajo svoje predpise, izdane na podlagi zakona iz prvega odstavka 59. člena tega zakona uskladiti s tem zakonom najpozneje v šestih mesecih od njegove uveljavitve.

56. člen
(rok za izdajo podzakonskih predpisov)

Minister, pristojen za okolje in prostor, izda podzakonski predpis po tem zakonu najpozneje v treh mesecih od njegove uveljavitve.

57. člen
(prehodno obdobje pri opravljanju pogrebne dejavnosti)

(1) Izvajalcem pogrebne dejavnosti, ki na dan uveljavitve tega zakona opravljajo to dejavnost na podlagi koncesijske pogodbe ali na podlagi druge pogodbe z samoupravno lokalno skupnostjo, z dnem uveljavitve tega zakona prenehajo veljati koncesijske ali druge pogodbe, vendar lahko nadaljujejo z opravljanjem pogrebne dejavnosti.

(2) Izvajalci pogrebne dejavnosti iz prejšnjega odstavka morajo v enem letu od uveljavitve tega zakona pridobiti dovoljenje za opravljanje pogrebne dejavnosti po tem zakonu.

58. člen
(obveznosti samoupravne lokalne skupnosti glede upravljavcev pokopališč)

(1) Samoupravne lokalne skupnosti morajo za svoje območje v skladu s tem zakonom določiti enega ali več izvajalcev obvezne gospodarske javne službe upravljanja pokopališč v skladu s tem zakonom najpozneje v šestih mesecih od uveljavitve tega zakona.

(2) Ne glede na prvi odstavek prejšnjega člena ostanejo do izdaje in začetka izvajanja predpisov samoupravnih lokalnih skupnosti o obvezni gospodarski javni službi upravljanja pokopališč v skladu s tem zakonom v veljavi določbe koncesijskih pogodb in drugih pogodb upravljavcev pokopališč z samoupravnimi lokalnimi skupnostmi, ki se nanašajo na upravljanje pokopališč.

59. člen
(prenehanje veljavnosti)

(1) Z dnem uveljavitve tega zakona preneha veljati Zakon o pokopališki in pogrebni dejavnosti ter o urejanju pokopališč (Uradni list SRS, št. 34/84, RS, št. 26/90 in 2/04).

(2) Z dnem uveljavitve tega zakona preneha veljati devetnajsta alineja drugega odstavka 21. člena Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 94/07 - uradno prečiščeno besedilo, 27/08 – Odl. US, 76/08 in 79/09) v delu, ki določa, da občina »organizira opravljanje pogrebne službe«.

60. člen
(veljavnost zakona)

Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.


III. OBRAZLOŽITEV ČLENOV:


I. SPLOŠNE DOLOČBE

K 1. in 2. ČLENU

Zakon razlikuje med pogrebno dejavnostjo in upravljanjem pokopališč.

Pogrebna dejavnost je gospodarska dejavnost, ki jo lahko opravljajo gospodarske družbe ali samostojni podjetniki posamezniki, če izpolnjujejo v tem zakonu taksativno naštete pogoje. Dovoljenje za opravljanje te dejavnosti izda ministrstvo pristojno za gospodarstvo. Pogrebna dejavnost obsega prevoz umrlega,čuvanje in oskrbo umrlega, pogreb in upepelitev. Drugače od storitev upravljanja pokopališč večji del pogrebnih storitev poteka zunaj pokopaliških prostorov (npr. prevoz umrlega, oskrba umrlega itd.).

Upravljanje pokopališč je gospodarska javna služba, ki se ureja z odloki samoupravnih lokalnih skupnosti v skladu z Zakonom o gospodarskih javnih službah (Uradni list RS, št. 32/93, 30/1998 – ZZLPPO, 127/06 – ZJZP, v nadaljnjem besedilu: ZGJS). Zajema urejanje pokopališč, skupnih pokopaliških objektov, naprav in druge infrastrukture, oddajanje grobov v najem, vodenje katastra in drugih evidenc, izkop in prekop grobov ter izdajo soglasij in mnenj v zvezi s posegi na območju pokopališča.

Zaradi pomena obeh dejavnosti ter zahteve po njunem nemotenem in nujnem izvajanju se pogrebna dejavnost, pa tudi upravljanje pokopališč opravljata v javnem interesu.

V nadaljevanju drugega člena se opredeljujejo nekateri splošni pojmi v zakonu. Te opredelitve so povzete iz evropskega standarda za pogrebne storitve (SIST EN 15017).


II. POGREBNA DEJAVNOST

K 3. ČLENU

Ker je pogrebna dejavnost pridobitna, jo lahko izvajalci opravljajo kot gospodarska družba ali samostojni podjetniki posamezniki v skladu s predpisi o gospodarskih družbah. Pred začetkom opravljanja te dejavnosti pa se od njih zahteva izpolnjevanje z zakonom določenih pogojev. Če izvajalec pogrebne dejavnosti izpolnjuje vse pogoje, pristojno ministrstvo izda dovoljenje za opravljanje te dejavnosti.


K 4. ČLENU

Izvajalci, ki bodo želeli opravljati pogrebno dejavnost, bodo morali pridobiti dovoljenje ministrstva pristojnega za gospodarstvo.

Ker so pogrebne storitve tista vrsta dejavnosti, ki zaradi svoje narave ne morejo biti povsem prepuščene trgu, zakonodajalec uvaja visoko raven standardov in pogojev, ki jih morajo izpolnjevati ponudniki na trgu. Tako se preprečuje, da bi se pogrebne storitve opravljale manj kakovostno.

Ministrstvo, pristojno za gospodarstvo, bo izdalo dovoljenja vsem vlagateljem, ki bodo izpolnjevali v tem členu taksativno naštete pogoje, prav tako pa bodo morali izpolnjevati pogoje iz posameznih podzakonskih aktov.

Zaradi narave dela se od izvajalca pogrebne dejavnosti zahteva, da ima na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali na drugi pravni podlagi zagotovljeno sodelovanje najmanj dveh oseb. Smisel te določbe je zagotoviti nemoteno delovanje pogrebnih storitev, zaradi česar je potrebno, da poleg nosilca dejavnosti oziroma druge osebe, ki opravlja koordinacijsko vlogo in dežurstvo, sodelujeta še najmanj dve osebi, ki prenašata krsto, oskrbita umrlega itd.

Umrli se lahko prevaža samo v skladu s pravilnikom, ki ureja prevoz, pokop, izkop in prekop posmrtnih ostankov, prav tako pa mora pogrebno vozilo izpolnjevati tehnične pogoje, določene s pravilnikom, ki ureja ugotavljanje skladnosti vozil. Izvajalec pogrebne dejavnosti mora imeti v skladu s tem pravilnikom najmanj eno specialno vozilo za prevoz umrlega. Treba pa je poudariti, da se to vozilo lahko uporablja zgolj za prevoz umrlih.

Ker se glede na naravo dela zahteva nemoteno opravljanje pogrebne dejavnosti, zakon med pogoje, ki jih mora izpolnjevati izvajalec, prišteva 24-urno dežurno službo. Pri tem se zahteva, da sta na razpolago vsaj dve osebi, usposobljeni za prevzem oziroma prevoz umrlega ob vsakem času. Če izvajalec pogrebne dejavnosti tega ne more zagotavljati, mora priskrbeti nadomestitev z drugim izvajalcem.

Izvajalec pogrebne dejavnosti mora imeti tudi ustrezne prostore za poslovaje s strankami. Ker so ti večkrat v urbanih naseljih, je pomembno, da s svojo dejavnostjo ne moti okolice. Tako bi bilo primerno, da se okolica zavaruje bodisi z visokimi zidovi ali na drug primeren način. Prostori, ki se uporabljajo za omenjene dejavnosti, morajo prav tako zagotavljati pieteto do umrlih. V povezavi z zahtevo o ustreznih prostorih mora izvajalec pogrebne dejavnosti imeti tudi ustrezno skladišče za pogrebne pripomočke (npr. krste, ležišča, žare).

Izvajalec pogrebnih dejavnostih mora imeti na razpolago tudi najmanj eno transportno neprepustno krsto.

Pri delu z umrlimi je pomembno, da se zaščiti varnost oseb, ki so v stiku z umrlimi, in posledično varnost širše okolice. V ta namen zakon predpisuje, da mora izvajalec pogrebne dejavnosti zagotoviti uporabo zaščitnih oblek delavcev, predvsem pri oskrbi umrlega.

Izvajalec pogrebne dejavnosti bo moral pogoje za opravljanje te dejavnosti, določene v tem zakonu in drugih podzakonskih aktih, izpolnjevati ves čas in ne samo v trenutku izdaje dovoljenja. Nadzor nad tem bo izvajal Tržni inšpektorat Republike Slovenije.

Med pomembnejše novosti, ki jih uvaja ta zakon, je ozemeljska veljavnost izdanega dovoljenja. Dovoljenje, ki ga izda ministrstvo, pristojno za gospodarstvo, velja namreč za celotno Republiko Slovenijo. S tem je zakonodajalec uresničil enega izmed ciljev novega zakona, in sicer je onemogočil nastanek monopola, na drugi strani pa je omogočil razvoj konkurenčnosti med izvajalci pogrebnih storitev. Na ta način in z uvedbo pogojev, ki jih mora izpolnjevati izvajalec pogrebne dejavnosti, zakon preprečuje nezakonito in diskriminacijsko podeljevanje dovoljenj. Prejšnji zakon je pravico odločanja o načinu izvajanja in pogojih za izdajanje koncesij prepuščal samoupravnim lokalnim skupnostim, kar se je dolgoročno izkazalo za neprimerno, saj so se merila za podelitev koncesij zelo razlikovala.

Zakon še določa, da se pri postopku za izdajo dovoljenja uporabljajo določbe zakona, ki ureja splošni upravni postopek. Na ta način zakonodajalec zagotovi delovanje pristojnega organa ob prejemu vlog prosilcev. Pritožba zoper odločitev pristojnega ministrstva ni mogoča, se pa lahko sproži upravni spor.

Ministrstvo, pristojno za gospodarstvo, bo vodilo evidenco vseh izdanih dovoljenj. Tako bo mogoče izvajati nadzor in preglednost nad izvajalci.


K 5. ČLENU

Zakon obravnava primere, ko se izvajalcu dovoljenje za opravljane pogrebne dejavnosti lahko odvzame, in sicer:
– če se ugotovi, da izvajalec pogrebne dejavnosti ne izpolnjuje pogojev iz 4. člena tega zakona,
– če opravlja dejavnost v nasprotju s tem zakonom,
– če fizična oseba ni vpisana v imenik samostojnih podjetnikov posameznikov ali je iz njega izbrisana ali če je gospodarska družba izbrisana iz sodnega registra.

O odvzemu dovoljenja odloči ministrstvo pristojno za gospodarstvo z odločbo. Pritožba zoper odločitev pristojnega ministrstva ni mogoča, je pa mogoče sprožiti upravni spor.

Ministrstvo pristojno za gospodarstvo izvajalca, ki mu je bilo s pravnomočno odločbo odvzeto dovoljenje za opravljanje pogrebne dejavnosti, izbriše iz imenika izvajalcev pogrebnih dejavnosti.


K 6. in 7. ČLENU

Ministrstvo, pristojno za gospodarstvo, lahko svojo pristojnost izdaje in odvzema dovoljenj, ter vodenje registra izvajalcev pogrebnih dejavnosti prenese z javnim pooblastilom na pravno osebo javnega ali zasebnega prava.

Pooblastilo se izda na podlagi javnega razpisa. Za pridobitev javnega pooblastila mora pravna oseba javnega ali zasebnega prava izpolnjevati naslednje pogoje:

- da ima zaposlene strokovno usposobljene kadre, ki so v skladu s predpisi Republike Slovenije pooblaščeni za vodenje upravnega postopka,
- da ima ustrezna znanja in izkušnje na področju pogrebne dejavnosti,
- da zoper njo ni uveden stečajni postopek, postopek prisilne poravnave ali likvidacije,
- da pravna oseba in odgovorna oseba pravne osebe nista v kazenskem postopku zaradi suma storitve kaznivega dejanja, ki se preganja po uradni dolžnosti, in da zaradi takega kaznivega dejanja ni bila pravnomočno obsojena,
- da za kaznivo dejanje iz prejšnje alinee ni bil začet kazenski postopek,
- da ima poravnane dospele obveznosti iz davkov in drugih javnih dajatev,
- da niso podane druge okoliščine, zaradi katerih je mogoče utemeljeno sklepati, da ne bo v redu izvrševala javnega pooblastila.

Natančnejše pogoje, kriterije, merila in postopek za podelitev javnega pooblastila podrobneje določi minister, pristojen za gospodarstvo.

Nosilcu javnega pooblastila pa se lahko javno pooblastilo odvzame, če z javnim pooblastilom dodeljenih upravnih nalog ne izvaja v skladu s predpisi. Odločitev o odvzemu javnega pooblastila sprejme minister pristojen za gospodarstvo z upravno odločbo.



K 8. in 9. ČLENU

Zaradi uskladitve z Direktivo o storitvah na notranjem trgu (št. 2006/123/ES z dne 12. 12. 2006, v nadaljnjem besedilu: DSNT) se v 7. in 8. členu podrobneje uredi vprašanje pogojev za opravljanje storitev ponudnikov in državljanov tretjih držav. Tako 7. člen ločuje med začasnim in trajnim opravljanjem storitev državljanov držav članic Evropske unije. Kadar gre za začasno opravljanje storitev, zakon zahteva od tujega izvajalca zgolj priglasitev izvajanja pogrebne dejavnosti pristojni samoupravni lokalni skupnosti, na območju katere jo izvaja. Tej priglasitvi pa mora priložiti dokazilo o upravičenosti opravljanja te dejavnosti v svoji matični državi. Takšna zahteva je vsekakor nujno potrebna zaradi nadzora nad izvajanjem teh storitev, sicer bi jih vsakdo lahko opravil, ne da bi upošteval minimalne zahteve, ki jih morajo zaradi narave te dejavnosti izpolnjevati izvajalci pogrebne dejavnosti. Podatke o priglasitvi mora voditi samoupravna lokalna skupnost v obliki evidenc. Evidenca mora zajemati podatke o firmi in sedežu priglasitelja, datum priglasitve, številko priglasitve, osebno ime in priimek naročnika pogreba ter osebno ime in priimek umrlega.

Če pa gre za trajno opravljanje storitev, pri čemer izvajalec pogrebne dejavnosti v Republiki Sloveniji ustanovi svoj sedež za trajnejše opravljanje te dejavnosti na slovenskem območju, se zahteva, da izpolnjuje enake pogoje kakor naš državljan. Tako mora tudi tuji državljan predhodno zaprositi za dovoljenje pristojen organ, ki o izdaji odloča, na podlagi istih meril, kakor če zaprosi za dovoljenje državljan Republike Slovenije. Takšne določbe zakona so v skladu z DSNT, saj so nediskriminacijske do tujih državljanov (zahtevajo se isti pogoji kakor za naše državljane), utemeljene z javni interesom in sorazmerne glede na cilj, ki ga ta zakon uresničuje.

Kadar želijo v Republiki Sloveniji opravljati pogrebno dejavnost izvajalci, ki niso državljani držav članic Evropske unije, jo lahko opravljajo ob pogoju materialne vzajemnosti, pridobiti pa morajo tudi dovoljenje pristojnega organa. Pogoj materialne vzajemnosti je izpolnjen, če ponudniki, ki imajo sedež v Republiki Sloveniji, v državi sedeža tujega ponudnika lahko ponujajo storitve in opravljajo dejavnosti pod enakimi ali podobnimi pogoji, pod katerimi jih lahko ponujajo v Republiki Sloveniji tuji ponudniki in izpolnjevanje katerih za ponudnika s sedežem v Republiki Sloveniji ni bistveno težje, kakor je v pravnem redu Republike Slovenije predpisano za tuje ponudnike.


K 10. ČLENU

Prevoz ali prenos posmrtnih ostankov umrlega se opravi v skladu s pravilnikom, ki ureja mrliško-pregledno službo, ter pravilnikom , ki ureja prevoz, pokop, izkop in prekop posmrtnih ostankov. Prevoz posmrtnih ostankov je dovoljen samo na podlagi izdaje listine o ugotovljenem nastopu smrti, ki jo izda pristojni zdravnik v skladu s pravilnikom, ki določa pogoje in način opravljanja mrliško-pregledne službe. Kadar pa obstaja sum, da umrli ni preminil naravne smrti, se sme prenesti iz kraja smrti samo na podlagi dovoljenja organa, ki je pristojen za začetek in vodenje kazenskega postopka. Če obstaja sum, da je vzrok smrti nalezljiva bolezen, se sme umrli prenesti v skladu z navodili pristojnega območnega zavoda za zdravstveno varstvo in v skladu s pravilnikom, ki ureja mrliško-pregledno službo.

Prevoz umrlega je dovoljen samo s posebnimi pogrebnimi vozili, namenjenimi izključno za tak prevoz. Prevoz umrlega lahko opravi le izvajalec pogrebne dejavnosti, pri čemer morata pri prevozu zaradi narave dela in pietete do umrlega, sodelovati najmanj dve osebi. Pravila o načinu prevoza so urejena v pravilniku o prevozu, pokopu, izkopu in prekopu posmrtnih ostankov.

Ministrstvo pristojno za gospodarstvo lahko ob naravnih in drugih nesrečah, v vojni in izrednih razmerah ter v drugih izrednih okoliščinah, pooblasti za prevoz umrlega drugega prevoznika, če je ta prevoz spoštljiv in higiensko ustrezen.

Kadar gre za prevoz umrlega preko meja Republike Slovenije, se uporablja pravilnik, ki ureja prevoz, pokop, izkop in prekop posmrtnih ostankov, ter predpisi in sporazumi Evropske unije o prevozu posmrtnih ostankov.


K 11. ČLENU

Umrli se do dneva pokopa lahko čuva v samo za to prirejenih prostorih. Primerni prostori so tisti, ki so sanitarno ustrezni in ohlajeni ter so zagotovljeni bodisi v bolnišnicah, pri izvajalcu pogrebne dejavnosti ali drugod v skladu s predpisi s področja varstva in zdravja pri delu in zaščite pred nalezljivimi boleznimi..

Umrli se lahko prenese v mrliško vežico oziroma na kraj, od koder se bo opravljala pogrebna slovesnost, šele na dan pogreba oziroma največ en dan prej, saj mrliške vežice niso ustrezne za daljše čuvanje umrlega.

Verske skupnosti ponavadi položijo umrlega do pokopa v objekt, ki je namenjen opravljanju verskih obredov. Pri tem morajo upoštevati pokopališki red, ki je določen z odlokom samoupravne lokalne skupnosti.


K 12. ČLENU

Oskrba umrlega zajema vrsto dejanj oskrbovalca za pripravo umrlega na pokop oziroma na upepelitev. Tako kakor za čuvanje se tudi za to oskrbo zahteva, da se opravi v sanitarno ustreznih prostorih. Glede na naravo dela morata pri oskrbi sodelovati vsaj dva oskrbovalca. Prav tako zakon zahteva, da ima oskrbovalec ustrezno tehnično znanje v skladu s predpisi, ki urejajo varnost in zdravje pri delu.


K 13. ČLENU

Pogreb sestavljajo vsa dejanja v povezavi s pogrebno slovesnostjo, pokopom in prijavo smrti.

Če ni dogovorjeno drugače, do določitve dedičev umrlega praviloma poravna pogrebne stroške naročnik pogreba. Če dedičev ni oziroma stroškov niso sposobni poravnati, to stori samoupravna lokalna skupnost, v kateri je imel umrli stalno prebivališče. Kadar pa stalnega prebivališča ni mogoče ugotoviti, jih poravna samoupravna lokalna skupnost, v kateri je imel umrli zadnje začasno prebivališče, in če niti to ni znano, samoupravna lokalna skupnost, v kateri je oseba umrla, oziroma samoupravna lokalna skupnost, v kateri je bila oseba najdena. Pri tem ima samoupravna lokalna skupnost pravico povračila stroškov iz zapuščine (če obstaja). Zakon v izognitev dvomom in različnim razlagam določa, v katerih primerih se šteje, da dediči niso sposobni poravnati stroškov pogreba.

V praksi so znani tudi primeri, ko se pogrebne storitve opravijo po naročilu državnih organov in drugih nosilcev javnih pooblastil. Tedaj poravna stroške pogrebnih storitev njihov naročnik.


K 14. ČLENU

Pokop prijavi pooblaščenemu izvajalcu pogrebne dejavnosti družinski član umrlega ali oseba, ki je z njim stalno živela oziroma ga je morala po predpisih vzdrževati in zanj skrbeti, ali njun pooblaščenec. Če takih oseb ni, prijavi pokop delodajalec, pri katerem je bil umrli nazadnje v delovnem razmerju, oziroma samoupravna lokalna skupnost, v kateri je imel umrli stalno ali začasno prebivališče, če tega ni mogoče ugotoviti, pa samoupravna lokalna skupnost, v kateri je oseba umrla oziroma je bila najdena.

Kadar se prijavi pokop, je treba predložiti listino o ugotovljenem nastopu smrti, ki jo izda pooblaščeni zdravnik oziroma zdravstvena organizacija, ali izpisek iz matičnega registra o smrti. Prijava smrti se izvede v skladu s predpisi o matičnem registru in s pravilnikom, ki ureja mrliško-pregledne službe.

Smrt vpiše matičar pristojnega organa, na območju katerega je kraj, kjer je oseba umrla. Če kraja smrti ni mogoče ugotoviti, smrt vpiše matičar pristojnega organa, na območju katerega je kraj, kjer je bil umrli najden. Smrt osebe, ki je umrla v zdravstvenem zavodu, domu za ostarele, vojašnici, turistično-gostinskem objektu, zavodu za prestajanje kazni ali drugem nastanitvenem objektu, organizaciji oziroma zavodu, mora pristojnemu organu prijaviti zavod ali organizacija, v kateri je oseba umrla.

Če je smrt nastopila zunaj objektov, navedenih v prejšnjem odstavku, jo mora prijaviti mrliški preglednik oziroma zdravnik, ki jo je ugotovil, družinski člani umrlega ali tisti, s katerimi je umrli živel. Smrt osebe, katere truplo je bilo najdeno in katere istovetnost ni bila ugotovljena, mora prijaviti organ, ki je sestavil zapisnik o najdbi trupla. Prijavi smrti se mora priložiti potrdilo o smrti, ki ga izda pristojni zdravstveni delavec, ki je smrt ugotovil, oziroma zdravstveni zavod, če je oseba umrla tam.

Smrt se mora prijaviti pristojnemu organu v dveh dneh od dneva smrti oziroma od dneva najdbe trupla. Če je ni mogoče prijaviti v roku iz prejšnjega odstavka, ker pristojni organ nima uradnih ur, se mora prijaviti prvi delovni dan po poteku roka.

Kadar je s posebnim predpisom za pokop določen krajši rok, se mora smrt prijaviti pred pokopom.


K 15. ČLENU

Pokop in upepelitev se opravi na podlagi listine o ugotovljenem nastopu smrti in potrdila o vzroku smrti, ki ju izda pooblaščena oseba po predpisih o mrliško-pregledni službi. V skladu s tem zakonom in pravilnikom, ki ureja mrliško-pregledno službo, se pokop in upepelitev opravi po preteku 36 ur od nastopa smrti. Ob naravnih in drugih nesrečah, v vojni in izrednih razmerah, kadar se opravi skupen pokop, lahko samoupravna lokalna skupnost ta rok skrajša. Pred upepelitvijo se zahteva še kontrolni mrliški pregled, pri katerem sodeluje zdravnik sodne medicine.


K 16. ČLENU

Čas pogrebne slovesnosti in pokopa mora izvajalec pogrebne dejavnosti določiti v dogovoru z naročnikom pogreba. Prav tako se mora o času pokopa dogovoriti z upravljavcem pokopališča, ki mora ustrezno organizirati pogrebne slovesnosti, predvsem če je na isti dan predvidenih več pogrebnih slovesnosti na območju pokopališča, ki ga ureja.

Pokop in pogrebne slovesnosti se izvedejo v skladu z voljo umrlega. Če je ta ni izrazil oziroma ni znana, odloča o tem naročnik pogreba. Če je naročnik samoupravna lokalna skupnost, ker umrli ni imel svojcev ali so ti nesposobni poravnati pogrebne stroške, o načinu pokopa in pogrebne slovesnosti odloča samoupravna lokalna skupnost. Način pogrebne slovesnosti mora biti v skladu s pokopališkim redom, ki je določen v odloku samoupravne lokalne skupnosti. Pogrebno slovesnost lahko v skladu s tem zakonom in podzakonskimi predpisi organizirajo predstavniki verskih skupnosti, društev in drugih organizacij.


K 17. ČLENU

Pokop se praviloma opravi na pokopališču. Zunaj pokopališča je dovoljen samo raztros pepela v skladu z 18. členom tega zakona. Klasični pokop zunaj pokopališča ni dopusten. Prav tako ni dopustno zadrževanje žare na domu.

Kraj pokopa se določi po volji umrlega. Če je ni izrazil, o kraju pokopa odločajo svojci umrlega oziroma naročnik pogreba.

Pokop lahko opravi samo izvajalec pogrebne dejavnosti oziroma upravljavec pokopališča. Mesto, datum in uro pokopa določi upravljavec v dogovoru z naročnikom pogreba.

Zakon v nadaljevanju določa, da izkop groba, ki zajema tudi njegovo zasutje, lahko opravi le upravljavec pokopališča. Tako se preprečuje nedovoljeno poseganje v pokopališki prostor in morebitno povzročanje škode na drugih pokopaliških objektih. To bi se lahko zgodilo predvsem, če je treba pri izkopu odstraniti nagrobnike, pri čemer so nekateri lahko spomeniško zaščiteni. Izkop lahko opravi tudi izvajalec pogrebne dejavnosti ali druga oseba, če dobi dovoljenje upravljavca pokopališča.


K 18. in 19. ČLENU

Zakon razlikuje tri načine pokopa. Prvi od njih je pokop s krsto oziroma klasični pokop, pri katerem se umrli položi v krsto in pokoplje v grob ali grobnico. V zadnjem času je v porastu pokop z žaro, v katero se shranijo upepeljeni ostanki umrlega ter pokopljejo v grob, grobnico oziroma t. i. žarno nišo. Čedalje pogostejši način je tudi raztros pepela, ki se opravi na posebej določenem prostoru na pokopališču, pa tudi na določenem kraju zunaj njega. Pri tem se zahteva dovoljenje samoupravne lokalne skupnosti, na območju katere se opravi raztros. Merila, na podlagi katerih samoupravna lokalna skupnost izda dovoljenje za raztros pepela na določenem kraju zunaj pokopališča ali v morju, določi minister, pristojen za varstvo okolja in prostora, in sicer s podzakonskim aktom. Takšen obrazec za pridobitev dovoljenja je dostopen tudi na portalu E-uprava.


K 20. ČLENU

Zakon prav tako dopušča možnost anonimnega pokopa bodisi s pokopom krste ali žare bodisi s raztrositvijo pepela. Takšen pokop se opravi na podlagi volje umrlega oziroma zakonca, osebe, ki je bila z umrlim v sorodstvenem razmerju v ravni vrsti ali stranski vrsti do vštetega četrtega kolena, osebe, ki je z umrlim živela v dalj časa trajajoči življenjski skupnosti moškega in ženske, ne da bi sklenila zakonsko zvezo, osebe, ki je bila z umrlim v svaštvu do vštetega drugega kolena ali v registrirani istospolni partnerski skupnosti po zakonu, ki ureja registracijo istospolne partnerske skupnosti, tudi če so te zveze, razmerja oziroma skupnosti že prenehale. Anonimni pokop se opravi na določenem prostoru brez označbe imena in priimka umrlega.


K 21. ČLENU

Za pokop s krsto ali upepelitev umrlih, ki niso umrli naravne smrti ali obstaja takšen sum, je potrebno dovoljenje organa, ki je pristojen za začetek in vodenje kazenskega postopka. Kadar pa je vzrok smrti nalezljiva bolezen ali obstaja takšen sum, je potrebno dovoljenje pristojnega območnega zavoda za zdravstveno varstvo. Ob pokopu s krsto je škoda, ki bi lahko nastala ob kršitvi te določbe, neprimerno manjša, kakor če se brez dovoljenja opravi upepelitev, vendar je treba poudariti, da je namen te določbe tudi preprečiti nastanek stroškov ob morebitnem ponovnem izkopu.


K 22. ČLENU

Upepelitev je ves postopek, povezan z upepeljevanjem umrlega. Opravi se v posebnem prirejenem prostoru. Žaro z upepeljenimi ostanki sme izvajalec upepelitve izročiti le izvajalcu pogrebne dejavnosti. Da se preprečijo pomote pri izročitvi posmrtnih ostankov, se od izvajalca pogrebne dejavnosti zahteva, da pred sprejetjem žare izvajalcu upepelitve izroči listino, iz katere je razviden kraj pokopa žare. Kadar pa gre za pokop zunaj pokopališča, se od njega zahteva dovoljenje samoupravne lokalne skupnosti.


III. UPRAVLJANJE POKOPALIŠČ

K 23. ČLENU

Upravljanje pokopališč še vedno spada h gospodarskim javnim službam, saj je ta dejavnost zaradi javnega interesa in različnih običajev urejena z odloki samoupravnih lokalnih skupnosti. Kljub temu pa se bo na podlagi zakona sprejel pravilnik, ki bo podrobneje določal, kako morajo samoupravne lokalne skupnosti s svojimi odloki urediti upravljanje pokopališč.

Za vsako pokopališče je lahko odgovoren le en upravljavec, saj se tako zagotavlja enotna pokopališka ureditev, hkrati pa preprečijo spori med več upravljavci.


K 24. ČLENU

Samoupravne lokalne skupnosti morajo v zvezi z urejanjem pokopališč v skladu s svojimi prostorski akti zagotoviti zadostne površine za pokopavanje umrlih za najmanj 30 let. Poleg tega morajo na podlagi ureditvenega načrta priskrbeti sredstva za morebitne potrebe po zgraditvi ali razširitvi pokopališč.

Posebno pomembno je, da samoupravna lokalna skupnost z odlokom predpiše okvirne tehnične normative za grobove, vzdrževanje reda, čistoče in miru, postavljanje, odstranjevanje ali popravljanje nagrobnikov, pa tudi za vse druge posege v prostor na pokopališču, čas odprtja pokopališč in izvajanja pogrebov, vire financiranja vzdrževanja pokopališč, pravila za pripravo, oddajanje, vzdrževanje in opustitev grobov, pokopališki red in druga podobna vprašanja.


K 25. ČLENU

Določba opredeljuje pogoje za ustanovitev novega ali razširitev obstoječega pokopališča. Pokopališče je lahko le na zemljišču, ki ni močvirnato in na katerem meteorne oziroma podtalne vode ne vplivajo na aktivne studence, vodnjake, ribnike, vodno-rekreacijske površine in podobno.

Poleg tega mora biti novo pokopališče primerno ograjeno in odmaknjeno od drugih objektov.


K 26. ČLENU

Zaradi zagotavljanja pietete do umrlega in ustreznih zdravstvenih ukrepov so mrliške vežice obvezne za pokopališča v mestih. V teh primerih tudi ni mogoče čuvanje doma.


K 27. ČLENU

Upravljavec pokopališča je odgovoren, da za pokopališče, ki ga upravlja, pripravi načrt razdelitve na pokopališke oddelke in vzpostavi evidenco grobov – kataster. Pokopališki oddelek je prostor na pokopališču, na katerem so istovrstni grobovi.

Poleg tega mora biti na pokopališču ali zunaj njega predviden prostor za pokope ob morebitnih naravnih in drugih nesrečah, ko je zaradi povečanega števila umrlih ali iz zdravstvenih razlogov treba zagotoviti mesto za pokope.


K 28. do 37. ČLENU

Zakon določa več zvrsti grobov in pokopnih prostorov, ki jih loči predvsem glede na velikost in vrsto pokopa. Upravljavec pokopališča mora upoštevati okvirne mere posameznih zvrsti grobov, ki jih s podzakonskim aktom določi minister, pristojen za varstvo okolja in prostora

Enojni grobovi so namenjeni pokopu odraslega ter omogočajo pokopavanje krst in žar.

Dvojni grobovi so tisti, ki omogočajo pokop ene krste poleg druge v istem talnem nivoju obeh grobov. Gre v bistvu za razširjene enojne grobove. V dvojne grobove se lahko poleg krst pokopavajo žare.

Otroški grobovi so namenjeni pokopu otroka ter omogočajo pokopavanje krst in žar.

Vrstni grobovi so razporejeni drug ob drugem in oblikovani po enotnih merilih. V njih se umrli brez poglobitve pokopavajo po vrstnem redu. V nasprotju z drugimi zvrstmi grobov se oddajajo le za določeno dobo (ki ni krajša od 25 let), po tem času pa se prekopljejo in ponovno oddajo, posmrtni ostanki pa položijo v skupno grobišče. V te grobove je mogoče pokopavati krste in žare.

Grobnica je posebna zvrst grobov, ki imajo v celoti obzidan podzemni del. V njih se krste pokopavajo tako, da se polagajo ena na drugo ali na police, omogočajo pa tudi pokop žar.

Grobišča so prostori za skupen pokop ob morebitnih naravnih in drugih nesrečah, v vojni in izrednih razmerah, ko je zaradi povečanega števila umrlih in zdravstvenih razmer treba zagotoviti prostor za pokop.

Kostnice so prostori, v katere se polagajo posmrtni ostanki prekopanih grobov.

V skupna grobišča se po preteku dobe iz 38. člena tega zakona lahko prenesejo posmrtni ostanki iz klasičnih in žarnih grobov, za katere ni podaljšana najemna doba in iz vrstnih grobov. Na tem oddelku mora biti urejen tudi skupni prostor za polaganje sveč in cvetja.

Žarni grobovi so namenjeni le pokopavanju žar in so lahko talni ali zidni.

Na pokopališču je lahko organiziran tudi prostor za anonimni pokop krst ali žar, ki je enotno urejen po načrtu razdelitve ter mora vsebovati skupni prostor za polaganje cvetja in prižiganje sveč. Ta prostor ne sme vsebovati označb in imen umrlih.

Na posebnem oddelku pokopališča je lahko prostor za raztros pepela. Imena umrlih se lahko napišejo na skupni nagrobnik razen ob anonimnem pokopu. Na tem oddelku mora biti urejen skupni prostor za polaganje cvetja in prižiganje sveč.


K 38. ČLENU

S soglasjem najemnika groba in upravljavca pokopališča se lahko umrli izkoplje in prenese na drugo pokopališče ali v drug grob na istem pokopališču. Prekop se opravi na zahtevo svojcev (t.j. zakonca umrlega, osebe, ki je z umrlim živela v dalj časa trajajoči življenjski skupnosti moškega in ženske, ki nista sklenila zakonske zveze, ali v registrirani istospolni partnerski skupnosti po zakonu, ki ureja registracijo istospolne partnerske skupnosti, tudi če so te zveze, razmerja ali skupnosti že prenehale, ali osebe, ki je bila z umrlim v sorodstvenem razmerju v ravni ali stranski vrsti do vštetega četrtega kolena ali v svaštvu do vštetega drugega kolena). V tem primeru se uporablja pravilnik, ki ureja prevoz, pokop, izkop in prekop posmrtnih ostankov. Ponovno je na tem mestu treba poudariti, da prekop lahko opravi le upravljavec pokopališča. Če je potreben tudi prevoz posmrtnih ostankov, ga lahko opravi izvajalec pogrebne dejavnosti.


K 39. ČLENU

Pokop in prekop umrlega na isto mesto, kjer je bil kdo pokopan, se sme opraviti po preteku tako imenovane mirovalne dobe.

Mirovalna doba je čas, ki mora preteči od zadnjega pokopa na istem mestu v istem grobu, in sicer na isti višini. Ta doba ne sme biti krajša od deset let, pri čemer je treba upoštevati značilnosti zemljišča, na katerem je pokopališče. V tem primeru mirovalna doba ne sme biti daljša od 15 let. Pred njenim potekom je grob mogoče odpreti na podlagi dovoljenja organa, ki je pristojen za začetek in vodenje kazenskega oziroma civilnega postopka (npr. ugotovitev očetovstva), pri čemer je takšna določba relevantna le ob pokopu s krsto, kajti pri žarnem pokopu takšnih omejitev ni.


K 40. in 41. ČLENU

Pokopališče se opusti na podlagi odločitve samoupravne lokalne skupnosti, ki da to pobudo med pripravo občinskega prostorskega načrta (OPNačrt) in jo s postopkom v skladu z Zakonom o prostorskem načrtovanju (Uradni list RS, št. 33/07 in 70/08 – ZVO-1 B; v nadaljnjem besedilu: ZPNačrt) tudi sprejme, ob predhodni pridobitvi smernic in mnenj nosilcev urejanja prostora, med katerimi je ministrstvo, pristojno za okolje.

Pred sprejetjem te odločitve mora samoupravna lokalna skupnost pridobiti mnenje pristojnega zavoda za zdravstveno varstvo in pristojnega zavoda za varstvo kulturne dediščine. Veliko pokopališč kot tudi posameznih spominskih obeležij ali spomeniških plošč na pokopališčih ima status kulturnega spomenika ali kulturne dediščine po Zakon o varstvu kulturne dediščine (Uradni list RS, št. 16/08 in 123/08, v nadaljevanju: ZVKD-1). Po 28. čl. ZVKD-1 je potrebno pridobiti kulturnovarstveno soglasje za posege v spomenik, v vplivno območje spomenika, če to obveznost določa akt o razglasitvi, za posege v varstvena območja dediščine, v registrirano nepremično dediščino ali v enoto urejanja prostora, če to obveznost določa prostorski akt. V skladu z navedenim ZPDUP določa, da je pred sprejemom odločitve o opustitvi pokopališča potrebno pridobiti kulturnovarstveno soglasje, če je pokopališče ali njegov del kulturna dediščina.

V odločitvi o opustitvi pokopališča se mora določiti, kdo bo upravljal opuščeno pokopališče, pogoji in roki za prenos posmrtnih ostankov in spomenikov, pogoji in roki za odstranitev pokopaliških objektov ter plačnik in način plačila stroškov preureditve in prenosa.

Pristojni zavod za varstvo kulturne dediščine lahko določi kraj, kamor se prenesejo posamezni nagrobniki z opuščenega pokopališča, in njihovega skrbnika.

Opuščeno pokopališče se sme zaradi pietete do umrlih šele po desetih letih od zadnjega pokopa urediti kot park, za druge namene pa šele po 30 letih od zadnjega pokopa. Preden se opuščeno pokopališče uporabi v druge namene, ga je treba prekopati, posmrtne ostanke pa odnesti v skupno grobišče na pokopališče, ki je še v uporabi. Samoupravna lokalna skupnost mora po prenosu posmrtnih ostankov poskrbeti tudi za uničenje nagrobnih spomenikov


K 42. do 46. ČLENU

Upravljavec pokopališča daje grobove v najem, saj grob ne more postati posameznikova lastnina in se tudi ne deduje. Najemnik groba je lahko le ena fizična ali pravna oseba. Razlog za tako ureditev je preprečitev morebitnih sporov o tem, kdo je lahko pokopan v grobu in kdo ne. Če bi zakon dopuščal več najemnikov groba, bi za vsak pokop potrebovali soglasje vseh najemnikov, kar bi bilo praktično težko doseči.

Najemnik groba in upravljavec pokopališča za ureditev medsebojnih razmerij skleneta pogodbo, v kateri se določijo pogoji najema, usklajeni z odlokom samoupravne lokalne skupnosti oziroma pokopališkim redom. Ob smrti najemnika groba se morajo dediči umrlega dogovoriti, kateri izmed njih bo prevzel pravico do najema groba. Prednostno pravico ima tisti, ki je poravnal pogrebne stroške. Pogodbeno razmerje je mogoče prenesti na drugega samo pisno in pod pogoji, ki jih določi upravljavec pokopališča.

Najemniki morajo grobove vzdrževati ter spoštovati vse določbe iz pogodbe, sicer se ta lahko prekine. Za vmesne prostore med grobovi mora skrbeti upravljavec pokopališča.

Praviloma se pogodba za najem groba sklene za nedoločen čas, razen za vrstne grobove, pri katerih je po preteku določenega časa ni mogoče obnoviti ali podaljšati. Najem se lahko prekine, če najemnik groba ne poravna grobnine za preteklo leto po predhodnem opozorilu, če ne vzdržuje groba, ob opustitvi pokopališča ali če tako zahteva načrt preureditve pokopališča. Po prekinitvi najema se šteje grob za opuščen do konca mirovalne dobe, nakar se prekoplje in odda v najem drugemu. Najemnik groba mora ob prekinitvi najema na lastne stroške odstraniti celoten nagrobnik, sicer to na njegove stroške stori upravljavec pokopališča.

Pri oddaji novih grobov, ki se prvič oddajo, lahko dobi najemnik v najem največ dva grobova, da se preprečijo morebitne zlorabe oziroma zakup več grobnih prostorov. S tem želi zakonodajalec preprečiti, da bi bili ti grobovi neizkoriščeni in opuščeni, pokopališče pa bi se moralo zaradi novih potreb širiti.

Najemnik groba mora plačevati grobnino, ki obsega povračilo sorazmernega dela letnih stroškov vzdrževanja objektov in naprav na pokopališču. Samo zemljišče, na katerem je grob, ima najemnik v najemu brezplačno. Upravljavec pokopališča mora najemniku groba izdati račun skupaj s specifikacijo zaračunane grobnine. Upravljavec pokopališča višino grobnine določi v soglasju z samoupravno lokalno skupnostjo na območju katere upravlja pokopališče.

Zakonodajalec je predvidel tudi, da upravljavec v neki samoupravni lokalni skupnosti upravlja več pokopališč. V tem primeru grobnina predstavlja plačilo sorazmernega dela letnih stroškov vzdrževanja objektov in naprav na pokopališču, na katerem grob dejansko je. Zakonodajalec je tako želel preprečiti, da bi upravljavec vsem najemnikom grobov zaračunaval enako grobnino, ne glede na to, kje je grob in kakšni so dejanski stroški pravljanja s posameznim pokopališčem. Grobnina se praviloma plačuje enkrat na leto, na izrecno željo najemnika pa se lahko obračuna za daljše obdobje.


K 47 in 48. ČLENU

Upravljavec pokopališča ima v skladu z zakonom določene obveznosti. Zaradi zagotavljanja pietete umrlih in organizacije delovnih obveznosti na pokopališču mora v dogovoru z naročnikom določiti mesto, datum in uro pokopa, hkrati pa je le z njegovim soglasjem mogoče urediti posamezne grobove, postaviti spomenike, opraviti prekop ali izvajati druge posege na pokopališkem območju.

Poleg tega mora upravljavec voditi evidenco umrlih, pokopanih na pokopališču, ki ga upravlja, evidenco anonimnih pokopov, evidenco prekopov in evidenco najemnikov grobov.

Ker je upravljavec zadolžen za upravljanje pokopališč, je tudi pristojen za dajanje soglasij v zvezi s posegi na pokopališčih, kot so npr. z ureditvijo grobov, postavitvijo spomenikov, prekopi ter drugih posegov na območju pokopališča. V kolikor se upravljavec s posegi ne strinja, o zavrnitvi soglasja izda odločbo v skladu z zakonom, ki ureja splošni upravni postopek. Zoper odločbo upravljavca ni pritožbe, dovoljen pa je upravni spor.


IV. NADZOR

K 49. ČLENU

V tem členu so določeni organi za nadzor nad izvajanjem tega zakona. Prav tako je določena pristojnost tržnega inšpektorata, ki lahko v primeru da izvajalec pogrebne dejavnosti opravlja dejavnost brez predpisanega dovoljenja izda odločbo, s katero prepove opravljanje te dejavnosti. Rok za pritožbo zoper odločbo je osem dni od dneva vročitve, pri čemer pritožba zoper odločbo ne zadrži izvršitve odločbe.


V. KAZENSKE DOLOČBE

K 50. do 54. ČLENU

V teh členih so določene kazenske določbe. Pri višini so upoštevane zgornje in spodnje meje kazni po zakonu, ki ureja prekrške.


VI. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE

K 55. ČLENU

Odloki samoupravnih lokalnih skupnosti, izdani na podlagi zakona iz prvega odstavka 56. člena tega zakona, ostanejo v veljavi do sprejetja novih odlokov po tem zakonu, če niso v nasprotju s tem zakonom. Ne glede na navedeno pa bo treba odloke samoupravnih lokalnih skupnosti prilagoditi določbam tega zakona najpozneje v šestih mesecih od njegove uveljavitve.


K 56. ČLENU

Ta člen določa rok, v katerih mora pristojni organ sprejeti predpis o upravljanju pokopališč.


K 57. ČLENU

Z dnem uveljavitve tega zakona bodo koncesijske pogodbe in druge pogodbe, ki so jih izvajalci pogrebne in pokopališke dejavnosti sklenili z samoupravno lokalno skupnostjo, prenehale veljati. Zakon pa zaradi nepotrebnega oteževanja položaja obstoječih izvajalcev pogrebnih dejavnosti določa, da lahko slednji svojo dejavnost nemoteno opravljajo naprej, vendar morajo v roku enega leta od uveljavitve tega zakona pridobiti dovoljenje za opravljanje pogrebne dejavnosti po tem zakonu.


K 58. ČLENU

Samoupravne lokalne skupnosti morajo na podlagi novega zakona sprejeti akte, ki urejajo gospodarske javne službe, in za svoje območje upravljanja pokopališč določiti enega ali več upravljavcev najpozneje v šestih mesecih od sprejetja novega zakona.

Zaradi javnega interesa upravljanja pokopališč ostanejo določbe koncesijskih pogodb, ki se nanašajo na to dejavnost, v veljavi do sprejetja novih aktov samoupravnih lokalnih skupnosti.


K 59. ČLENU

Zakon o pokopališki in pogrebni dejavnosti ter o urejanju pokopališč iz leta 1984 (Uradni list SRS, št. 34/84, SFRJ, št. 83/89, SRS, št. 5/90, RS, št. 26/90, 10/91, 17/1991 – I-ZUDE, 13/1993, 66/1993, 66/2000 – odl. US: U-I-48/97-12, 61/2002 – odl. US: U-I-54/99-14, 110/02 – ZGO-1, 2/04) preneha veljati z dnem uveljavitve tega zakona.

Predlog zakona deloma odvzema pristojnost samoupravnim lokalnim skupnostim pri organizaciji pogrebnih služb, ne pa pri organizaciji pokopališke dejavnosti, ki se še naprej opravlja kot gospodarska javna služba. Zaradi navedenega z dnem, ko začne veljati ta zakon, preneha veljati 19. alineja drugega odstavka 21. člena Zakona o lokalni samoupravi, in sicer v delu, ki določa, da občina »organizira opravljanje pogrebne službe«.


K 60. ČLENU

Zakon začne veljati v 15 dneh po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.


Zadnja sprememba: 04/08/2010
Zbirke Državnega zbora RS - spredlogi zakonov