Zbirke Državnega zbora RS - predlogi zakonov

Show details for EVIDENČNI PODATKIEVIDENČNI PODATKI
EVA: 2006-2711-0014
Številka: 00725-5/2007/9
Ljubljana, 12.04.2007



PREDSEDNIK DRŽAVNEGA ZBORA
REPUBLIKE SLOVENIJE

L J U B L J A N A



Vlada Republike Slovenije je na 117. redni seji dne 12.04.2007 določila besedilo:

- PREDLOGA ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O OMEJEVANJU UPORABE TOBAČNIH IZDELKOV,

ki vam ga pošiljamo v prvo obravnavo na podlagi 114. člena poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije.

Vlada Republike Slovenije je na podlagi 45. člena poslovnika Vlade Republike Slovenije in na podlagi 235. člena poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije določila, da bodo kot njeni predstavniki na sejah Državnega zbora Republike Slovenije in njegovih delovnih teles sodelovali:

- Andrej Bručan, minister za zdravje,
- Dorjan Marušič, dr.med., univ.dipl.inž., državni sekretar, Ministrstvo za zdravje,
- Marija Seljak, direktorica direktorata za javno zdravje, Ministrstvo za zdravje,
- Vesna Kerstin Petrič, sekretarka, Ministrstvo za zdravje.






mag. Božo Predalič
GENERALNI SEKRETAR


PRILOGA: 1



PRVA OBRAVNAVA
EVA :2006-2711-0014



PREDLOG ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O OMEJEVANJU UPORABE TOBAČNIH IZDELKOV



I. UVOD


1. Ocena stanja in razlogi za izdajo zakona


Svetovna zdravstvena organizacija v dokumentu Pravica do čistega zraka v zaprtih prostorih (The Right to Healthy Indoor Air) iz leta 2000 opozarja, da ima vsakdo v skladu s pravico do zdravja tudi pravico do čistega, za zdravje neoporečnega zraka v zaprtih prostorih. Izpostavljenost tobačnemu dimu krši osnovno pravico posameznika do vdihavanja zraka brez za zdravje škodljivih vplivov tobačnega dima.
Tobačni dim iz okolja je pomemben vir izpostavljenosti strupenim onesnaževalcem zraka v zaprtih prostorih1,2,3,5,6,8. Osnovna razloga za sprejem tega zakona sta predvsem zmanjšanje možnosti izpostavljanja ljudi škodljivim vplivom tobačnega dima (pasivno kajenje) ter omejitev dostopa tobačnih izdelkov mladoletnim osebam.

Pasivno kajenje

Posledice pasivnega kajenja na zdravje ljudi

Pasivno kajenje je javno zdravstveni problem, ki ga je mogoče v celoti preprečiti. Javno zdravstvene politike vedno bolj zagovarjajo nujnost odsotnosti tobačnega dima na javnih mestih za ohranjanje zdravja prebivalstva4.
V prostoru, kjer kadijo kadilci, kadijo skupaj z njimi tudi vsi nekadilci, saj vdihavajo tobačni dim prav tako kot osebe, ki kadijo. To imenujemo pasivno kajenje, izpostavljenost tobačnemu dimu iz okolja ali tudi neprostovoljno kajenje. Tobačni dim iz okolja je pomemben vir izpostavljenosti strupenim onesnaževalcem zraka v zaprtih prostorih 1,2,3,5,6,8.
Tobačni dim iz okolja je razredčena mešanica stranskega dima, ki se sprošča z gorečega konca cigarete ali drugega tobačnega izdelka neposredno v okoliški zrak in glavnega dima, ki ga izdihava kadilec1,3,4,7,9,10,11,12,13,14. Tobačni dim vsebuje preko 4.000 sestavin v obliki plinov ali delcev. Vsaj 60 od teh so poznani karcinogeni (rakotvorne snovi) oziroma obstaja sum, da so karcinogeni za človeka. Tobačni dim vsebuje veliko število raznolikih strupenih plinov in delcev, ki jih vdihava tako kadilec kot tudi nekadilec v njegovi bližini1,3,4,6,7,12,14. Delci, ki so prisotni v stranskem dimu (0,01 do 0,1 mikrona) imajo velikost ene desetine delcev v glavnem dimu (0,1 do 1 mikron) in zaradi majhne velikosti lahko dosežejo najbolj oddaljene predele pljuč, od koder jih le stežka odstranimo4,6,7,10,12,13. V 85% ga sestavlja stranski dim, glavni dim, ki ga vdiha kadilec, pa predstavlja le 15%,3,4,5,7,14. Stranski dim je produkt nepopolnega izgorevanja zaradi nižjih temperatur in mnoge karcinogene in strupene substance so v stranskem dimu v večjih količinah kot v glavnem dimu. Tako npr. stranski dim vsebuje več CO, amoniaka, benzena, nikotina in določenih karcinogenov na količino zgorelega tobaka v primerjavi z glavnim dimom4,6,7,10,12,13,14.
Karcinogenost tobačnega dima iz okolja za človeka je bila potrjena z rezultati številnih raziskav. Tobačni dim iz okolja je ameriška Agencija za zaščito okolja (US Environmental Protection Agency) klasificirala med karcinogene skupine A, Mednarodna agencija za raziskovanje raka (International Agency for Research on Cancer - IARC) pa je leta 2002 definirala izpostavljenost tobačnemu dimu kot karcinogeno za človeka, enako kot Nacionalni toksikološki program (National Toxicology Programme) iz ZDA1,6,7,11.
Pasivno kajenje povezujejo s številnimi boleznimi in zdravstvenimi težavami s pomembnim učinkom na umrljivost in obolevnost11,12. Učinki na zdravje zaradi pasivnega kajenja so podobni učinkom aktivnega kajenja.
Večina škodljivih učinkov kaže linearno povezavo tveganja s stopnjo izpostavljenosti – tveganje raste pri rastoči izpostavljenosti3,9,15. Ni dokazov, da obstaja varna meja izpostavljenosti, pod katero ni škodljivih učinkov za zdravje3,7,12,15. Še več, obseg izpostavljenosti, ki pri posamezniku lahko privede le do blagih učinkov na zdravje, lahko pri nekom drugem povzroči bistveno hujše učinke na zdravje3. Določene skupine ljudi so namreč še posebej občutljive za tobačni dim in predstavljajo pomemben delež celotne populacije. To so npr. osebe s pljučnimi boleznimi, boleznimi srca in ožilja (angina pectoris, stanja po prebolelem srčnem infarktu, možganska kap), nosečnice, otroci na splošno, še posebej pa otroci z astmo3,12.
Svetovna zdravstvena organizacija ocenjuje, da lahko 9-13% vseh rakavih obolenj med nekadilci pripišemo izpostavljenosti tobačnemu dimu v primeru, če je približno 50% nekadilcev izpostavljenih tobačnemu dimu. Tudi 15-26% bolezni spodnjega respiratornega trakta pri otrocih lahko pripišemo izpostavljenosti tobačnemu dimu v primeru, če doma kadi 35% mater12.

Poročilo kalifornijske Agencije za zaščito okolja (Environmental Protection Agency - EPA) iz leta 2005 pripisuje učinkom vdihavanja tobačnega dima, kjer je dokazana vzročna povezava s pasivnim kajenjem, naslednje bolezni in zdravstvena stanja9:
Razvojni učinki: Učinki na dihalni sistem: Karcinogeni učinki: Srčno žilni učinki: Tudi poročilo Ministrstva za zdravje, ZDA iz leta 2006, je v večini točk enotno z mnenjem kailfornijske Agencije za zaščito okolja14.


Obseg izpostavljenosti pasivnemu kajenju v Sloveniji

V letošnjem letu je bila na reprezentativnem vzorcu odraslih prebivalcev RS opravljena raziskava o izpostavljenosti pasivnemu kajenju.
Tobačnemu dimu je različno pogosto in različno dolgo izpostavljenih skoraj 65% vseh polnoletnih prebivalcev RS. Med nekadilci pa je tobačnemu dimu izpostavljenih 57%.
Kar 60% polnoletnih prebivalcev je tobačnemu dimu izpostavljenih v gostinskih obratih, četrtina le-teh vsak dan ali skoraj vsak dan.
Nekaj manj kot petina polnoletnih prebivalcev je tobačnemu dimu izpostavljenih v delovnih prostorih, tri četrtine le-teh vsak dan ali skoraj vsak dan.
V domačem okolju je tobačnemu dimu izpostavljenih prav tako nekaj manj kot petina polnoletnih prebivalcev, polovica vsak dan ali skoraj vsak dan.
Vsak dan in skoraj vsak dan je pasivnemu kajenju izpostavljenih nekaj več kot 27% polnoletnih prebivalcev RS, to je nekaj manj kot 450.000 oseb. Najpogosteje so izpostavljeni v gostinskih obratih, na delovnem mestu in v domačem okolju. Manj pogosto so tobačnemu dimu izpostavljeni v prevoznem sredstvu ali domovih drugih. V povprečju preživijo te osebe v zakajenem okolju nekaj manj kot 3 ure dnevno, časovni razpon pa sega od nekaj minut do več kot 16 ur. Med to skupino izpostavljenih je skoraj polovica nekadilcev (podatki na voljo na IVZ RS).

Raziskava iz leta 2003 je pokazala, da so slovenski šolarji v starosti 13 do 15 let zelo izpostavljeni pasivnemu kajenju tako doma kot na javnih mestih. Doma je pasivnemu kajenju izpostavljenih 52,2% nekadilcev in kar 84,8% šolarjev, ki tudi sami kadijo. Na javnih mestih pa je izpostavljenih še več otrok te starosti in sicer 84,1% nekadilcev in 92,4% kadilcev med njimi. V obeh okoljih so šolarji, ki kadijo, pomembno bolj izpostavljeni tobačnemu dimu iz okolja kot nekadilci. Podatkov za druge starostne skupine otrok o njihovi izpostavljenosti tobačnemu dimu iz okolja v Sloveniji ni16.

V Sloveniji prepoved kajenja v vseh zaprtih delovnih in javnih prostorih, vključno z gostinskimi obrati v letu 2007 podpira 79,2% prebivalcev v starosti 15 let in več43.


Smrti zaradi pasivnega kajenja

Tobačni dim botruje vsako leto smrti nekaj deset tisoč prebivalcev EU, ki so nekadilci, več milijonom pa se zdravstveno stanje poslabša zaradi pasivnega kajenja5.
Za posamezne države članice in skupno za EU je bil pripravljen izračun števila smrti zaradi s pasivnim kajenjem povzročenih bolezni. Izbrane so bile samo določene bolezni, povezane s pasivnim kajenjem: ishemična srčna bolezen (ICD-10: I20-I25), možganska kap (ICD-10: I60-I69), pljučni rak (ICD-10: C33-C34) in druge kronične respiratorne bolezni (ICD-10: J40-J47). Povečanje tveganja za razvoj bolezni samo na sebi ni veliko, vendar je zaradi razširjenosti izpostavljenosti pasivnemu kajenju tako na številnih delovnih mestih kot tudi v javnih prostorih tobačnemu dimu izpostavljeno precejšnje število ljudi, zato je tveganje na ravni populacije znatno. V izračune niso bile vključene nenadne smrti dojenčkov ali smrti zaradi drugih bolezni in stanj, povezanih s pasivnim kajenjem5.
Glede na izračune v 25 državah članicah EU letno zaradi pasivnega kajenja na delovnem mestu umre okoli 7.000 ljudi, zaradi pasivnega kajenja doma pa 72.000 ljudi letno. Med delavci v gostinskem sektorju tako zaradi pasivnega kajenja umre vsak dan ena oseba. V Sloveniji po teh izračunih letno zaradi pasivnega kajenja na delovnem mestu umre okoli 15 ljudi, zaradi pasivnega kajenja doma pa 287 ljudi, od tega 100 pred 65. letom starosti5.
Izključno za nekadilce pa izračun pokaže, da zaradi izpostavljenosti tobačnemu dimu na delovnem mestu v EU umre 2.800 nekadilcev, zaradi izpostavljenosti doma pa 16.600 oseb. Med delavci nekadilci v gostinskem sektorju umre vsake 3 in pol dni ena oseba. V Sloveniji po teh izračunih letno zaradi pasivnega kajenja na delovnem mestu umre 5 nekadilcev, zaradi pasivnega kajenja doma pa 74 nekadilcev, od tega 15 pred 65. letom starosti5.


Pasivno kajenje na delovnem mestu

Izpostavljenosti pasivnemu kajenju na delovnem mestu pri Mednarodni organizaciji dela pripisujejo 14% z delovnim mestom povezanih smrti. Mnogi od teh delavcev so delali v restavracijah, barih in v t.i.''industriji zabave''17. Bari in nočni klubi so mesta, kjer prihaja do visoke ravni izpostavljenosti tobačnemu dimu. Srednje vrednosti koncentracije nikotina v zraku v restavracijah so lahko kar 1,6 višje, v barih pa celo 7,6x višje od tistih na tipičnem pisarniškem delovnem mestu3,7. Še bolj zaskrbljujoče pa je dejstvo, da so najvišje povprečne vrednosti nikotina v zraku v barih 26 x višje kot srednje vrednosti koncentracije nikotina v pisarnah in 6x višje od tistih v restavracijah. To pomeni, da so delavci v gostinskem sektorju izpostavljeni za vsaj en razred višjim ravnem karcinogenov in toksinov v primerjavi s povprečnim delavcem izven gostinskega sektorja18. Visoka raven nikotina v zraku je bila potrjena tudi z rezultati meritev serumskega kotinina med delavci nekadilci različnih poklicnih skupin v gostinskem sektorju. Med vsemi v raziskavo vključenimi poklicnimi skupinami so imeli najvišje vrednosti nikotina natakarice in natakarji (0,47 ng/ml v primerjavi z 0,16 ng/ml za vse delavce) 18. Delavci v barih in restavracijah bodo z 1,5 do 2x večjo verjetnostjo umrli zaradi raka na pljučih v primerjavi z delavci drugih poklicnih skupin18 (aktivni kadilci 15 do 20X pogosteje zbolijo za pljučnim rakom), kar lahko pripišemo izpostavljenosti tobačnemu dimu. Mednarodna ocena izpostavljenosti karcinogenom na delovnem mestu je pokazala, da se pri ženskah, ki so svoje delovno obdobje preživele v zakajenem okolju, tveganje za razvoj pljučnega raka poveča za 2,67x 3. Še bolj se v primerjavi z nekadilci, ki niso izpostavljeni tobačnemu dimu, pri pasivnem kajenju poveča tveganje za koronarno srčno bolezen in srčno kap, in sicer približno za polovico tveganja rednih kadilcev.
Čeprav se omenjena povečanja tveganja za posameznika zdijo majhna v primerjavi s tveganjem, ki so mu izpostavljeni aktivni kadilci, pa zaradi velikega števila ljudi, ki so izpostavljeni pasivnemu kajenju, posledice pasivnega kajenja predstavljajo veliko breme bolezni. Pasivno kajenje vpliva na povečanje absentizma zaradi bolezni in poslabšanj zdravstvenega stanja, zmanjšane produktivnosti, pa tudi na nezmožnost za delo zaradi respiratornih obolenj, kot je npr. astma3. Prav tako privede do povečanega koriščenja zdravstvenih uslug in zdravil, kar predstavlja stroške tako za delodajalca kot za delojemalca – nekadilca in zdravstveni sistem7.
Izpostavljenost tobačnemu je torej pomemben vzrok za poklicno obolevnost in umrljivost, zato je vsem zaposlenim potrebno zagotoviti s tobačnim dimom neonesnažen zrak v prostorih, kjer delajo. Popolna prepoved kajenja na vseh delovnih mestih je cenovno učinkovit ukrep, ki ga je enostavno nadzirati19.

Stroški uvedbe prepovedi kajenja na javnih in delovnih mestih


Trditve, da popolna prepoved kajenja privede do izgub v gostinskem sektorju, raziskave ne potrjujejo. Pregled raziskav, izbranih po Sieglovih kriterijih, kaže na to, da uvedba takega ukrepa nima negativnih učinkov na prihodke ali delovna mesta, je torej brez škodljivega ekonomskega učinka. Sieglovi kriteriji vključujejo uporabo objektivnih podatkov (prodaja, statistika zaposlovanja, število gostinskih obratov ipd.), vključitev več časovnih točk pred in po uvedbi ukrepa, uporabo ustreznih statističnih metod in ustrezno kontrolo za celokupen ekonomski trend5,14,18,20,27. Prepoved kajenja na javnih in delovnih mestih ne prizadene prodaje v barih in restavracijah, dobičkonosnosti v restavracijah ali zaposlenosti v gostinskem sektorju14,18.
Ukrepi prepovedi kajenja na javnih in delovnih mestih preko zmanjšanega povpraševanja in porabe tobačnih izdelkov privedejo do zmanjšanja zasebnih in družbenih stroškov povezanih s kajenjem 5,27.
Koristi teh ukrepov izvirajo v zasebnem sektorju predvsem iz 5,27:

Ekonomske koristi prepovedi kajenja na javnih in delovnih mestih so v dolgoročnem smislu še večje. Zmanjšana obolevnost in smrtnost zaradi zmanjšanja izpostavljenosti pasivnemu kajenju in povečanega opuščanja kajenja, vodijo k dodatni ekonomski rasti. Vsako dodatno leto pričakovane življenjske dobe poveča BNP na prebivalca za 4%5,27.

Stroški so lahko posledica potreb po administrativnih virih za uvedbo in nadzor nad tem ukrepom. Takrat, ko ima uvedba prepovedi kajenja na vseh delovnih mestih veliko javno podporo, so ti stroški lahko temu primerno manjši, saj je nadzor lahko manjši 5,27. Takšne so tudi izkušnje na primer Italije, kjer so več kršitev beležili samo v prvih tednih uvedbe prepovedi.
V primeru, da so dovoljeni prostori za kajenje, lahko izgradnja le-teh predstavlja strošek za lastnika podjetja ali lokala5,27.
V mestu New York so eno leto po uvedbi prepovedi prihodki v restavracijah in barih porasli za 8,7%, na novo je bilo odprtih 10.600 delovnih mest, skorajda vsi gostinski obrati so delovali v skladu z ukrepom in število novih licenc za prodajo pijač je naraslo5,27.
Na Irskem je prodaja v barih naraščala do leta 2001, kasneje pa je zaznati padec vsako leto5,27,44. Navade pitja alkohola so se torej spremenile že pred uvedbo prepovedi kajenja v marcu 2004. Padec v prodaji pijač se je pojavil že pred samo uvedbo prepovedi kajenja na javnih in delovnih mestih, kar pripisujejo spremembi pivskih navad. Več ljudi pije doma, poraba alkoholnih pijač na prebivalca se zmanjšuje, s tem pa je povezan upad števila lokalov, ki prodajajo zgolj pijače. Na upad teh lokalov je vplivala tudi cena pijač, zapiranje takih lokalov v malih krajih in prehod na lokale, ki strežejo tudi hrano5,27. Istočasno pa je na Irskem število zaposlenih v gostinskem sektorju konec leta 2004 kljub predhodni uvedbi prepovedi kajenja na javnih in delovnih mestih poraslo za 0,6%, poraslo pa je tudi število turistov in sicer za 3,2% v primerjavi z letom 20035,27,44.

Kanadska raziskava iz leta 1989 je prikazala možne prihranke v vsoti 32,2 milijona USD in stroške postavitve prostorov za kajenje v vsoti 19,77 milijonov USD v prvem letu po uvedbi prepovedi5,27.
EPA, ZDA je ocenila prihranek med 39 in 72 milijardami USD, strošek postavitve prostorov za kajenje pa v vsoti 0,3 do 0,7 milijarde USD5,27.
Nobena od teh analiz ni upoštevala povečane kvalitete življenja zaradi zmanjšanja izpostavljenosti tobačnemu dimu ali zmanjšanja kajenja5,27.

Učinki predlaganega ukrepa na povpraševanje po tobačnih izdelkih, pogostost kajenja in opuščanje kajenja

Na voljo so številni dokazi o učinkovitosti ukrepov za zagotavljanje s tobačnim dimom neonesnaženega zraka. Prepovedi kajenja na javnih in delovnih mestih ne zmanjšajo le izpostavljenosti tobačnemu dimu, pač pa tudi kajenje med mladimi in odraslimi (preko povišanega opuščanja kajenja in nižje iniciacije kajenja) in povprečno dnevno porabo tobaka med kadilci. Dodatno ta ukrep tudi poveča število poskusov opustitve kajenja med trenutnimi kadilci in okrepi namen opustitve kajenja, kar poveča možnost uspešne opustitve v prihodnosti1,5,20,27.
Svetovna banka ocenjuje, da lahko taki ukrepi zmanjšajo celokupno porabo tobaka za 4 do 10%. Prepovedi kajenja na delovnem mestu zmanjšajo porabo tobaka za 14%, privedejo pa tudi do 10% zmanjšanja števila kadilcev24.
Raziskave iz ZDA kažejo, da se v državah z obsežnimi prepovedmi kajenja na javnih in delovnih mestih povprečna poraba cigaret na osebo zmanjša do med 5 in 20% v primerjavi z državami, ki teh ukrepov niso sprejele. Druga raziskava je pokazala, da se v državah z obsežnimi prepovedmi zmanjša poraba za 4,8 škatlic cigaret letno na osebo. Obsežnejši kot je ukrep prepovedi, bolj upade poraba tobačnih izdelkov. Države z obsežnimi prepovedmi imajo za vsaj 10% nižjo prevalenco kajenja5,27.
Pregled 26 raziskav iz leta 2002 je pokazal, da popolna prepoved kajenja na delovnih mestih zmanjša prevalenco kajenja za 3,8% in zmanjša porabo cigaret za 3,1 cigarete na dan med delavci, ki še vedno kadijo. To predstavlja okoli 29% zmanjšanje porabe tobačnih izdelkov. Da bi dosegli podobne učinke, bi morali biti ti isti delavci izpostavljeni 73% povišanju cene tobačnih izdelkov5,27,45. Popolna prepoved kajenja na delovnih mestih ima dvakrat večji učinek kot delna prepoved45.



Dostopnost tobačnih izdelkov mladoletnim osebam

Začetek kajenja pri mladih se prestavlja v vse zgodnejša leta. To pa ne le poveča tveganje za razvoj s kajenjem povezanih bolezni, pač pa tudi za razvoj bolezni pri nižji starosti. Ocene iz ZDA kažejo, da bo kar vsak tretji mladi kadilec umrl prezgodaj (prezgodnja smrt je smrt pred dopolnjenim 65. letom starosti) zaradi s kajenjem povezane bolezni27.
V današnjem času začne kaditi v odrasli dobi le manjši del kadilcev. Približno 80 - 90% odraslih kadilcev je postalo rednih kadilcev pred koncem najstniškega obdobja28.
Kajenje ima mnoge takojšnje učinke na zdravje in telo mladega kadilca. Sem sodijo številne spremembe, ki vplivajo na izgled in privlačnost mladega kadilca in mnoge, ki vplivajo na razvoj s kajenjem povezanih bolezni v kasnejšem obdobju. Kajenje privede do prezgodnjega staranja kože in drugih sprememb na koži, zobeh in v ustni votlini, povečuje občutke stresa, upočasni rast pljuč in pljučnih funkcij v otroštvu in adolescenci ter povzroči prezgodnji začetek upadanja pljučnih funkcij ter zmanjšanje telesne zmogljivosti, še posebej pri mladih kadilcih moškega spola. Pri mladih kadilcih se pogosteje pojavljajo kašelj, povečano izločanje sluzi, piskanje in oteženo dihanje, pogostejše in resnejše so tudi okužbe dihal. Kajenje otroka in mladostnika je povezano z večjim tveganjem za zgodnje aterosklerotične spremembe na žilju in s povečanjem dejavnikov tveganja za razvoj bolezni srca in ožilja28-31.
Nikotin je ena od najbolj zasvojljivih snovi in sicer podobno kot heroin ali kokain. Prvi znaki zasvojenosti z nikotinom, kot npr. močna želja po kajenju, tesnoba, razdražljivost in neuspešni poizkusi opustitve kajenja, se lahko pojavijo že v nekaj dneh ali tednih po začetku občasnega kajenja, skratka že pred začetkom rednega vsakodnevnega kajenja. Kadilci se razlikujejo v stopnji zasvojenosti, le-ta pa je obratno sorazmerna s starostjo ob začetku kajenja. Prej, ko začne mladostnik kaditi, večja bo torej stopnja njegove zasvojenosti. Velja tudi, da prej, ko bo mladostnik začel s kajenjem, več bo kadil kot odrasla oseba, dalj časa bo kadil in težje bo prenehal s kajenjem. Dlje, ko mladostnik odlaša z začetkom kajenja, manjša je verjetnost, da bo postal redni kadilec in večja je verjetnost, da bo lahko uspešno prenehal s kajenjem, če bo kasneje začel kaditi32-34. Raziskava HBSC iz leta 2006 je pokazala, da je vsaj enkrat v življenju kadilo tobak manj kot 9% 11-letnikov, nekaj manj kot tretjina 13-letnikov in nekaj več kot 54% 15-letnikov. Odstotek mladostnikov, ki prvič poskusijo kaditi tobak statistično pomembno narašča s starostjo, kaditi pa poskusi več fantov kot deklet. Pri 15-letnikih je raziskava zabeležili 18% rednih kadilcev, od tega večino dnevnih. Fantje in dekleta se glede pogostosti kajenja med seboj niso statistično pomembno razlikovali. Primerjava podatkov raziskav HBSC 2002 in HBSC 2006 kažejo na statistično pomembno zmanjšanje uporabe tobaka pri mladostnikih: tako beležimo statistično manj iniciacij oz. prvih poskusov kajenja, manjši odstotek rednih kadilcev kot tudi višjo povprečno starost ob prvi pokajeni cigareti (neobjavljeno).


Sedanja ureditev omejevanja izpostavljenosti tobačnemu dimu

V Republiki Sloveniji je od leta 1996 in s spremembami in dopolnitvami iz let 2002 in 2005, ki so bile sprejete zaradi uskladitve s pravnim redom EU, v veljavi Zakon o omejevanju uporabe tobačnih izdelkov (Ur.l.RS št. 17/06 uradno prečiščeno besedilo).

Zakon določa ukrepe za omejevanje uporabe tobačnih izdelkov in ukrepe za preprečevanje njihovih škodljivih vplivov na zdravje. Med ukrepe za zmanjševanje škodljivih učinkov uživanja tobaka na zdravje ljudi sodijo omejitve in prepovedi kajenja v javnih prostorih in deloma v delovnih prostorih. Zakon definira javni prostor kot prostor, ki je namenjen skupni rabi oziroma dejavnostim na področju zdravstva, otroškega varstva, vzgoje in izobraževanja, prometa trgovin, gostinstva, športa in rekreacije ter kulture. Za javni prostor zakon šteje zlasti čakalnice, sejne sobe, kino dvorane, gledališča, zdravstvene, vzgojno-varstvene, izobraževalne, socialne zavode, gostinske prostore, trgovine, športne dvorane, javna prometna sredstva, dvigala, kabinske žičnice, javna stranišča in druge prostore, kjer so kadilci proti svoji volji lahko izpostavljeni cigaretnemu dimu. Delovni prostor je po zakonu vsak zaprt prostor, ki je pod nadzorom delodajalca in kjer se zanj opravljajo dela in storitve.

Zakon v delu, za katerega se predlagajo spremembe in dopolnitve določa prepoved kajenja v javnih prostorih, razen v delih, ki so posebej označeni in ločeni od prostorov, namenjenih nekadilcem. V celoti je prepovedano kajenje le v vzgojno-izobraževalnih in zdravstvenih ustanovah, v slaščičarnah in mlečnih restavracijah, v sredstvih javnega transporta ter v prostorih državnih organov, ki so namenjeni stikom s strankami. Za posebne prostore za kadilce zakon določa, da morajo biti le-ti posebej označeni in ločeni od prostorov za nekadilce in da ne smejo presegati 50% skupne površine posameznega javnega prostora. Vprašanje režima kajenja oziroma določitve posebnih prostorov za kadilce v gostinskih objektih (restavracije, gostilne, kavarne, okrepčevalnice, bari) pa zakon prepušča lastniku, najemniku ali uporabniku objekta, saj tudi določa, da ta določi velikost prostora za kadilce. Prostor za kadilce mora biti ločen od drugih prostorov z ustreznim prezračevanjem ali fizično ločitvijo tako, da se prepreči mešanje zraka.

Zaradi takšne ureditve zakon ne nudi ustrezne zaščite pred tobačnim dimom zaposlenim na vseh delovnih mestih oziroma ne nudi zaščite delavcem vseh poklicnih skupin. Kajenje na delovnem mestu je še posebej problematično, saj so delavci pogodbeno obvezani izpolniti svoje delovne obveznosti. Posebno za zaposlene v gostinstvu (restavracije, bari, bifeji, gostilne, igralnice ipd.) je značilna večja in dolgotrajnejša izpostavljenost tobačnemu dimu. Zakon zaposlenemu sicer daje pravico, da od delodajalca zahteva, da mu le-ta omogoči opravljati delo v prostorih, kjer zrak ni onesnažen s tobačnim dimom, vendar zaposleni, ki delajo v gostinskih lokalih praviloma te pravice ne uveljavljajo, saj se nevarnosti pasivnega kajenja pogosto ne zavedajo ali pa se bojijo izgubiti zaposlitev.

Obstajajo velike razlike v izpostavljenosti pasivnemu kajenju med različnimi poklicnimi skupinami. Za delavce v gostinskem sektorju je značilna večja in dolgotrajnejša izpostavljenost tobačnemu dimu drugih. Ravni tobačnega dima na delovnih mestih v gostinskem sektorju so med najvišjimi med vsemi delovnimi mesti1,7,18. Ti delavci so zaradi dolgotrajne, pogosto desetletja dolge in visoke stopnje izpostavljenosti še posebej podvrženi tveganjem za zdravje. Določeni delavci, ki so izpostavljeni dodatnim karcinogenom na delovnem okolju, kot sta npr. azbest ali topila, pa so zaradi sinergističnega učinka kombinacije le-teh in tobačnega dima izpostavljeni še večjemu tveganju za rakava obolenja3.

Tudi zakonska določba, ki predvideva ustrezno prezračevanje za preprečevanje mešanja zraka, po najnovejših spoznanjih ustreznih strok, ni več ustrezna. Znano je, da nobena od dostopnih tehnologij prezračevanja ali sistemov za čiščenje zraka ne zmore zagotavljati zaščite pred izpostavljenostjo tobačnemu dimu brez obsežnih in nepraktičnih povečevanj prezračevanja, celo v pogojih z zmernim kajenjem3,5,7,10,14,20. Tudi ločeni prostori za nekadilce oziroma kadilce, ne zaščitijo delavcev na delovnih mestih7,14,18. Podatki celo kažejo, da so v primerih ločenih prostorov z ločeno ventilacijo pogoji za delavce še slabši, ker so v prostorih za kadilce prisotne visoke koncentracije karcinogenov in toksinov iz tobačnega dima7,14. Strategijo zmanjševanja škodljivosti kajenja za nekadilce z uporabo ventilacijskih sistemov po vsem svetu kot alternativo prepovedim kajenja spodbuja tobačna industrija. ASHRAE-Ameriško združenje inženirjev za področja ogrevanja, hlajenja in prezračevanja, katerih ocene in standardi so pogosto mednarodno uporabljeni v zakonih in drugih predpisih, za čiščenje zraka onesnaženega s tobačnim dimom ne želi postaviti standardov, saj ne morejo zagotoviti zdravstveno neoporečnega čiščenja. Standarde oblikuje 80 komisij in se obnavljajo vsakih pet let v skladu s tehnološkim razvojem in novimi spoznanji. Standardi, ki so postavljeni za zrak v zaprtih prostorih, pa postavljajo izjemo za zakajene prostore in zanje ne veljajo, saj dokazi pričajo, da je v prostorih, kjer je kajenje dovoljeno, nemogoče vzpostaviti ustrezno kvaliteto zraka.
Prepoved kajenja v vseh zaprtih delovnih mestih in javnih prostorih je tako edini ukrep, ki zagotavlja ustrezno zaščito delavcev in drugih oseb pred škodljivimi učinki tobačnega dima18,21-26.

Zakon prepoveduje prodajo tobačnih izdelkov osebam, mlajšim od 15 let. Tako določena starostna meja legalizira nakup tobačnih izdelkov in s tem posredno tudi kajenje mladoletnim osebam, ki so starejše od 15 let. Določitev starostne meje sodi med učinkovite ukrepe za nadzor nad tobakom, ki učinkujejo preko zmanjšanja dostopnosti do tobaka in tobačnih izdelkov. Cilj tega ukrepa je zmanjšanje prodaje tobačnih izdelkov mladim in s tem posledično zmanjšanje kajenja med mladimi25.
16. člen Okvirne konvencije za nadzor nad tobakom določa prepoved mladoletnim osebam tako za nakup tobačnih izdelkov mladoletnim osebam kot za prodajo.

Podatki inšpekcijskih pregledov ZIRS-a kažejo, da so inšpektorji kršitve ZOUTI največkrat ugotovili v gostinskih lokalih, vendar ne v gostilnah in restavracijah, temveč predvsem v barih. Gre predvsem za nespoštovanje prepovedi kajenja v delih, ki niso namenjeni kadilcem ter za neustrezno prezračevanje (izklopljene ali slabo vzdrževane prezračevalne naprave). Inšpektorji ugotavljajo kršitve tudi v skupnih prostorih poslovnih centrov (npr. nakupovalni centri, čakalnice javnega prometa) v povezavi s tamkajšnjimi gostinskimi lokali, ki v avlah centrov namestijo gostinske vrtove.

Inšpektorji za delo v praksi razlikujejo dve vrsti delodajalcev na področju nadzora izvajanja ZOUTI. Prvo skupino predstavlja področje gostinstva vključno z igralništvom, drugo pa vsi ostali delodajalci. Izvajanje nadzora je problematično v gostinstvu in v igralnicah, kjer so se delavci prisiljeni gibati v prostorih, v katerih je kajenje dovoljeno. Sedanja zakonska ureditev, ki sicer načelno zagotavlja delavcem delo v s tobakom neonesnaženih prostorih, je v primeru gostinskih delavcev in delavcev v igralnicah v praksi praktično neizvedljiva. Inšpektorji za delo ugotavljajo, da je večina drugih delodajalcev opredelila poseben prostor za kajenje, manjši del pa je v celoti prepovedal kajenje v delovnih prostorih.

Inšpektorji, pristojni za nadzor zakona o omejevanju uporabe tobačnih izdelkov tudi ugotavljajo, da je težko nadzirati posameznike, ki pogosto ne spoštujejo opozorila, da se v delih za nekadilce ne kadi in jih je v praksi težko kaznovati, saj inšpektorji nimajo pristojnosti za preverjanje identitete. V nekaterih državah EU, kot so Italija, Švedska in Škotska, so v nadzor tudi zaradi tega vključili redarske službe.

Okvirna konvencija o nadzoru nad tobakom


Okvirna konvencija SZO za nadzor nad tobakom je bila sprejeta na 56. zasedanju Generalne skupščine SZO, 21. maja 2003 v Ženevi. Slovenija si je v poteku pogajanj zelo aktivno prizadevala za sprejem čim bolj restriktivne konvencije za nadzor nad tobakom, ki v večini določil odraža našo obstoječo zakonodajo na tem področju.
Osnovni namen Okvirne konvencije Svetovne zdravstvene organizacije (SZO) za nadzor nad tobakom je okrepitev ukrepov za omejevanje epidemije uživanja tobaka. Pri SZO ocenjujejo, da v Evropski regiji zaradi uživanja tobaka na leto umre 1.2 milijona ljudi, kar predstavlja 14% vseh smrti na leto. Uživanje tobaka je s tem eden glavnih vzrokov za prezgodnjo obolevnost in umrljivost, ki ga je mogoče enostavno odpraviti. V primeru, da evropske države ne bodo bolj učinkovito ukrepale, bo leta 2020 za posledicami tobaka umrlo na leto že 2 milijona prebivalcev Evrope (20% vseh smrti). Slovenija sodi med države, v katerih kadi manj kot 25% odraslih prebivalcev, narašča pa delež kadilcev med mladostniki in ženskami. Število kadilcev se je zmanjšalo predvsem v preteklem desetletju, ko je bila leta 1996 uvedena v primerjavi z drugimi evropskimi državami razmeroma restriktivna zakonodaja na področju nadzora nad tobakom, in sicer z 28,2% leta 1994 na 23,7% leta 2003. Kar nekaj držav članic EU pa je število kadilcev že znižalo pod 20% v odrasli populaciji, na primer Italija, Švedska, Velika Britanija, Portugalska.
Okvirna konvencija SZO za nadzor nad tobakom zavezuje države, ki jo ratificirajo, da v svojih zakonodajah in nacionalnih strategijah sprejmejo ukrepe za zmanjševanje povpraševanja po tobaku. Med temi sta tudi zaščita pred izpostavljenostjo tobačnemu dimu v zaprtih delovnih prostorih, v javnem transportu, zaprtih javnih prostorih in drugih javnih prostorih ter prepoved prodaje in nakupa tobačnih izdelkov mladoletnim osebam.

2. Cilji, načela in poglavitne rešitve zakona

Najpomembnejši cilji in načela, ki jim sledi predlog zakona so:

- popolna zaščita zaposlenih iz vseh poklicnih skupin pred izpostavljenostjo za zdravje škodljivim vplivom tobačnega dima v delovnih prostorih,
- popolna zaščita vseh oseb pred izpostavljenostjo za zdravje škodljivim vplivom tobačnega dima v javnih prostorih,
- zmanjšanje dostopnosti do tobačnih izdelkov mladoletnim osebam in uskladitev zakona z določili Okvirne konvencije za nadzor nad tobakom,
- zmanjšanje povpraševanja po tobačnih izdelkih, zmanjšanje kajenja med mladimi in odraslimi in povečano opuščanje kajenja.

Predlagani Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o omejevanju uporabe tobačnih izdelkov ne posega bistveno v načela sedaj veljavnega zakona. To je predvsem varstvo zdravja prebivalcev pred škodljivimi vplivi uporabe tobačnih izdelkov. S predlaganim zakonom bo dosežena popolna zaščita vseh oseb pred izpostavljenostjo tobačnemu dimu v javnih prostorih ter enakopravnost vseh zaposlenih pri uveljavljanju pravice do dela v prostorih, ki niso onesnaženi s tobačnim dimom, saj predlog zakona prepoveduje kajenje v vseh delovnih in javnih zaprtih prostorih.

Omejitev dostopa tobačnih izdelkov mladoletnim osebam bo dosežena z zvišanjem starostne meje za nakup in prodajo tobačnih izdelkov s 15 na 18 let.

Zakonodajna prepoved kajenja na javnih in delovnih mestih šteje za najpomembnejši ukrep za zaščito nekadilcev pred tobačnim dimom3,4,7,18,21-26. Zaščita pred s tobačnim dimom onesnaženim zrakom z uvedbo popolne prepovedi kajenja v zaprtih delovnih in javnih prostorih je prvenstveno namenjena zmanjševanju tveganja, ki ga za zdravje ljudi predstavlja pasivno kajenje. Tak ukrep pa ima po izkušnjah držav, ki so ga že uvedle, posledično tudi pozitivne ekonomske učinke in hkrati vpliva na zmanjšanje kajenja, zmanjšanje povpraševanja po tobačnih izdelkih in večje opuščanje kajenja3,5,14,40. Vpliva tudi na spremembo kadilskega vedenja in odnosa do kajenja10,14,40. Popolne prepovedi kajenja na delovnih mestih povečujejo verjetnost omejevanja kajenja v domačih zaprtih prostorih. Izkazalo se je, da delavci, ki delajo na delovnih mestih brez tobačnega dima, pogosteje ne dovolijo kajenja na lastnem domu. To je še posebej pomembno z vidika zmanjšane izpostavljenosti tobačnemu dimu pri otrocih. Za mlade, ki živijo v domovih brez tobačnega dima, obstaja manjše tveganje, da bodo pričeli s kajenjem oziroma večja verjetnost, da bodo kajenje opustili8,45.

Omejitev kajenja na javnih mestih ima tudi dodatno sporočilo in sicer, da kajenje ni družbeno sprejemljivo. Tako je manj vrstniškega pritiska predvsem med mladimi in se spremeni tudi kadilsko vedenje mladih in mladih odraslih, kar še dodatno zmanjša porabo tobaka5,10,27. Učinek je toliko večji, kolikor bolj restriktiven in obsežen je ukrep omejitve1,5,27. Popolne, ne pa delne prepovedi, so namreč pri mladih povezane z zaznavanjem nižje prevalence kajenja odraslih in nižjim zaznavanjem družbene sprejemljivosti kajenja45,46. Zmanjša se prevalenca kajenja med mladimi, povprečna poraba cigaret med mladimi in poveča verjetnost opustitve kajenja med mladimi5,27. Glede na navedeno se ocenjuje, da je popolna prepoved kajenja na vseh delovnih mestih vključno z restavracijami in bari tudi učinkovit ukrep za zmanjševanje kajenja med mladimi45,46


Poglavitne rešitve predloga zakona:




3. Ocena finančnih posledic predloga zakona za državni proračun in druga javna finančna sredstva

Predlagani zakon ne bo imel finančnih posledic za državni proračun in druga javna finančna sredstva. V proračunu ni potrebno zagotoviti sredstev za izvajanje zakona.

4. Prilagojenost predlagane ureditve pravu Evropske Unije

Predlog pravnega akta RS ne prenaša določb direktiv EU oziroma ni sprejet z namenom usklajevanja s pravnim redom EU.

5. Prikaz ureditve v drugih pravnih sistemih

Obstajajo številna priporočila mednarodnih organizacij, kot sta Svetovna zdravstvena organizacija in UNICEF, da je potrebno nekadilce in še posebej otroke in mlade zaščititi pred tobačnim dimom in njegovimi škodljivimi učinki na zdravje. Svetovna zdravstvena organizacija je v svojih akcijskih načrtih za Evropo brez tobaka iz leta 1998 (''Third Action Plan for a Tobacco Free Europe'') in leta 2002 (''Fourth Action Plan'') izpostavila pomen zaščite pred neprostovoljno izpostavljenostjo pasivnemu kajenju na javnih ter delovnih mestih in se zavzela za okolja brez tobačnega dima. Še posebej sta Svetovna zdravstvena organizacija in UNICEF leta 1999 izpostavila pravico vsakega otroka, da odrašča v okolju brez tobačnega dima. Okvirna konvencija za nadzor nad tobakom zavezuje države, da priznajo škodljivi učinek pasivnega kajenja na zdravje in jih usmerja v izvajanje ustreznih ukrepov na tem področju3.

Države EU


Junija 2005 so na konferenci "Evropa brez tobaka" številni evropski ministri za zdravje in tudi za delo podprli politike usmerjene v okolje brez tobačnega dima. V zadnjih nekaj letih je nasploh viden preobrat v smer politične podpore okoljem brez tobačnega dima. Tako je švedski minister za zdravje na omenjeni konferenci napovedal, da bo v roku petih let večina držav članic EU imela uzakonjeno prepoved kajenja na javnih in delovnih mestih. V obdobju desetih let pa bodo brez takih zakonov le še izjeme med državami članicami EU5. Podporo politiki javnih in delovnih mest brez tobačnega dima in svojo ambicijo, da bi konec njegovega mandata prepovedi kajenja na javnih mestih uvedle vse države članice EU je izrazil tudi evropski komisar M. Kyprianou47.
Za prepovedi kajenja na javnih mestih, kot so restavracije, delovna mesta, šole, bolnišnice, kino dvorane in javna prevozna sredstva so se v okviru EU zavzeli že leta 1999. Decembra.2002 so bila sprejeta Priporočila Sveta o preprečevanju kajenja (2003/54/EC), v katerih so bile države članice med drugim pozvane, da poskrbijo za ustrezno zaščito pred izpostavljenostjo tobačnemu dimu na delovnih mestih, zaprtih javnih prostorih in javnem transportu. V Akcijskem načrtu za okolje in zdravje za obdobje 2004-2010 se je Evropska komisija leta 2004 zavezala, da bo ukrepala za izboljšanje kakovosti zraka v zaprtih prostorih predvsem z vzpodbujanjem prepovedi kajenja. Po sprejemu Okvirne konvencije o nadzoru nad tobakom je Evropska komisija postala tudi ena od pogodbenic Okvirne konvencije SZO za nadzor nad tobakom. Deli te pogodbe govorijo o zaščiti pred pasivnim kajenjem.
Pred letom 2004 ni popolna prepoved kajenja na delovnih in javnih mestih vključno z restavracijami in bari veljala v nobeni od držav Evropske unije. Po uvedbi popolne prepovedi na Irskem (marec 2004) pa je prepoved kajenja v barih in restavracijah uzakonila že vrsta držav. Države, kjer popolna prepoved kajenja vključuje tudi restavracije in bare so poleg Irske še Italija (januar 2005), Malta (april 2005), Švedska (junij 2005), Škotska (marec 2006), Velika Britanija in S. Irska ter Francija (november 2006). Med države, kjer so v veljavi delne prepovedi kajenja tudi v restavracijah in barih, sodi ob Finski in Estoniji tudi Slovenija. Delne prepovedi in strožje zakonodaje na tem področju pa so v zadnjih letih uvedle tudi države, ki so tradicionalno zagovarjale bolj liberalno politiko do kajenja, kot so Belgija, Španija, Nizozemska, Nemčija in Avstrija. Že po krajšem obdobju delnih prepovedi v nekaterih od teh držav ugotavljajo, da je delne prepovedi v praksi težko dosledno izvajati. Delitev na kadilska in nekadilska področja ne zagotavlja ustrezne zaščite zdravja nekadilcev, kajti zrak iz obeh področij se meša. Take zakonske določbe bi morala zamenjati celostna in obsežna prepoved kajenja, ki vključuje popolno prepoved kajenja na delovnih mestih, vključno z bari in restavracijami, javnih mestih in javnem transportu5. O strožji zakonodaji že razmišljajo tako na Finskem kot v Nemčiji in Španiji.

Prepoved kajenja na javnih in delovnih mestih vključno z bari in restavracijami je junija 2004 sprejela tudi Norveška, dovoljuje pa kadilske sobe na delovnih mestih.
Italijanski, malteški in švedski zakon prepovedujejo kajenje na vseh delovnih mestih, vključno z bari in restavracijami, kjer pa dovoljujejo označene zaprte in ventilirane kadilske sobe, v katerih pa se ne streže hrana in pijača in se v njih ne zadržujejo zaposleni.

Evropska komisija je v letošnjem letu dala v javno razpravo zeleno knjigo "Za Evropo brez tobačnega dima - politične izbire", s katero želijo v procesu javnega posvetovanja ugotoviti pripravljenost držav članic EU glede možnih nadaljnjih ukrepov na ravni EU. Proces se bo zaključil maja 2007.


Irska
Zakon, ki je stopil v veljavo marca 2004, prepoveduje kajenje na delovnih mestu in nekaterih javnih mestih. Prepoved kajenja velja na delovnih mestih, restavracijah in barih, v javnem transportu, zdravstvenih ustanovah, v vzgojno-izobraževalnih inštitucijah, izbranih javnih mestih, v javnih prostorih za zabavo (kino, gledališče itd.). Zakon določa izjeme, kot so bivališča oziroma domovi, zapori, hotelske sobe, negovalni domovi, hospici, psihiatrične bolnice in prostori, ki so popolnoma nepokriti oziroma prostori, ki so pokriti, imajo pa zidove ali podobne strukture na manj kot 50% obsega. Zakon ne omogoča kadilnic.
Prodaja ali preskrba tobačnih izdelkov osebam, mlajšim od 18 let, ni dovoljena.

Enoletne izkušnje: Eno leto po uvedbi omejitve je velika večina delovnih mest brez tobačnega dima48.
Upoštevanje prepovedi je zelo visoko, saj je bilo med 92-95% vseh delovnih brez tobačnega dima (glede na različne inšpekcijske programe). Ukrep uživa široko podporo tako med delavci kot tudi delodajalci48.
Podpora prepovedi je obsežna, ankete na reprezentativnem vzorcu prebivalcev kažejo, da48:

Podpora zakonu raste s časom. Pred njegovo uvedbo je prepoved podpiralo 67%48.
Kvaliteta zraka v pivnicah se je po uvedbi prepovedi pomembno izboljšala. Največji učinek je bil viden pri delcih s premerom pod 2,5 mikrona. PM2,5 so upadli za 87,6%, delci s premerom 10 mikronov PM10 za 53%. Nivoji CO so pri delavcih nekadilcih v barih upadli za 45%48.
96% vseh delavcev po uvedbi prepovedi dela na delovnem mestu brez tobačnega dima48.
Prodaja v barih je upadala že od leta 2001 naprej in sicer okoli 4,2% na leto. V letu uvedbe prepovedi je prodaja upadla za 4,4%. Analitiki ocenjujejo, da je padec prodaje v barih posledica številnih dejavnikov, kot so npr. visoke cene, sprememba življenjskega stila in demografskih sprememb48.
Zaposlenost v gostinskem sektorju že tradicionalno niha. Podatki kažejo na padec zaposlenosti za 2,4% med letoma 2003 in 2004. Ne glede na to, pa je bilo število zaposlenih v gostinskem sektorju konec leta 2004 višje za 0,6% v primerjavi z letom 200248.
V letu 2004 je Irsko obiskalo 3,2% obiskovalcev več kot v letu 200348.
Irska raziskava je primerjala kvaliteto zraka v irskih pivnicah z in brez uvedene popolne prepovedi kajenja v času od januarja 2004 do marca 2006. Merili so onesnaženost s specifično kategorijo RSP, z majhnimi delci v zraku s premerom manj kot 2,5 mikrona – PM2,5. Tako majhni delci izvirajo tudi iz tobačnega dima in so še posebej nevarni, kajti lahko človek jih lahko inhalira globoko v pljuča. Ti delci ne izvirajo izključno iz tobačnega dima, pač pa tudi iz virov, seveda pa lahko pričakujemo, da bodo delci iz drugih virov prisotni v obeh vrstah pivnic. Razlike v onesnaženju tako lahko pripišemo predvsem tobačnemu dimu. EPA je določila mejo 15 mikrog/m3 kot povprečno letno raven izpostavljenosti PM2,5 in 65 mikrog/m3 kot 24-urni nivo izpostavljenosti. Meritve so pokazale za 93% nižje onesnaženje zraka v pivnicah s prepovedjo v primerjavi s tistimi brez prepovedi, kar je statistično pomembna razlika. EPA letne in dnevne meje so bile v pivnicah brez prepovedi presežene za 100%. Podobne rezultate so imele tudi druge raziskave iz ZDA in Irske43.

Ekonomski učinki ukrepa na Irskem: Raziskava je upoštevala stroške absentizma, zmanjšane produktivnosti in prezgodnje morbiditete in mortalitete, je pokazala, da če ne bi kadil nobeden od uslužbencev pri vseh irskih delodajalcih, bi prihranki znašali med 1,237 in 1,886 milijarde EUR oziroma 1,1 do 1,7% irskega GDP v letu 2000. Ker ocena stroškov ne vključuje povečanih stroškov zavarovanja in pa čiščenja, jo lahko smatramo za konzervativno5,27.

Italija
Januarja 2005 je z zakonom prepovedala kajenje na delovnem mestu (vključno z restavracijami in bari). Zakon dovoljuje kadilnice, v katerih se ne streže hrana ali pijača, stranka pa si jo lahko sama prinese. V nadzor je predvsem na ravni kršilca posameznika vključeno tudi redarstvo - "guardia civil"..

Škotska
Zakon je stopil v veljavo marca 2006. V zakonu so točno opredeljena mesta, kjer je kajenje prepovedano. Zakon obsežno prepoveduje kajenje in sicer na vseh delovnih mestih, vključno z restavracijami in bari in nekaterih javnih mestih. Izjeme so bivališča, določeni prostori v domovih za odrasle, hospici za odrasle, določeni prostori v psihiatričnih bolnicah in enotah, določene hotelske sobe, sobe za pridržanje oziroma zasliševanje, privatna vozila. Zakon torej v izjemnih primerih omogoča določitev kadilskih prostorov, kadilnic pa zakon ne omogoča.
Prodaja ali razdeljevanje tobačnih izdelkov osebam, mlajšim od 18 let, ni dovoljena. Na vseh mestih, kjer se prodajajo tobačni izdelki, mora biti jasno označena prepoved prodaje osebam, mlajšim od 18 let.

Finančne ocene koristi uvedbe ukrepa omejitve kajenja na javnih in delovnih mestih

Skupni ekonomski učinek popolne prepovedi kajenja na javnih in delovnih mestih in s tem zmanjšanja izpostavljenosti tobačnemu dimu, je bil pripravljen na osnovi finančnega ovrednotenja pozitivnih učinkov na zdravje in ekonomskih učinkov na gostinski sektor1:

Skupna ocena prihrankov je 124 milijonov funtov na letni osnovi, oziroma za obdobje 30 let 4,620 milijonov funtov1.
Ocena stroškov v letu 1997, povezanih s kajenjem na delovnem mestu, je pokazala, da znašajo na Škotskem stroški zmanjšane produktivnosti zaradi kajenja pri vseh delodajalcih med 380 in 595 milijoni EUR, stroški absentizma okoli 52 milijonov in požarni stroški okoli 5 milijonov EUR. To predstavlja med 0,51 in 0,77% škotskega GDP v letu 19975,27.



Švedska
Zakon, ki prepoveduje kajenje na delovnem mestu in nekaterih zaprtih in odprtih prostorih je stopil v veljavo junija 2005. Prepoved kajenja velja na delovnih mestih, v vzgojno-izobraževalnih institucijah (vključno s šolskimi igrišči in podobnimi področji), zdravstvenih ustanovah, skupnih prostorih stanovanjskih zgradb, javnem transportu, v restavracijah in barih, kjer strežejo hrano ali pijačo in nekaterih drugih določenih prostorih. Zakon dovoljuje kadilnice, v katerih se ne streže in vanje ne nosi hrana in pijača. Kadilnice morajo biti postavljene tako, da obiskovalcem ali delavcem ni potrebno hoditi skoznje. Delavci so lahko v kadilnicah le kratek čas. Zakon določa naj bo v hotelih v določenem številu sob prepovedano kajenje.
Tudi na Švedskem so za nadzor nad izvajanjem zakona v primeru kršitve posameznika zadolžene lokalne oblasti.

Druge države

Združene države Amerike

V ZDA so številne države že uvedle popolno prepoved kajenja na vseh zaprtih delovnih in javnih mestih, vključno s pivnicami oziroma bari: California, Connecticut, Delaware, Maine, New Jersey, New York, Massachusetts, Rhode Island, Vermont, Washington. Montana in Utah bosta prepoved uvedli v letu 2009. Ukrep prepovedi kajenja sta uvedli tudi Washington DC (z razširitvijo na bare v januarju 2007) in Puerto Rico. V ZDA živi 28% prebivalcev na področjih, kjer je uvedena popolna prepoved kajenja na javnih in delovnih mestih, 40% prebivalstva pa na področjih, kjer je v veljavi manj omejujoča prepoved (samo delovna mesta, samo restavracije, samo bari) 5.

Nova Zelandija

V Novi Zelandiji je bila popolna prepoved kajenja uvedena decembra 2004 in vključuje vse restavracije, bare in igralnice. Upoštevanje zakona je visoko in 97% barov in tavern je brez tobačnega dima5.


6. Druge posledice, ki jih bo imel predlog zakona

Predlagani zakon ne bo imel drugih posledic.



Viri;



II. Besedilo členov

.
.
1. člen

V Zakonu o omejevanju uporabe tobačnih izdelkov (Uradni list RS, št. 17/06 – uradno prečiščeno besedilo) se v 2. členu za 9. točko doda nova 10. točka, ki se glasi:
''10. Kadilnica pomeni tisti zaprti prostor, ki je fizično ločen od drugih zaprtih prostorov in ga lahko lastnik, najemnik ali upravitelj javnih in delovnih prostorov določi in posebej uredi izključno za kajenje.''

2. člen

Besedilo 3. člena se spremeni tako, da se glasi:
"Javni prostori po tem zakonu so prostori, namenjeni dejavnostim na področju zdravstva, otroškega varstva, vzgoje in izobraževanja, socialnega varstva, prometa, javnega prevoza, trgovine, gostinstva in turizma, športa in rekreacije ter kulture."

3. člen

V 9. členu se v prvem odstavku za besedilom "Kajenje resno škoduje vam in ljudem okoli vas" doda besedilo "Opustite kajenje: tel. št. ".

Za šestim odstavkom se doda nov sedmi odstavek, ki se glasi:
"Minister, pristojen za zdravje, določi telefonsko številko iz prvega odstavka tega člena in pogoje za delovanje navedene številke."
4. člen

V 14. členu se prvi odstavek spremeni tako, da se glasi:
"Prepovedana je prodaja tobačnih izdelkov osebam, mlajšim od 18 let. Tobačnih izdelkov ne smejo prodajati osebe, mlajše od 18 let."

Za četrtim odstavkom se doda nov peti odstavek, ki se glasi:
"Prepoved prodaje tobačnih izdelkov osebam, mlajšim od 18 let, mora biti v prodajalni tobačnih izdelkov objavljena na vidnem mestu."

5. člen

Besedilo 15. člena se spremeni tako, da se glasi:
"Prodajalec sme od vsake osebe, ki kupuje tobačne izdelke in za katero domneva, da še ni stara 18 let, zahtevati, da izkaže svojo starost z javno listino. Če oseba to odkloni, se ji tobačnega izdelka ne sme prodati."
6. člen

Besedilo 16. člena se spremeni tako, da se glasi:

"Prepovedano je kajenje v vseh zaprtih javnih in delovnih prostorih. Za zaprt javni ali delovni prostor se šteje prostor, ki ima streho in popolnoma zaprto več kot polovico površine pripadajočih sten. Kajenje je prepovedano tudi v prostorih, ki se po tem zakonu ne štejejo za zaprte prostore, če so del pripadajočih funkcionalnih zemljišč prostorov, kjer se opravlja dejavnost vzgoje in izobraževanja.

Ne glede na prejšnji odstavek, je kajenje dovoljeno:
– v posebej za kadilce določenih prostorih nastanitvenih obratov in drugih ponudnikih nočitev,
– v domovih za ostarele in zaporih v prostorih, ki niso namenjeni skupni rabi, kadar v njih bivajo samo kadilci,
– v posebej za kadilce določenih prostorih v psihiatričnih bolnišnicah in v posebej za kadilce določenih prostorih drugih izvajalcev zdravstvene obravnave duševnih bolnikov,
– v kadilnicah.

Kadilnice niso dovoljene v prostorih, kjer se opravlja zdravstvena in vzgojno-izobraževalna dejavnost.

Spoštovanje prepovedi kajenja so dolžni zagotoviti lastnik, najemnik ali upravitelj prostorov, kjer je kajenje prepovedano."
7. člen

Besedilo 17. člena se spremeni tako, da se glasi:

"Kadilnica mora izpolnjevati naslednje pogoje:
– prostor mora biti urejen tako, da iz njega ni mogoč pretok s tobačnim dimom onesnaženega zraka v drug prostor,
– prostor ne sme biti namenjen prehodu v druge prostore in ne sme presegati več kot 20 odstotkov skupne površine javnega in/ali delovnega prostora,
– prostor mora biti namenjen izključno kajenju, strežba v prostoru ni dovoljena,
– v prostoru se ne sme uživati hrane in pijače.

Podrobnejše pogoje, ki jih mora izpolnjevati kadilnica, določi minister, pristojen za zdravje."

8. člen

Črta se 18. člen.

9. člen

Besedilo 20. člena se spremeni tako, da se glasi:
"Nadzor nad izvajanjem zakona opravljajo Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije, Inšpektorat Republike Slovenije za delo, Tržni inšpektorat Republike Slovenije in Carinska uprava Republike Slovenije.

Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije opravlja nadzor nad:
– vsebnostjo katrana, nikotina in ogljikovega monoksida v cigaretah (6. člen);
– zagotavljanjem in spoštovanjem prepovedi kajenja v javnih prostorih iz 16. člena tega zakona;
–posamezniki, ki ne spoštujejo prepovedi kajenja v javnih prostorih iz 16. člena tega zakona;
– pogoji, ki jih morajo izpolnjevati kadilnice v zaprtih javnih prostorih (17. člen).

Če Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije ugotovi, da se tobačni izdelki proizvajajo in prodajajo v nasprotju s 6. členom tega zakona, z odločbo prepove proizvodnjo in prodajo tobačnih izdelkov ter odredi njihovo odstranitev iz proizvodnje in prodaje. Pritožba zoper odločbo ne zadrži njene izvršitve.

Inšpektorat Republike Slovenije za delo opravlja nadzor nad:
– zagotavljanjem in spoštovanjem prepovedi kajenja v delovnih prostorih iz 16. člena tega zakona;
– nad posamezniki, ki ne spoštujejo prepovedi kajenja v delovnih prostorih iz 16. člena tega zakona;
– pogoji, ki jih morajo izpolnjevati kadilnice v delovnih prostorih (17. člen).

Tržni inšpektorat Republike Slovenije opravlja nadzor nad:
– pogoji, ki jih morajo izpolnjevati tobak in tobačni izdelki (8., 9., 9.a, 9.b in 9.c člen);
– prepovedjo sponzoriranja in oglaševanja tobaka in tobačnih izdelkov (10. člen);
– oglaševanjem tobaka in tobačnih izdelkov v obliki in podobi zaščitene blagovne znamke (11. člen);
– prepovedjo prodaje tobačnih izdelkov osebam, mlajšim od 18 let, ter prepovedjo, da osebe, mlajše od 18 let, prodajajo tobačne izdelke (prvi odstavek 14. člena);
– objavo prepovedi prodaje tobačnih izdelkov osebam, mlajšim od 18 let (drugi odstavek 14. člena).

Če pristojni inšpekcijski organ ugotovi, da se tobačni izdelki prodajajo in proizvajajo v nasprotju z 8., 9., 9.a, 9.b in 9.c členom tega zakona, z odločbo prepove prodajo in proizvodnjo tobačnih izdelkov ter odredi njihovo odstranitev iz proizvodnje in prodaje. Pritožba zoper odločbo ne zadrži njene izvršitve.

Če pristojni inšpekcijski organ ugotovi, da se tobak in tobačni izdelki sponzorirajo in oglašujejo v nasprotju z 10. členom tega zakona, lahko tako sponzoriranje ali oglaševanje z odločbo prepove. Za izvršitev odločbe lahko pristojni inšpekcijski organ odredi takojšnjo odstranitev oglasnega materiala na stroške pravne osebe oziroma posameznika, ki stori prekršek v zvezi z 10. členom tega zakona. Pritožba zoper odločbo ne zadrži njene izvršitve.

Če pristojni inšpekcijski organ ugotovi, da kadilnica ne izpolnjuje pogojev iz 17. člena tega zakona, z odločbo prepove uporabo kadilnice do odprave kršitve. Pritožba zoper odločbo ne zadrži njene izvršitve.

Carinska uprava Republike Slovenije opravlja nadzor nad pogoji, ki jih morajo izpolnjevati tobak in tobačni izdelki (8. in 9. člen)."

10. člen

V 21. členu se v prvem odstavku:

– napovedni stavek spremeni tako, da se glasi:
"Z globo od 2.000 do 33.000 eurov se kaznuje za prekršek pravna oseba:";

15. točka spremeni tako, da se glasi:
"15. če prodaja tobačne izdelke osebam, mlajšim od 18 let, ali če prepovedi prodaje ne objavi na vidnem mestu ali če prodaja tobačne izdelke oseba, mlajša od 18 let (14. člen);";

– 19. točka spremeni tako, da se glasi:
"19. če ne zagotovi spoštovanja prepovedi kajenja v javnih ali delovnih prostorih (16. člen);";

– 20. točka spremeni tako, da se glasi:
"20. če kadilnice ne ustrezajo pogojem iz 17. člena tega zakona;";

– 21. točka črta, dosedanji 22. in 23. točka pa postaneta 21. in 22. točka.

Drugi odstavek se spremeni tako, da se glasi:
"Z globo od 400 do 1.000 eurov se kaznuje odgovorna oseba pravne osebe, ki stori prekršek iz prejšnjega odstavka."

Tretji odstavek se spremeni tako, da se glasi:
"Z globo od 800 do 4.000 eurov se kaznuje samostojni podjetnik posameznik, ki stori prekršek iz prvega odstavka tega člena."

.

11. člen




Besedilo 22. člena se spremeni tako, da se glasi:


"Z globo 125 eurov se kaznuje posameznik:


– če brezplačno ponuja tobačne izdelke na javnem mestu in v javnih prostorih (drugi odstavek 10. člena);


– če kadi v javnem ali delovnem prostoru, kjer je kajenje prepovedano (16. člen)."


12. člen




Minister, pristojen za zdravje, izda predpis iz sedmega odstavka 9. člena zakona v 30 dneh od uveljavitve tega zakona.


Natis podatkov iz prvega odstavka 9. člena zakona morajo izdelovalci in uvozniki tobačnih izdelkov zagotoviti najpozneje v osmih mesecih po uveljavitvi tega zakona.


13. člen


Minister, pristojen za zdravje, izda predpis iz drugega odstavka 17. člena zakona v 30 dneh od njegove uveljavitve.

14. člen





Ta zakon začne veljati trideseti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.


III. Obrazložitev členov

K 1.členu

V člen, ki razlaga posamezne pojme se dodaja nov pojem kadilnica.Kadilnica pomeni tisti zaprti prostor, ki je fizično ločen od drugih zaprtih prostorov in ga lahko lastnik, najemnik ali upravitelj javnih in delovnih prostorov določi in posebej uredi izključno za kajenje.

K 2.členu

S predlagano spremembo se opredeljuje, v katerih dejavnostih se prostori štejejo za javne prostore, tako da ni več določeno, da gre za prostore, ki so namenjeni skupni rabi. Zaradi zagotavljanja izvajanja tega zakona oziroma izvajanja nadzora s strani pristojnih organov je potrebna razmejitev med javnimi in delovnimi prostori.

K 3. členu

Predlagana sprememba uvaja poleg zdravstvenih opozoril ("Kajenje ubija" oziroma " Kajenje resno škoduje vam in ljudem okoli" ) še številko telefona za pomoč pri odvajanju kajenja. S tem bo kadilcem, ki se bodo želeli odvaditi od kajenja lahko dana hitra pomoč pri odvajanju od kajenja s seznanitvijo s posameznimi programi odvajanja od kajenja. Samo številko telefona in pogoje za njeno delovanje bo predpisal minister s podzakonskim aktom.

K 4. členu

Predlagana sprememba zvišuje starostno mejo za nakup tobačnih izdelkov in sicer iz dosedanjih 15 let na 18 let ter uvaja starostno mejo 18 let tudi za tiste, ki prodajajo tobačne izdelke. Navedena sprememba se predlaga tako iz razloga manjše dostopnosti mladoletnikom do tobačnih izdelkov, kot tudi zato, ker državo zavezuje k sprejemu takšne določbe Okvirna konvencija za nadzor nad tobakom, ki jo je Republika Slovenija že ratificirala.

Zaradi opozorila o starostni omejitvi nakupa tobačnih izdelkov je potrebno to omejitev prodaje tobačnih izdelkov osebam mlajšim od 18 let tudi objaviti.

K 5. členu

Zaradi možnosti preverjanja starosti kupca tobačnih izdelkov se daje s predlaganim določilom prodajalcu tobačnih izdelkov možnost preverjanja starosti kupca tobačnih izdelkov, na način, ki je že uveljavljen pri prodaji alkoholnih pijač osebam, ki so mlajše od 18 let.

K 6. členu

S predlagano spremembo se predlaga uvedba popolne prepovedi kajenja v vseh zaprtih javnih in delovnih prostorih. Za zaprt prostor se šteje prostor, ki ima streho, ne glede na to iz kakšnega materiala je ta streha in površino najmanj v obsegu polovice površine pripadajočih sten. Izjem, ki jih dopušča sedaj veljavni zakon glede kajenja v za ta namen ločenih prostorih, predlagani zakon ne dopušča več. S tem bo odpravljena nedoslednost sedanje ureditve, ki po eni strani daje zaposlenim pravico, da se jim omogoči delo v prostorih, kjer zrak ni onesnažen, po drugi pa dovoljuje kajenje v javnih prostorih, kjer so zaposleni, če delajo na takšnem delovnem mestu v javnem prostoru, lahko proti svoji volji izpostavljeni škodljivim vplivom tobačnega dima.

Zato predlagani zakon dopušča kajenje le v prostorih, kjer zaposleni ne morejo biti izpostavljeni s tobačnim dimom onesnaženim zrakom. Zakon določa izjeme od splošne prepovedi kajenja v zaprtih javnih in delovnih prostorih in sicer dopušča kajenje v posebej za kadilce določenih sobah nastanitvenih obratov (hoteli, prenočišča, ipd.), v sobah v domovih za ostarele in zaporih, in sicer kadar v njih bivajo samo kadilci in niso namenjeni skupni rabi, ter v posebej določenih prostorih v psihiatričnih bolnišnicah ter v kadilnicah, to je v tistih zaprtih prostorih, ki so fizično ločeni od drugih zaprtih prostorov in jih lahko lastnik, najemnik ali upravitelj javnih in delovnih prostorov določi in posebej uredi izključno za kajenje. Predlagani zakon ohranja že uveljavljeno absolutno prepoved kajenja v vzgojno izobraževalnih in zdravstvenih ustanovah. Zato ti posebni prostori oziroma kadilnice po predlogu zakona v teh prostorih ne bodo dovoljeni. Poleg tega se prepoveduje kajenje tudi v odprtih prostorih oziroma funkcionalnih površinah stavb, kjer se opravlja vzgojno izobraževalna dejavnost.

K 7. členu

Določajo se pogoji, ki jih bodo morali izpolnjevati posebni prostori za kajenje (kadilnice) v primerih, ko so ti postavljeni v prostor, kjer jih je dovoljeno postaviti.

Pomembno je, da bodo ti prostori izpolnjevali takšne tehnične zahteve, ki bodo primerno prezračevane tudi za kadilce in ki bodo hkrati onemogočale pretok onesnaženega zraka v druge prostore. Ti prostori bodo namenjeni izključno kajenju. V njih ne bo dovoljeno jesti in piti, in ne bo dovoljena nikakršna strežba, obsegali bodo lahko največ 20% skupne površine zaprtega javnega in delovnega prostora. Ti prostori, bodo morali ustrezati določenim tehničnim pogojem, ki jih bo predpisal minister, pristojen za zdravje v roku 1 meseca od uveljavitve zakona.

K 8. členu

Glede na to da je uvedena popolna prepoved kajenja v vseh delovnih prostorih in javnih prostorih je postalo besedilo dosedanjega 18. člena, ki je določalo pravico delati v prostorih, kjer zrak ni onesnažen s tobačnim dimom, brezpredmetno.

K 9. členu

Predlagana sprememba 20. člena, v zvezi z nadzorom je posledica sprememb v besedilu posameznih členov ter natančnejše opredelitve pristojnosti nadzornih organov. Zaradi sprememb besedila zakona je bilo člen potrebno napisati na novo.

Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije bo opravljal nadzor nad zagotavljanjem prepovedi kajenja v vseh zaprtih javnih prostorih in v prostorih, ki se po tem zakonu ne štejejo za zaprte prostore, če so del pripadajočih funkcionalnih zemljišč prostorov, kjer se opravlja dejavnost vzgoje in izobraževanja,nad posamezniki, ki ne bodo spoštovali prepovedi kajenja v teh prostorih ter nadzor nad kadilnicami v teh prostorih.

Inšpektorat Republike Slovenije za delo bo opravljal nadzor nad prepovedjo kajenja v vseh drugih delovnih prostorih, kadilnicami v teh prostorih in posamezniki, ki v delovnih prostorih ne bodo spoštovali prepovedi kajenja.

Tržni inšpektorat bo poleg dosedanjega nadzora opravljal tudi nadzor v zvezi s prepovedjo prodaje tobačnih izdelkov osebam mlajšim od 18 let oziroma prepovedjo tem osebam, da bi tobačne izdelke prodajale.Pristojnosti pri nadzoru uvoza tobačnih izdelkov carinske uprave ostajajo nespremenjene.

K 10. in 11. členu

Gre za spremembe kazenskih določb v 21. in 22. členu zakona, ki so posledica sprememb posameznih členov ter uskladitve z novo valuto.

K 12. členu

Predpis, ki bo določil telefonsko številko za pomoč pri odvajanju od kajenja in pogoje za delovanje te številke bo minister izdal v enem mesecu od uveljavitve zakona, medtem ko bo ta številka morala biti natisnjena na embalaži tobačnih izdelkov v osmih mesecih od uveljavitve zakona.

K 13. členu

Predpis, ki bo podrobneje določal pogoje, ki jih bodo morale izpolnjevati kadilnice bo moral minister, pristojen za zdravje sprejeti v roku 30 dni od uveljavitve zakona.

K 14.členu

Zakon bo začel veljati trideseti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.

IV. Besedilo členov, ki se spreminjajo:


2. člen

Posamezni pojmi, uporabljeni v tem zakonu, imajo naslednji pomen:

1. Tobačni izdelki so izdelki, ki vsebujejo tobak, ki je lahko
tudi gensko spremenjen, in so namenjeni za kajenje, njuhanje,
sesanje ali žvečenje.

2. Katran je suh, nerazredčen, breznikotinski kondenzat dima, ki
nastaja pri kajenju.

3. Nikotin pomeni nikotinske alkaloide.

4. Ogljikov monoksid je sestavni del plinske faze kadilskega
dima in nastaja pri nepopolnem izgorevanju tobaka in drugih
organskih sestavin tobačnih izdelkov.

5. Tobak za oralno uporabo so vsi tobačni izdelki za oralno
uporabo, razen za kajenje in žvečenje, ki so delno ali v celoti
izdelani iz tobaka v prahu ali drobcih ali kakršnikoli
kombinaciji prahu in drobcev, ki so lahko pakirani v vrečkah ali
v kakršnikoli drugi embalaži, ali so podobni živilskemu izdelku.

6. Sestavina je vsaka snov ali sestavni del, ki se uporablja pri
izdelavi ali pripravi tobačnega izdelka, razen tobačnih listov
in drugih naravnih ali nepredelanih delov rastline tobaka, in je
v končnem izdelku še vedno prisotna, četudi v spremenjeni
obliki, vključno s papirjem, filtrom, tiskarskimi črnili in
lepili.

7. Oglaševanje in promocija tobaka in tobačnih izdelkov je
vsakršno posredno ali neposredno komercialno sporočilo,
priporočilo ali dejanje s ciljem, učinkom ali mogočim učinkom
promocije tobačnih izdelkov ali uporabe tobaka.

8. Sponzoriranje dogodka, dejavnosti ali posameznika je
kakršnakoli posredna ali neposredna oblika prispevka za
kakršenkoli dogodek, dejavnost ali posameznika s ciljem, učinkom
ali mogočim učinkom promocije tobačnih izdelkov ali uporabe
tobaka.

9. Storitev informacijske družbe pomeni storitev v smislu 35.
točke 3. člena Zakona o elektronskih komunikacijah (Uradni list
RS, št. 43/04).

3.člen

Javni prostori po tem zakonu so prostori, namenjeni skupni rabi
oziroma dejavnostim na področju zdravstva, otroškega varstva,
vzgoje in izobraževanja, prometa, trgovine, gostinstva, športa
in rekreacije ter kulture.

Javni prostori iz prejšnjega odstavka so zlasti čakalnice, sejne
sobe, kino dvorane, gledališča, zdravstveni, vzgojno varstveni,
izobraževalni, socialni zavodi, gostinski prostori in trgovine,
športne dvorane, javna prometna sredstva, dvigala, kabinske
žičnice, javna stranišča in drugi prostori, kjer so nekadilci
proti svoji volji lahko izpostavljeni cigaretnemu dimu.

9. člen


Prepovedana je proizvodnja in prodaja tobačnih izdelkov, razen tobačnih izdelkov za žvečenje in za njuhanje, ki nimajo na embalaži in zunanji embalaži, ki se uporablja pri prodaji izdelka na drobno (v nadaljnjem besedilu: zunanja embalaža), natisnjenega enega od naslednjih opozoril:

"Kajenje ubija."

"Kajenje resno škoduje vam in ljudem okoli vas."

Opozorilo iz prejšnjega odstavka mora biti natisnjeno na prednji strani embalaže in zunanje embalaže, razen na dodatnih prozornih ovojih, ki se uporabljajo za prodajo izdelka na drobno. Opozorilo mora obsegati najmanj 30% površine zunanjega dela prednje strani embalaže in zunanje embalaže, na kateri je to opozorilo natisnjeno.

Opozorili iz prvega odstavka tega člena se morata redno menjavati, in sicer tako, da se vsako opozorilo pojavi na enaki količini proizvedenih oziroma prodajanih tobačnih izdelkov v tekočem letu.
Prepovedana je proizvodnja in prodaja tobačnih izdelkov, razen tobačnih izdelkov za žvečenje in za njuhanje, ki poleg opozorila iz prvega odstavka tega člena nimajo natisnjenega še enega od naslednjih opozoril:
1."Kadilci umirajo mlajši."
2. "Kajenje maši žile in povzroča srčni infarkt in možgansko kap."
3. "Kajenje povzroča smrt zaradi pljučnega raka."
4. "Kajenje med nosečnostjo škoduje vašemu otroku."
5. "Varujte otroke pred vdihavanjem vašega cigaretnega dima."
6. "Vaš zdravnik ali farmacevt vam lahko pomaga opustiti kajenje."
7. "Kajenje povzroča hudo zasvojenost, zato ne začnite kaditi."
8. "Opustitev kajenja zmanjša tveganje za smrt zaradi bolezni srca in pljuč."
9. "Kajenje lahko povzroči počasno in boleče umiranje."
10. "Poiščite pomoč pri opuščanju kajenja: posvetujte se z zdravnikom."
11. "Kajenje lahko zmanjša pretok krvi in povzroči impotenco."
12. "Kajenje povzroča staranje kože."
13. "Kajenje lahko škoduje spermi in zmanjša plodnost."
14. "Cigaretni dim vsebuje benzen, nitrosamine, formaldehid in vodikov cianid."
Opozorilo iz prejšnjega odstavka mora biti natisnjeno na zadnji strani embalaže in zunanje embalaže, razen na dodatnih prozornih ovojih, ki se uporabljajo za prodajo izdelka na drobno. Opozorilo mora obsegati najmanj 40% površine zunanjega dela zadnje strani embalaže in zunanje embalaže, na kateri je to opozorilo natisnjeno.
Opozorila iz četrtega odstavka tega člena se morajo redno menjavati, in sicer tako, da se vsako opozorilo pojavi na enaki količini proizvedenih oziroma prodajanih tobačnih izdelkov v tekočem letu.

14. člen

Prepovedana je prodaja tobačnih izdelkov osebam, mlajšim od 15 let.
Prepovedana je prodaja tobačnih izdelkov iz avtomatskih naprav.
Prepovedana je prodaja posameznih cigaret oziroma drugih tobačnih izdelkov izven izvirne embalaže proizvajalca.
Prepovedana je prodaja tobaka za oralno uporabo.

15. člen

Prepovedano je kajenje v javnih prostorih, razen v delih, ki so posebej označeni in ločeni od prostorov, namenjenih nekadilcem.
Prostori, namenjeni kadilcem, ne smejo presegati 50% skupne površine posameznega javnega prostora, kar mora lastnik javnega prostora, upravljavec oziroma najemnik zagotoviti najkasneje v šestih mesecih od uveljavitve tega zakona.
V celoti je prepovedano kajenje v prostorih vzgojno-izobraževalnih in zdravstvenih ustanov.
Lastnik javnega prostora, upravljavec oziroma najemnik mora prepoved kajenja ter označbo prostorov za nekadilce objaviti na vidnem mestu.

16. člen

V gostinskih objektih, kjer se gostom streže hrana (restavracije, gostilne, kavarne, okrepčevalnice in bari) se določi prostor za kadilce.
Ne glede na določbe 15. člena tega zakona velikost prostora za kadilce določi lastnik, najemnik ali uporabnik objekta. Prostor se jasno označi kot prostor za kadilce in se loči od prostora za nekadilce tako, da se z ustreznim prezračevanjem ali fizično ločitvijo prepreči mešanje zraka.
V prostorih za nekadilce je kajenje prepovedano.
Spoštovanje prepovedi iz prejšnjega odstavka je dolžan zagotoviti lastnik, najemnik ali uporabnik objekta.
Prepovedano je kajenje v slaščičarnah in mlečnih restavracijah.

17. člen

V delovnih prostorih je kajenje dovoljeno le v prostorih, ki jih določi delodajalec in ki so fizično ločeni od ostalih delovnih prostorov.
Prepovedano je kajenje v prostorih državnih organov, ki so namenjeni stikom s strankami.

18. člen

Vsak zaposleni ima pravico zahtevati od delodajalca, da mu omogoči opravljati delo v prostorih, kjer zrak ni onesnažen s tobačnim dimom.
Če delodajalec v primeru iz prejšnjega odstavka ne more ugoditi zahtevi zaposlenega s prerazporeditvijo v drug delovni prostor, je dolžan v delovnem prostoru zaposlenega prepovedati kajenje.

20. člen

Nadzor nad izvajanjem zakona opravlja ministrstvo, pristojno za zdravje, nadzor nad izvajanjem 6., 15. in 16. člena tega zakona opravlja zdravstvena inšpekcija, nadzor nad izvajanjem 8., 9., 9.a, 9.b, 9.c, 10., 11., 13. in 14. člena tržna inšpekcija, nadzor nad izvajanjem 17. in 18. člena pa inšpekcija dela.
Nadzor nad izvajanjem 8. in 9. člena tega zakona pri uvozu tobačnih izdelkov opravlja Carinska uprava Republike Slovenije.
Če pristojni inšpekcijski organ ugotovi, da se tobačni izdelki proizvajajo in prodajajo v nasprotju s 6., 8., 9., 9.a, 9.b in 9.c členom tega zakona, z odločbo prepove proizvodnjo in prodajo tobačnih izdelkov ter odredi njihovo odstranitev iz proizvodnje oziroma prodaje.
Če pristojni inšpekcijski organ ugotovi, da se reklamirajo tobačni izdelki v nasprotju z 10. in 12. ter 13. členom tega zakona, z odločbo prepove reklamo.
Pritožba zoper odločbo ne zadrži njene izvršitve.
Za izvršitev odločbe iz četrtega odstavka tega člena lahko pristojni inšpekcijski organ odredi takojšnjo odstranitev reklamnega materiala na stroške pravne osebe oziroma posameznika, ki stori prekršek v zvezi z 10. in 12. ter 13. členom tega zakona.

21. člen

Z denarno kaznijo od 500.000 tolarjev do 8,000.000 tolarjev se kaznuje za prekršek pravna oseba:
1. če proizvaja ali prodaja cigarete, ki vsebujejo več kot 12 mg katrana na cigareto (drugi odstavek 6. člena);
2. če od 1. januarja 2004 proizvaja ali prodaja cigarete za Republiko Slovenijo in države članice Evropske unije, od 1. januarja 2007 pa tudi za izvoz v druge države, ki vsebujejo več kot 10 mg katrana na cigareto, 1 mg nikotina na cigareto in 10 mg ogljikovega monoksida na cigareto (tretji odstavek 6. člena);
3. če proizvaja ali prodaja cigarete, ki nimajo na bočni strani embalaže natisnjenih podatkov o tem, koliko miligramov katrana, nikotina in ogljikovega monoksida vsebuje posamezna cigareta (8. člen), na način, kot ga določa prvi odstavek 9.c člena tega zakona, oziroma imajo natisnjene napačne podatke;
4. če proizvaja ali prodaja tobačne izdelke, ki nimajo na prednji strani embalaže in zunanje embalaže natisnjenega enega od opozoril iz prvega odstavka 9. člena tega zakona, na način, kot ga določata drugi in tretji odstavek 9. člena tega zakona ter prvi odstavek 9.c člena tega zakona;
5. če proizvaja ali prodaja tobačne izdelke, ki nimajo na zadnji strani embalaže in zunanje embalaže natisnjenega enega od opozoril iz četrtega odstavka 9. člena tega zakona, na način, kot to določata peti in šesti odstavek 9. člena tega zakona ter prvi odstavek 9.c člena tega zakona;
6. če prodaja tobačne izdelke za žvečenje in za njuhanje, ki nimajo na najbolj vidni površini embalaže in zunanje embalaže, razen na dodatnih prozornih ovojih, ki se uporabljajo za prodajo na drobno, natisnjenega opozorila iz prvega odstavka 9.a člena tega zakona, na način iz drugega odstavka 9.a člena tega zakona in prvega odstavka 9.c člena tega zakona;
7. če prodaja tobačne izdelke, razen cigaret in tobačnih izdelkov za žvečenje in za njuhanje, v embalaži, katere najbolj vidna površina presega 75 cm2, in nima na prednji in zadnji strani embalaže v obsegu najmanj 22,5 cm2 natisnjenega opozorila iz prvega in četrtega odstavka 9. člena tega zakona na način, kot ga določa prvi odstavek 9.c člena tega zakona;
8. če prodaja tobačne izdelke, ki imajo podatke iz prvega odstavka 8. člena tega zakona ter opozorila iz prvega in četrtega odstavka 9. člena tega zakona in prvega odstavka 9.a člena tega zakona natisnjene na tobačni znamki, nalepljeni na embalaži (drugi odstavek 9.c člena);
9. če prodaja tobačne izdelke v nasprotju s tretjim odstavkom 9.c člena tega zakona;
10. če prodaja tobačne izdelke brez označbe serijske številke ali ekvivalenta (četrti odstavek 9.c člena tega zakona);
11. če prodaja tobačne izdelke, ki imajo na embalaži in zunanji embalaži uporabljena besedila, imena, blagovne znamke, simbole oziroma druge znake, ki napeljujejo na to, da je določen tobačni izdelek manj škodljiv (peti odstavek 9.c člena tega zakona);
12. če reklamira tobak in tobačne izdelke v nasprotju z 10. členom tega zakona;
13. če reklamira tobak in tobačne izdelke v nasprotju z 11. členom tega zakona;
14. če izvaja akcijo obveščanja potrošnikov v nasprotju s 13. členom tega zakona;
15. če prodaja tobačne izdelke osebam, mlajšim od 15 let (prvi odstavek 14. člena);
16. če prodaja tobačne izdelke iz avtomatskih naprav (drugi odstavek 14. člena);
17. če prodaja cigarete in druge tobačne izdelke izven izvirne embalaže proizvajalca (tretji odstavek 14. člena);
18. če prodaja tobak za oralno uporabo (četrti odstavek 14. člena);
19. če v javnih prostorih ne objavi prepovedi kajenja ter označbe prostorov za nekadilce na vidnem mestu (četrti odstavek 15. člena);
20. če ne določi prostora za kadilce v gostinskih objektih, kjer se gostom streže hrana (restavracije, gostilne, kavarne, okrepčevalnice in bari) v skladu s prvim odstavkom 16. člena tega zakona oziroma ga ne označi in ne zagotovi ločitve prostorov za nekadilce na način iz drugega odstavka 16. člena ter ne zagotovi spoštovanja prepovedi kajenja v prostorih za nekadilce (četrti odstavek 16. člena);
21. če ne določi prostorov, v katerih je dovoljeno kajenje (prvi odstavek 17. člena);
22. če se ne ravna po določbi 18.a člena in določbi 18.b člena tega zakona;
23. če se ne ravna po odločbi iz 20. člena tega zakona.
Z denarno kaznijo od 100.000 tolarjev do 250.000 tolarjev se kaznuje odgovorna oseba pravne osebe, ki stori prekršek iz prejšnjega odstavka.
Z denarno kaznijo od 200.000 do 3,000.000 tolarjev se kaznuje posameznik, ki stori prekršek iz prvega odstavka tega člena v zvezi s samostojnim opravljanjem dejavnosti.
Za prekrške iz 1. do 12., 17. in 18. točke prvega odstavka tega člena se poleg denarne kazni izreče tudi varstveni ukrep obveznega odvzema tobačnih izdelkov, ki so predmet prekrška, za prekršek iz 16. točke prvega odstavka tega člena pa tudi odvzem avtomatskih naprav.

22. člen

Z denarno kaznijo 30.000 tolarjev, ki se izterja takoj na kraju prekrška, se kaznuje posameznik:
1. če brezplačno ponuja tobačne izdelke na javnem mestu in v javnih prostorih (drugi odstavek 10. člena);
2. če kadi v javnem prostoru, kjer je kajenje prepovedano (15. člen in tretji odstavek 16. člena);
3. če kadi v slaščičarnah in mlečnih restavracijah (peti odstavek 16. člena);
4. če kadi v delovnih prostorih, kjer to ni dovoljeno (prvi odstavek 17. člena);
5. če kadi v prostorih državnih organov, ki so namenjeni stikom s strankami (drugi odstavek 17. člena).
Denarno kazen iz 1., 2. in 3. točke prejšnjega odstavka izterja zdravstveni inšpektor, denarno kazen iz 4. in 5. točke prejšnjega odstavka pa inšpektor dela.


Zadnja sprememba: 04/19/2007
Zbirke Državnega zbora RS - spredlogi zakonov