Zbirke Državnega zbora RS - predlogi zakonov

Show details for EVIDENČNI PODATKIEVIDENČNI PODATKI
EVA: 2006-3111-0015
Številka: 00714-28/2006/19
Ljubljana, 18.10.2006



PREDSEDNIK DRŽAVNEGA ZBORA
REPUBLIKE SLOVENIJE

L J U B L J A N A



Vlada Republike Slovenije je na 93. redni seji dne 19.10.2006 določila besedilo:

- PREDLOGA ZAKONA O STVARNEM PREMOŽENJU DRŽAVE, POKRAJIN IN OBČIN,

ki vam ga pošiljamo v prvo obravnavo na podlagi 114. člena poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije.

Vlada Republike Slovenije je na podlagi 45. člena poslovnika Vlade Republike Slovenije in na podlagi 235. člena poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije določila, da bodo kot njeni predstavniki na sejah Državnega zbora Republike Slovenije in njegovih delovnih teles sodelovali:

- dr. Gregor Virant, minister za javno upravo,
- mag. Roman Rep, državni sekretar, Ministrstvo za javno upravo,
- Stane Cvelbar, v.d. generalnega direktorja, Ministrstvo za javno upravo,
- Goran Šuler, sekretar, Ministrstvo za javno upravo.





mag. Božo Predalič
GENERALNI SEKRETAR


PRILOGA: 1



PRVA OBRAVNAVA
EVA: 2006-3111-0015


PREDLOG ZAKONA O STVARNEM PREMOŽENJU DRŽAVE, POKRAJIN IN OBČIN


I. UVOD



1. Ocena stanja in razlogi za sprejem zakona


Stvarno premoženje, ki je v lasti Republike Slovenije in samoupravnih lokalnih skupnosti, je tako po številu nepremičnin in premičnin kot tudi po vrednosti izredno obsežno. Ocenjena vrednost tega premoženja presega dva tisoč milijard slovenskih tolarjev. Že iz tega razloga je potrebno ravnanje s tem premoženjem urediti s posebnim zakonom in posebnim, zaokroženim sklopom podzakonskih predpisov. Področje postopkov pridobivanja, upravljanja in razpolaganja s stvarnim premoženjem v lasti Republike Slovenije in občin je urejeno v Zakonu o javnih financah (Uradni list RS, št. 79/99, 124/00, 79/01, 30/02, 56/02-ZJU, 110/02- ZDT-B), Uredbi o pridobivanju, razpolaganju in upravljanju s stvarnim premoženjem države in občin (Uradni list RS, št. 12/03 in 77/03) in z Zakonu o vladi (Uradni list RS, št. 24/05-UPB1). Posamezna področja, ki zaradi svoje narave zahtevajo poseben režim, pa so urejena s specialnimi predpisi (na primer: Zakon o javnih cestah, Zakon o varstvu okolja, Zakon o urejanju prostora, Zakon o gradnji objektov, Zakon o železniškem prometu, Energetski zakon, Zakon o kmetijskih zemljiščih, itd).

Zaradi nesistematičnosti in pomanjkljivosti ureditve predmetnega področja se ob obstoječi zakonodaji v praksi pojavljajo problemi predvsem z vidika:

Iz zgoraj navedenih razlogov predlog zakona sistematično, pregledno in enovito povzema rešitve iz obstoječe zakonodaje, dodaja nekatere sistemske novosti, postavlja jasna razmerja med generalno ter specialnimi ureditvami na področju ravnanja s stvarnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti ter natančno določa krog oseb, ki so dolžne upoštevati določbe zakona in na njegovi podlagi sprejetih podzakonskih aktov. Predlog zakona predstavlja le nujni okvir obravnavanega področja, medtem ko bodo posamezne operativne rešitve podrobneje urejene z uredbo. Slednje je ključnega pomena z vidika možnosti hitre prilagodljivosti spremembam na trgu, kar zagotavlja upravljavcem največjo možno učinkovitost in gospodarnost ravnanja s stvarnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti, ravno to pa je eno izmed temeljnih načel in ciljev predmetnega področja.

2. Cilji, načela in poglavitne rešitve predloga zakona

2.1. Cilji in načela predloga zakona

Poglavitni cilji predloga zakona so:
Predlog zakona na eni strani jasneje in natančneje določa že obstoječe rešitve ter na drugi strani uvaja nekaj novosti. Uvodoma je potrebno posebej poudariti, da se vse predlagane rešite, ki veljajo za državno premoženje, uporabljajo tudi za premoženje samoupravnih lokalnih skupnosti. Zaradi gospodarnosti in transparentnosti ravnanja s stvarnim premoženjem, uvaja predlog zakona dolžnost obvezne uporabe določb zakona v delu, ki se nanaša na načela, postopke ravnanja s stvarnim premoženjem ter evidence, tudi za stvarno premoženje javnih gospodarskih zavodov, javnih zavodov, javnih agencij ter javnih skladov. Javna podjetja pa so po določilih predloga zakona dolžna uporabljati poglavja, ki se nanašajo na načela in postopke. Našteti pravni subjekti so po veljavni ureditvi dolžni upoštevati postopkovna pravila le za tisto premoženje, ki je last Republike Slovenije, ne pa za premoženje v njihovi lasti. To v praksi prinaša veliko nejasnosti, ki ima za posledico neupoštevanje pravil tudi pri razpolaganju z državnim premoženjem, ki ga imajo zgoraj našteti pravni subjekti v upravljanju. Predlagana rešitev torej prinaša poenotenje pravil ravnanja z vsem stvarnim premoženjem teh subjektov.

Predlog zakona jasno določa pomen pojmov uporabnik in upravljavec. Slednje je zelo pomembno z vidika nedvomne določitve njihovih pravic, obveznosti in odgovornosti v zvezi z ravnanjem s stvarnim premoženjem. Veljavna zakonodaja ne pozna pojma uporabnik, kar se je izkazalo za pomanjkljivost. V praksi prihaja do primerov, ko ima posamezni državni organ ali druga oseba javnega prava določeno premoženje zgolj v uporabi, ni pa zavezana oziroma upravičena z njim upravljati (torej investicijsko vzdrževati, oddajati v najem, obremenjevati s stvarnimi pravicami in podobno). Iz navedenega razloga je predlagana rešitev smiselna in potrebna, saj rešuje marsikatero nejasnost v zvezi s pravicami in obveznostmi v zvezi z ravnanjem s stvarnim premoženjem.

Po določbah predloga zakona bodo o posameznih pravnih poslih, do z uredbo določene vrednosti, dokončno odločali predstojniki upravljavcev sami, Vlada Republike Slovenije pa le o tistih pravnih poslih, ki bodo presegali z uredbo določeno vrednost. Po sedanji ureditvi Vlada Republike Slovenije dokončno odloča o vseh pravih poslih v zvezi z nepremičnim premoženjem države, ne glede na njegovo vrednost, kar predstavlja oviro z vidika hitrosti postopkov oziroma prilagodljivosti in hitre odzivnosti upravljavcev državnega premoženja razmeram na trgu.

Postopki ravnanja s stvarnim premoženjem ostajajo nespremenjeni. Razširjene pa so možnosti:
Za premično premoženje določa predlog zakona identične postopke kot za nepremično, z izjemo pri sklepanju neposrednih pogodb ter neodplačnih prenosih, kar je posledica posebne narave tovrstnega premoženja.

Na novo se ureja tudi primere kolizije postopkovnih pravil pri sklepanju pravnih poslov med državo in samoupravno lokalno skupnostjo oziroma med samoupravnima lokalnima skupnostma. Predlog zakona v tovrstnih primerih predvidena uporabo pravil razpolaganja oziroma oddajanja stvarnega premoženja v najem, pri rokih plačila pa pravila predpisa za izvrševanje proračuna v delu, ki se nanaša na pridobivanje.

Za tako velik obseg premoženja, kot je državno, je dobra organiziranost, evidentiranje in posledično sledljivost podatkov o stanju stvarnega premoženja ključnega pomena. Po veljavnih predpisih dolžnost vodenje evidenc stvarnega premoženja pri posameznih upravljavcih ureja le Uredba o pridobivanju, razpolaganju in upravljanju s stvarnim premoženjem države in občin, kar v praksi povzroča težave predvsem z vidika vodenja skupne nepremičninske evidence države, ker posamezni upravljavci niso dosledni pri posredovanju podatkov organu, ki je pristojen za njeno vodenje. Predlog zakona zato vzpostavlja nujno potreben zakonski okvir vodenja skupne evidence nepremičnega premoženja države, podrobnejša ureditev vsebine in postopkov njenega vodenja pa je prepuščena uredbi.

Interni trg nepremičnin omogoča racionalizacijo in večjo gospodarnost upravljanja z nepremičnim premoženjem, saj omogoča enostavno ugotavljanje potreb njegovih udeležencev po nepremičnem premoženju. Glede na to, da je sistem internega trga uvedla Uredba o pridobivanju, razpolaganju in upravljanju s stvarnim premoženjem države in občin ter upoštevaje vse njegove pozitivne učinke, uvaja predlog zakona tudi zakonski okvir internega trga nepremičnin. Novost predloga zakona je možnost vpogleda v interni trg za samoupravne lokalne skupnosti in nevladne proračunske uporabnike, ki pa ne morejo imeti statusa udeleženca na internem trgu.

3. Ocena finančnih posledic predloga zakona za državni proračun in
druga javna finančna sredstva

Predlog Zakona o stvarnem premoženju države, pokrajin in občin nima finančnih posledic za državni proračun in druga javna finančna sredstva.

4. Prikaz ureditve v drugih pravnih sistemih in prilagojenost ureditve
pravu EU

Predlog zakona ni predmet usklajevanja s pravnim redom Evropske Unije.

V prikazu ureditve v drugih pravnih sistemih so predstavljene ureditve pridobivanja, upravljanja in razpolaganja s stvarnim premoženjem države v sedmih članicah EU, in sicer v Republiki Italiji, Zvezni Republiki Nemčiji, Kraljevini Švedski, na Nizozemskem, v Republiki Avstriji, Republiki Portugalski in Veliki Britaniji.

Politika razpolaganja z nepremičninami javnega sektorja in z njo povezane reforme je v večini evropskih držav podobna in v največjem delu usmerjena v:
Ureditev v posameznih državah pa je takšna, kot sledi v nadaljevanju.

4.1. REPUBLIKA ITALIJA

Dne 15. junija 2002 sta bili v Republiki Italiji z zakonom št. 112 ustanovljeni dve delniški družbi v 100 % državi lasti in sicer:
- Patrimonio dello Stato SpA, katere naloga je povečanje vrednosti državnega premoženja, njegovo upravljanje in v nekaterih primerih tudi prodaja ter
- Infrastrutture SpA, katere naloga je dodatno pridobivanje ugodnega kapitala bank in drugih finančnih institucij, ki ga v določenem delu prispeva samo za vlaganje v infrastrukturna in druga pomembnejša javna dela.

Preden sta podjetji začeli učinkovito delati, je preteklo več kot leto dni, saj je bilo potrebno od dneva njune ustanovitve pa do dneva začetka delovanja natančneje definirati njune pristojnosti in razmerja do drugih organov iz istega področja delovanja, imenovati upravi, delničarji pa so morali določiti strateške smernice za njuno delovanje.

Leta 2003 je bilo z zakonom v delniško družbo preoblikovano tudi državno telo ANAS, ki je zadolženo za upravljanje z javnimi cestami, ki so odslej v njegovi in ne v državni lasti. Vse te spremembe so posledica odločitve, da je treba poslovati učinkovito in sicer po podjetniških načelih, v prosti konkurenci.

Patrimonio dello Stato SpA je delniška družba s kapitalom v višini 1 milijona evrov, ki ga je v celoti zagotovilo Ministrstvo za ekonomijo in finance, po čigar strateških navodilih se podjetje tudi ravna. Na ustanovni skupščini dne 31. oktobra 2002, ki jo je sklicalo Ministrstvo za ekonomijo in finance, so potrdili statut in imenovali organe družbe (tričlanski upravni svet in petčlanski sindikalni kolegij), podjetje pa je začelo delovati januarja 2003.

Kot že navedeno, je cilj podjetja upravljanje in povečanje vrednosti državnega nepremičnega in premičnega premoženja ob upoštevanju potreb in namena javnih dobrin. V področje dela podjetja spada večina državnega premoženja.

Podjetje Patrimonio dello Stato SpA je sklenilo dogovor z državno agencijo Agenzia del Demanio, v katerem sta organa definirala svoji vlogi in sodelovanje na področju upravljanja z državnimi sredstvi in sicer je agencija dejanski upravitelj premoženja, Patrimonio dello Stato SpA pa ima vlogo njenega svetovalca, ki je zadolžen za iskanje boljših rešitev za zvišanje vrednosti premoženja. Leta 2003 je tako na primer Patrimonio dello Stato SpA vodil program za povečanje vrednosti neuporabljanih državnih nestanovanjskih zgradb (predvsem zaporov) in sodeloval pri pilotnih projektih za upravljanje s premoženjem lokalnih enot. V sklopu svojega delovanja pa Patrimonio dello Stato SpA ustanavlja tudi podjetja in sicer skupaj z zasebnimi investitorji, predvsem z nepremičninskimi ali velikimi gradbenimi podjetji.

Ministrstvo za ekonomijo in finance je oktobra 2004 ustanovilo tudi nepremičninski fond podjetja Patrimonio dello Stato SpA – Patriomonio1 v vrednosti 1 milijarde evrov, ki se financira iz javnih in zasebnih prispevkov, njegov namen pa je prodaja v njem zbranih državnih nepremičnin.

4.2. ZVEZNA REPUBLIKA NEMČIJA

Nemški Bundesrat (Zvezni svet) je dne 14.12.2004 sprejel Zakon o ustanovitvi Zavoda za nepremičninske naloge, t.i. Gesetz zur Gründung einer Bundesanstalt für Immobilienaufgaben (BImA-Errichtungsgesetz), ki ga je v proceduro vložila zvezna vlada. Zavod za nepremičninske naloge (Bundesanstalt für Immobilienaufgaben, BImA) je začel delovati 01.01.2005 kot neposredna zvezna pravna oseba javnega prava z lastno odgovornostjo in pod okriljem Zveznega finančnega ministrstva (Bundesministerium der Finanzen).

BImA je nadomestil prejšnjo pol stoletja delujočo Bundesvermögensverwaltung - Upravo za državno premoženje, ki je imela tristopenjsko strukturo:
V okviru programa Zvezne vlade »Moderner Staat - moderne Verwaltung« (»moderna država – moderna uprava«) je bila Bundesvermögensverwaltung deležna kritike glede njene organizacije in nalog. Ugotovljena je bila potreba po preoblikovanju Bundesvermögensverwaltung po zgledu zasebnega gospodarstva in s tem potreba po združitvi upravljanja z nepremičninami, ki jih potrebujejo uradi za svoje poslovanje, v eno institucijo z namenom varčnega poslovanja z državnim premoženjem. BImAG je uzakonil ta spoznanja in odpravil organizacijske enote Bundesvermögensverwaltung ter prenesel njihove naloge pod okrilje BImA, katerega cilj je enotno upravljanje s premoženjem v luči podjetniških načel in odsvojitev nepotrebnih nepremičnin. Tako so bili postavljeni okvirni pogoji za vrednostno naravnano in podjetno upravljanje z državnim premoženjem. Ker je BImA ustanovljena zunaj neposredne zvezne uprave, zagotavlja, v primerjavi z drugimi organizacijskimi oblikami, največjo podjetniško prilagodljivost in se jo lahko upravlja v skladu s standardi modernega nepremičninskega podjetništva. BImA se pojmuje kot državno storitveno podjetje, ki se je iz prejšnjega upravljalca državnega premoženja preoblikovala v trgovca na področju državnih nepremičnin.

4.2.2. Delovanje BImA

S 01.01.2005 so lastninska pravica na vseh nepremičninah in druge stvarne pravice Zvezne države Nemčije, ki spadajo v resor Zveznega finančnega ministrstva, prešle na BImA. Postopoma pa na BImA prehajajo tudi lastninske pravice na nepremičninah drugih resorjev. BImA je tudi upravičeni predlagatelj vpisov v zemljiško knjigo in v zvezi z nanj prenesenimi nalogami v pravnem prometu zastopa Zvezno republiko Nemčijo.

Sedež BImA je v Bonnu, za izvrševanje nalog pa ima 51 zunanjih regionalnih enot, ki delujejo bodisi kot glavne enote - centrale (trenutno v Berlinu, Rostocku, Magdenburgu, Erfurtu, Koblenzu, Münchenu, Potsdamu, Dortmundu in Freiburgu) bodisi kot podružnice (na mestih dosedanjih enot Bundesvermögensverwaltung). Na svoji spletni strani so objavljeni kontaktni podatki vseh enot.

BImA mora izpolnjevati naloge nekdanje Bundesvermögensverwaltung, ki so povezane z nepremičninami:
Osrednja naloga BImA pa je vzpostavitev enotnega in celostnega upravljanja z nepremičninami znotraj državne uprave (das Einheitliche Liegenschaftsmanagement, ELM), ki zajema oddajo nepremičnin v najem in zakup ter upravljanje z njimi. V prihodnje (predvidoma do leta 2010) bo z vsemi nepremičninami, namenjenimi delovanju države (prav te so osrednji predmet upravljanja BImA) gospodaril in upravljal BImA. Prenos (hkrati z nepremičninami prihaja tudi do prenosa premičnega premoženja) poteka v dogovoru z uradi, ki so se odrekli upravljanju s svojimi stvarmi, se s tem razbremenili predvsem upravljanja z nepremičninami in se tako lahko posvetili zgolj svojim primarnim nalogam. BImA torej spremlja vse dogodke v zvezi z določeno nepremičnino in zagotavlja ohranjanje in povečanje vrednosti nepremičninskega portfelja države. Nemška država tako sledi vzoru zasebnega gospodarstva in različnih dežel in lokalnih skupnosti, kjer je nepremičninski know-how pomemben že dalj časa.

Pravni in strokovni nadzor nad BImA ima Zvezno finančno ministrstvo, kolikor pa opravlja BImA naloge s področja kakšnega drugega ministrstva, je nadzor v pristojnosti slednjega.

Svoje finančne potrebe krije BImA iz donosov upravljanja in vnovčevanja nanj prenesenega premoženja ter iz dogovorjenih nakazil. Ker ni pooblaščen za najemanje kreditov na trgu, mu potrebne kredite zagotovi država. Račune vodi po pravilih podjetniškega knjigovodstva, tako da so v primerjavi s kameralistiko (sistemom finančnega poslovanja državne uprave) stroški in prihodki ter donosnost in povečanje oz. zmanjšanje vrednosti predstavljeni transparentno. Upravni odbor mora pred začetkom poslovnega leta predstaviti gospodarski načrt z izračunom dobička oziroma izgube, načrtovanimi naložbami in zaposlitvami, na koncu pa za vsako poslovno leto pripravi zaključno poročilo z izračunom dobička oziroma izgube ter poročilo o stanju in likvidnostni izračun.

Za učinkovito izvajanje svojih raznovrstnih, podjetniško naravnanih nalog je BImA vzpostavil temeljni nepremičninski informacijski in upravljalski sistem: BALIMA (BAsis- und Liegenschafts-Informations- und MAnagementsystem).

Za izpolnjevanje svojih nalog ima BImA na razpolago okoli 6.000 zaposlenih. To so v večini uslužbenci nekdanje Bundesvermögensverwaltung, ki so bili istočasno s prenosom nalog z zakonom prerazporejeni na BImA. Poleg njih v ta sklop spadajo še zaposleni na Oddelku VI Zveznega finančnega ministrstva, ki je bil enako kot Bundesvermögensverwaltung ukinjen 01.01.2005.

V naslednjih letih bo v ospredje delovanja BImA postavljena vrednostno in donosno naravnana prodaja za državo nepotrebnih nepremičnin, saj se je pokazalo se je, da je oddaja nepremičnin veliko manj donosna od prodaje. Oktobra 2005 je BImA prvič predstavil svojo dejavnost prodaje in svojo ponudbo nepremičnin na mednarodnem sejmu Expo Real, kjer je požel veliko zanimanja tako za svojo dejavnost kot ponudbo. Portfelj nepremičnin v oskrbi BImA je namreč trenutno sestavljen iz okoli 37.000 zemljišč s površino okoli 300.000 ha kot tudi okoli 60.000 stanovanj s površino okoli 2.2 milijonov m2. Skupna vrednost nepremičnin znaša 10 milijard evrov, od tega jih nameravajo prodati za 8.3 milijarde evrov, vsako leto za 500 milijonov evrov. Želena prodaja se je odprla tudi za velike investitorje kot tudi za posamezne zanimive razvojne in druge projekte, vendar niso vse nepremičnine deležne enakega povpraševanja (stanovanja zelo, ne pa npr. vojaška vadbišča, stari biroji, kontaminirane površine, ki jih BImA zgolj ohranja). Na svoji spletni strani je BImA vzpostavil tudi iskalnik nepremičnin, ki so naprodaj.

Na srednji rok naj bi se BImA razvil v osrednjega ponudnika državnih nepremičnin in pričakovati gre, da bo zavod s svojo podjetniško organizacijsko strukturo po vzoru zasebnega gospodarstva v prihodnosti dobro deloval.

4.3. KRALJEVINA ŠVEDSKA

Na Švedskem obstaja dolga tradicija upravljanja z državnim premoženjem. Vloga današnjega Državnega odbora za premoženje (National Property Board – Statens fastighetsverk (SFV)) sega nazaj do organizacije iz leta 1618, v listini katere je bilo zapisano, da so guvernerji gradov in palač zadolženi za premoženje kraljevine. Tudi razlog za reorganizacijo sistema upravljanja z državnim premoženjem, katerega poglavitni in najpomembnejši del predstavljajo nepremičnine, je bila želja po uvedbi podjetniškega načina upravljanja v državni upravi. Pred reformo je bilo namreč skoraj vse premoženje, tudi objekti za posebne namene (zapori, univerze idr.), v lasti centralne vlade, področje preskrbe državnih organov s poslopji pa izključno v rokah starega kraljevega odbora za javno gradnjo in načrtovanje: če je npr. univerza potrebovala nove ali boljše prostore, je morala to prijaviti v svojem proračunskem predlogu, ki ga je obravnaval odbor in svojo oceno poslal finančnemu ministrstvu; če je bil predlog zajet v letni vladni proračun, so bila sredstva za projekt nakazana na odbor.

Za spremembo tovrstne strukture so bili trije poglavitni razlogi:
Za nov sistem so bile na voljo naslednje alternative:
Leta 1993, po parlamentarni odločitvi leta 1992 o popolni reorganizaciji upravljanja državnega premoženja, se je tako kraljevi odbor razdelil na štiri enote in sicer sta nastali dve komercialni podjetji v državni lasti: Vasakronan AB in Statliga Akademiska Hus AB ter dva nova državna organa: Državni odbor za premoženje (SFV), ki skrbi za upravljanje državnega premoženja, in nekaj let nazaj ukinjeni organ za pomoč najemnikom pri iskanju nastanitev.

Poleg tega sta nastala še Specialfastigheter, ki ima v lasti zapore in podobne institucije, ter Fortifikationsverket, ki ima v lasti zgradbe in druge nepremičnine v uporabi vojske.

4.3.2. Organi upravljanja z državnim premoženjem na Švedskem

4.3.2.1. Statens fastighetsverk (SFV)

Leta 1993 je na SFV prešlo vse državno premoženje, ki ga po mnenju vlade ni moglo upravljati podjetje. SFV je tako prevzel premoženje švedske nacionalne kulturne dediščine, vladne palače, parke, gledališča, muzeje, veleposlaništva v lasti države kot tudi ogromne površine zemljišč za pašo severnih jelenov. SFV je tako zadolžen je številne za Švedsko najbolj pomembne zgradbe s kulturno in zgodovinsko vrednostjo, zaupani so mu nega, ohranitev in razvoj nacionalne kulturne dediščine ter pisanje sedanje in bodoče arhitekturne zgodovine.

SFV je na znanju temelječe javno podjetje, cilj katerega je vzbuditi pri Švedih ponos na njihove nacionalne zaklade, ki so v kolektivni lasti vseh Švedov, naloga SFV pa je, da jih, delujoč po gospodarsko naravnanih načelih, čim bolje upravlja. Ima okoli 320 zaposlenih po celi državi, organiziran je zelo decentralizirano. Dva oddelka sta v Stockholmu, dva oddelka sta zadolžena za zgradbe v drugih delih države, en za premoženje v tujini in en za gozdove ter pokrajino. Večino upravljalskega dela opravi SFV sam, določene storitve, predvsem gozdne, pa zanj na podlagi pogodb opravijo drugi izvajalci.

4.3.2.2. Akademiska Hus AB

Akademiska Hus AB je bila hkrati s SFV in Vasakronan AB ustanovljena leta 1993 kot komercialno državno podjetje. Je največje nepremičninsko podjetje na Švedskem s 3.3. milijonov m² površin v ocenjeni vrednosti 38.230 milijonov Švedskih kron. Njegova naloga je predvsem vlaganje v in upravljanje univerzitetnih in drugih visokošolskih objektov (leta 1999 in 2000 so npr. letne investicije znašale 2 milijardi Švedskih kron).

4.3.2.3. Vasakronan AB

Tudi Vasakronan AB je eno vodilnih nepremičninskih podjetij na Švedskem. Vasakronan AB je v 100% državni lasti in ima 40% javnih najemnikov. Osredotoča se na komercialna poslopja (pisarniška in prodajna), poglavitni najemniki so policija, vojska, sodišča, davčni uradi, statistični urad ter podjetji H&M in Sony Ericsson. Portfelj Vasakronan AB sestavlja 160 nepremičnin s skupno površino 1.8 milijonov m2, ima 360 zaposlenih. Ukvarja se tudi z nudenjem različnih drugih storitev (npr. z organizacijo sprejemov, konferenc ipd).

4.3.2.4. Specialfastigheter

Specialfastigheter je leta 1997 ustanovljeno podjetje v 100 % državni lasti in je dolgoročni lastnik in upravitelj poslopij, zgrajenih za nekatere posebne namene, predvsem zapore in prevzgojne ustanove (41%), domove za mlade (14%), glavne prostore policije (22%) in vojsko (7%).

4.3.2.5. Fortifikationsverket

Naloga Fortifikationsverket-a (National Fortifications Administration) je oskrba oboroženih sil s poslopji, zemljišči in opremo s ciljem čim večjega znižanja stroškov najema na dolgi rok. Poleg vojske, ki je poglavitni najemnik, oskrbujejo tudi Upravo za obrambni material, Agencijo za raziskovanje obrambe in podobne organe. Čeprav je javno podjetje, posluje po tržnih načelih in želi biti z učinkovitim delom, strokovnostjo in cenovno atraktivno ponudbo vodilno podjetje na tem področju.

Portfelj Fortifikationsverket-a je sestavljen iz 9900 zgradb in vadbišč, 4.5 milijonov m2 zunanjih površin, 1000 težko utrjenih poslopij, 3700 drugih poslopij, 7800 vojaških poslopij, 20 letališč, 380.000 ha zemlje in 100.000 ha gozda.

4.3.3. Upravljanje s premoženjem na lokalni in regionalni ravni

Regionalne in lokalne oblasti lahko prosto upravljajo s svojim premoženjem, švedski zakon o lokalni samoupravi jim dovoljuje tudi prosto izbiro organizacijske strukture. Leta 2000 je bilo v eni od študij lokalnih oblasti ugotovljeno, da ima:


4.4. NIZOZEMSKA

Javna nepremičninska politika temelji na tako imenovanem »State Housing System«, ki je bil razvit v letu 1999, v letu 2005 pa dopolnjen. Državna Agencija za gradnje (RGD, Rijksgebouwendienst) je tako lastnica vseh javnih nepremičnin, posamezni javni uporabniki pa z njo sklepajo pogodbe za nepremičnine, ki jih uporabljajo. Agencija ima letno na razpolago sredstva (posojilo) v višini cca 500 milijonov EUR, s čimer pokriva vzdrževalne in investicijske stroške. Uporabniki plačujejo najemnino, ki pokrije stroške za nepremičnino in tudi režijske stroške RGD. Vsa potencialna vlaganja v znesku nad 20 milijonov evrov se ocenjujejo glede na možnosti PPP (Public Private Partnerships). Za ta namen Agencija ustanovi poseben PPP direktorat, ki je direktno odgovoren generalnemu direktorju. Sredstva Agencije se ne uporabijo, če se projekt razvije s PPP in obstajajo razpoložljiva sredstva iz tega naslova.

Namen revizije sistema v letu 2005 je bil izboljšati:
RGD namerava razviti tudi podatkovno bazo stroškov, na podlagi katere bi lahko izboljšala kvaliteto izračunavanja stroškov.

4.5. AVSTRIJA

Avstrija je svoje nepremičnine v celotni prenesla na Državno nepremičninsko agencijo, ki je v 100% državni lasti (»BIG Ltd«, Bundesimmobiliengesellschaft). Agencija je odgovorna tako za portfolio in razpolaganje z nepremičninami kot tudi za razvoj in realizacijo posebnih projektov. BIG Ltd pridobiva sredstva na trgu zasebnega kapitala in svoje dolgove pokriva iz sredstev pridobljenih z upravljanjem približno 4 milijarde evrov vrednih nepremičnin.

Večina najemnikov so javni organi, kar je posledica prenosa nepremičnin, ki so jih že prej uporabljali. Če se nepremičnine izpraznijo, jih Agencija lahko proda zasebnemu sektorju. Agencija prav tako izvaja projekte novogradenj, pri čemer lahko uporabijo klasičen način financiranja ali PPP.

Namen uvedbe tega sistema upravljanja z nepremičnim premoženjem v lasti države je bil: 4.6. PORTUGALSKA

Na Portugalskem upravlja z nepremičnim premoženjem države Generalni direktorat za državno premoženje v okviru Ministrstva za finance. Direktorat se pretežno ukvarja z razporeditvijo investicij.

Direktorat razpolaga z omejenim številom zgodovinskih stavb, večina državnih nepremičnin pa je v lasti in upravljanju posameznih ministrstev.

Pred kratkim se je nekaj državnih nepremičnin prodalo zaradi zmanjšanja proračunskega primanjkljaja, kar je bil razlog za pripravo novih meril za upravljanje z nepremičnim premoženjem. Glavni cilji so zmanjšanje stroškov in bolj racionalno upravljanje s premoženjem.

Ministrstvo za finance pripravlja centralno bazo nepremičnin, kar je zahteven proces, saj veliko nepremičnin še ni v evidencah.

4.7. VELIKA BRITANIJA

V Veliki Britaniji je vsako ministrstvo odgovorno za upravljanje s svojimi nepremičninami. Uspešnost in učinkovitost državnih organov pri upravljanju z nepremičnim premoženjem ocenjuje poseben državni revizijski urad (NAO, National Audit Office) ter urad za vladno trgovino (OGC, Office of Government Commerce).

5. Druge posledice, ki jih bo imel sprejem zakona
Sprejem zakona ne bo imel drugih posledic.


II. BESEDILO ČLENOV ZAKONA

1. poglavje
SPLOŠNE DOLOČBE

1. člen
(vsebina zakona)

(1) Ta zakon ureja ravnanje s stvarnim premoženjem države. Ta zakon ureja tudi ravnanje s stvarnim premoženjem pokrajin, občin in ožjih delov občin, ki imajo pravno subjektiviteto (v nadaljevanju: samoupravnih lokalnih skupnosti).

(2) Ta zakon ureja evidence nepremičnega premoženja države in samoupravnih lokalnih skupnosti ter interni trg nepremičnin.

2. člen
(uporaba zakona)

(1) Ta zakon se uporablja za vse stvarno premoženje države in samoupravnih lokalnih skupnosti, če ni s posebnim zakonom za posamezno vrsto stvarnega premoženja države in samoupravnih lokalnih skupnosti urejeno drugače.

(2) Ta zakon velja za vse upravljavce in uporabnike stvarnega premoženja države in samoupravnih lokalnih skupnosti, če ni z zakonom urejeno drugače.

(3) Določbe 2., 5. in 7. poglavja tega zakona se uporabljajo tudi za stvarno premoženje v lasti javnih zavodov, javnih gospodarskih zavodov, javnih agencij in javnih skladov, če ni s posebnim zakonom urejeno drugače.

(4) Določbe 2. in 5. poglavja tega zakona se uporabljajo tudi za stvarno premoženje v lasti javnih podjetij, če ni s posebnim zakonom urejeno drugače.
3. člen
(pomen izrazov)

Posamezni izrazi v tem zakonu pomenijo naslednje:
2. poglavje
NAČELA RAVNANJA S STVARNIM PREMOŽENJEM DRŽAVE IN SAMOUPRAVNIH LOKALNIH SKUPNOSTI

4. člen
(načelo gospodarnosti)

(1) Stvarno premoženje države in samoupravnih lokalnih skupnosti, ki ga noben upravljavec trajno ne potrebuje za opravljanje svojih nalog, je treba prodati ali z oddajo v najem ali na drug ustrezen način zagotoviti njegovo gospodarno rabo.

(2) Postopke ravnanja s stvarnim premoženjem je treba voditi učinkovito, s čim manjšimi stroški in na podlagi metod, ki omogočajo najugodnejše rezultate za državo in samoupravne lokalne skupnosti.
5. člen
(načelo odplačnosti)

Stvarnega premoženja države in samoupravnih lokalnih skupnosti ni dovoljeno odtujiti neodplačno, razen, če je to dovoljeno z zakonom, odplačno pa samo pod pogoji in na načine, določenimi v tem zakonu.
6. člen
(načelo enakega obravnavanja)

Upravljavec stvarnega premoženja vodi postopke ravnanja s stvarnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti na način, ki zagotavlja enakopravno obravnavanje vseh udeležencev v postopku.
7. člen
(načelo preglednosti)

Upravljavec stvarnega premoženja vodi postopke ravnanja s stvarnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti na način, ki zagotavlja preglednost vodenja postopkov in sprejemanja odločitev.

8. člen
(načelo javnosti)

Ravnanje s stvarnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti je javno, razen v primerih, ko poseben zakon določa drugače.

3. poglavje
UPRAVLJAVCI STVARNEGA PREMOŽENJA

9. člen
(upravljavci)

(1) Upravljavci stvarnega premoženja države so državni organi in osebe javnega prava, ki jih kot upravljavce določi Vlada Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: vlada) s sklepom ali jim je pravica upravljanja s stvarnim premoženjem države podeljena z zakonom, podzakonskim predpisom ali aktom o ustanovitvi, ki ga sprejme vlada.

(2) Upravljavci stvarnega premoženja samoupravnih lokalnih skupnosti so uprava samoupravne lokalne skupnosti in osebe javnega prava, ki jih za upravljavce določi organ pristojen za izvrševanje proračuna samoupravne lokalne skupnosti s svojim aktom.
10. člen
(posebne določbe o upravljavcih)

(1) Drugi državni organi so upravljavci stvarnega premoženja države, ki ga uporabljajo.

(2) Ministrstvo, pristojno za pravosodje, je upravljavec nepremičnega stvarnega premoženja države, ki ga uporabljajo pravosodni organi.

4. poglavje
AKTI PRIDOBIVANJA IN RAZPOLAGANJA S STVARNIM PREMOŽENJEM DRŽAVE IN SAMOUPRAVNIH LOKALNIH SKUPNOSTI
Letni načrt pridobivanja in razpolaganja s stvarnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti

11. člen
(letni načrt pridobivanja in razpolaganja z nepremičnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti)

(1) Letni načrt pridobivanja nepremičnega premoženja države za organe državne uprave in pravosodne organe sprejme vlada na predlog ministrstva, pristojnega za upravo, ki pripravi predlog načrta na podlagi predlogov organov državne uprave in ministrstva pristojnega za pravosodje za pravosodne organe.

(2) Letni načrt razpolaganja z nepremičnim premoženjem države za organe državne uprave in pravosodne organe za nepremičnine v vrednosti nad 400.000,00 EUR sprejme Državni zbor Republike Slovenije na predlog vlade hkrati z državnim proračunom.

(3) Letni načrt razpolaganja z nepremičnim premoženjem države za organe državne uprave in pravosodne organe za nepremičnine pod 400.000,00 EUR sprejme vlada na predlog ministrstva, prisojnega za upravo.

(4) Letni načrt pridobivanja in razpolaganja z nepremičnim premoženjem države za druge državne organe sprejme na njihov predlog Državni zbor Republike Slovenije po postopku, ki velja za sprejem proračuna.

(5) Vlada, ministrstvo, pristojno za upravo ali drugi državni organi, pripravijo predloge letnih načrtov pridobivanja in razpolaganja z nepremičnim premoženjem države v rokih, določenih za pripravo in spremembo proračuna za določeno časovno obdobje.

(6) Vlada sprejeti letni načrt razpolaganja za nepremično premoženje države pod 400.000,00 EUR ter letni načrt pridobivanja nepremičnega premoženja skupaj s predlogom proračuna pošlje Državnemu zboru Republike Slovenije v seznanitev. Letna načrta se uskladita s sprejetim proračunom.

(7) Letni načrt pridobivanja in razpolaganja z nepremičnim premoženjem samoupravnih lokalnih skupnosti sprejme svet samoupravne lokalne skupnosti na predlog organa pristojnega za izvajanje proračuna samoupravne lokalne skupnosti. Svet samoupravne lokalne skupnosti lahko določi, da letni načrt pridobivanja in razpolaganja za nepremičnine samoupravne lokalne skupnosti pod določeno vrednostjo sprejme organ, pristojen za izvajanje proračuna.

(8) Vsebino in postopek sprejema letnega načrta pridobivanja in razpolaganja z nepremičnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti predpiše vlada.

12. člen
(letni načrt pridobivanja in razpolaganja s premičnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti)

(1) Letni načrt pridobivanja in razpolaganja s premičnim premoženjem države za organe državne uprave in pravosodne organe sprejme vlada v rokih določenih za pripravo in spremembo proračuna za določeno časovno obdobje na predlog ministrstva, pristojnega za upravo, ki pripravi predlog načrta na podlagi predlogov organov državne uprave in ministrstva, pristojnega za pravosodje za pravosodne organe.

(2) Načrt pridobivanja premičnega premoženja zajema osnovna sredstva, ločeno po:
(3) Načrt razpolaganja s premičnim premoženjem države zajema osnovna sredstva ločeno po:
(4) Letne načrte pridobivanja in razpolaganja s premičnim premoženjem države drugih državnih organov sprejmejo predstojniki teh organov v rokih določenih za pripravo in spremembo proračuna za določeno časovno obdobje.

(5) Ne glede na določbe tega člena pripravi ministrstvo, pristojno za obrambo predlog letnega načrta pridobivanja in razpolaganja za vojaško oborožitev in opremo ter temeljne razvojne programe Slovenske vojske in ga predlaga vladi v sprejem.

(6) Letni načrt pridobivanja in razpolaganja s premičnim premoženjem samoupravnih lokalnih skupnosti sprejme organ pristojen za izvajanje proračuna samoupravnih lokalnih skupnosti v rokih določenih za pripravo in spremembo proračuna za določeno časovno obdobje.

(7) Vsebino in postopek sprejema letnega načrta pridobivanja in razpolaganja s premičnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti ter vrednosti iz druge alinee tretjega odstavka tega člena predpiše vlada.
Posamični program ravnanja s stvarnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti

13. člen
(posamični program)

(1) Posamični program ravnanja s stvarnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti je akt upravljavca, s katerim se določi zlasti ekonomska utemeljenost ravnanja, predmet, obseg in metoda ravnanja s posameznim stvarnim premoženjem ter njegova ocenjena vrednost.

(2) Posamični program ravnanja s stvarnim premoženjem države sprejme predstojnik upravljavca.

(3) Posamični program ravnanja s stvarnim premoženjem samoupravnih lokalnih skupnosti sprejme organ pristojen za izvajanje proračuna samoupravnih lokalnih skupnosti.

(4) Posamični program ravnanja s stvarnim premoženjem je treba sprejeti za:

14. člen
(odločanje o pravnem poslu)

(1) O pravnem poslu ravnanja s stvarnim premoženjem države v upravljanju organov državne uprave nad določeno vrednostjo odloča vlada, o ostalih pravnih poslih ravnanja s stvarnim premoženjem države pa odloči in sklene pravni posel predstojnik upravljavca ali oseba, ki jo predstojnik za to pooblasti.

(2) O pravnem poslu ravnanja s stvarnim premoženjem države, ki je v upravljanju drugih državnih organov odloči in sklene pravni posel predstojnik upravljavca ali oseba, ki jo predstojnik za to pooblasti.

(3) O pravnem poslu ravnanja s stvarnim premoženjem samoupravnih lokalnih skupnosti odloči in sklene pravni posel organ, pristojen za izvajanje proračuna samoupravne lokalne skupnosti, če predpis sveta samoupravne lokalne skupnosti ne določa drugače.

Poročanje

15. člen
(poročanje o realizaciji letnega načrta razpolaganja z nepremičnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti)

(1) Vlada enkrat letno poroča Državnemu zboru Republike Slovenije o realizaciji letnega načrta razpolaganja z nepremičnim premoženjem države iz drugega odstavka 11. člena tega zakona.

(2) Organ pristojen za izvrševanje proračuna samoupravne lokalne skupnosti enkrat letno poroča svetu samoupravne lokalne skupnosti o realizaciji letnega načrta pridobivanja in razpolaganja iz sedmega odstavka 11. člena tega zakona.

5. poglavje
POSTOPKI RAVNANJA S STVARNIM PREMOŽENJEM DRŽAVE IN SAMOUPRAVNIH LOKALNIH SKUPNOSTI

Splošne določbe

16. člen
(določitev vrednosti premoženja)

(1) Premoženje, ki je predmet razpolaganja, mora biti pred izvedbo postopka ocenjeno.

(2) Pred razpolaganjem s posameznim nepremičnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti mora njegovo vrednost oceniti pooblaščeni ocenjevalec vrednosti nepremičnin, ki je imenovan na podlagi zakona, ki ureja revidiranje, ali zakona, ki ureja sodišča.

(3) Pred razpolaganjem s posameznim premičnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti, katerega vrednost je izkustveno višja od 2.000,00 EUR, mora njegovo vrednost oceniti pooblaščeni cenilec vrednosti strojev in opreme, ki je imenovan v skladu z zakonom, ki ureja revidiranje ali zakonom, ki ureja sodišča.

(4) Cenitev ni potrebna v primeru, da gre za razpolaganje z živalmi, ki so last države ali samoupravne lokalne skupnosti in ki jih ta ne uporablja več za izvrševanje svojih nalog (službeni psi, službeni konji in podobno).

(5) Premoženje se ne sme prodati ali menjati pod ocenjeno vrednostjo, razen v primerih iz četrte in šeste alinee 22. člena tega zakona in v primerih ko gre za prodajo ali menjavo za potrebe prenove posameznih delov stavb, ki so v razvojnih dokumentih države ali samoupravnih lokalnih skupnosti predvideni za prenovo in so v mešani lastnini pravnih in fizičnih oseb ter so s predpisi opredeljeni kot kulturni spomenik ali ležijo znotraj območja, ki je razglašeno za kulturni spomenik.

17. člen
(ureditev v podzakonskem aktu)

Vlada na predlog ministra, pristojnega za upravo, predpiše natančnejše pogoje in postopke ravnanja s stvarnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti.
Postopki ravnanja z nepremičnim premoženjem

Pridobivanje nepremičnega premoženja

18. člen
(brezplačno pridobivanje)

Nepremično premoženje se lahko pridobi brezplačno, razen če bi takšna pridobitev povzročila večje stroške ali če bi bilo lastništvo povezano s pogoji, ki bi povzročili nesorazmerne obveznosti za državo in samoupravne lokalne skupnosti glede na koristi brezplačne pridobitve.
Razpolaganje z nepremičnim premoženjem

19. člen
(metode razpolaganja)

(1) Metode razpolaganja z nepremičnim premoženjem so:
(2) Postopek razpolaganja z nepremičnim premoženjem se praviloma izvede z javno dražbo, razen če se z javnim zbiranjem ponudb pričakuje ugodnejši učinek razpolaganja, pri čemer je prvi cilj prodaje čim višja kupnina.

20. člen
(javna dražba)

(1) Javna dražba se izvede kot javna prodaja, pri kateri je prodajna sklenjena s ponudnikom, ki pristane na vnaprej določene pogoje in ponudi najvišjo ceno.

(2) Izvedba javne dražbe se objavi v Uradnem listu Republike Slovenije in na svetovnem spletu. Objavijo se najmanj naslednji podatki: (3) Javna dražba se lahko izvede v elektronski obliki. Vsebino, omejitve, pogoje za uporabo, postopek za izvedbo in druge elemente v zvezi z izvajanjem elektronske javne dražbe predpiše vlada.
21. člen
(javno zbiranje ponudb)

(1) Javno zbiranje ponudb se izvede kot na nedoločen ali določljiv krog oseb naslovljeno vabilo k dajanju ponudb za razpolaganje z določenim nepremičnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti.
(2) Javno zbiranje ponudb se objavi v Uradnem listu Republike Slovenije in na svetovnem spletu.

(3) Po prejemu ponudb se lahko z namenom doseganja za prodajalca ugodnejše ponudbe izvedejo dodatna pogajanja.
(4) Pogodba se sklene z najugodnejšim ponudnikom.

(5) Javno zbiranje ponudb se lahko izvede v elektronski obliki. Vsebino, omejitve, pogoje za uporabo, postopek za izvedbo in druge elemente v zvezi z izvajanjem elektronskega javnega zbiranja ponudb predpiše vlada.
22. člen
(neposredna pogodba)

Nepremično premoženje države in samoupravnih lokalnih skupnosti se lahko proda ali zamenja na podlagi neposredne pogodbe, če:

23. člen
(brezplačna odsvojitev)

(1) Nepremično premoženje države in samoupravne lokalne skupnosti se lahko brezplačno odsvoji le, če je pridobitelj oseba javnega prava razen javnega podjetja in se s tem zasleduje javni interes.

(2) Bistveni sestavini pogodbe o brezplačni odsvojitvi nepremičnega premoženja države in samoupravne lokalne skupnosti sta opredelitev javnega interesa in prepoved odsvojitve nepremičnega premoženja za čas, ki ni krajši od 10 let.

(3) Pogodba o brezplačni odsvojitvi nepremičnega premoženja države in samoupravnih lokalnih skupnosti, ki ne vsebuje bistvenih sestavin iz prejšnjega odstavka tega člena, je nična.
24. člen
(stvarni vložki)

Za pridobitev kapitalskih naložb države in samoupravnih lokalnih skupnosti v gospodarskih družbah z vplačilom kapitala s stvarnim vložkom se uporabljajo predpisi, ki urejajo javne finance.
Upravljanje z nepremičnim premoženjem

25. člen
(upravljanje in nosilec upravljanja)

(1) Upravljanje z nepremičnim premoženjem obsega zlasti: (2) Postopke upravljanja z nepremičnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti izvaja upravljavec.

(3) Obseg in način skrbi za pravno in dejansko urejenost nepremičnega premoženja države in samoupravnih lokalnih skupnosti predpiše vlada.

26. člen
(oddaja v najem)

Nepremično premoženje, ki ga začasno ne potrebuje noben uporabnik, se lahko odda v najem.

27. člen
(postopek oddaje v najem)

(1) Oddaja nepremičnega premoženja države in samoupravnih lokalnih skupnosti v najem se izvede na enega od načinov iz prvega odstavka 19. člena tega zakona.

(2) Ne glede na določbo prejšnjega odstavka se oddaja nepremičnega premoženja v najem lahko opravi z neposredno pogodbo v skladu s pogoji, ki jih predpiše vlada.

28. člen
(brezplačna uporaba)

(1) Nepremično premoženje, ki ga začasno ne potrebuje noben uporabnik, se lahko da v brezplačno uporabo z neposredno pogodbo:
(2) Uporabniki iz prejšnjega odstavka, ki sklenejo pogodbo o brezplačni uporabi nepremičnega premoženja nosijo obratovalne stroške, stroške rednega vzdrževanja in druge stroške, za katere se stranki dogovorita s pogodbo.

29. člen
(obremenjevanje s stvarnimi pravicami)

(1) Obremenjevanje nepremičnega premoženja države in samoupravnih lokalnih skupnosti s stvarnimi pravicami je odplačno.

(2) Obremenjevanje nepremičnega premoženja države in samoupravnih lokalnih skupnosti s stvarnimi pravicami je lahko brezplačno, če se zasleduje javni interes.

(3) Obremenjevanje nepremičnega premoženja države in samoupravnih lokalnih skupnosti s stvarnimi pravicami se izvede z metodo neposredne pogodbe. Če je za posamezen pravni posel zainteresiranih več ponudnikov, se pred sklenitvijo pogodbe izvede postopek pogajanj.

Najemanje stvarnega premoženja

30. člen
(splošno)

Stvarno premoženje države in samoupravnih lokalnih skupnosti se lahko najema le na podlagi posamičnega programa iz 13. člena tega zakona.

Postopki ravnanja s premičnim premoženjem

31. člen
(splošno)

Za postopke ravnanja s premičnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti se smiselno uporabljajo določbe 18. do 30. člena tega zakona, če ni v tem poglavju drugače določeno.

32. člen
(neposredna pogodba)

Postopek razpolaganja s premičnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti se lahko izvede z neposredno pogodbo le, če:

33. člen
(izjeme od načela odplačnosti)

Premično premoženje države in samoupravnih lokalnih skupnosti se lahko brezplačno prenese z neposredno pogodbo na drugo osebo, če:

6. poglavje
RAZMERJA MED DRŽAVO IN SAMOUPRAVNIMI LOKALNIMI SKUPNOSTMI TER RAZMERJA MED SAMOUPRAVNIMI LOKALNIMI SKUPNOSTMI

34. člen
(nasprotje postopkovnih pravil)

(1) Pri sklepanju pravnih poslov med državo in samoupravnimi lokalnimi skupnostmi ali med samoupravnima lokalnima skupnostma na podlagi tega zakona se uporabijo določbe tega zakona, ki urejajo postopek razpolaganja ali oddajanja stvarnega premoženja države in samoupravnih lokalnih skupnosti v najem.

(2) Ne glede na prejšnji odstavek se za rok plačila uporablja določba predpisa, ki ureja izvajanja proračuna v delu, ki se nanaša na pridobivanje.

7. poglavje
EVIDENCA PREMOŽENJA DRŽAVE IN SAMOUPRAVNIH LOKALNIH SKUPNOSTI

35. člen
(evidenca)

(1) Upravljavci so dolžni voditi evidenco državnega nepremičnega premoženja, ki ga imajo v upravljanju.

(2) Ministrstvo, pristojno za upravo, vzpostavi centralno evidenco nepremičnega premoženja v lasti države in oseb javnega prava, katerih ustanoviteljica je država.

(3) Centralna evidenca iz prejšnjega odstavka je sestavljena iz evidence nepremičnega premoženja v lasti države in evidenc nepremičnega premoženja v lasti oseb javnega prava, katerih ustanoviteljica je država.

(4) Samoupravne lokalne skupnosti vzpostavijo evidenco nepremičnega premoženja v lasti samoupravnih lokalnih skupnosti in oseb javnega prava, katerih ustanoviteljice so samoupravne lokalne skupnosti.

(5) Evidence iz tega člena se povežejo z zemljiško knjigo, zemljiškim katastrom in katastrom stavb ter z drugimi evidencami.

(6) Vsebino in postopke vodenja evidenc iz tega člena, naloge posameznih organov v zvezi z vodenjem evidenc ter roke za vključitev posameznih upravljavcev in pravnih oseb v evidenco predpiše vlada.

(7) Evidence premičnega premoženja države, samoupravnih lokalnih skupnosti in oseb javnega prava, se vodijo v skladu s predpisi, ki urejajo materialno in finančno poslovanje upravljavcev premičnega premoženja.

8. poglavje
INTERNI TRG NEPREMIČNEGA PREMOŽENJA DRŽAVE

36. člen
(interni trg nepremičnega premoženja države)

(1) Ministrstvo, pristojno za upravo, organizira interni trg nepremičnega premoženja države.

(2) Interni trg nepremičnega premoženja države je organiziran trg ponudbe in povpraševanja nepremičnin v lasti države.

(3) Udeleženci internega trga nepremičnega premoženja države so organi državne uprave.

(4) V interni trg nepremičnega premoženja države imajo lahko vpogled tudi drugi državni organi in samoupravne lokalne skupnosti.

(5) Pravila delovanja internega trga nepremičnega premoženja države in način vključevanja udeležencev na interni trg določi vlada.
9. poglavje
PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE

37. člen
(zakon o javnih financah)

(1) Z dnem začetka uporabe tega zakona prenehajo veljati določbe 25., 78., 79., prvega odstavka 80.e člena ter 80.i člena Zakona o javnih financah (Uradni list RS, št. 79/99, 124/00, 79/01, 30/02, 56/02 - ZJU in 110/02 - ZDT-B).

(2) Z dnem začetka uporabe tega zakona prenehajo veljati določbe 1.,13., 13.a, 67.a, 80.a, 80.b, 80.c, 80.č, 80.d, 80.f, 80.g, 80.h in 107. člena zakona iz prejšnjega odstavka v delu, ki ureja ravnanje s stvarnim premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti.

(3) Z dnem začetka uporabe tega zakona prenehajo veljati Uredba o pridobivanju, razpolaganju in upravljanju s stvarnim premoženjem države in občin (Uradni list RS, št. 12/03 in 77/03).
38. člen
(zakon o lokalni samoupravi)

Z dnem začetka uporabe tega zakona prenehata veljati drugi in tretji stavek tretjega odstavka 51. člena Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 100/05 – uradno prečiščeno besedilo in 21/06 - Odl.US).

39. člen
(podzakonski predpis)

Vlada v štirih mesecih po uveljavitvi tega zakona izda uredbo s katero uredi vprašanja iz 11., 12., 14., 17. , 20., 21., 25., 27., 35. in 36. člena iz tega zakona.
40. člen
(prehodno obdobje)

(1) Postopki sprejemanja načrtov nabav iz 25. člena Zakona o javnih financah ter postopki sprejemanja letnih programov prodaje stvarnega premoženja iz 80.č člena Zakona o javnih financah, ki so se začeli pred uveljavitvijo tega zakona, se dokončajo po predpisih, ki so veljali pred njegovo uveljavitvijo.

(2) Postopki ravnanja s stvarnim premoženjem začeti pred začetkom uporabe tega zakona, se dokončajo po predpisih, ki veljajo do začetka uporabe tega zakona.
41. člen
(začetek veljavnosti in uporabe)

Ta zakon začne veljati 15. dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporabljati pa se začne šest mesecev po uveljavitvi, razen 11. in 12. člena tega zakona, ki se začneta uporabljati z dnem uveljavitve tega zakona.


III. OBRAZLOŽITEV K POSAMEZNIM ČLENOM:

K 1. členu
Uvodni člen jasno določa tri temeljna vsebinska področja, ki jih ureja predlog zakona. Prvo vsebinsko področje tvorijo načela in postopki pridobivanja, razpolaganja in upravljanja premoženja v lasti države oziroma samoupravne lokalne skupnosti. To vsebinsko področje se torej nanaša tako na tisto stvarno premoženjem, ki je v lasti države oziroma samoupravne lokalne skupnosti, kot tudi tisto premoženje, ki ga država oziroma samoupravna lokalna skupnost šele pridobiva od tretjih kot kupec, najemnik ali imetnik stvarnih pravic. Drugo vsebinsko področje ureja področje evidence stvarnega premoženja v lasti države, tretje pa vodenje internega trga nepremičnin.

K 2. členu

Predlagani zakon je splošni zakon, kar pomeni, da bo veljal za celotno premoženje Republike Slovenije in samoupravnih lokalnih skupnosti, razen če s posebnim zakonom za posamezno vrsto stvarnega premoženja določeno vprašanje ne bo urejeno drugače. Prav tako bo veljal zakon za vse upravljavce in uporabnike stvarnega premoženja, razen izjem, ki jih določajo ali jih bodo določali stvarni predpisi.

Zakon ureja ravnanje s stvarnim premoženjem, ki je last Republike Slovenije in samoupravnih lokalnih skupnosti. Predlagana tretji in četrti odstavek tega člena pa razširja njegovo veljavnost v določenem delu tudi na premoženje, ki je v lasti javnih zavodov, javnih gospodarskih zavodov, javnih agencij, javnih skladov in javnih podjetij. Za stvarno premoženje v lasti javnih zavodov, javnih gospodarskih zavodov, javnih agencij in javnih skladov se uporablja drugo, peto in sedmo poglavje zakona, ki se nanašajo na splošna načela, postopke ravnanja stvarnega premoženja ter evidence, medtem ko so javna podjetja zavezana k spoštovanju določb drugega in petega poglavja zakona. Ob siceršnjem upoštevanju posebnosti naštetih pravnih oseb, te upravljajo s premoženjem, ki sodijo v javno sfero, zato ni nobenih razlogov, da zanje ne bi veljali isti postopki ravnanja kot za državne organe, organe samoupravnih lokalnih skupnosti in druge upravljavce stvarnega premoženja v lasti države oziroma samoupravne lokalne skupnosti.

K 3. členu
Glede na to, da gre za prvi krovni zakon s področja ravnanja s stvarnim premoženjem države predlog zakona uvodoma definira tudi temeljne pojme z obravnavanega področja. Tako so definirani pojmi stvarnega premoženja, ravnanja s stvarnim premoženjem, pridobivanja, razpolaganja, upravljanja, pojem uporabnika, internega trga, pojem osebe javnega prava, itd. Od naštetih definicij je popolnoma nova definicija ravnanja s stvarnim premoženjem kot najširši pojem, ki zajema vse aktivnosti, dolžnosti in ravnanja, ki se nanašajo na stvarno premoženje države. Drugi pojmi so se že do sedaj pojavljali v posameznih predpisih, pri čemer so se njihove definicije včasih od predpisa do predpisa razlikovale.

K 4. členu
Predlagani člen poudarja temeljno načelo ravnanja s stvarnim premoženjem države, to je načelo gospodarnosti. Pri tem poudarja vsebinski in postopkovni vidik tega načela, ki po eni strani zagotavlja gospodarno izrabo vsega stvarnega premoženja države in sicer po postopkih, ki ob čim manjših stroških zagotavljajo ekonomsko najugodnejši rezultat za državo.

K 5. členu
Za prakso izredno pomembno načelo je načelo odplačnosti. Stvarno premoženje se odplačno lahko odtuji le pod pogoji in na način, ki je predviden v tem zakonu, kar pomeni, da pogojev in načinov odplačnega odtujevanja v praksi ne bo mogoče širiti izven okvirov, ki jih postavlja predlog tega zakona.

Neodplačna odtujitev stvarnega premoženja države je v načelu prepovedana, razen če tako odtujitev dopušča ta ali drug zakon. S takim določilom je dokaj zožen krog možnosti za neodplačno odtujitev stvarnega premoženja države, splošno načelo o prepovedi neodplačne odtujitve pa pomeni vodilo in razlago praksi pri odločanju v mejnih primerih.

K 6. členu
Predlagani 6. člen določa načelo enakega obravnavanja, katerega vsebina je v tem, da je upravljavec stvarnega premoženja dolžan postopke ravnanja s tem premoženjem voditi na tak način, da je v teh postopkih zagotovljeno enakopravno obravnavanje vseh udeležencev.

K 7. členu
Z načelom enakega obravnavanja je povezano tudi načelo transparentnosti, saj je dolžnost upravljavca, da postopke ravnanja s stvarnim premoženjem države vodi na tak način, da je pri tem zagotovljena preglednost vodenja samih postopkov, kot tudi preglednost sprejemanja odločitev.

K 8. členu
V skladu s sodobnimi pogledi na načelo javnosti, kot tudi v skladu z veljavnimi predpisi je predlagano določilo 8. člena o tem, da je ravnanje s stvarnim premoženjem države javno. Pri tem predlog zakona sam ne predvideva nobenih izjem, zato je odstopanje od tega načela možno le v primerih, ko tako izjemo določa poseben zakon.

K 9. členu
Upravljavec stvarnega premoženja je tisti subjekt, ki mu zakon daje največ pravic in nalaga največ obveznosti in, ki je v prvi vrsti odgovoren za ravnanje s stvarnim premoženjem države. Upravljavci stvarnega premoženja so lahko državni organi in osebe javnega prava, kot jih definira predlog 3. člena zakona. Za pridobitev statusa upravljavca pa zakon predvideva tudi posebno pravno podlago, saj upravljavec postane šele tisti, ki je kot upravljavec določen z zakonom, podzakonskim predpisom, aktom o ustanovitvi ali sklepom vlade. Dejstvo, da nekdo dejansko upravlja z določenim stvarnim premoženjem tako ni dovolj za pridobitev statusa upravljavca. Posamezno stvarno premoženje lahko seveda kadar koli pridobi novega upravljavca, kar se zgodi bodisi s spremembo predpisa ali s sprejemom novega sklepa vlade. Glede na to, da je sprememba upravljavca s sklepom vlade v praksi izredno pogosta jo predlog zakona v drugem odstavku tega člena tudi izrecno ureja.

Glede na to, da zakon velja tudi za samoupravne lokalne skupnosti in njihovo premoženje je v tretjem odstavku izrecno določeno tudi kdo so upravljavci tega premoženja. Upravljavci na nivoju samoupravne lokalne skupnosti so tako lahko uprava samoupravne lokalne skupnosti in osebe javnega prava, ki jim tak status določi akt pristojnega organa te skupnosti.

K 10. členu
Predlog zakona vse bistvene odločitve, za katere niso pristojni sami upravljavci veže na vlado. Taka ureditev pa z vidika njihove samostojnosti ni primerna za Državni zbor Republike Slovenije, Državni svet Republike Slovenije, Ustavno sodišče Republike Slovenije, Računsko sodišče, Varuha človekovih pravic in druge državne organe, ki niso upravni ali pravosodni organi, zato zakon predvideva, da so ti organi samostojni upravljavci tistega premoženja, ki ga imajo v svoji uporabi. Upoštevaje predpise, ki urejajo odnos med ministrstvom pristojnim za pravosodje ter pravosodnimi organi na področju zagotavljanja pogojev za delovanje pravosodnih organov, zakon tudi določa, da je ministrstvo pristojno za pravosodje upravljavec tistega stvarnega premoženja, ki ga uporabljajo pravosodni organi.

K 11. členu
Predlog člena predvideva pripravo letnih načrtov pridobivanja in razpolaganja, ki se nanaša na nepremično premoženje države. Iz praktičnih oziroma operativnih razlogov zakon predvideva, da bo letne načrte pridobivanja sprejemala vlada na predlog ministrstva, pristojnega za upravo. Pri razpolaganju pa je predvideno, da bo letni načrt nepremičnega premoženja do vrednosti 400.000,00 EUR sprejemal državni zbor na predlog vlade, letne načrte razpolaganja pod navedeno vrednostjo pa vlada na predlog ministrstva pristojnega za upravo. Zaradi vsebinske povezanosti pridobivanja in razpolaganja z državnim premoženjem, pa je predvideno, da bi se letni načrti pridobivanja in razpolaganja z nepremičnim premoženjem države pripravljali vzporedno s pripravami proračuna oziroma vzporedno s pripravami sprememb in dopolnitev proračuna. Državni zbor Republike Slovenije naj bi sprejet letni načrt razpolaganja z nepremičnim premoženjem države za nepremičnine pod vrednostjo 400.000,00 EUR ter letni načrt pridobivanja dobil le v vednost kot del proračunskih dokumentov, dolžnost vlade pa bi bila, da ta letni načrt po potrebi uskladi s sprejetim proračunom.

Predlog zakona posebej določa da letni načrt pridobivanja in razpolaganja z nepremičnim premoženjem samoupravne lokalne skupnosti sprejme svet samoupravne lokalne skupnosti na predlog organa pristojnega za izvrševanje proračuna samoupravne lokalne skupnosti, s čimer so odpravljene vse dileme o tem na kakšen način je ta načrt sprejet. Hkrati je predlagano besedilo tako, da bo mogoča njegova uporaba v praksi obstoječih samoupravnih lokalnih skupnosti, kot tudi samoupravnih lokalnih skupnosti, ki se bodo organizirale v bodoče.

Zaradi že omenjenih posebnosti nekaterih upravljavcev državnega premoženja je tudi nujno, da letnega načrta pridobivanja in razpolaganja z nepremičnim premoženjem Državnega zbora Republike Slovenije, Državnega sveta Republike Slovenije, Ustavnega sodišče Republike Slovenije, Računskega sodišča, Varuha človekovih pravic in drugi državni organi, ki niso upravni in pravosodni organi, ne sprejema vlada temveč jih sprejme Državni zbor Republike Slovenije po postopku, ki velja za sprejem proračuna.

K 12. členu
Zakon predvideva tudi letni načrt pridobivanja in razpolaganja s premičnim premoženjem. Tega bo prav tako sprejemala vlada na isti način kot je to predvideno za nepremično premoženje. Ni pa predvideno seznanjanje Državnega zbora Republike Slovenije s tem načrtom kot tudi ne njegovo usklajevanje s sprejetim proračunom.

K 13. členu
Podlaga za konkretno odločitev upravljavca v določeni zadevi je posamični program ravnanja s stvarnim premoženjem v katerem morajo biti zbrane vse pravne in dejanske okoliščine, ki upravljavcu določajo dokončno odločitev. Posamični program je institut, ki ga poznajo že veljavni predpisi in ki se je v praksi dobro uveljavil. Kvaliteten posamični program omogoča sprejem ekonomsko najugodnejše odločitve, preglednost postopka ravnanja s stvarnim premoženjem in kontrolo zakonitosti tega postopka. Posamični program je obvezen pri sprejemanju odločitev glede ravnanja z nepremičnim premoženjem, prevoznimi sredstvi in premičninami, ki imajo vrednost višjo od vrednosti, ki jo bo določila uredba.

K 14. členu
Predlagani člen prinaša jasno ureditev pri odgovoru na vprašanje kdo sprejme odločitev o posameznem pravnem poslu. Hkrati predlog bistveno spreminja dosedanjo prakso. O posameznem pravnem poslu naj bi odločil in ga tudi sklenil predstojnik upravljavca, vlada pa ima možnost, da si pridrži pravico do odločanja o pravnih poslih, ki presegajo določeno vrednost. Pri tem zakon vladi daje pooblastilo, da to mejo določi z uredbo. Prav tako zakon predvideva, da bi ne glede na gornjo ureditev predstojniki samostojnih državnih organov, samostojno odločali o vseh poslih, ki spadajo v sfero ravnanja s stvarnim premoženjem, ki je v njihovem upravljanju.

V samoupravnih lokalnih skupnostih pa naj bi odločitev o sklenitvi konkretnega pravnega posla sprejel organ, pristojen za izvrševanje proračuna samoupravne lokalne skupnosti, kar po sedaj veljavni ureditvi pomeni župan.

K 15. členu
Predlog člena nalaga Vladi Republike Slovenije, da enkrat letno poroča Državnemu zboru Republike Slovenije o realizaciji letnega načrta razpolaganja z nepremičnim premoženjem države. Na ravni samoupravnih lokalnih skupnosti pa je k poročanju svetu zavezan župan.

K 16. členu
Ohranja se osnovni princip, po katerem mora biti premoženje države pred izvedbo postopka razpolaganja ocenjeno. Glede na velike probleme, zagate in zastoje pri cenitvah državnega premoženja v praksi je predvideno, da cenijo vrednost nepremičnega premoženja in premičnega premoženje, ki ga je potrebno oceniti, bodisi cenilci imenovani na podlagi Zakona o revidiranju bodisi sodno zapriseženi cenilci. Na tak način bo omogočena večja fleksibilnost in hitrejši odziv na zahteve v praksi, saj dosedanja ureditev tega vprašanja v zakonu bistveno ovira in draži postopke ravnanja s stvarnim premoženjem države.

Poleg primerov znižanja cene zaradi neuspešne metode javne prodaje je tudi predvidena prodaja ali menjava državnega premoženja pod ocenjeno vrednostjo v primerih, ko je kupec pravna oseba javnega prava, razen javnega podjetja. V obravnavanem primeru gre za situacijo, ko premoženje ostaja v javni sferi in se uporablja za uresničevanje določenega javnega interesa. Dokler sta izpolnjena ta dva pogoja tako niti ni toliko pomembno ali je premoženje v lasti države, samoupravne lokalne skupnosti ali druge osebe javnega prava. Predvideno pa je tudi, da je možna prodaja ali menjava pod ocenjeno vrednostjo v primerih, ko gre za prodajo ali menjavo za potrebe prenove posameznih delov stavb, ki so v razvojnih dokumentih države ali samoupravnih lokalnih skupnosti predvideni za prenovo in so v mešani lastnini pravnih in fizičnih oseb ter so s predpisi opredeljeni kot kulturni spomenik oziroma ležijo znotraj območja, ki je razglašeno za kulturni spomenik.

K 17. členu
Člen daje vladi pooblastilo, da z uredbo predpiše natančnejše pogoje ter postopke ravnanja s stvarnim premoženjem.

K 18. členu
Zakon ohranja dosedanjo ureditev, ki omogoča neodplačno pridobitev nepremičnega premoženja. Ta ureditev pa ni brezpogojna. Neodplačna pridobitev ni dopustna, če bi imela za posledico večje stroške oziroma bi povzročila nesorazmerne obveznosti za državo. Večji stroški oziroma nesorazmerne obveznosti se pri tem tehtajo v primerjavi s koristmi brezplačne pridobitve, pri čemer je za pravilnost sprejete odločitve odgovoren tisti, ki v skladu s 14. členom predloga zakona odloči o sklenitvi pravnega posla.

K 19. členu
Predlog člena v glavnem povzema rešitve, ki jih že poznajo veljavni predpisi in ki so se uveljavili v praksi. Prav tako predlog člena med možnimi metodami daje prednost metodi javne dražbe, drugo metodo pa dopušča le v primerih, kot upravljavec državnega premoženja lahko z njeno uporabo pričakuje ugodnejši ekonomski učinek.

K 20. členu
Predlog 20. člena zakona definira pojem javne dražbe po tem zakonu ter našteva najmanjši obseg vsebine njene objave v uradnem glasilu Republike Slovenije in na svetovne spletu. Predvidena je tudi možnost izvedbe postopka v elektronski obliki, pri čemer bo podrobnejša pravila določila uredba.

K 21. členu
Predlog 21. člena zakona definira pojem javnega zbiranja ponudb ter določa obveznost njene objave v uradnem glasilu Republike Slovenije in na svetovnem spletu. Novost v primerjavi z dosedanjo ureditvijo je možnost izvedbe pogajanj, s katerimi se lahko doseže ugodnejše pogoje prodaje za prodajalca ter izvedba postopka v elektronski obliki pri čemer bo podrobnejša pravila določila uredba.
K 22. členu
Predlog 22. člena zakona taksativno našteva primere, ko je mogoče z nepremičnim premoženjem države razpolagati s sklenitvijo neposredne pogodbe, brez poprejšnje izvedbe ene izmed možnih metod prodaje. V primerjavi z dosedanjo ureditvijo so spremembe v vseh naštetih primerih. Posebej velja omeniti možnost sklenitve neposredne pogodbe v roku treh mesecev, ko se je izkazalo, da je bila poprej izvedena metoda javne prodaje neuspešna. Predlog zakona v primerih, ko je bil izbrani postopek v prvem poskusu neuspešen nalaga obveznost ponovitve metode javne prodaje, pred samo sklenitvijo neposredne pogodbe pa še izvedbo postopka pogajanj, s pomočjo katerih naj bi se dosegel večji ekonomski učinek. V primerjavi z dosedanjo ureditvijo pa je dodaten pogoj tudi pri menjavah nepremičnin, kjer razlika med zamenjanima nepremičninama ne sme biti višja od 20 odstotkov višje vrednosti, nominalno pa ta razlika ne sme presegati 80.000,00 EUR. Gre za dodaten pogoj, za katerega se je v dosedanji praksi izkazalo, da manjka oziroma bi bil koristen.

K 23. členu
Predvidena je tudi brezplačna odsvojitev nepremičnega premoženja države. Pogoji za tako odsvojitev so vsebinsko enaki kot v primeru prodaje premoženja pod ocenjeno vrednostjo. Pridobitelj mora biti oseba javnega prava, z neodplačnim prenosom premoženja pa se mora zagotavljati uresničevanje javnega interesa. Vsebinska obrazložitev predlagane rešitve je enaka kot k predlogu 16. člena. Pogodba o brezplačni odsvojitvi stvarnega premoženja mora vsebovati opredelitev javnega interesa, pri čemer samo dejstvo ali tak javni interes obstoji ali ne ugotavlja predlagatelj pravnega posla. Poleg navedenega pa je bistvena sestavina takšne pogodbe tudi prepoved odsvojitve za obdobje, ki ni krajše od 10 let.

K 24. členu
Zaradi celovitosti urejanja ravnanja s stvarnim premoženjem države predlog zakona omenja tudi vlaganje stvarnih vložkov v gospodarske družbe kot obliko pridobivanja kapitalskih naložb države, pri čemer glede urejanja teh vprašanj odkazuje na predpise o javnih financah.

K 25. členu
Predlog člena prvič sistematično navaja bistvene elemente upravljanja z nepremičnim premoženjem, ki zajema skrb za pravno in dejansko urejenost tega premoženja, investicijsko vzdrževanje, oddajo v najem, brezplačno uporabo in obremenjevanje s stvarnimi pravicami pri čemer je tudi jasno določeno, da je vse postopke upravljanja z nepremičnim premoženjem dolžan izvajati upravljavec. Vse obveznosti upravljavca v zvezi z zagotavljanjem pravne in dejanske urejenosti nepremičnega premoženja pa naj bi natančno določila uredba.

K 26. členu
Predlog 26. člena določa, da se nepremično premoženje, ki ga začasno ne potrebuje noben uporabnik lahko odda v najem, kar je po svoji vsebini le izpeljava načela gospodarnosti na področju ravnanja z nepremičnim premoženjem države.

K 27. členu
Premoženje v lasti države se lahko odda v najem na način kot velja za prodajo državnega premoženja, torej z metodo javne dražbe, javnega zbiranja ponudb ali neposredne pogodbe. Postopek oddaje nepremičnega premoženja v najem bo natančneje določila uredba, katero zakon tudi pooblašča, da določi pogoje, pod katerimi bo mogoče nepremično premoženje oddajati v najem z neposredno pogodbo. Za sklenitev neposredne pogodbe v tem primeru tako ne bo mogoče uporabiti izjem, ki jih določa 22. člen predloga zakona.

K 28. členu
Na podlagi izkušenj in potreb prakse se predlaga tudi uvedba inštituta brezplačne uporabe nepremičnega premoženja države. Za tako uporabo bo moralo biti izpolnjenih več pogojev. Uporabnik začasno ne bo potreboval takega premoženja, pridobitelj pa bo pravna oseba, ki deluje v javnem interesu. Z uporabo premoženja pa se bo zagotavljalo izvajanje dejavnosti, za katero je taka pravna oseba ustanovljena. Zakon tudi predvideva, da bi pravna oseba, ki dobi premoženje v brezplačno uporabo nosila najmanj obratovalne stroške in stroške rednega vzdrževanja.

K 29. členu
Zakon povzema v praksi že dokaj uveljavljeno načelo, po katerem je obremenjevanje s stvarnimi pravicami odplačno. Izjema od načela odplačnosti so primeri, ko obstaja določen javni interes, ki ga ugotovi tisti, ki je odgovoren za posamezen pravni posel. Predlog člena jasno določa, da se obremenjevanje stvarnega premoženja izvede z metodo neposredne pogodbe. Pri tem pa gre omeniti še novost, da je potrebno v primeru, ko se za posamezen pravni posel poteguje več interesentov, izvesti postopek pogajanj, na podlagi katerih se izbere najugodnejšega ponudnika oziroma doseže največji pozitiven ekonomski učinek.

K 30. členu
Predlagani člen predvideva, da mora biti najem izveden na podlagi posamičnega programa, kot ga določa 13. člen predloga zakona.

K 31. členu
Določila poglavja o ravnanju z nepremičnim premoženjem se uporabljajo tudi za ravnanje s premičnim premoženjem v kolikor niso posamezna vprašanja v posebnem poglavju urejena drugače.

K 32. členu
Besedilo člena posebej ureja primere, ko je s premičnim premoženjem države mogoče razpolagati z neposredno pogodbo. Krog teh primerov je ožji, po vsebini pa se ne razlikuje bistveno od veljavne ureditve. Omeniti velja le možnost sklenitve neposredne pogodbe v roku treh mesecev, ko se je izkazalo, da je bila poprej izvedena metoda javne prodaje neuspešna. Predlog zakona v primerih, ko je bil izbrani postopek v prvem poskusu neuspešen, nalaga obveznost ponovitve metode javne prodaje, pred samo sklenitvijo neposredne pogodbe pa še izvedbo postopka pogajanj, s pomočjo katerih naj bi se dosegel največji ekonomski učinek.

K 33. členu
Zaradi posebnosti premičnega premoženja je treba posebej urediti njegov neodplačen prenos z neposredno pogodbo. Razlogi za neodplačen prenos so deloma povzeti iz veljavne ureditve, predlagane rešitve pa širijo možnost neodplačnega prenašanja premičnega premoženja na pravne osebe, ki delujejo v javnem interesu.

K 34. členu
Zakon velja tako za upravljavce stvarnega premoženja na nivoju države kot tudi za upravljavce stvarnega premoženja na nivoju samoupravnih lokalnih skupnosti. Zato je nujna kolizijska določba po kateri se pri sklepanju pravnih poslov med državo in samoupravno lokalno skupnostjo oziroma med dvema samoupravnima lokalnima skupnostma uporabljajo pravila, ki urejajo postopek razpolaganja oziroma oddajanja stvarnega premoženja v najem. Edina izjema je predvidena pri roku plačila, kjer se uporabi tista določba predpisa o izvrševanju proračuna, ki se nanaša na pridobivanje. V praksi država in samoupravne lokalne skupnosti sklepajo veliko število pravnih poslov, z bolj odprto ureditvijo na področju stvarnega premoženja, pa lahko predvidevamo, da bo teh pravnih poslov še več.

K 35. členu
Zakon predpisuje obveznost, da upravljavci za namen ravnanja z nepremičnim premoženjem države vodijo evidenco državnega nepremičnega premoženja, ki ga imajo v upravljanju, Ministrstvo za javno upravo pa je zavezano k oblikovanju in vodenju centralne evidence nepremičnega premoženja v lasti države, kar je edini možen načina, da država in njeni organi pridobijo celovit pregled nad nepremičnim premoženjem, ki je last Republike Slovenije. Doslej takega celovitega pregleda ni bilo, kar je bistveno oteževalo ravnanje s premoženjem države, podvajalo postopke in omogočalo neusklajene odločitve. Vsebino evidence in postopke vodenja evidence bo natančno določila uredba.

Predlog zakona tudi določa dolžnost vodenje evidence premičnega premoženja države, pri čemer ne predvideva centralne evidence temveč upravljavcem nalaga le obveznost vodenja evidence tistega premičnega premoženja, ki ga imajo v svojem upravljanju, v skladu s predpisi o materialnem in finančnem poslovanju.

Predlog zakona zavezuje k vzpostavitvi evidenc stvarnega premoženja tudi samoupravne lokalne skupnosti.

K 36. členu
Predlog zakona prav tako Ministrstvu za javno upravo predpisuje obveznost vodenja internega trga nepremičnega premoženja države kot novosti, ki se je v zadnjih letih že uveljavila v praksi in dala tudi določene rezultate. Pravila delovanja internega trga in način vključevanja udeležencev vanj bo določila uredba. Pri tem je izrecno predvideno, da so udeleženci internega trga le organi državne uprave in pravosodni organi. Določilo tega člena pa se ne uporablja za samoupravne lokalne skupnosti ter za nevladne proračunske uporabnike, ki tako nimajo možnosti sodelovanja na internem trgu in s tem posledično pridobivanja nepremičnin države v upravljanje temveč le možnost vpogleda na interni trg. Za navedene subjekte je tako odprta možnost da določene nepremičnine pridobijo na podlagi drugih možnosti, ki jih predvideva zakon in ne na podlagi njihove udeležbe na internem trgu nepremičnega premoženja Republike Slovenije.

K 37. členu
Z začetkom uporabe predloga zakona je treba razveljaviti nekatere določbe Zakona o javnih financah, ki so doslej parcialno urejala to področje. Pri tem nekatere določbe prenehajo delovati v celoti, druge pa prenehajo veljati samo v tistem delu, ki ureja ravnanje s stvarnim premoženjem države in občin. Z dnem, ko se bo začel uporabljati ta zakon, pa prenehajo veljati tudi določbe Uredbe o pridobivanju, razpolaganju in upravljanju s stvarnim premoženjem države in občin, katero bo nadomestila uredba sprejeta na podlagi novega zakona.

K 38. členu
Z začetkom uporabe predloga zakona je treba deloma razveljaviti tudi določbo 51. člena Zakona o lokalni samoupravi, in sicer v delu, ki se nanaša na delitev pristojnosti med občinskim svetom in županom, ko gre za postopke razpolaganja s stvarnim premoženjem samoupravne lokalne skupnost oziroma odločanje o sklenitvi posamičnega pravnega posla. To razmerje namreč sedaj jasno urejajo določbe predloga zakona.

K 39. členu
Predvideno je, da bi uredbo s katero bi se natančno uredila posamezna vprašanja, iz tega zakona, Vlada Republike Slovenije sprejela v roku 4 mesecev od uveljavitve tega zakona. Ob predvidenem 6 mesečnem roku za začetek uporabe, bi se tako zakon in na njegovi podlagi izdana uredba začela uporabljati istočasno.

K 40. členu
Postopki ravnanja s stvarnim premoženjem, ki se bodo začeli pred začetkom uporabe tega zakona, se bodo končali po predpisih, ki so veljali v trenutku, ko so bili ti postopki začeti. Taka rešitev je v skladu z uveljavljenimi principi reševanja odprtih zadev v prehodnih obdobjih. Nekoliko drugače pa je to vprašanje potrebno urediti glede načrtov nabav in gradenj ter programov prodaje stvarnega premoženja. Glede na dolgoročnost teh načrtov naj bi se postopki, ki so bili začeti pred uveljavitvijo predloga zakona dokončali po določbah 25. in 80.č člena Zakona o javnih financah.

K 41. členu
Zakon naj bi imel običajen vacatio legis v trajanju 15 dni. Za operacionalizacijo njegovih določil pa je treba pripraviti obširno, vsebinsko zahtevno in zelo podrobno uredbo, ki bo morala začeti veljati hkrati z zakonom. Zato naj bi se določila zakona začele uporabljati 6 mesecev po njegovi uveljavitvi, razen za postopke sprejemanja letnih načrtov pridobivanja in razpolaganja z nepremičnim oziroma premičnim premoženjem, ki bodo začeti po trenutku uveljavitve zakona. Ti postopki naj bi se izvedli v skladu z določbami predloga zakona z dnem začetka njegove veljave.




Izjava o skladnosti predloga
zakonskega ali podzakonskega akta s pravnim redom EU


1.) Naslov predlaganega akta


2.) Enotna identifikacijska oznaka predloga akta (EVA) ID predpisa: ID izjave:
2006-3111-0015 007-516/2005/85 1

3.) Skladnost predloga akta s predpisi EU
Predlog pravnega akta RS ne prenaša določb direktiv EU oziroma ni sprejet z namenom usklajevanja s pravnim redom EU.

4.) Ali je predlog pravnega akta tehnični predpis v smislu člena 8 direktive 31998L0034?
Ne.

5.) Prevod naslova predloga pravnega akta RS v angleščino
/




MINISTRSTVO ZA JAVNO UPRAVO

Ime in priimek vodje pravne službe:



Podpis ministra oziroma predstojnika organa:

Zadnja sprememba: 01/22/2007
Zbirke Državnega zbora RS - spredlogi zakonov