Zbirke Državnega zbora RS - predlogi zakonov

Show details for EVIDENČNI PODATKIEVIDENČNI PODATKI
EVA: 2009-2011-0002
Številka: 00720-6/2009/9
Ljubljana, 30.04.2009

PREDSEDNIK DRŽAVNEGA ZBORA

L J U B L J A N A

Vlada Republike Slovenije je na 24. redni seji dne 30.04.2009 določila besedilo:

- PREDLOGA ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O SODNEM REGISTRU,

ki vam ga pošiljamo v obravnavo na podlagi 142. člena poslovnika Državnega zbora po skrajšanem postopku.

Vlada Republike Slovenije predlaga Državnemu zboru, da Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o sodnem registru obravnava po skrajšanem postopku, saj gre manj zahtevne spremembe s katerimi se: pregledneje in jasneje določa omejitev javnosti podatkov o EMŠO družbenikov, zastopnikov ali članov organa nadzora subjekta vpisa in osebnih podatkov drugih oseb; zaradi pregledne zagotovitve informacij poslovnim subjektom določa pristojnost za pripravo ustreznega pregleda predpisanih pogojev za opravljanje posameznih gospodarskih dejavnosti; urejajo obveznosti točk VEM, nadzor nad njihovim poslovanjem in razlogi za odvzem dovoljenja za opravljanje postopkov VEM; zagotavljajo ustrezne pravne podlage za dajanje oziroma objavo podatkov o subjektih vpisov, ki se vodijo v Poslovnem registru Republike Slovenije, v sistemih objave podatkov o poslovnih subjektih poslovnih registrov držav članic EU in drugih držav; odpravljajo nekatere druge nedoslednosti veljavne ureditve, ki so bile ugotovljene ob izvajanju veljavnega zakona.

Vlada Republike Slovenije je na podlagi 45. člena poslovnika Vlade Republike Slovenije in na podlagi 235. člena poslovnika Državnega zbora določila, da bodo kot njeni predstavniki pri delu Državnega zbora in njegovih delovnih teles sodelovali:

- Aleš Zalar, minister za pravosodje,
- Boštjan Škrlec, državni sekretar, Ministrstvo za pravosodje,
- Andreja Lang, v.d. generalnega direktorja na Ministrstvu za pravosodje.

mag. Barbara PETERNELJ
NAMESTNICA GENERALNEGA SEKRETARJA

PRILOGA: 1




SKRAJŠANI POSTOPEK
EVA 2009-2011-0002

Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o sodnem registru


I. UVOD

1. Ocena stanja in razlogi za sprejetje zakona

Z Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o sodnem registru (Ur. l. RS, št. 91/05; ZSReg-A) in Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o sodnem registru (Ur. l. RS, št. 33/2007; ZSReg-B) se je slovensko registrsko pravo uskladilo z zahtevami Enajste direktive 89/666/EGS, Prve publicitetne direktive Evropske skupnosti (Direktiva 68/151/EGS) s področja prava družb, s sprejetjem katere se je začelo uresničevanje ideje o skupnem trgu in svobodnem podjetništvu, in z zahtevami Direktive 2003/58/ES, s katero je bila obširno dopolnjena Prva publicitetna direktiva. S tem je bilo slovensko registrsko pravo v celoti usklajeno s pravom Evropske unije, ki velja na tem področju.

Z ZSReg-B pa so bile uveljavljene tudi naslednje pomembne nove rešitve:
– vključitev sodnega registra v poslovni register - zaradi racionalizacije poslovanja sta bili po noveli ZSReg-B bazi sodnega in poslovnega registra združeni v eno (informatizirano) bazo tako, da je sodni register postal sestavni del baze poslovnega registra, pri čemer je za vodenje sodnega registra, ki obsega odločanje o vpisih, še vedno pristojno sodišče, za vodenje, vzdrževanje in upravljanje centralne informatizirane baze sodnega registra, ki je sestavni del poslovnega registra, pa je pristojna Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve (AJPES) kot upravljavka poslovnega registra;
– zagotovitev pogojev za elektronsko vlaganje predlog za vpis in elektronsko vodenje zbirke listin;
– objava vpisov v Uradnem listu Republike Slovenije je bila nadomeščena z objavo teh vpisov na javnih spletnih straneh AJPES.

Spremenjena pravila glede opisnih novih rešitev so se začela uporabljati 1. februarja 2008. Z novelo ZSReg-B je bil sicer določen rok za uveljavitev teh rešitev 1.11.2007, vendar se je pri izdelavi računalniških aplikacij, ki so bile nujne za uresničitev nove pravne ureditve, pokazalo, da je zaradi izjemne kompleksnosti potrebno več časa za izdelavo in testiranje, kot je bilo prvotno načrtovano, zato je bil za zagotovitev pogojev, da računalniške aplikacije delujejo zanesljivo, ta rok z Zakonom o spremembah Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o sodnem registru (Ur.l. RS, št. 93/07; ZSReg-C) prestavljen za tri mesece, to je na 1.2.2008.

Z Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o sodnem registru (Ur.l. RS, št. 65/08; ZSReg-D) so bili v novem poglavju Postopki v sistemu vse na enem mestu urejeni temeljni instituti sistema »Vse na enem mestu« (v nadaljevanju: VEM). Sistem VEM vključuje ustrezno podporo postopkov, ki jih je treba opraviti za zagotovitev pogojev za začetek poslovanja podjetnika ali gospodarske družbe ali v zvezi s kasnejšimi spremembami, tako, da lahko podjetnik oziroma družbenik vse te postopke opravi hkrati.

Nove informacijske in druge rešitve so omogočile učinkovitejše delo registrskih sodišč. Po podatkih sodne statistike je bilo ob koncu leta 2007 nerešenih 1.976 registrskih zadev, v obdobju do 1. 1. do 30. 6. 2008 so registrska sodišča prejela 17.641 novih zadev in rešila skupno 19.102 zadev. Tako je bilo na dan 30. 6. 2008 nerešenih 515 registrskih zadev. Zaradi novih (racionalnejših) postopkovnih rešitev v noveli ZSReg-B in z njihovo izvedbo povezanimi informacijskimi rešitvami, so sodišča po 1.2.2008 rok za odločitev v registrski zadevi iz prej skoraj enega meseca skrajšala na 4 delovne dni od prejema predloga.

Po določbah 48.c člena zakona objava podatkov o subjektu vpisa na spletnih straneh AJPES in izpis iz sodnega registra, ki se izda po 48. členu in 48.a členu zakona, ne sme vsebovati podatka o EMŠO in nobenih listin, ki vsebujejo osebne podatke posameznikov, ki niso zastopniki, družbeniki oziroma člani organov nadzora. Za zastopnike, družbenike oziroma člane organov nadzora se lahko objavijo le tiste listine oziroma del listine, ki vsebuje osebne podatke, ki so neposredno povezani z opravljanjem teh funkcij. Sodišče pa lahko izda izpis iz sodnega registra, ki vsebuje tudi podatke o EMŠO zastopnika, družbenika oziroma člana organa nadzora tega subjekta vpisa samo v točno določenih primerih.

Pri izdelavi računalniških aplikacij, ki so bile nujne za uresničitev nove pravne ureditve, uveljavljene z ZSReg-D, je bila navedena ureditev o dostopnosti EMŠO uresničena na ta način, da podatek o EMŠO ni dostopen pri izpisih iz sodnega registra (portal iPRS), pojavlja pa se pri sklepih o dovolitvi vpisa in listinah, ki so podlaga za vpis, torej pri njihovi objavi skladno z 43. členom zakona na portalu AJPES.

Na podlagi inšpekcijskega pregleda, opravljenega nad AJPES, je Informacijski pooblaščenec izdal odločbo številka 0612-175/2008/3 z dne 13. 10. 2008, s katero je AJPES v I. točki izreka naložil, da mora »iz spletne strani www.ajpes.si umakniti vse podatke o EMŠO in vse listine, ki vsebujejo osebne podatke posameznikov, ki niso zastopniki, družbeniki oziroma člani organov nadzora, razen tistih listin oziroma delov listin, ki vsebujejo osebne podatke zastopnikov, družbenikov oziroma članov organa nadzora, ki so neposredno povezani z opravljanjem njihove funkcije.« Čeprav v izreku odločbe to ni izrecno navedeno, je postalo v postopkih usklajevanja in iskanja tehničnih rešitev za uresničitev odločbe Informacijskega pooblaščenca jasno, da Informacijski pooblaščenec zastopa stališče, da je po 48.c členu ZSReg na spletnem portalu AJPES prepovedana tudi objava dokumentov (sklepov registrskih sodišč o dovolitvi vpisa v sodni register in listin, ki so podlaga za vpis), ki vsebujejo EMŠO zastopnika, družbenika ali člana organa nadzora. Ker takojšnja izvršitev odločbe Informacijskega pooblaščenca brez večjih zastojev v sicer tekočih registrskih zadevah ne bi bila mogoča, so bila med AJPES in Informacijskim pooblaščencem opravljena intenzivna usklajevanja glede iskanja ustreznih tehničnih rešitev in s tem v zvezi določitvijo realnih rokov za izvršitev navedene odločbe.
V zvezi z opisanimi postopki predlagatelj meni, da je zaradi pregledne in jasne pravne ureditve potrebna tudi sprememba veljavnega zakona, zato je pripravil predlog tega zakona, v katerem so v celoti upoštevana opozorila Informacijskega pooblaščenca glede varstva osebnih podatkov in zagotavljanja sorazmernosti zakonskega posega v pravico do varstva osebnih podatkov in stališča, izražena v odločbah Ustavnega sodišča Republike Slovenije1, sprejeta ob odločanju o oceni ustavnosti nekaterih drugih zakonov z vidika varstva osebnih podatkov.
Poleg tega se s predlaganim zakonom zagotavljajo ustrezne pravne podlage za dajanje oziroma objavo podatkov o subjektih vpisov, ki se vodijo v Poslovnem registru Republike Slovenije, v sistemih objave podatkov o poslovnih subjektih poslovnih registrov držav članic EU in drugih držav, in predlagajo nekatere druge manjše spremembe zakona zaradi jasnejše in redakcijsko doslednejše ureditve.
________________________
1 Odločba US RS, št. U-I-298/04, Ur.l. RS, št. 100/05, odločba US RS, št. U-I-229/03, Ur.l. RS, št. 21/06.



2. Cilji, načela in poglavitne rešitve predloga zakona

S cilji pregledne in jasne pravne ureditve obdelave osebnih podatkov, potrebnih v registrskih postopkih, upoštevaje načelo sorazmernosti zakonskega posega v pravico do varstva osebnih podatkov, stališča Ustavnega sodišča in Informacijske pooblaščenke na tem področju, pregledne zagotovitve informacij poslovnim subjektom o pogojih, ki jih določajo predpisi za opravljanje posameznih gospodarskih dejavnosti, natančnejše določitve obveznosti točk VEM in nadzora nad njihovim delovanjem, zagotovitve ustrezne pravne podlage za dajanje oziroma objavo podatkov o subjektih vpisov, ki se vodijo v Poslovnem registru Republike Slovenije, v sistemih objave podatkov o poslovnih subjektih poslovnih registrov držav članic EU in drugih držav ter odprave nekaterih nedoslednosti veljavne ureditve, ki so bile ugotovljene ob izvajanju veljavnega zakona, se s predlogom zakona predlagajo naslednje poglavitne rešitve:
– Zaradi pregledne zagotovitve informacij poslovnim subjektom o pogojih, ki jih določajo predpisi za opravljanje posameznih gospodarskih dejavnosti, je predlagana ureditev (novi peti odstavek 1. b člena), po kateri mora ministrstvo, pristojno za gospodarstvo pripraviti ustrezen pregled predpisanih pogojev za opravljanje posameznih gospodarskih dejavnosti, predlagane pa so tudi obveznosti drugih ministrstev v zvezi s pripravo takšnega pregleda.
– S predlagano dopolnitvijo 1. č člena ZSReg se urejajo obveznosti točk VEM, nadzor nad njihovim poslovanjem in razlogi za odvzem dovoljenja za opravljanje postopkov VEM.
– Po predlaganem novem drugem odstavku 22. člena ZSReg se pravilo o atrakciji krajevne pristojnosti glede delov subjekta vpisa ne uporablja za članice univerze. Te se namreč od drugih delov subjektov vpisa razlikujejo po tem, da imajo položaj pravne osebe, zato se predlaga, da je za vpis članice univerze pristojno sodišče, na območju katerega ima članica sedež.
– S predlagano spremembo 48. c člena ZSReg se pregledneje in jasneje določa omejitev javnosti podatkov o EMŠO družbenikov, zastopnikov ali članov organa nadzora subjekta vpisa in osebnih podatkov drugih oseb, pri čemer predlagana ureditev upošteva stališča, izražena v odločbah Ustavnega sodišča Republike Slovenije, ter opozorila Informacijskega pooblaščenca glede varstva osebnih podatkov in zagotavljanja sorazmernosti zakonskega posega v pravico do varstva osebnih podatkov.
– S spremembo 49. člena ZSReg se zagotavlja ustrezna pravna podlaga za dajanje oziroma objavo podatkov o subjektih vpisov, ki se vodijo v Poslovnem registru Republike Slovenije, v sistemih objave podatkov o poslovnih subjektih poslovnih registrov držav članic EU in drugih držav.

S predlogom zakona se ne spreminjajo temeljna načela sodnega registra, med katerimi so najpomembnejša:
– načelo javnosti, ki zahteva, da morajo biti podatki, vpisani v sodni register, dostopni vsakomur;
– načelo publicitetnih učinkov vpisa, ki povzroči neizpodbojno domnevo, da je vsakomur znan podatek, ki je o subjektu vpisa vpisan v sodni register, in
– načelo oblikovalnih učinkov vpisov, ki velja za vse tiste vpise, za katere Zakon o gospodarskih družbah (v nadaljnjem besedilu: ZGD-1) določa, da začnejo pravno učinkovati z ustreznim vpisom v sodni register.

3. Ocena finančnih posledic predloga zakona za državni proračun in druga javnofinančna sredstva

Predlog zakona nima posledic za državni proračun in druga javnofinančna sredstva.

4. Prikaz ureditve v drugih pravnih sistemih in prilagojenost predlagane ureditve pravu Evropske unije

4.1. Prilagojenost predlagane ureditve pravu Evropske unije

Vsebina predlaganih sprememb in dopolnitev ni predmet usklajevanja z evropskim pravnim redom.

4.2. Prikaz ureditve v drugih pravnih sistemih

Nemčija in Avstrija

Ureditev registra gospodarskih družb v drugih državah članicah je odvisna od sistema korporacijske ureditve v posamezni državi članici. Za germansko korporacijsko ureditev, ki jo poznata Nemčija in Avstrija ter jo pri nas določa ZGD-1, je značilen sistem nadzora nad predpostavkami za pravno učinkovanje korporacijskih dejanj družbe, po katerem o spremembi statuta ali družbene pogodbe in o drugih pomembnih korporacijskih dejanjih (na primer spremembi osnovnega kapitala ali statusnem preoblikovanju) odloča sodišče. Ker o teh predpostavkah sodišče odloča v zvezi z vpisom pravnih posledic korporacijskih dejanj v register, ta register v Nemčiji in Avstriji vodi sodišče. Zato je naša ureditev v ZSReg oblikovana po vzoru ureditve v avstrijskem zakonu o sodnem registru (Firmenbuchgesetz).

Nizozemska, Belgija in Francija

V drugih državah članicah, ki imajo drugačno korporacijsko ureditev (na primer Nizozemska, Belgija ali Francija), pa register družb vodijo različni organi − po navadi gospodarska zbornica ali drug organ, ki opravlja podobno funkcijo.

Ker direktiva 68/151/EGS dokaj natančno določa podatke, ki se vpišejo, način objave in učinke vpisov, se ureditve v državah članicah med seboj ne razlikujejo pomembneje.

5. Druge posledice zakona

Zakon ne bo imel drugih posledic.


II. BESEDILO ČLENOV


1. člen

V Zakonu o sodnem registru (Uradni list RS, št. 54/07 – uradno prečiščeno besedilo, 93/07 in 65/08) se v 1. b členu dodata nova peti in šesti odstavek, ki se glasita:
»(5) Ministrstvo, pristojno za gospodarstvo pripravi in predloži ministrstvu, pristojnemu za javno upravo, pregled predpisanih pogojev za opravljanje posameznih gospodarskih dejavnosti. Ministrstvo, pristojno za gospodarstvo, mora ta pregled uskladiti z vsakokratno spremembo predpisa, ki določa pogoje za opravljanje posameznih gospodarskih dejavnosti, v osmih dneh po njegovi objavi v Uradnem listu Republike Slovenije. Drugo ministrstvo mora ministrstvo, pristojno za gospodarstvo, obvestiti o vsakem novem predpisu ali spremembi predpisa, ki določa pogoje za opravljanje posameznih gospodarskih dejavnosti in spada v njegovo delovno področje, v dveh delovnih dneh po objavi predpisa v Uradnem listu Republike Slovenije.
(6) Ministrstvo, pristojno za javno upravo, na javnem spletnem portalu objavi informacije o postopkih VEM in pregled predpisanih pogojev za opravljanje posameznih gospodarskih dejavnosti.«.
2. člen

Sedmi odstavek 1.c člena se črta.
3. člen

V 1. č členu se za četrtim odstavkom dodajo novi peti do osmi odstavek, ki se glasijo:
»(5) Točka VEM mora:
1. pripraviti in oddati vlogo v postopku VEM na zahtevo vsake osebe, ki je upravičena vložiti vlogo v teh postopkih,
2. opravljati postopke VEM skrbno in v skladu s predpisi, ki urejajo te postopke,
3. zagotavljati kadrovske, organizacijske in tehnične pogoje, potrebne za učinkovito in strokovno opravljanje poslovnih procesov, ki jih obsega sistem VEM,
4. vsaki osebi na njeno zahtevo dati informacije o postopkih VEM,
5. pri oglaševanju storitev v zvezi s postopki VEM in pri zasnovi svojega javnega spletnega portala upoštevati pravila obveščanja javnosti, ki jih predpiše minister, pristojen za javno upravo.
(6) Poslovanje točk VEM v skladu s tem zakonom in predpisi, izdanimi na njegovi podlagi, nadzira ministrstvo, pristojno za javno upravo.
(7) Uradna oseba ministrstva, pristojnega za javno upravo, ki jo minister, pristojen za javno upravo, pooblasti za nadzora nad točkami VEM, izda odločbo o odpravi kršitev, ugotovljenih pri nadzoru nad točko VEM:
1. če točka VEM ne izpolnjuje kadrovskih, organizacijskih in tehničnih pogojev, potrebnih za učinkovito in strokovno opravljanje poslovnih procesov, ki jih obsega sistem VEM,
2. če točka VEM pri opravljanju postopkov VEM krši obveznosti iz petega odstavka tega člena.
(8) Minister, pristojen za javno upravo, odvzame dovoljenje za opravljanje postopkov VEM:
1. če točka VEM v roku, določenem v odločbi iz prejšnjega odstavka, ne odpravi kršitev, katerih odprava ji je bila naložena s to odločbo,
2. če točka VEM v zadnjih šestih mesecih ni oddala nobene vloge v postopku VEM,
3. če točka VEM da izjavo, da ne želi več opravljati postopkov VEM.«.
Dosedanji peti odstavek, ki postane deveti odstavek, se spremeni tako, da se glasi:
»(9) Minister, pristojen za javno upravo, predpiše:
1. kadrovske, organizacijske in tehnične pogoje, potrebne za učinkovito in strokovno opravljanje poslovnih procesov, ki jih obsega sistem VEM,
2. pravila obveščanja javnosti iz 5. točke petega odstavka tega člena,
3. obrazec za vložitev zahteve za izdajo dovoljenja za opravljanje postopkov VEM in dokumentacijo, ki jo je treba priložiti tej zahtevi.«.
4. člen

V prvem odstavku 11. člena se 5. točka spremeni tako, da se glasi:
»5. podatkov v zvezi z odločanjem o ugovoru proti sklepu o prenehanju v postopku prenehanja družbe po skrajšanem postopku, in«.
Za 5. točko se doda nova 6. točka, ki se glasi:
»6. podatkov v zvezi z izbrisom pravne osebe iz sodnega registra zaradi končanja likvidacijskega postopka, ki ga je izvedel pristojni organ te pravne osebe.«.
5. člen

V 22. členu se doda nov drugi odstavek, ki se glasi:
»(2) Za vpis članice univerze je ne glede na prejšnji odstavek pristojno sodišče, na območju katerega ima sedež članica univerze .«.
6. člen

48. c člen se spremeni tako, da se glasi:
»48. c člen
(1) Objava podatkov o subjektu vpisa na spletnih straneh agencije po 1. točki drugega odstavka 7. člena tega zakona in izpis iz sodnega registra, ki se izda po 48. členu tega zakona, ne smeta vsebovati EMŠA družbenikov, zastopnikov in članov organa nadzora subjekta vpisa.
(2) Sodišče lahko izda izpis iz sodnega registra, ki vsebuje tudi EMŠO zastopnika, družbenika ali člana organa nadzora tega subjekta vpisa samo v teh primerih:
1. izpis glede posameznega subjekta, če ga zahteva družbenik, zastopnik, ali član organa nadzora tega subjekta vpisa, ali
2. izpis glede vseh subjektov vpisa, pri katerih je posamezna oseba upravičena do podatkov iz 51. člena tega zakona, če izpis zahteva ta oseba.
(3) Objava vpisa v sodni register po 43. členu tega zakona, listine iz 1. točke tretjega odstavka 7. člena tega zakona in prevoda podatkov po 46. a členu tega zakona ne sme vsebovati:
1. EMŠA družbenikov, zastopnikov in članov organa nadzora subjekta vpisa,
2. osebnih podatkov posameznikov, ki niso družbeniki, zastopniki ali člani organov nadzora subjekta vpisa, ali
3. osebnih podatkov družbenikov, zastopnikov ali članov organa nadzora subjekta vpisa, ki niso neposredno povezani z opravljanjem teh funkcij.
(4) Sodišče odgovarja, da je vsebina listine, ki se objavi po 1. točki tretjega odstavka 7. člena tega zakona ali vsebina prevoda podatkov, ki se objavi po 46. a členu tega zakona, v skladu s prejšnjim odstavkom. Če predlagatelj predlogu priloži listino, katere vsebina je v nasprotju s prejšnjim odstavkom, mu sodišče v skladu s prvim odstavkom 30. člena tega zakona odredi, da odpravi to nepravilnost tako, da namesto listin z nepravilno vsebino predlogu priloži listine, katerih vsebina je v skladu s prejšnjim odstavkom.
(5) Če sodišče, agencija ali notar izda izpis listine po 48. a členu tega zakona, mora na izpisu prekriti podatke iz tretjega odstavka tega člena, razen če izpis listine zahteva oseba iz 51. člena tega zakona.«.
7. člen

49. člen se spremeni tako, da se glasi:
»49. člen
Agencija lahko v soglasju z ministroma, pristojnima za pravosodje in gospodarstvo, daje ali objavlja javne podatke o subjektih vpisa, ki se vodijo v poslovnem registru, v sistemih za izmenjavo ali objavo podatkov poslovnih registrov držav članic EU in tretjih držav.«.
8. člen

53. člen se spremeni tako, da se glasi:
»53. člen
(1) Z globo 1.600 eurov se za prekršek kaznuje pravna oseba, ki ni gospodarska družba, če ne vloži predloga za vpis v sodni register v 15 dneh od dneva, ko so podani pogoji za vpis, če zakon ne določa drugače (tretji odstavek 3. člena tega zakona).
(2) Z globo 600 eurov se za prekršek kaznuje tudi odgovorna oseba pravne osebe, ki stori dejanje iz prejšnjega odstavka.
(3) Z globo 1.600 eurov se za prekršek kaznuje pravna oseba, ki je dala neresnično izjavo iz 4. točke tretjega odstavka 27. člena tega zakona.
(4) Z globo 600 eurov se za prekršek kaznuje tudi odgovorna oseba pravne osebe, ki stori prekršek iz prejšnjega odstavka.
(5) Z globo 600 eurov se za prekršek kaznuje posameznik, ki je dal neresnično izjavo iz 4. točke tretjega odstavka 27. člena tega zakona.
(6) Nadzor nad izvrševanjem tretjega odstavka 3. člena tega zakona izvaja ministrstvo, pristojno za gospodarstvo. Nadzor nad izvrševanjem 4. točke tretjega odstavka 27. člena tega zakona izvaja Davčna uprava Republike Slovenije.«.
Prehodne in končna določba

9. člen


Z dnem uveljavitve tega zakona prenehata veljati:
1. Tarifa o nadomestilu za uporabo centralne informatizirane baze sodnega registra in drugih stroških predlagatelja oziroma uporabnika centralne informatizirane baze sodnega registra (Uradni list RS, št. 37/03) in
2. 47. a člen Uredbe o sodnem registru (Uradni list RS, št. 49/07, 98/07 in 13/08).
10. člen

Ministrstvo, pristojno za gospodarstvo, mora prvič pripraviti pregled iz petega odstavka 1. b člena zakona in ga predložiti ministrstvu, pristojnemu za javno upravo, v treh mesecih po uveljavitvi tega zakona.
Ministrstvo, pristojno za javno upravo, mora pregled iz prejšnjega odstavka objaviti v dveh delovnih dneh po prejemu.

11. člen

Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.


III. OBRAZLOŽITEV ČLENOV

K 1. členu

Zaradi pregledne zagotovitve informacij poslovnim subjektom o pogojih, ki jih določajo predpisi za opravljanje posameznih gospodarskih dejavnosti, mora ministrstvo, pristojno za gospodarstvo, po predlaganem novem petem odstavku 1. b člena pripraviti ustrezen pregled, določene pa so tudi obveznosti drugih ministrstev pri pripravi tega pregleda.

K 2. členu

Po veljavnem sedmem odstavku 1. c člena ZSReg minister, pristojen za upravo predpiše podrobnejša pravila o zasnovi, upravljanju in vzdrževanju informacijskega sistema eVEM in CEH. Omenjena izvršilna klavzula predvideva izdajo splošnega akta. Po presoji predlagatelja za urejanje zasnove, upravljanja in vzdrževanja informacijskih sistemov ni potrebno izdajati predpisa, ampak se ta vprašanja lahko primerneje uredijo s sporazumom (dogovorom ali pogodbo) upravljavcev informacijskih sistemov za podporo posameznim postopkom VEM, zato predlaga črtanje navedenega odstavka.

K 3. členu

Z dopolnitvijo 1. č člena se urejajo obveznosti točk VEM, nadzor nad njihovim poslovanjem v zvezi s postopki eVEM, ki jih ureja ZSReg, in razlogi za odvzem dovoljenja za opravljanje postopkov VEM.

K 4. členu

S predlagano spremembo 5. točke prvega odstavka 11. člena se pristojnost za odločanje o podatkih v zvezi izbrisom pravne osebe med sodnikom in sodnim referentom razmeji tako, da je sodnik pristojen za odločanje o dveh skupinah položajev v zvezi s prenehanjem pravnem osebe, in sicer o ugovorih upnikov proti sklepu družbe o prenehanju po skrajšanem postopku (428. člen ZGD-1) ter o izbrisu družbe zaradi prenehanja na podlagi prostovoljne likvidacije (drugi odstavek 418. člena ZGD-1). Za odločanje o drugih položajih pa je pristojen referent.

K 5. členu

Posebno pravilo za članice univerze, določeno v predlaganem novem drugem odstavku 22. člena je potrebno zaradi posebne ureditve položaja članic univerze v 10. členu Zakona o visokem šolstvu (ZViS). Zaradi ureditve v tretjem in četrtem odstavku 10. člena ZViS članice univerze, čeprav so pravne osebe, nimajo neomejene pravne subjektivitete, kot je to značilno za (sodobno) ureditev gospodarskih družb v ZGD-1 (primerjaj tudi 11. člena ZViS). Zato je v praksi registrskih sodišč prihajalo do težav (nejasnosti) pri uporabi 22. člena ZSReg, ki jih bo jasna ureditev v novem drugem odstavku odpravila.
Po predlaganem novem drugem odstavku 22. člena ZSReg se tako pravilo o atrakciji krajevne pristojnosti glede delov subjekta vpisa ne uporablja za članice univerze. Te se namreč od drugih delov subjektov vpisa razlikujejo po tem, da imajo položaj pravne osebe, zato je predlagano, da je za vpis članice univerze pristojno sodišče, na območju katerega ima sedež članica univerze.

K 6. členu

S predlagano spremembo 48. c člena se v skladu z načelom sorazmernosti poseganja v pravico do varstva osebnih podatkov (38. člen Ustave RS) pravno pregledneje ureja omejitev javnosti podatkov o EMŠU družbenikov, zastopnikov ali članov organa nadzora subjekta vpisa in osebnih podatkov drugih oseb.

K 7. členu

Veljavni 49. člen ZSReg pooblašča vlado, da z uredbo predpiše pogoje za oddaljeni dostop do centralne informatizirane baze sodega registra ter prevzemanje podatkov iz sodnega registra v informatizirani obliki. Z vključitvijo centralne informatizirane baze sodnega registra v poslovni register v skladu z 32. členom novele ZSReg-B je ureditev postala nepotrebna, saj je podlaga za pošiljanje podatkov v informatizirani obliki domačim subjektom določena že v 22. členu Zakona o poslovnem registru. Ker pa je v zakonu treba določiti ustrezno pravno podlago za dajanje (izmenjavo) in objavo podatkov o poslovnih subjektih v sistemih za izmenjavo oziroma objavo podatkov poslovnih registrov držav članic EU in tretjih držav, je predlagana ustrezna sprememba tega člena.

K 8. členu

S predlagano spremembo 53. člena ZSReg se v prvem in drugem odstavku za prekršek, če pravna oseba ne vloži predloga za vpis v sodni register v 15 dneh od dneva, ko so podani pogoji za vpis (tretji odstavek 3. člena tega zakona) za pravno osebo in odgovorno osebo pravne osebe določa globa v fiksnem znesku. V tretjem, četrtem in petem odstavku se na novo določa sankcioniranje prekrška za neresnično davčno izjavo iz 4. točke tretjega odstavka 27. člena ZSReg, v šestem odstavku pa določa pristojni organ za odločanje o teh prekrških.

K 9. členu

Zaradi spremembe 49. člena ZSReg preneha veljati tarifa, izdana na njegovi podlagi (1. točka 8. člena predloga zakona), zaradi spremembe 48. c člena pa 47. a člen Uredbe o sodnem registru (2. točka 8. člena predloga zakona).

K 10. členu

V 10. členu je določena prehodna določba k novima odstavkoma 1. b člena ZSReg (1. člen predloga zakona).

K 11. členu

Določen je splošni 15-dnevni vacatio legis.



IV. BESEDILO ČLENOV, KI SE SPREMINJAJO

1.b člen
(1) Sistem »Vse na enem mestu« (v nadaljnjem besedilu: VEM) je celota postopkov in informacijskih rešitev, ki zagotavlja, da podjetniki ali družbeniki na enem mestu oddajo prijave, predloge ali druge vloge (v nadaljnjem besedilu: vloga) za ustrezne vpise v register v skladu z zakonom, ki ureja poslovni ali sodni register, in za druge postopke, ki jih je treba opraviti za zagotovitev pogojev za začetek poslovanja podjetnika ali gospodarske družbe ali v zvezi s kasnejšimi spremembami.
(2) V sistem VEM je vključena oddaja vlog v naslednjih postopkih (v nadaljnjem besedilu: postopki VEM):
1. postopku ustreznega vpisa ustanovitve, spremembe ali izbrisa podjetnika ali gospodarske družbe v register,
2. postopku prijave potreb po delavcih v skladu z zakonom, ki ureja zaposlovanje,
3. postopku prijave za ustrezen vpis v register davčnih zavezancev in register zavezancev za davek na dodano vrednost v skladu z zakonom, ki ureja davčni postopek,
4. postopku prijave ali odjave v sistemu socialnega zavarovanja v skladu z zakoni, ki urejajo zdravstveno, pokojninsko in druga socialna zavarovanja,
5. postopkih predloga za izdajo obrtnega dovoljenja, v skladu z zakoni in drugimi predpisi, ki urejajo obrtno dovoljenje,
6. drugih postopkih v zvezi s poslovanjem podjetnikov in gospodarskih družb, ki jih določi minister, pristojen za javno upravo ob upoštevanju tehničnih možnosti za informacijsko združljivost teh postopkov v informacijskem sistemu e-VEM.
(3) Sistem VEM obsega te poslovne procese:
1. sestavo vlog v postopkih VEM,
2. pridobivanje podatkov, ki jih mora vsebovati vloga v posameznem postopku VEM, iz uradnih evidenc, če za to obstajajo ustrezni tehnični pogoji,
3. pripravo listin, ki jih je treba priložiti vlogam v postopkih VEM,
4. elektronsko oddajo vlog v postopkih VEM in listin, ki jih je treba priložiti tem vlogam,
5. druga administrativna opravila za potrebe postopkov VEM in
6. elektronsko posredovanje odločitev v postopkih VEM.
(4) Za podjetnike in gospodarske družbe, ki so stranke postopka VEM, poslovne procese iz 1. do 5. točke prejšnjega odstavka opravlja točka VEM iz 1.č člena tega zakona ali notar. Če so za to izpolnjeni ustrezni tehnični pogoji, lahko navedene poslovne procese podjetniki in gospodarske družbe opravljajo neposredno prek oddaljenega dostopa do informacijskega sistema e-VEM.
1.c člen
(1) Informacijski sistem e-VEM je računalniški sistem, ki ga upravlja ministrstvo, pristojno za javno upravo, in ki zagotavlja ustrezno informacijsko podporo za integrirano izvajanje poslovnih procesov, ki jih obsega sistem VEM.
(2) V informacijski sistem e-VEM se na podlagi povezanosti s centralnim registrom prebivalstva, registrom davčnih zavezancev ali drugo uradno evidenco prevzemajo osebni podatki, ki so potrebni za sestavo popolnih vlog v postopkih VEM.
(3) Osebni podatki se v informacijskem sistemu e-VEM lahko obdelujejo samo v zvezi s sestavo in oddajo vlog v postopkih VEM. Informacijski sistem e-VEM mora biti zasnovan tako, da se osebni podatki lahko uporabijo samo za namen iz prejšnjega stavka.
(4) Sestavni del informacijskega sistema e-VEM je centralna elektronska hramba dokumentov (v nadaljnjem besedilu: CEH). CEH je elektronska zbirka, ki vključuje naslednje elektronske dokumente:
1. vloge v postopkih VEM, oddane prek informacijskega sistema e-VEM,
2. listine, priložene vlogam iz prejšnje točke in
3. odločbe pristojnih organov in organizacij z javnimi pooblastili, izdane v postopkih VEM.
(5) Elektronski dokumenti iz prejšnjega odstavka se v CEH hranijo in obdelujejo za potrebe postopka VEM, na katerega se nanašajo. CEH mora biti zasnovan tako, da do elektronskih dokumentov iz prejšnjega odstavka lahko dostopajo samo:
1. točke VEM in notarji,
2. organi in organizacije z javnimi pooblastili, ki so pristojni odločati v postopkih VEM ter
3. do dokumentov v zvezi s posameznim postopkom VEM tudi podjetnik oziroma gospodarska družba, ki je stranka tega postopka.
(6) Upravljavci informacijskih sistemov za podporo posameznih postopkov VEM morajo te sisteme zasnovati tako, da so združljivi z informacijskim sistemom e-VEM in da omogočajo sprejem elektronskih vlog v postopkih VEM ter elektronsko posredovanje informacij o odločitvah v teh postopkih.
(7) Minister, pristojen za javno upravo, predpiše podrobnejša pravila o zasnovi, upravljanju in vzdrževanju informacijskega sistema e-VEM in CEH ter pogojih, ki jih morajo zaradi združljivosti z informacijskim sistemom e-VEM zagotavljati upravljavci informacijskih sistemov iz prejšnjega odstavka.
1.č člen
(1) Položaj točke VEM lahko pridobi:
1. upravna enota,
2. davčni urad
3. izpostava Agencije za javnopravne evidence in storitve Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: AJPES),
4. organizacijska enota gospodarske, obrtne ali druge zbornice in
5. oseba javnega ali zasebnega prava, ki je določena za izvajalca nalog za oblikovanje in razvoj podjetniškega okolja v skladu z zakonom, ki ureja podporno okolje za podjetništvo.
(2) Oseba iz prvega odstavka tega člena pridobi položaj točke VEM, ko pridobi dovoljenje ministra, pristojnega za javno upravo, za opravljanje postopkov VEM.
(3) Točka VEM mora postopke VEM opravljati brezplačno.
(4) Minister, pristojen za javno upravo, izda dovoljenje za opravljanje postopkov VEM, na zahtevo osebe iz prvega odstavka tega člena, če ta izpolnjuje kadrovske, organizacijske in tehnične pogoje, potrebne za učinkovito in strokovno opravljanje poslovnih procesov, ki jih obsega sistem VEM.
(5) Minister, pristojen za javno upravo, predpiše podrobnejše kadrovske, organizacijske in tehnične pogoje iz prejšnjega odstavka.
11. člen
(1) Sodnik posameznik odloča na prvi stopnji o predlogu za vpis naslednjih podatkov v sodni register:
1. vseh podatkov, ki se nanašajo na subjekte vpisa iz 4. do 6. točke ter 8. in 10. točke prvega odstavka ter iz 2. točke drugega odstavka 3. člena tega zakona,
2. podatkov v zvezi z izstopom ali izključitvijo družbenika pri subjektih vpisa iz 3. točke prvega odstavka 3. člena tega zakona,
3. podatkov v zvezi z odvzemom pooblastila za zastopanje osebno odgovornemu družbeniku in z izstopom ali izključitvijo družbenika pri subjektih vpisa iz 1. in 2. točke prvega odstavka 3. člena tega zakona,
4. podatkov v zvezi s statusnimi preoblikovanji pri vseh subjektih vpisa,
5. podatkov v zvezi z izbrisi iz sodnega registra zaradi prenehanja subjekta vpisa pri vseh subjektih vpisa.
(2) O predlogu za vpis ostalih podatkov v sodni register odloča na prvi stopnji sodni referent. Zoper odločitev sodnega referenta je dovoljena pritožba v osmih dneh od vročitve. O pritožbi odloča sodnik posameznik istega sodišča.
(3) V postopku za vpis v sodni register na drugi stopnji odloča senat, ki ga sestavljajo trije sodniki.
22. člen
Za vpis delov subjekta vpisa, ki se po zakonu vpisujejo v sodni register, je pristojno sodišče po sedežu subjekta vpisa, ne glede na to, na območju katerega registrskega sodišča ima sedež del subjekta vpisa.
48.c člen
(1) Objava podatkov o subjektu vpisa na spletnih straneh agencije po 1. točki drugega odstavka in tretjem odstavku 7. člena tega zakona in izpis iz sodnega registra, ki se izda po 48. členu tega zakona, ne sme vsebovati podatka o EMŠO in nobenih listin, ki vsebujejo osebne podatke posameznikov, ki niso zastopniki, družbeniki oziroma člani organov nadzora. Za zastopnike, družbenike oziroma člane organov nadzora se lahko objavijo le tiste listine oziroma del listine, ki vsebuje osebne podatke, ki so neposredno povezani z opravljanjem teh funkcij.
(2) Sodišče lahko izda izpis iz sodnega registra, ki vsebuje tudi podatke o EMŠO zastopnika, družbenika oziroma člana organa nadzora tega subjekta vpisa samo v teh primerih:
1. izpis glede posameznega subjekta, če ga zahteva zastopnik, družbenik oziroma član organa tega subjekta vpisa, ali
2. izpis glede vseh subjektov vpisa, pri katerih je posamezna oseba upravičena do podatkov iz 51. člena tega zakona, če izpis zahteva ta oseba.
49. člen
(1) Vlada Republike Slovenije lahko glede na izpolnjene tehnične in druge pogoje predpiše:
1. da se zagotovi oddaljeni dostop do celotne ali dela centralne informatizirane baze sodnega registra,
2. da se osebam, ki podatke informatizirane glavne knjige potrebujejo za vzdrževanje svojih informatiziranih evidenc, ti podatki posredujejo v informatizirani obliki,
3. da se za izdajo izpisov iz centralne informatizirane baze sodnega registra pooblastijo točke VEM in drugi državni organi.
(2) V primeru iz prejšnjega odstavka Vlada Republike Slovenije predpiše tudi način dostopa ter tehnične in druge pogoje priključitve, in s tarifo določi nadomestila za takšno uporabo centralne informatizirane baze sodnega registra.
(3) Državni organi, organi lokalnih skupnosti in osebe javnega prava, ki opravljajo upravne naloge po javnem pooblastilu, ne plačujejo nadomestila za uporabo centralne informatizirane baze sodnega registra po 1. in 2. točki prvega odstavka tega člena.
53. člen
(1) Z globo najmanj 1.000 eurov se kaznuje za prekršek pravna oseba, ki ni gospodarska družba, če ne vloži predloga za vpis v sodni register v 15 dneh od dneva, ko so podani pogoji za vpis, če zakon ne določa drugače (tretji odstavek 3. člena tega zakona).
(2) Z globo najmanj 100 eurov se kaznuje za prekršek tudi odgovorna oseba pravne osebe, ki stori dejanje iz prejšnjega odstavka.
(3) Nadzor nad izvajanjem prvega do tretjega odstavka tega člena opravlja ministrstvo, pristojno za gospodarstvo.

Zadnja sprememba: 06/09/2009
Zbirke Državnega zbora RS - spredlogi zakonov