SI  EN  |  Dostopnost
PISAVA
VELIKE ČRKE male črke
VELIKOST ČRK
CTRL+ za povečavo
CTRL- za pomanjšavo
SHEMA
Kontrastna shema Običajna shema Ponastavi vse
 
 
 

Predsednik republike je predsedniku državnega zbora predal obvestilo, da državnemu zboru ne bo predlagal kandidata za predsednika vlade

Ljubljana, 14. 5. 2014 | sporočila za javnost, izjave

Predsednik Republike Slovenije Borut Pahor je predsedniku Državnega zbora Republike Slovenije Janku Vebru danes predal obvestilo, da Državnemu zboru Republike Slovenije ne bo predlagal kandidata za predsednika vlade.

Predsednik republike Borut Pahor in predsednik Državnega zbora Republike Slovenije Janko Veber
Foto: Daniel Novakovič/STA

Po srečanju s predsednikom državnega zbora je predsednik republike podal izjavo za javnost in odgovoril na nekaj novinarskih vprašanj.


Pismo predsednika republike Boruta Pahorja predsedniku Državnega zbora Republike Slovenije:




Izjava predsednika republike (Velja govorjena beseda!):


"Danes sem predsedniku Državnega zbora RS gospodu Janku Vebru uradno predal pismo, v katerem sem ga v skladu s prvim odstavkom 111. člena Ustave Republike Slovenije in prvim odstavkom 225. člena Poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije obvestil, »da Državnemu zboru Republike Slovenije ne bom predlagal kandidata za predsednika vlade in ga zaprosil, da se Državni zbor Republike Slovenije na seji s tem seznani.« V skladu s 224. členom Poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije sem ga zaprosil, da pred Državnim zborom Republike Slovenije to odločitev tudi ustno pojasnim.

Spoštovane gospe in gospodje, dne 8. maja 2014 me je predsednik Državnega zbora RS obvestil, da se je Državni zbor Republike Slovenije seznanil z obvestilom predsednice Vlade Republike Slovenije mag. Alenke Bratušek, da odstopa s funkcije predsednice vlade. Na podlagi 261. člena Poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije je tega dne mag. Alenki Bratušek prenehala funkcija predsednice Vlade Republike Slovenije, na podlagi 115. člena Ustave Republike Slovenije pa je prenehala funkcija tudi vsem ministrom njene vlade. Izrazil sem upanje, da bomo nastale razmere premagali z rešitvijo, ki bo v korist države in naših državljank in državljanov. Vlada je prenehala delovati zaradi odstopa in ne zaradi izgube zaupanja v parlamentu. To pomembno vpliva na nadaljnji postopek. Poleg tega se je prenehanje delovanja vlade prvikrat zgodilo v času, ko bo ustavnopravno rešitev z morebitnimi predčasnimi volitvami potrebno poiskati v nehvaležnem poletnem času. Storil sem in bom vse, kar je v moji moči, da bi skupaj z Državnim zborom sprejeli odločitve, ki bodo ustavnopravno nesporne in bodo ljudem vlivale zaupanje v ravnanje države in njenih ustanov.

V skladu z 261. členom Poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije je z dnem seznanitve državnega zbora z odstopom predsednice vlade začel teči rok, po katerem, citiram »predsednik republike najkasneje v 30 dneh po konstituiranju državnega zbora predlaga državnemu zboru kandidata za predsednika vlade.« Zato sem v skladu s prvim odstavkom 111. člena Ustave Republike Slovenije dne 12. in 13. maja 2014 opravil temeljita posvetovanja z vsemi vodji poslanskih skupin tega sklica Državnega zbora Republike Slovenije.

Vsebina posvetovanj je bila namenjena aktivnim prizadevanjem, da v pogovorih ugotovim, ali obstaja kakršenkoli predlog za kandidata za predsednika vlade in ali obstajajo ter kakšne so možnosti za zadostno podporo in izvolitev kandidata za predsednika vlade, v kolikor bi bil tak predlog podan. Kot predsednik republike v pogovorih z vodji poslanskih skupin v njihov premislek nisem predlagal kandidata za predsednika vlade. To sem utemeljeval z oceno, da je v teh okoliščinah prizadevanje za izvolitev predsednika vlade zelo oteženo. V času od zadnjih državnozborskih volitev sta se zamenjali dve vladi in so bili opravljeni trije poskusi za oblikovanje vlade – tokratni bi bil četrti. Ugotavljam, da se je v teh letih in zlasti v zadnjem času razmerje političnih sil v državnem zboru pomembno spremenilo. To utemeljuje dvom, da bi imenovanje tretje vlade v enem mandatu in teh okoliščinah lahko izpolnilo visoka pričakovanja v zvezi z njenimi nalogami.

V nadaljevanju pisma sem predsednika Državnega zbora obvestil, da so vsi sogovorniki nedvoumno sporočili, da nimajo kandidata za predsednika vlade in da ga ne nameravajo predlagati. Vodja poslanske skupine Pozitivne Slovenije me je pozval, naj razmislim o možnosti oblikovanja vlade narodne enotnosti. O tem sem se posvetoval, skupna ocena pa je bila, da je to neizvedljivo.

Ugotovil sem, da morebitni kandidat za predsednika vlade, ki bi bil v tem trenutku predlagan z moje strani, ne bi dobil zadostne podpore za izvolitev. Sogovorniki so ocenili, da je glede na sedanje politične razmere za čimprejšnjo vzpostavitev stabilnosti in normalnega delovanja države in njenih temeljnih institucij najprimerneje, da se razpišejo predčasne volitve. Ob tako enotno izraženem prepričanju poslanskih skupin menim, da je moja odločitev, da skrajšam rok, ki ga imam na voljo za predlaganje kandidatov za predsednika vlade, utemeljena in dopustna. Utemeljena zato, ker predloga za kandidata za predsednika vlade ni, dopustna pa zato, ker imajo poslanke in poslanci v nadaljnjih postopkih še vedno vse možnosti predlagati svojega kandidata za predsednika vlade.

Presojam, da bi nadaljevanje mojih aktivnih prizadevanj pri iskanju morebitnih kandidatov za predsednika vlade po nepotrebnem podaljševalo nestabilne politične razmere v državi. Zato sem se odločil, da predsednika Državnega zbora pred potekom 30-dnevnega roka obvestim, da ne bom predlagal kandidata za predsednika vlade in ob tem na koncu dodal: Odločitve, ki jih mora država sprejeti, ker so pomembne za blaginjo ljudi, zahtevajo čimprejšnjo vzpostavitev delovanja Državnega zbora Republike Slovenije in Vlade Republike Slovenije s polnimi pooblastili. Prepričan sem, da je najprimerneje razpisati predčasne volitve. Pri tem se zdi zavoljo zaupanja javnosti v naše odločitve pomembno podčrtati, da določitev datuma razpisa predčasnih volitev ni stvar proste politične presoje predsednika republike, temveč ta datum določajo ustava, zakon in poslovnik.

Spoštovane gospe in gospodje, daljša odsotnost ukrepanja vlade s polnimi pooblastili bi lahko otežila sicer ugoden razvoj gospodarskih gibanj. Poleg gospodarskega okrevanja se vsak dan bolj izkazuje potrebnost nekaterih strukturnih reform, ki pa brez trdne politične podpore niso mogoče. Odlašanje z njimi ne koristi državi in izboljšanju kvalitete življenja naših ljudi. Rad bi se zahvalil vodjem poslanskih skupin za iskrene in odkrite pogovore. Meni ter našim državljankam in državljanom vzbujajo upanje, da se bomo kmalu rešili iz nastalih razmer ter nadaljevali pot gospodarskega in družbenega okrevanja. "