POSTOPEK
Zadeva je nastala na podlagi pritožbe (št. 35264/04) proti Republiki Sloveniji, ki sta jo pri Sodišču na podlagi 34. člena Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (v nadaljevanju: "Konvencija" dne 28. septembra 2004) vložila gospod Leopold Oklešen, slovenski državljan, ter Pokopališko pogrebne storitve Leopold Oklešen s.p. 2. Pritožnika je zastopal gospod D. Rituper, odvetnik s pisarno v Murski Soboti. Slovensko vlado (v nadaljevanju: Vlada) je zastopal gospod Lucijan Bembič, generalni državni pravobranilec. 3. Pritožnika sta zatrjevala, da je prišlo do kršitve 1. člena protokola št. 1 h Konvenciji ter 14. člena Konvencije, ker je občinski odlok preprečil drugemu pritožniku, da bi še naprej opravljal pogrebne storitve, ki jih je bil uspešno nudil sedem let. 4. Dne 3. oktobra 2007 je predsednik tretje sekcije odločil, da o pritožbi obvesti Vlado. Ravno tako je odločil, da hkrati odloči o utemeljenosti in dopustnosti pritožbe (tretji odstavek 29. člena).
DEJSTVA
I. OKOLIŠČINE V ZADEVI
5. Prvi pritožnik, gospod Leopold Oklešen, je slovenski državljan, ki se je rodil leta 1947 in živi v Novem mestu. Drugi pritožnik je zasebno podjetje Pokopališko pogrebne storitve Leopold Oklešen s.p. iz Novega mesta. 6. Drugi pritožnik, ki je bil v lasti, zastopan in voden s strani prvega pritožnika, je imel veljavno obrtno dovoljenje za opravljanje pogrebov, pripravo in vzdrževanje zunanje ureditve od 6. marca 1995. Dovoljenje je potrjevalo, da drugi pritožnik izpolnjuje pogoje za opravljanje dejavnosti iz 9. člena Obrtnega zakona (glej 22. odstavek spodaj). Drugi pritožnik je opravljal vse potrebne storitve v občini Novo mesto, vključno s pripravo in prevozom posmrtnih ostankov, pridobitev potrebne dokumentacije, urejanje upepelitev, prodajo pogrebnih proizvodov (krst, pogrebnih vencev, cvetja ipd.) ter organizacijo pogrebnih slovesnosti. Izgleda, da je pogrebna dejavnost predstavljala pomemben, če ne poglavitni del dejavnosti drugega pritožnika. 7. Septembra 2000 je pričel veljati Odlok o izvajanju javne gospodarske službe pokopališke in pogrebne dejavnosti, urejanju pokopališč ter o pogrebnih svečanostih v mestni občini Novo Mesto (v nadaljevanju: "odlok 2000", glej 24. in 25. odstavek spodaj). Potem je bilo opravljanje teh storitev na območju mestne občine zaupano javnemu podjetju Komunala Novo mesto (v nadaljevanju: "KNM"). 8. Glede na spletno stran KNM (http://www.komunala-nm.si/, v skladu z ogledom dne 3. septembra 2007) je KNM opravljala storitve, povezane z, med drugim, kopanjem in organizacijo grobov, pripravo dokumentov v zvezi z umrlim, pripravo in hranjenje posmrtnih ostankov, oddajanje mrliške vežice, organizacijo in izvedbo pogrebnih slovesnosti in dejavnosti ter prevoz posmrtnih ostankov. 9. Dne 1. marca 2002 je KNM opozoril drugega pritožnika, da ravna v skladu z odlokom 2000. Po mnenju KNM, je to pomenilo, da "vse dejavnosti v zvezi z umrlim (...), ki bodo pokopani na pokopališčih, s katerimi upravlja KNM, lahko opravlja zgolj KNM!" 10. Dne 19. aprila 2002 je mestna občina Novo Mesto na zahtevo drugega pritožnika obrazložila, da drugi pritožnik ne sme opravljati pogrebnih storitev zaradi omejitev, določenih v odloku, Zakonu o gospodarskih javnih službah iz leta 1993, Zakona o pokopališki in pogrebni dejavnosti ter o urejanju pokopališč (v nadaljevanju: “Zakon o pokopališki in pogrebni dejavnosti iz leta 1984"). Mestna občina je nadalje navedla, da je bilo s sklepom Ustavnega sodišča RS št. U-I-48/97 potrjeno, da spada pogrebna dejavnost med obvezne gospodarske javne službe (glej 26. in 27. odstavek spodaj). 11. Dne 25. novembra 2002 je drugi pritožnik na Ustavno sodišče naslovil pobudo za ugotovitev ustavnosti in zakonitosti odloka 2000, zlasti njegovega 1. in 16. člena. Medtem, ko je 1. člen med drugim določal, da spada pogrebna dejavnost med javne gospodarske službe, je 16. člen določal, da mora biti izvajalec javne gospodarske službe, t.j. javno podjetje, kontaktiran v primeru smrti ter odgovoren za prevoz posmrtnih preostankov. 12. V svoji zahtevi je drugi pritožnik ugovarjal, da bi moralo biti opravljanje pogrebnih dejavnosti na prostem trgu in je zaprosil Ustavno sodišče, da odpravi odlok 2000. Drugi pritožnik je nadalje navajal, da je po sprejetju odloka 2000 KNM pridobil monopol na tem področju in ni dovolil prevoza posmrtnih ostankov na pokopališča. Navedel je tudi, da je bil odlok 2000 sprejet z namenom, da se zapre njegovo uspešno podjetje. 13. Dne 1. aprila 2004 je Ustavno sodišče zavrnilo zahtevo drugega pritožnika ter se je pri tem oprlo na svojo preteklo odločbo št. U-I-48/97 (glej 26. in 27. odstavek spodaj), s katero je ugotovilo, da je 2. člen Zakona o pokopališki in pogrebni dejavnosti iz leta 1984 v skladu z Ustavo. Zgoraj omenjena določba, brana skupaj z 68. členom Zakona o gospodarskih javnih službah, uvršča pogrebne storitve med gospodarske javne službe. Ta pravila so zavezujoča za mestno občino Novo mesto, ki jih je morala tudi uveljaviti. 14. Glede na navedbe pritožnikov je bila posledica opisane situacije to, da drugi pritožnik ni mogel opravljati temeljnih pogrebnih storitev po uveljavitvi odloka 2000 ter je izgubil velik delež svojih strank, zaradi omejitev odloka 2000. 15. Drugi pritožnik je nadaljeval s poslovanjem do leta 2006. Za ilustracijo učinka omejitev iz odloka 2000 na zaslužek pritožnikov je iz davčnih napovedi prvega pritožnika v zvezi z dejavnostjo drugega pritožnika razvidno, da je bil njegov obdavčljivi prihodek izračunan, kot sledi: leta 1998 je znašal približno 15.000 EUR, leta 1998 je znašal 26.000 EUR, leta 2000 je znašal 39.000 EUR ter leta 2001 27.000 EUR. Po uveljavitvi odloka 2000 je njegov obdavčljivi prihodek znašal približno 17.000 EUR leta 2003, 28.000 EUR leta 2005 ter 18.000 EUR leta 2006. 16. Dne 7. avgusta 2006 je bil drugi pritožnik izbrisan iz slovenskega registra podjetij. Prvi pritožnik se je upokojil novembra 2006.
II. ZADEVNO DOMAČE PRAVO IN PRAKSA
(2) Pravni interes za vložitev pobude je podan, če predpis ali splošni akt za izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma pravni položaj."
...”
(2) Ustavno sodišče pobudo zavrne, če je očitno neutemeljena ali če od odločitve ni pričakovati rešitve pomembnega pravnega vprašanja.
(3) O sprejetju oziroma zavrnitvi pobude odloči ustavno sodišče s sklepom z večino glasov navzočih sodnikov. Sklep o zavrnitvi pobude mora biti obrazložen.
(4) Kadar ustavno sodišče pobudo sprejme, lahko takoj nadaljuje z odločanjem o stvari sami, če je dejansko stanje pojasnjeno in če je bila ob preizkusu pobude nasprotnemu udeležencu dana možnost, da se izjavi.”
(2) Ustavno sodišče odpravi protiustavne ali nezakonite podzakonske predpise ali splošne akte, izdane za izvrševanje javnih pooblastil, kadar ugotovi, da je potrebno odpraviti škodljive posledice, ki so nastale zaradi protiustavnosti ali nezakonitosti. Odprava učinkuje za nazaj.
– mojstrski naziv,
– dokazilo o izpolnjevanju predpisanih minimalnih pogojih za opravljanje dejavnosti.
(2) Pogoji za pridobitev obrtnega dovoljenja za opravljanje obrti podobne dejavnosti so ...
(3) Minimalni pogoji za opravljanje dejavnosti iz prvega in drugega odstavka tega člena so:
– minimalni tehnični in drugi pogoji, ki se nanašajo na poslovni prostor, funkcionalno zemljišče in druge zunanje površine, opremo in naprave,
– minimalni sanitarno-zdravstveni pogoji, ki se nanašajo na poslovni prostor, funkcionalno zemljišče in druge zunanje površine, opremo, naprave in osebe, ki neposredno delajo v obratovalnici,
– minimalni pogoji glede zunanjih površin (funkcionalno zemljišče in druge zunanje površine).
1. Odlok o izvajanju javne gospodarske službe v mestni občini Novo mesto
- urejanje dokumentacije,
- ureditev in prevoz pokojnika,
- oddajanje grobnih prostorov v najem ter vodenje registra pokopališč,
- izvajanje dežurne pogrebne službe,
- opravljanje drugih nalog, ki so določene z zakonom in tem odlokom."
III. PRIMERJALNO PRAVO IN PRAKSA
33. V skladu s podatki, ki jih ima na voljo Sodišče iz številnih držav članic, se pogrebne storitve ponujajo na prostem trgu ter jih opravljajo zasebna podjetja. V nekaterih državah imajo javna telesa možnost, da zagotavljajo pogrebne storitve, vendar morajo v tem primeru konkurirati zasebnim podjetjem. Npr. v Avstriji, Belgiji, Bolgariji in Franciji lahko pogrebne storitve opravljajo tudi javna telesa. Če to počnejo, so podvržene predpisom na trgu in morajo konkurirati zasebnim podjetjem na prostem trgu. Po drugi strani so na Hrvaškem, kot tudi v Sloveniji, pogrebne storitve uvrščene med javne gospodarske službe in jih zagotavljajo zlasti javna telesa. 34. Kot je mogoče videti, izvajanje pogrebnih storitev v nekaterih državah ureja zakon, kot je to v primeru Belgije, Francije, Italije ali Slovaške, medtem ko je neurejeno ali samoregulirano v drugih, kot so Nemčija, Latvija, Irska in Združeno kraljestvo. 35. Na primer, v Avstriji, na Hrvaškem, v Franciji, na Madžarskem, v Italiji, Litvi in na Slovaškem, lahko zasebni ponudniki pogrebnih storitev delujejo le na podlagi dovoljenja ali koncesije, ki jo izda javno telo. Dovoljenja ter licence podeljujejo lokalne oblasti glede na številne zahteve, kot so strokovne kvalifikacije in kompetence, izpolnjevanje tehničnih, varnostnih in zdravstvenih standardov ter analiza finančnega položaja podjetja. 36. Za razliko od pogrebov izgleda, da pokopališke storitve in upepelitve navadno opravljajo javna telesa, zlasti občine, ker gre za gospodarske javne službe posebnega pomena, ki so neločljivo povezane z vprašanji javnega zdravstva. Ko so v Belgiji nacionalizirali kremiranje/upepeljevanje, je bilo določeno prehodno obdobje, zasebnim podjetjem, ki so pred tem opravljale upepelitve, pa je bila izplačana določena oblika odškodnine.
PRAVO
I. ZATRJEVANA KRŠITEV 1. ČLENA PROTOKOLA ŠT. 1 H KONVENCIJI
37. V skladu s 1. členom protokola št. 1 h Konvenciji sta se pritožnika pritožila, da je bilo zaradi odloka 2000 in dejanj KNM drugemu pritožniku onemogočeno opravljanje pogrebne dejavnosti, kar je uspešno počel več let. Posledično je bil s tem ogrožen ekonomski in socialni položaj družine prvega pritožnika, drugemu pritožniku pa je grozila likvidacija. Člen protokola št. 1 se bere, kot sledi:
Ta določba pa nikakor ne omejuje pravice držav, da uveljavijo zakone, za katere menijo, da so potrebni za nadzor nad uporabo premoženja v skladu s splošnim interesom ali za zagotovitev plačila davkov, drugih prispevkov ali denarnih kazni.
Status žrtve
II. ZATRJEVANA KRŠITEV 14. ČLENA KONVENCIJE BRANEGA SKUPAJ S 1. ČLENOM PROTOKOLA ŠT. 1 H KONVENCIJI
65. Pritožnik se je pritožil, da je bila odločba Ustavnega sodišča z dne 1. aprila 2004 (glej 13. odst. zgoraj) v neskladju s pravicami, vsebovanimi v 14. členu Konvencije, branim skupaj s 1. členom protokola št. 1 h Konvenciji. 14. člen se bere, kot sledi:
IZ TEH RAZLOGOV SODIŠČE SOGLASNO
1. razglaša, da je pritožba glede pravice gospoda Leopolda Oklešna po 1. členu protokola št. 1 h Konvenciji dopustna, medtem ko je pritožba v preostalem delu nedopustna; 2. odloča, da ni prišlo do kršitve 1. člena protokola št. 1 h Konvenciji.
Sodba je napisana v angleščini in pisno notificirana 30. novembra 2010, v skladu z drugim in tretjim odstavkom 77. člena Sodnega reda Sodišča.
Santiago Quesada Josep Casadevall Sodni tajnik predsednik Podatki o posegih v dokument